Permalänk
Medlem

Köp av Blu-Ray spelare

Tjenare!
Jag har börjat tröttna på att mängder av filmer, även inom standardutbud, inte finns på större streamingtjänster. Vi har Netflix, HBO och Disney men det är ändå mycket som saknas. Vill senast se Kill Bill och får då pröjsa 80kr för att "hyra" den via Amazon. Jag känner därför att det är dags att skaffa en Blu-Ray spelare och köpa filmerna jag vill se för en hundring i stället för att hyra dem. Det är evigheter sedan jag köpte en DVD/Blu-ray spelare och jag har ingen uppfattning om vad som hänt på marknaden. Är det någon som är insatt som kan ge köptips? Jag behöver inte ha någon "multimediamaskin" utan enbart något som spelar Blu-Ray och gör sig bra på en 80" TV.

Jättetacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Frågan är väl då om du ska löpa linan ut och "framtids-säkra" med att införskaffa en UHDBD-spelare?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Frågan är väl då om du ska löpa linan ut och "framtids-säkra" med att införskaffa en UHDBD-spelare?

Jag är absolut intresserad av att framtidssäkra. Just detta jag menade men att jag inte har koll på vad som skett på marknaden. Har du något tips gällande spelare? Vill betala tillräckligt för att få något av stabil kvalitét utan att överdriva.

Permalänk
Medlem

Jag kör en UBP-X700 - Blu-ray-player. Fungerar klockrent hos mig

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Panasonic UB450/420(424) och 820 brukar vara standard rekommendationer beroende på hur mycket du vill spendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaca:

Tjenare!
Jag har börjat tröttna på att mängder av filmer, även inom standardutbud, inte finns på större streamingtjänster. Vi har Netflix, HBO och Disney men det är ändå mycket som saknas. Vill senast se Kill Bill och får då pröjsa 80kr för att "hyra" den via Amazon. Jag känner därför att det är dags att skaffa en Blu-Ray spelare och köpa filmerna jag vill se för en hundring i stället för att hyra dem. Det är evigheter sedan jag köpte en DVD/Blu-ray spelare och jag har ingen uppfattning om vad som hänt på marknaden. Är det någon som är insatt som kan ge köptips? Jag behöver inte ha någon "multimediamaskin" utan enbart något som spelar Blu-Ray och gör sig bra på en 80" TV.

Jättetacksam för tips!

Undvik Panasonic 4K UB 450, en riktig usel lågbudget spelare, vägrade bl.a att spela upp 2 st Blu ray filmer, inte mycket man ställa in/ändra på i inställningarna, har ingen "Subtitle" knapp på fjärren, som Sony UBP - X700 har. Det sk "Nätverket" kräver att datorn är ingång, inga appar förinstallerade (går inte att installera heller, gäller även Sony:n). Sony 4K UBP - X700 är en bättre 4K spelare, finns bl.a Netflix, Youtube appar förinstallerade, Wi - Fi/trådat finns. Mer man kan göra i inställningarna, dock man får slå på/av Dolby Vision själv , 2 HDMI portar finns, nr 1 är både ljud/bild, nr 2 (HDMI 1.4), för äldre hemmabio recievers. Man kan ställa in texten på Blu ray filmerna med "Subtitle" knappen på fjärren. Inget "Display fönster" på Sony:n, ca 3.200 kr (Hembiobutiken). Har haft båda två modellerna/märkena innan jag uppgraderade till en Reavon UBR - X110 (Lillebror till Cadillac spelaren, storebror UBR -X200 kostar ca "bara" 21.000 kr). Nördic har billiga certiferade Ultra High Speed HDMI kablar, använder själv 3 st. Tänk på att Sony BDP - S6700 är ingen 4K Blu ray spelare.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Varför inte titta på en Xbox Series X eller PS5? De båda kan spela UHD-BR.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Sarato:

Varför inte titta på en Xbox Series X eller PS5? De båda kan spela UHD-BR.

Ingendera klarar dynamisk metadata.

Har även ett vagt minne av att Xbox Series X forcerar 24p till 23.976p, vilket orsakar ett hack var 41a sekund för de filmer som är lagrade i 24p. Möjligt att det har åtgärdats dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Varför inte titta på en Xbox Series X eller PS5? De båda kan spela UHD-BR.

Hade aldrig köpt en xbox eller ps5 enbart för att titta på Blu ray filmer. Spelar man osså är det en helt annan sak.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.