När tyckte ni att det var som roligast att bygga datorer?

Permalänk
Medlem

När IDE kablarna försvann och komponenterna inte var svindyra så mellan 2005-2015?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

För cirka 10 år sedan.
Har gradvis tappat suget att bygga sedan dess, och senaste datorn var ett (delvis anpassat) färdigbygge.

Nog en kombination av saker som ligger bakom; dyrare komponenter, långsammare utveckling, minskat hårdvaruintresse rent allmänt, "blivit gammal", etc.

För 10 år sedan öppnade man nog upp burken om inte varje månad så iallafall varannan månad och pillade med något. Nuvarande burken har inte öppnats sedan den var nyköpt för snart 1,5 år sedan (förutom för städning) och bara tanken att öppna upp den och byta ut en komponent får mig att känna "örf..." idag, när det en gång i tiden hade fått mig att känna "yay".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem

Roligast var det väl när allt var nytt, fritiden oändlig och hjärnan var ung och plastisk.

Jag minns känslan av att köpa 8mb ram, och därmed fördubbla minnet i datorn, 1600kr inkl moms.
Eller inköpet av "Stora multimediapaketet" cd-läsare, soundblaster ljudkort, creative labs vitbruna högtalare, jävlar vilket lyft. Alla häftiga ljud och filmsnuttar man såg i Microsoft Encarta.
Att designa sin egen startdiskett, förstå sig på autoexec.bat och config.sys. Reda ut IRQ och DMA konflikter, ladda drivrutiner i rätt minnesutrymme så att spel faktiskt startar.
Köpte min första egna dator 99 och började hänga på sweclocker. Min första CPU kostade mer än min första bil, båda inköpta samma år. Viss skillnad i kilorpis
Själva monterandet av ett helt nytt system har aldrig vart det mest roliga dock, utan göra uppgraderingar, benchmarka, knåpa med inställningar och mjukvara tyckte jag var roligare.

Men för att svara på frågan, säg 95 till 05 var prime för mitt intresse.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att "just nu" alltid är det roligaste. Det finns så många alternativ nu och det finns så många fler anledningar att bygga datorer.

Man kan bygga htpc, custom edgerouter, nas, virtualiseringsmiljö, mid-end till barnen, high-end till pappa, arbetsdator ...

Så jävla nice!

Priset är trist, men delarna är underbara!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad tycker ni? När hade ni som roligast när ni byggde datorer?

Tidigt 2000. Fanns gott om roliga sidor på internet, mycket var ännu lite vilda västern och DIY, de värsta avarterna (PATA-kablar och instickskort för allt möjligt) höll på att försvinna, den tekniska utvecklingen gick ännu snabbt och priserna föll hela tiden och marknaden var inte så uppdelad mellan stationära, bärbara, surfplattor, mobiltelefoner, konsoler etc.

Permalänk
Medlem

Hver gang

Men jag jobbar inte heller "med data" (även om mina föräldrar som är av en äldre stam alltid tror att jag jobbar "med data") så det gör det till en event varje gång det är dags bygga. 😀

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

När man importerade fluorescerande prylar från utlandet och chassit var upplysta av CFL rör. Blev annat än RGB.

Chassitillverkare och andra tog ut svängarna mycket mer också.

Det fanns bara en proper chassitillverkare och det var Lian Li. Nu är alla lookalikes.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Jag är ju sådan att jag tycker att funktion är roligare än utseende, så ur mitt perspektiv har det blivit tråkigare framförallt av att expansionsmöjligheterna decimerats, det är ju t.ex. sjukt snålt med PCIe nu (bortsett då från mer eller mindre high-end workstation/server).

Hade nog allra roligast när jag började från första början, även om förutsättningarna var sämre i de flesta avseenden (inkl. att vara rätt ung och ha mycket mer tid att fundera på saker än pengar att kunna faktiskt köpa prylar), typ mitten av 1990-talet till början av 2000-talet kanske.
Tror det mer handlar om utforskandet av något nytt än att det rent objektivt skulle ha varit så mycket roligare, ser vissa fördelar men också massor av nackdelar.

Tycker ju dock fortfarande att det är trevligt att pyssla med, men önskar mig som sagt framförallt mer PCIe så att det skulle gå att faktiskt göra mer roliga saker.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det var roligast mellan 1997 (ATX, TX-chipset & Pentium MMX) till ~2003 (AMD Duron) för mig.

Flest PCI-kort i en Chieftec Dragon vinner! Sedan en ledig ISA-port redo för ett Tseng Labs ET4000 för att rädda en felflashad BIOS. Givetvis komplett med Mushkin-minnen som gick att köra med CL2!

