Permalänk

Uppgraderat grafikkort dålig prestanda

Hej!

Så jag tog beslutet att dra fram min gamla stationära dator igen med följande specs:

AMD Ryzen 7 2700
16GB RAM
Seasonic Focus GX 650W

Bestämde mig tillslut för ett Radeon RX 6750 XT men tycker inte jag får ut prestandan jag bör ha från det kortet.

Har inga nyare spel men testade Rome 2 Total War och då får jag ut ungefär 50-70 FPS under EXTREME inställningarna.

Testade samma spel på min laptop med följande specs:

AMD Ryzen 5 5600H
16 GB RAM
RTX 3050 Ti

Där ligger jag med samma inställningar på runt 70-90 FPS. Hur är detta ens möjligt?

Den stationära datorn har helt nyinstallerat Windows och Radeon drivrutiner.

I vilken ände börjar man för att ta reda på vad som kan vara fel? Jag tycker inte ens jag hör fläktarna på grafikkortet dra igång ordentligt under last. Kopplade från PSU med 8 pin kabeln som används innan och upptäckte att där är flera 8 pins på samma kabel så jag kopplade in en till från samma kabel, kan det göra någon skillnad att koppla från två platser på PSU med två separata kablar?

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tänker mig att AMD Ryzen 5 5600H har bättre IPC än AMD Ryzen 7 2700 som börjar vara några år nu.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att GPUn inte låter som den får jobba och R7 2700 inte är en urstark cpu så skulle jag gissa på att det är en cpuflaskhals du drabbats av. Går ju att kolla belastning i t.ex. afterburner och se hur det ser ut.

Total War spelen är väl för övrigt ganska CPUintensiva där 5600H är en väldigt mycket snabbare processor än R7 2700.

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWinfo64/MSI afterburner eller hwmonitor och ta en titt på GPU-användningen. Gissningsvis flaskar din CPU då den är rätt trött i spel med dagens mått mätt och RTS-spel har en tendens att vara CPU-tunga.

Budgetalternativet är att uppgradera till en beggad 5600 för 13-1500kr, har du lite mer budget kan du gå på en 5800X3D. Glöm inte uppdatera BIOS före du byter CPU om du nu går den vägen.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Budgetalternativet är att uppgradera till en beggad 5600 för 13-1500kr, har du lite mer budget kan du gå på en 5800X3D. Glöm inte uppdatera BIOS före du byter CPU om du nu går den vägen.

En begagnad 5600 för 1 500 kr låter dyrt då den kostar det ny. Men håller med om att det blir en bra uppgradering.

https://www.amazon.se/dp/B09VCHR1VH

Permalänk
Skrivet av xc:

Tänker mig att AMD Ryzen 5 5600H har bättre IPC än AMD Ryzen 7 2700 som börjar vara några år nu.

Skrivet av Chrisj:

Med tanke på att GPUn inte låter som den får jobba och R7 2700 inte är en urstark cpu så skulle jag gissa på att det är en cpuflaskhals du drabbats av. Går ju att kolla belastning i t.ex. afterburner och se hur det ser ut.

Total War spelen är väl för övrigt ganska CPUintensiva där 5600H är en väldigt mycket snabbare processor än R7 2700.

Skrivet av kheldan:

Ladda ner HWinfo64/MSI afterburner eller hwmonitor och ta en titt på GPU-användningen. Gissningsvis flaskar din CPU då den är rätt trött i spel med dagens mått mätt och RTS-spel har en tendens att vara CPU-tunga.

Budgetalternativet är att uppgradera till en beggad 5600 för 13-1500kr, har du lite mer budget kan du gå på en 5800X3D. Glöm inte uppdatera BIOS före du byter CPU om du nu går den vägen.

Skrivet av Alastor Moody:

En begagnad 5600 för 1 500 kr låter dyrt då den kostar det ny. Men håller med om att det blir en bra uppgradering.

https://www.amazon.se/dp/B09VCHR1VH

Tack för snabba svar som vanligt!

Jag ska kolla närmare i afterburner i eftermiddag och återkomma. Är CPU:n så kass alltså? Kan det hjälpa att försöka överklocka den tillsvidare? Har aldrig gjort det förr ( ja lite pinsamt på detta forumet ) men kanske kan hjälpa lite? Har stockkylaren på.

Det med PCI e och kablar jag nämnde gör ingen skillnad?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för snabba svar som vanligt!

Jag ska kolla närmare i afterburner i eftermiddag och återkomma. Är CPU:n så kass alltså? Kan det hjälpa att försöka överklocka den tillsvidare? Har aldrig gjort det förr ( ja lite pinsamt på detta forumet ) men kanske kan hjälpa lite? Har stockkylaren på.

