Microsoft tvingar användare att byta till Outlook

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tvingar användare att byta till Outlook

En ny uppdatering kommer snart tvinga de användare som fortfarande använder gamla E-post och Kalender att byta till Outlook.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nya Outlook är webbaserad och visar reklam för de som inte är Microsoft 365-prenumeranter

Otrevligt tilltag men inte märkligare än gmails förtäckta reklam-mail antar jag.

Har testat "Nya Outlook" på arbetsdatorn och fann det stökigare än Outlook från office-paketet så jag gick tillbaka till det efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Fick mig att byta till Thunderbird. Gillar väl Outlook i grunden är det man är van vid. Reklam är dock ett ofog frågan är hur många som känner köpsug efter påtvingad reklam..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Otrevligt tilltag men inte märkligare än gmails förtäckta reklam-mail antar jag.

Har testat "Nya Outlook" på arbetsdatorn och fann det stökigare än Outlook från office-paketet så jag gick tillbaka till det efter ett tag.

Reklam mail? Har haft gmail sedan det var beta o kan inte minnas att jag fått något sådant?

Permalänk
Medlem

Nya Outlook är ju horribelt, och saknar otroligt mycket av den funktionalitet som man förväntar sig att Outlook ska ha. Är ju därför jag inte använder OWA, så OWA for desktop som det i princip är känns mindre trevligt. Sikta på funktionell paritet först, liksom.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Reklam mail? Har haft gmail sedan det var beta o kan inte minnas att jag fått något sådant?

Det är inte riktiga mail men ligger högst upp i inkorgen som om dom vore mail. Dom syns om man går in på andra flikar, t.ex. "kampanj". Jag har inte sett det i Gmail-appen på telefonen så det är nog en desktop-grej framförallt. Ser du inte dom där har du nog adblock aktiverat

Permalänk
Medlem

Är inte förtjust i nya Outlook, tycker det är långsamt och extremt bökigt. Får se om det går att lösa på något sätt eftersom vi kör 365 på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det är inte riktiga mail men ligger högst upp i inkorgen som om dom vore mail. Dom syns om man går in på andra flikar, t.ex. "kampanj". Jag har inte sett det i Gmail-appen på telefonen så det är nog en desktop-grej framförallt. Ser du inte dom där har du nog adblock aktiverat

Och jag har bara sett det i telefonen och inte på datorn. Använder självklart adblocking på datorn

Skrivet av Bankai:

Är inte förtjust i nya Outlook, tycker det är långsamt och extremt bökigt. Får se om det går att lösa på något sätt eftersom vi kör 365 på jobbet.

Samma här, mycket segare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Kunde inte ens logga in på IMAP kontot med konstiga MS felkoder. Och valde jag Gmail fick jag notisen att ALLT skulle synka via Microsofts molnservrar.

Nej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Reklam mail? Har haft gmail sedan det var beta o kan inte minnas att jag fått något sådant?

Banners Typ med reklam men de döljs som man kör adblocker
Man har det även i gamla klienten i Windows har de

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Använder redan Outlook. Lungt för mig

Outlook är faktiskt riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det är inte riktiga mail men ligger högst upp i inkorgen som om dom vore mail. Dom syns om man går in på andra flikar, t.ex. "kampanj". Jag har inte sett det i Gmail-appen på telefonen så det är nog en desktop-grej framförallt. Ser du inte dom där har du nog adblock aktiverat

Ok. Ja jag använder inte internet utan adblock. 🙂

Permalänk
Medlem

"Nya Outlook" saknar ju funktionen att ens öppna .eml-filer samt att den inte skapar stor bokstav automatiskt. Långt ifrån en klar produkt så håller mig till gamla. Behöver man göra nåt i nya funkar outlook.com minst lika bra.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Gamla outlook som app funkar väldigt bra. Men "New outlook" kommer tappa massvis med funktionalitet och basicly vara ett skal för web-versionen.
Add-ins kommer sluta fungera och likaså offline-cache läget försvinner.

För privatpersoner gör det nog inte så mycket men för företag så är det en riktigt tuff omställning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Banners Typ med reklam men de döljs som man kör adblocker
Man har det även i gamla klienten i Windows har de

Har aldrig sett reklam i gamla klienten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har aldrig sett reklam i gamla klienten

Kan bland annat se ut så här:

Betalar inte för min gamla Hotmail-adress här, så möts av liknande reklam själv, men har dolt alla banner mha uBlock Origin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kan bland annat se ut så här:
https://filestore.community.support.microsoft.com/api/images/367b392b-5092-4bdb-980d-8f38b9e7dad2

Betalar inte för min gamla Hotmail-adress här, så möts av liknande reklam själv, men har dolt alla banner mha uBlock Origin.

