Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Hade väldigt likt problem. Hade en Ryzen 2700x som började strula mer och mer på samma sätt som du beskriver.
Liknande fel i OCCT som pekade på CPU.
Snubblade över ett erbjudande om en Ryzen 5800x så jag slog till. Samma problem.
Köpte ny PSU = alla problem borta.
Har du annan PSU att testa med så gör det.

Okej , intressant! Har tyvärr inte det men funderar på att beställa en, tar gärna emot tips på stabila PSUs , tänker nog 1000w iaf..

Tänker att jag slår på xmp och konfirmerar att det orsakar fel i OCCT, sen testar jag att switcha ramstickorna och om inte det hjälper testar en och en, återkommer med resultat

Hur länge bör jag förresten köra memtest för att utesluta dåliga RAM?

Permalänk

Har nu kört OCCT utan några fel med xmp PÅ, vad har jag då ändrat sen gårdagens error-fiesta?

Ommontage av CPU (löste ej kraschande)

Tagit bort en regfil relaterat till event history fel "Loggboken visar "Tjänsten AMDRyzenMasterDriverV22 kunde inte startas på grund av följande fel: Det går inte att hitta filen." Händelseid 7000." (har ej kraschat sen detta men bara hunnit testa spel i 1-2h)

Ändrat fan curves och effektuttag på grafikkortet. (har ej kraschat sen detta men bara hunnit testa spel i 1-2h)

Pillat runt lite i strömspar-menyer i windows (har ej kraschat sen detta men bara hunnit testa spel i 1-2h)

Känner mej hyfsat confused nu, ska testa att köra OCCT med normala inställningar för GPU och se vad som händer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av gronsvart:

Har nu kört OCCT utan några fel med xmp PÅ, vad har jag då ändrat sen gårdagens error-fiesta?

Ommontage av CPU (löste ej kraschande)

Tagit bort en regfil relaterat till event history fel "Loggboken visar "Tjänsten AMDRyzenMasterDriverV22 kunde inte startas på grund av följande fel: Det går inte att hitta filen." Händelseid 7000." (har ej kraschat sen detta men bara hunnit testa spel i 1-2h)

Ändrat fan curves och effektuttag på grafikkortet. (har ej kraschat sen detta men bara hunnit testa spel i 1-2h)

Pillat runt lite i strömspar-menyer i windows (har ej kraschat sen detta men bara hunnit testa spel i 1-2h)

Känner mej hyfsat confused nu, ska testa att köra OCCT med normala inställningar för GPU och se vad som händer..

Hur har det gått när du backat på de steg det går att backa på?

Permalänk

Får OCCT errors helt slumpmässigt känns det som, ibland errors direkt ibland inga på 1h. Testat byta ram platser och med en ramsticka och inte märkt nån skillnad i occt, börjar kännas hopplöst att lösa själv. Misstänker antingen problem med att amds drivers timeout och windows11, många som har samma eller liknande problem verkar det som. Eller så är nån komponent kass. Tror jag får lämna in den till någon som kan testa komponenter i en fungerande rigg eller nåt. Om nån har tips på kompetent verkstad för det i Gbg så tipsa gärna!
Gärna tips på mer felsökning också.
Kan nämna att jag gjorde en återställnimg av windows också, laddade enbart ner drivers och occt, massor errors direkt. Men sen scannar jag igen och får inga alls med samma settings. Så felsökning känns fruktlöst just nu

Permalänk

Två eventhistory screens om det säger någon något.
https://ibb.co/sCLbW7T
https://ibb.co/rdprh9b

Den som gäller rdd2 så kraschade det enbart rill windows vilket verkar ske när jag kör benchmark från rdd2s grafiksettings, oftast blir det annars black screen följt av restart och sen inga programspecifika errors eller fel som jag hittar, massor av dcom erros och lsa..oftast inga minidumps heller