Känns otroligt tråkigt idag när moderkorten redan har "allt".

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som tycker att ide-kablar är jobbiga har aldrig behövt uppleva mfm/rll/esdi

Där var det två flatkablar per disk.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tyckte det var kul när jag upptäckte RAID i slutet av 90-talet. Körde länge RAID-0 men drömde om 5:an. Minns inte vilken dator jag hade när jag uppnådde det. Sen kom SSD och en NAS till den så kändes det rätt onödigt.
Drömde våta drömmar om SCSI, men det blev aldrig verklighet pga ekonomi.

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem

90 talet första gången.

Inte så roligt att bygga datorer, inte direkt som att det blir så mycket nya moment. Var roligare för några år sedan när ett budget moderkort låg under 1000 lappen.

Permalänk

Jag tycker det är roligast nu... Alla nya moderna lösningar, chassin, komponenter. Vattenkylning också är ju bara fantastiskt att bygga med, och riktigt snyggt blir det.

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Medlem

Minst roliga var färdig maskin med 7700K och man inser efter en halvtimme att delid är ett måste för att få vettiga temperaturer. Annars tycker jag det är jämna plågor, alltid varit lite mer skraj när det varit PGA processorer men sånt kommer och går.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det är roligare nu. Jag gillar tystnad och numera går det att bygga helt knäpptysta maskiner. Jag byggde min nuvarande för tre år sedan. Jag utgick ifrån en äldre maskin och uppgraderade CPU/mobo och grafikkort. Bygget blev sedan en successiv uppgradering där jag efterhand bytte den mest högljudda komponenten. Först ut var en HDD (750 GB) för lagring som jag bytte ut mot en extra SSD. Inte riktigt nöjd eftersom upptäckte att mitt gamla Corsair TX650 inte heller var särskilt tyst även om jag aldrig noterat det tidigare. När jag bytt det så fanns det ändå något som surrade och störde idyllen. Den lilla chassifläkten baktill var boven och blev nästa som uppgraderades. Nu blev den verkligen tyst på riktigt. Nackdelen var att jag inte kunde avgöra om datorn var påslagen utan att lägga örat mot chassit, så jag var tvungen att skaffa en mus med RBG som jag ser när jag tittar in i rummet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Äsch, det är ändå några år mellan varje bygge så det är lika kul varje gång.

Men så är jag en sådan som tycker det är kul sitta och byta kondensatorer på gamla datorer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tidsepoket skiftet mellan AGP-PCI Express-ish

PATA-diskar var fortfarande tillräckligt vanliga för att man skulle behöva kunskapen för att hålla på på med jumprar, så man behövde lite tekniskt kunnande. Man fick se en massa roliga kylare. Konstiga jäkla chassin.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är skittråkigt? Jag brukar alltid köpa en ny dator när Inet eller Webbhallen kör en kampanj med fri montering...:D

Satte in en extra NvME SSD och ett Wifi/BT-kort på senaste bygget, men det var allt.

Permalänk
Medlem

Först var det en 286:a som var färdig, skitful med asrolig. Sen byggde jag en 386:a SX maskin.Satt med olika bat filer beroende på vilka drivrutiner man ville ladda. Skall vi köra mus eller ljudkort idag?

486 med DX, det var grejor det. Minns att jag och polarn körde https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_3.0 mot varandra. Grymt roligt med koaxnätverk.

Sen dess har det ca blivit ett tiotal byggen med jämna mellanrum, först till mig själv, sen frun och sen två barn.

Byggde dock nytt nu under mellandagarna och nu har sonen fått tagit över flaggan. Jag gjorde reserach, handlade och bad han bygga åt mig så cirkeln är väl sluten nu

Beware, at a certain age you will value your time and just want the darn machine to work as it should....

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Roligast för mig var det att bygga datorer runt 1998-2000 även om det fortfarande ibland kan vara rätt kul.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att det är som roligast nu. Fler valmöjligheter på ALLT i och utanför burken. Har byggt sedan 1996. Valen som kan göras nu är sååå många fler än förr. RGB eller ingen RGB. ITX eller fulltower. Fler varumärken, fler ekosystem. Absolut mer att sätta sig in i men! Du kan bygga burken på så många fler sätt än för

Permalänk
Medlem

Någon gång kring lanseringen av core 2 duo, jäklar vad mycket tid jag lade ner på överklockning. Helt osannolikt bra ökning i prestanda på den tiden, länge sen jag ens försökte mig på en överklockning nu. Det var tider det!