Permalänk

Gigabyte m27q x KVM fungerar inte?

Hej,

Köpte en ny skärm för någon vecka sedan, en gigabyte m27q x. Den har en inbyggd KVM switch, och just nu har jag det inkopplat likt detta.

2 USB-A portar på skrämen, här är mus och tangetbord inkopplat.

1 USB-B port på monitorn. Till PC. Och sen en DP till PC.

1 USB-C från monitor till laptop. Med en USB-C -> USB-C sladd med 100W power delivery kapacitet.

Allting fungerar prima med PCn. Men när jag försöker switcha över med KVM knappen till laptopen, så händer ingenting. Om PC är av så får jag bara en no signal på min monitor. Verkar som att laptopen inte hittar något?

Någon som vet vad som kan vara fel? Har jag kopplat det fel, eller är det något som inte lirar som det ska? Eller har jag missuppfattat hur den ska fungera? Jag vill kunna använda monitor + mus + skärm med laptop och sen kunna switcha över till pc genom att trycka på KVM knappen på baksidan.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för laptop, har den stöd för video över USB-C?

Har du konfigurerat KVM-knappen med KVM wizard enligt manualen?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Vad har du för laptop, har den stöd för video över USB-C?

Har du konfigurerat KVM-knappen med KVM wizard enligt manualen?

https://i.imgur.com/xlWY2VL.png

Jag har en HP EliteBook 850 G5 tror jag. KVM knappen är exakt som i manualen, fast jag har DP istället för HDMI. Och på jobbet har de några 4k skrämar som körs med USB C och det fungerar prima. Har förstått att power delivery från skärmen är för lågt för att ladda min laptop, men borde ändå gå med video...

Permalänk
Medlem

Jag har liknande setup, kör med Gigabyte M32Q själv som oxå har KVM switch och kopplar ibland jobblaptopen (HP Probook 445 G10) till skärmen och har Logitech G915 tangentbord och Logitech G502 X Lightspeed som är kopplat med samma USB trådlös plutt till skärmen.

Det behövs stöd för Thunderbolt 3 eller USB-C 3.1 eller nyare på laptopen (eller nu vilken enhet man kopplar till) om det ska fungera samt stöd för video signal för kabeln så det inte är sån som endast överför ström, PD 100W speccade vetemig brukar väl normalt vara både ock men osäker om så alltid är fallet.

Samt märkte jag en lustig grej som kan va värt ett test, åtminstone den USB-C kabel jag skaffade har skillnad på vilken väg jag svängt kabeln i USB-C kontakten, ena vägen så får jag bara no signal... men andra vägen funkar det.... trodde inte det skulle va skillnad på vilken väg man svänger USB-C kablar, nå kanske tecken på bristfällig USB-C kabeldesign....

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Jag har en HP EliteBook 850 G5 tror jag. KVM knappen är exakt som i manualen, fast jag har DP istället för HDMI. Och på jobbet har de några 4k skrämar som körs med USB C och det fungerar prima. Har förstått att power delivery från skärmen är för lågt för att ladda min laptop, men borde ändå gå med video...

Ja det låter ju som att det borde funka då. När du trycker på knappen samtidigt som din stationära är inkopplad, händer något på skärmen alls? Eller kör den bara vidare på den stationära? Tänkte om inget händer alls kanske du skulle testa att byta läget på kvm-knappen i inställningarna, typ om den är lite ologisk och visar on/off tvärtom hur man förväntar sig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag har liknande setup, kör med Gigabyte M32Q själv som oxå har KVM switch och kopplar ibland jobblaptopen (HP Probook 445 G10) till skärmen och har Logitech G915 tangentbord och Logitech G502 X Lightspeed som är kopplat med samma USB trådlös plutt till skärmen.

Det behövs stöd för Thunderbolt 3 eller USB-C 3.1 eller nyare på laptopen (eller nu vilken enhet man kopplar till) om det ska fungera samt stöd för video signal för kabeln så det inte är sån som endast överför ström, PD 100W speccade vetemig brukar väl normalt vara både ock men osäker om så alltid är fallet.

Samt märkte jag en lustig grej som kan va värt ett test, åtminstone den USB-C kabel jag skaffade har skillnad på vilken väg jag svängt kabeln i USB-C kontakten, ena vägen så får jag bara no signal... men andra vägen funkar det.... trodde inte det skulle va skillnad på vilken väg man svänger USB-C kablar, nå kanske tecken på bristfällig USB-C kabeldesign....

Skrivet av macmann1:

Ja det låter ju som att det borde funka då. När du trycker på knappen samtidigt som din stationära är inkopplad, händer något på skärmen alls? Eller kör den bara vidare på den stationära? Tänkte om inget händer alls kanske du skulle testa att byta läget på kvm-knappen i inställningarna, typ om den är lite ologisk och visar on/off tvärtom hur man förväntar sig.

Jag börjar misstänka att jag kanske har köpt en för klen (gammal?) usb c kabel.. Trodde att det räckte med PD 100W, men ser nu att det är en USB C 2.0. Kan det vara det som är felet? Blir inte riktigt klok när jag försöker googla.

https://www.amazon.se/Anker-PowerLine-laddningskabel-MacBook-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Jag börjar misstänka att jag kanske har köpt en för klen (gammal?) usb c kabel.. Trodde att det räckte med PD 100W, men ser nu att det är en USB C 2.0. Kan det vara det som är felet? Blir inte riktigt klok när jag försöker googla.

Ja du behöver en kabel som har stöd för videoöverföring. Står såhär om kabeln du länkat om inte annat

”Detta är en dataöverföring- och laddkabel och stöder inte videoutdata.”

Denna t.ex

https://www.inet.se/produkt/8900991/belkin-usb4-usb-c-snabbla...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Ja du behöver en kabel som har stöd för videoöverföring. Står såhär om kabeln du länkat om inte annat

”Detta är en dataöverföring- och laddkabel och stöder inte videoutdata.”

Se där, gick nog lite fort när jag beställde. Någon som har något tips på en vettig som lär funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Se där, gick nog lite fort när jag beställde. Någon som har något tips på en vettig som lär funka?

Redigerade mitt inlägg samtidigt som du skrev med en länk till en kabel som borde funka.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450