Nedgradera till Win 10 på ny laptop, men hittar inga drivers

Permalänk
Medlem

Nedgradera till Win 10 på ny laptop, men hittar inga drivers

Jag har precis köpt en Lenovo LOQ och jag tycker verkligen inte om Win 11 som är förinstallerat.

Så jag tänkte nedgradera till Win 10 och jag har läst att inga drivers kommer installeras automatiskt till Win 10 med nya laptops, så jag skulle ladda ner drivers för wifi osv från Lenovos hemsida, men det finns inga.

De enda drivers som finns för Win 10 är diagnostikverktyg och en patch för Lenovo Vantage. Inga drivers till wifi eller något.

Däremot finns 15 drivers för Win 11. Men det ger väl inget att ladda ner dem, för de funkar väl inte för Win 10 antar jag.

Vad ska jag göra?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag har precis köpt en Lenovo LOQ och jag tycker verkligen inte om Win 11 som är förinstallerat.

Så jag tänkte nedgradera till Win 10 och jag har läst att inga drivers kommer installeras automatiskt till Win 10 med nya laptops, så jag skulle ladda ner drivers för wifi osv från Lenovos hemsida, men det finns inga.

De enda drivers som finns för Win 10 är diagnostikverktyg och en patch för Lenovo Vantage. Inga drivers till wifi eller något.

Däremot finns 15 drivers för Win 11. Men det ger väl inget att ladda ner dem, för de funkar väl inte för Win 10 antar jag.

Vad ska jag göra?

Testa. Mycket av drivrutiner för Windows 10 fungerar i Windows 11 så test. För övrigt så kom ihåg att W10 når End of Life under nästa år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nu kommer nog många att "skälla ut mig", men du kan ju alltid testa IObit Driver Booster. Det finns ett gäng andra alternativ, men jag har alltid föredragit IObits mjukvara då de installerar rätt drivrutiner för just mina datorer genom åren (när jag använde Windows, det vill säga).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nu kommer nog många att "skälla ut mig", men du kan ju alltid testa IObit Driver Booster. Det finns ett gäng andra alternativ, men jag har alltid föredragit IObits mjukvara då de installerar rätt drivrutiner för just mina datorer genom åren (när jag använde Windows, det vill säga).

Jag kör också Driver Booster, väldigt bekvämt när man installerar om Windows. Det är egentligen bara grafikkortet som jag kör separat med DDU.

Jag testade CCleaner Pro (Trial version) som har driver update funktion, fungerar också bra.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Testa. Mycket av drivrutiner för Windows 10 fungerar i Windows 11 så test. För övrigt så kom ihåg att W10 når End of Life under nästa år

Det funkade ju faktiskt bra att använda Win 11 drivrutinerna från Lenovos hemsida på Win 10, tack för tipset!

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Jag kör också Driver Booster, väldigt bekvämt när man installerar om Windows. Det är egentligen bara grafikkortet som jag kör separat med DDU.

Jag testade CCleaner Pro (Trial version) som har driver update funktion, fungerar också bra.

Vad bra Nu kanske det är annorlunda i dag jämfört med för kanske 10 år sen, men man ska vara noga med vad för mjukvara man använder, när man uppdaterar drivrutinerna. Installerar man fel drivrutiner för att mjukvaran hävdar att det är rätt, så "är det kört". Att skapa systemåterställningspunkter är mycket viktigt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.