Kommer VR ta över i framtiden?

Permalänk
Medlem

Kommer VR ta över i framtiden?

Jag är sugen på VR men det finns inte några aaa spel till VR förutom Half Life Alyx. Frågan är om VR kommer att få alla stora spel i framtiden och dominera över spel på vanliga skärmar?

VR är ju totalt överlägset när det kommer till immersion jämfört med att spela på en vanlig tv/datorskärm. Jag funderar även på när problemet med motion sickness kommer att fixas så att man kan röra sig i världen precis som dom vanliga skärmarna istället för att klicka sig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag är sugen på VR men det finns inte några aaa spel till VR förutom Half Life Alyx. Frågan är om VR kommer att få alla stora spel i framtiden och dominera över spel på vanliga skärmar?

VR är ju totalt överlägset när det kommer till immersion jämfört med att spela på en vanlig tv/datorskärm. Jag funderar även på när problemet med motion sickness kommer att fixas så att man kan röra sig i världen precis som dom vanliga skärmarna istället för att klicka sig fram.

VR sjuka verkar va delvis genetiskt betingat. Jag har inga problem ta mig runt i VR. Jag har heller inga anlag för åksjuka. Vet inte hur mycket detta hör ihop men jag skulle nog kunna va sjöman utan problem.

Skärmar kommer nog fortsätta va kvar inom en överskådlig framtid iaf.
Förhoppningsvis länkas dessa ihop bättre. Nu verkar det va kriminellt att erbjöda vr stöd för plattskärmsoptimerade lir

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hur man reagerar i VR beror nog på flera faktorer. Dels hur känslig man är, om man har lätt bli åksjuk så är det nog lättare känna av det i spelet. Ögonen ser ju något som resten av kroppen inte upplever så inte konstigt om det blir fel. Det skiljer sig från spel till spel också, hurpass mycket tid det tar från input till det händer något i spelet påverkar också. Jag kan köra t.ex. AC utan att känna mig det minsta åksjuk men kör jag rFactor2 så känner jag av det jättemycket, troligen för att det är lite mer lagg i det senare.

Det är nog väldigt svårt att göra så mycket åt detta i spelen, bortsett från att minimera lagg så mycket det bara är möjligt. Vi har alla olika förutsättningar här så det handlar en hel del om gener och erfarenheter, det går träna bort helt enkelt. Idealiskt skulle man ha en kapsel man sitter/står i som rör sig på samma sätt som vad som sker, det skulle troligen minimera risken, men detta är rätt kostsamt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2