Aldrig sett det som visas på bilden, visste inte ens om att det kunde se ut så där. Jag har då Gmail samt en iCloud adress i den gamla appen. Kanske bara är för de som använder en MS mailadress?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Aldrig sett det som visas på bilden, visste inte ens om att det kunde se ut så där. Jag har då Gmail samt en iCloud adress i den gamla appen. Kanske bara är för de som använder en MS mailadress?

Kan mycket väl vara så! Har Microsoft 365 via jobbet och min gamla Hotmail privat, så lätt att jämföra tjänsterna mot varandra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det här nya webbaserade möget som microsoft har börjat med är inte bra. Dom har gjort samma sak med teams, och båda är helt uselt laggiga på en normal dator. Förstår den ekonomiska tanken bakom - "gör allt i react&wrappa skiten för desktop med electron så finns det oändligt många billiga tillgängliga utvecklare i indien att utnyttja". Däremot är det vi användare som vanligt blir lidande, samma sak med andra värdelöst långsamma electron-appar som Slack och vs code. (Electron är en wrapper runt webbläsarmotorn Chromium som edge&chrome använder. Electron är utvecklat för att få användare att hata datorer och datorprogram)

Relaterad nyhet: https://www.sweclockers.com/nyhet/38435-moderna-webbplatser-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vitriol:

Fick mig att byta till Thunderbird. Gillar väl Outlook i grunden är det man är van vid. Reklam är dock ett ofog frågan är hur många som känner köpsug efter påtvingad reklam..

Bytte också till Thunderbird för någon månad sen. Fick nog när Windows krävde att jag behövde skapa ett Microsoft-konto för att kunna synka min mail och kalender.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Det här nya webbaserade möget som microsoft har börjat med är inte bra. Dom har gjort samma sak med teams, och båda är helt uselt laggiga på en normal dator.

Bara att kolla i aktivitetshanteraren och se vilka appar som kör Edge WebView2. Byt ut dessa till native alternativ, så frigör du massvis med resurser

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Bara att kolla i aktivitetshanteraren och se vilka appar som kör Edge WebView2. Byt ut dessa till native alternativ, så frigör du massvis med resurser

Ok, kan du slanga över nedladdningslänkarna till native-versionerna av nya teams, slack och outlook till mig då?

Permalänk
Medlem

För säkerhets anledningar känns det inte riktigt lämpligt att koppla alla mina mail (inkl. jobb IMAP) till Microsoft's moln tjänst. De borde inte få tillgång till mina andra mail. När det väl kommer till det så får jag byta till riktiga Outlook eller typ Thunderbird antar jag.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Jag förstår dem på ett sätt att de inte kan underhålla två parallella system. Men nya Outlook är katastrof! Är så enormt mycket funktioner som inte fungerar i nya Outlook som fungerar i gamla. De måste verkligen steppa upp utvecklingen av nya.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Provade nya Outlook för ett tag sedan. Men det var, i brist på bättre ord, för geggigt. Så gick tillbaka till vanliga Outlook igen. Kör Office 365 och kommer hålla fast vid gamla så länge som möjligt.

Permalänk
Medlem

Bajsifieringen djupnar.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Så, Microsoft tar bort Outlook Express, erbjuder Windows Mail, ersätter det med Windows Live Mail (som del av Essentials, så följer väl inte med "ren" Windowsinstallation), Windows 8 har en Mail-app med Metro-tema som inte klarar pop3, sedan slutar Outlook.com att supporta Windows Live Mail och användarna rekommenderas att uppgradera till Mail-appen från Windows Store om man kör Windows 10, sedan ett tag rekommenderar Microsoft att man skulle gå över till den nya Outlook-appen, nu med nytt utseende, som inte har ett dugg att göra med Office-paketets Outlook? Är det ungefär korrekt uppfattat?

Under tiden så har Apple kört med Mail.

Visst har Apple också gjort en del ändringar som förvirrat folk (ersatt Iphoto och Itunes exempelvis, med sämre (åtminstone de första åren) varianter) men jag tycker Microsoft (och Google) rensar för friskt ibland. Vet många som grejade med Windows Movie Maker, men aldrig lyckades ta steget till de nyare varianter man kunde ladda hem (krångligt) när den gamla versionen togs bort. Exempelvis.

Tur man föredragit Thunderbird, men Google låter mig inte läsa barnens epostkonton där (jag har små barn alltså, och vill ha koll) utan bara via webläsare. Varför?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Fy vad jag hatar när företag tvingar på ens tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Ok, kan du slanga över nedladdningslänkarna till native-versionerna av nya teams, slack och outlook till mig då?

Privat eller på jobb? Svårt att styra vad jobbet kräver och installerar, men webbversionerna tillsammans med uBlock Origin och NoScript kan vara betydligt resurssnålare. I övrigt finns det gott med alternativ privat.

Ibland funkar även äldre versioner bättre, men tyvärr vill Microsoft nu tvinga på oss Edge WebView2 överallt.

I macOS och i GNU/Linux har jag hittills överlevt helt utan Edge WebView2, men kör enstaka Electron-appar emellanåt.