Det med PCI e och kablar jag nämnde gör ingen skillnad?

Det låter onekligen som att det är CPUn som är flaskhalsen, och då spelar PCIe eller kablar ingen roll.
För att vara säker är det fint att kolla med t.ex. Afterburner som redan nämnt.
Om jag bara kollar snabbt på
https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html
så har Ryzen 7 2700 följande poäng: 15 725 (multi core) och 2 180 (single core)
medan 5600H har 17 085 resp. 2 957. Jag gissar att det är mest single core-prestanda som spelar roll i ditt fall, men det varierar från spel till spel.
En 5600X har 21 914 och 3 360
och en 5800X3D har 28 292 och 3 230.
Jag insisterar inte på något sätt att detta är den allra mest relevanta benchmarken, men det ger en grov uppskattning om prestandaskillanden mellan dem i alla fall.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

R7 2700 håller kortet tillbaka.

Det påverkar inte bara medel och max fps, utan minimum fps kan påverkas oerhört mycket av en för klen cpu i vissa spel

I med en 5700x3d eller 5800x3d - det kommer göra underverk.

Permalänk

Kolla så switchen på grafikkortet står i prestanda läge och inte tyst läge

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Sitter nu med Rome 2 och Afterburner och GPU-Z och grafikkortet går knappt över 1000 mhz under spelande? Ska det vara så?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Sitter nu med Rome 2 och Afterburner och GPU-Z och grafikkortet går knappt över 1000 mhz under spelande? Ska det vara så?

Om CPUn flaskar så kan det absolut bli så, grafikkortet jobbar inte hårdare än det har möjlighet till. Titta på belastningen på CPUn, ligger den på 100% eller strax därunder så har du svaret.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Om CPUn flaskar så kan det absolut bli så, grafikkortet jobbar inte hårdare än det har möjlighet till. Titta på belastningen på CPUn, ligger den på 100% eller strax därunder så har du svaret.

Vad för program rekommenderas för att kolla CPU användningen?

Körde 3DMark Speed Way och fick 2305 poäng där med en klocka mellan 2400-2600 mhz på GPUn.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Det närmsta en av kärnorna kommer upp i HWmonitor är 88% och där ligger den inte hela tiden? Är det verkligen en flaskhals då? Det känns nästan som att jag har samma prestanda just nu som med det gamla RX 480 det verkar inte helt rätt oavsett om processorn flaskhalsar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det närmsta en av kärnorna kommer upp i HWmonitor är 88% och där ligger den inte hela tiden? Är det verkligen en flaskhals då? Det känns nästan som att jag har samma prestanda just nu som med det gamla RX 480 det verkar inte helt rätt oavsett om processorn flaskhalsar.

Hur ser din GPU-användning ut?

Permalänk

Hittade att Rome 2 har ett inbyggt benchmark där presterar grafikkortet fullt ut tillskillnad från om jag går in och kör ett slag..

Kör jag vanligt i spelet går inte grafikkortet över 1600 mhz..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för snabba svar som vanligt!

Jag ska kolla närmare i afterburner i eftermiddag och återkomma. Är CPU:n så kass alltså? Kan det hjälpa att försöka överklocka den tillsvidare? Har aldrig gjort det förr ( ja lite pinsamt på detta forumet ) men kanske kan hjälpa lite? Har stockkylaren på.

Det med PCI e och kablar jag nämnde gör ingen skillnad?

Spelet du nämner är typ 90% cpu last.

Skrivet av Swedish Berserk:

Hittade att Rome 2 har ett inbyggt benchmark där presterar grafikkortet fullt ut tillskillnad från om jag går in och kör ett slag..

https://i.imgur.com/QUXSdHn.jpg

Kör jag vanligt i spelet går inte grafikkortet över 1600 mhz..

Benchmarken är troligen inte cpubunden. Iaf inte lika mycket.

Själva spelet är mer cputungt iom att inte allt redan har förutbestämda possitioner som i en benchmark utan behöver konstant beräknas live under spelandet.

Att gpu inte klockar mer är för att den inte får jobb så det räcker från cpu för att behöva gå fortare de anpassar hastigheten efter jobbet den får tilldelat.

Räcker 1600Mhz för att köra genom jobbet fortare än nytt trillar in så kommer den inte bry sig om att försöka jobba fortare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Hur ser din GPU-användning ut?

Runt stabila 70% när jag spelar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Runt stabila 70% när jag spelar.

Låter som en CPU-flaskhals då, min GPU ligger nästan alltid runt 99 % användning när jag spelar.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Spelet du nämner är typ 90% cpu last.

