Ny stationär dator hemma - köpråd

Permalänk

Ny stationär dator hemma - köpråd

Har plockat ihop denna
Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-12700KF (3 349 kr hos Amazon MP)
Grafikkort: Gigabyte Radeon RX6600 Eagle (2 690 kr hos Proshop)
Moderkort: ASRock H670 PG Riptide (1 755 kr hos Amazon MP)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) (849 kr hos Inet)
SSD: Kingston NV2 M.2 1TB (749 kr hos Dustin)
Nätaggregat: Corsair CX650 (819 kr hos Inet)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 (438 kr hos Computersalg)
Totalt: 10 649 kr

--------

Det är ungefär vad min budget ligger på.
Mina krav på en dator är:
* Stöd för W11
* Måste kunna köra mycket saker samtidigt i form av film, browser med många flikar osv. Så ordentligt med minne.
* Vill ha möjlighet att köra tyngre saker om andan faller på men jag spelar inte dataspel varje vecka.
Så lite en kontorsdator på steroider.....

-
Jag har chassi, skärm, SSD, HDD osv. Lite sugen på nytt chassi då mitt jag har nu är ca 15 år gammalt som jag bara återanvänt om och om igen. Men ska jag byta chassi ska det banne mig va något vettigt och bra.
Ett chassi ska vara rymligt och enkelt att bygga saker i. plats för expansion om jag så vill. Det jag har idag är stort och luftigt, verkligen inte vackert! Men jag tycker verkligen om det för att det är stort och enkelt att peta in 5 extra HDD om jag skulle vilja.

-
massa lampor i datorn är helt onödigt.

Permalänk
Medlem

Jag hade kikat på det här bygget. Mycket bättre grafikprestanda och klarar annan användning väl också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jag hade kikat på det här bygget. Mycket bättre grafikprestanda och klarar annan användning väl också.

https://komponentkoll.se/bild/tggOk.png

Låter inte som spel är någon prioritet dock. 5600 är betydligt sämre än 12700 och RX6600 räcker för en kontorsdator och lite lätt spelande.

Men du har helt rätt om spelande vore en prioritet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Låter inte som spel är någon prioritet dock. 5600 är betydligt sämre än 12700 och RX6600 räcker för en kontorsdator och lite lätt spelande.

Men du har helt rätt om spelande vore en prioritet.

Fast för film och webbläsare med många flikar har jag svårt att tro att man märker någon skillnad mellan 5600 och 12700 då båda är så pass snabba. När man väl spelar däremot är skillnaden stor mellan 6600 och 6800, det var så jag resonerade.

Permalänk

Det jag såg i detta nya förslag.
Färre trådar i cpu. Är cpu bättre?
Moderkort har bara två ram platser och 1 m2 platser.
Ingen ktlare

Spel är som sagt inte prio. Men det är ju synd om det jag köper nu inte håller måttet om ett år...

Men köper inte dator för spel, så vikten bör läggas på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Det jag såg i detta nya förslag.
Färre trådar i cpu. Är cpu bättre?
Moderkort har bara två ram platser och 1 m2 platser.
Ingen ktlare

Spel är som sagt inte prio. Men det är ju synd om det jag köper nu inte håller måttet om ett år...

Men köper inte dator för spel, så vikten bör läggas på annat.

Gör du något resursintensivt på datorn? Att kolla på film och ha uppe en browser med många flikar t.ex. kräver ingen stark CPU, därför sparade jag in på den. Men visst är 6800 overkill om spel är lågprioriterat. Det här är mer prisvärt för dig kanske annars.

Permalänk
Medlem

Många trådar, mycket 64GB RAM & 12GB VRAM:

Större chassi? kika på:
https://komponentkoll.se/produkt/1311860-fractal-design-meshi...
och
https://komponentkoll.se/produkt/115533-fractal-design-define...

Grafikkortet kanske du kan hitta begagnat.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.