Benchmarken är troligen inte cpubunden. Iaf inte lika mycket.

Själva spelet är mer cputungt iom att inte allt redan har förutbestämda possitioner som i en benchmark utan behöver konstant beräknas live under spelandet.

Att gpu inte klockar mer är för att den inte får jobb så det räcker från cpu för att behöva gå fortare de anpassar hastigheten efter jobbet den får tilldelat.

Räcker 1600Mhz för att köra genom jobbet fortare än nytt trillar in så kommer den inte bry sig om att försöka jobba fortare.

Skrivet av Alastor Moody:

Låter som en CPU-flaskhals då, min GPU ligger nästan alltid runt 99 % användning när jag spelar.

Ja då är det säkert CPU:n som inte räcker till trist läge. Kan det vara lönt att överklocka den lite?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att du får ut jättemycket av att överklocka en 2700.
Sedan är det ju ett äldre spel med lite konstigt hårdvarustöd för nyare hårdvara som jag förstår det. Är det så att du tänkt att till övervägande delen spela TW: Rome 2 eller hade du tänkt variera spelandet? Jag skulle nog börja med att testa några olika spel för att se om det är så att det är ett problem som främst uppstår i detta spel eller om du genomgående får dålig prestanda i alla de tester du kör om du inte redan gjort det.
Att tweaka inställningar och att testa att slå av v-sync m.m. kanske kan kanske också vara värt att testa? Kör du 1080p eller högre upplösning?

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja då är det säkert CPU:n som inte räcker till trist läge. Kan det vara lönt att överklocka den lite?

Nope, inte lönt. Du kanske kan få ut några procent till.
Inet har bra pris på 5700x3d just nu, 2800 pix:
https://www.inet.se/produkt/5306637/amd-ryzen-7-5700x3d-3-1-g...

Så ca 2300-2400 när du räknar bort försäljning av den gamla. Kommer göra underverk som sagt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Spelet du nämner är typ 90% cpu last.

Iofs sant, men inte egentligen det största problemet här. Problemet är att gamla Total War är extremt dåligt trådade, så de blir väldigt beroende av den enkeltrådade prestandan. Där är 2700 tyvärr ett ganska svagt alternativ. 8 kärnor är inte alls fy skam, men om 7 av dem sitter och rullar tummarna så hjälper det inte så mycket.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Mr.No1:

Jag tror inte att du får ut jättemycket av att överklocka en 2700.
Sedan är det ju ett äldre spel med lite konstigt hårdvarustöd för nyare hårdvara som jag förstår det. Är det så att du tänkt att till övervägande delen spela TW: Rome 2 eller hade du tänkt variera spelandet? Jag skulle nog börja med att testa några olika spel för att se om det är så att det är ett problem som främst uppstår i detta spel eller om du genomgående får dålig prestanda i alla de tester du kör om du inte redan gjort det.
Att tweaka inställningar och att testa att slå av v-sync m.m. kanske kan kanske också vara värt att testa? Kör du 1080p eller högre upplösning?

Tanken är att köra senaste Battlefield och andra FPS som Apex Legends det kommer kanske rulla på bättre där? Kan återkomma sen med resultat därifrån.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tanken är att köra senaste Battlefield och andra FPS som Apex Legends det kommer kanske rulla på bättre där? Kan återkomma sen med resultat därifrån.

Det är värt att testa för att se vad du tycker! Sedan kommer du såklart ändå att få en boost om du uppgraderar men det är alltid värt att testa lite olika titlar för att bilda sig en uppfattning om prestandan sett ur ett större perspektiv (även om det såklart är roligt att uppgradera oavsett !).

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Testa något annat spel som inte baseras på en antik spelmotor för att se hur grafikkortet presterar.

Permalänk
Medlem

Tycker det hela verkar helt normalt, stationära datorn har bättre gpu men sämre cpu, kombinera det med att du testar i ett otroligt cpu tugnt spel så är det inte så konstigt att laptopen presterar bättre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tanken är att köra senaste Battlefield och andra FPS som Apex Legends det kommer kanske rulla på bättre där? Kan återkomma sen med resultat därifrån.

Apex Legends är ju F2P, så ta ner det och testa.

Dock skulle jag säga att det kan vara smart att hålla ögonen öppna efter ett bra pris på en 5600 eller bättre. Det är en prisvärd uppgradering av vad som just nu är din svagaste komponent.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Inet har bra pris på 5700x3d just nu, 2800 spänn. Sen säljer du din nuvarande på tradera, lär väl inbringa typ 500 spänn eller så.