Microsoft vill ha 600 kronor för att hålla Windows 10 vid liv

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill ha 600 kronor för att hålla Windows 10 vid liv

Från och med 2025 måste företag betala över 600 kronor per år och för varje enhet som kör Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

10 års livslängd på w10 och sen en avgift är ju inte orimligt öht tycker jag. Sen kan själva avgiftens storlek diskuteras.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Fullt skälig summa med tanke på hur länge det faktiskt har fått leva.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Förstår inte denna artikel.. detta är inget nytt. Microsoft har haft detta så länge jag kan minnas för företag

Permalänk
Medlem

Har inte kvar Windows 10 på någon enhet som används. Alla är uppgraderade till 11.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Hur mycket behöver jag betala för att väcka Windows 7 till liv igen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Men, jag kan ju inte ens uppdatera mina datorer till windows 11?

Hur är det här tänkt egentligen?

Skrivet av LPG:

10 års livslängd på w10 och sen en avgift är ju inte orimligt öht tycker jag. Sen kan själva avgiftens storlek diskuteras.

Fast det är ju inte 10 års livslängd, när Win 10 lanserades sade dom att det skulle uppdateras i omgångar istället för nya stora versioner.

Livslängden ska alltså räknas ifrån när dom började säga något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Förstår inte denna artikel.. detta är inget nytt. Microsoft har haft detta så länge jag kan minnas för företag

Står inte heller att det är något nytt påfund, utan endast att det nu kommer ske med Windows 10. Det är väl precis som vilken annan tekniknyhet som helst?

Permalänk

Tyska Järnvägsbolag pustar ut. Det var jävla tur att vi behåll windows 3.11 och inte uppgraderade till Windows 10. De som hoppar på det senaste får en massa problem: https://www.sweclockers.com/nyhet/38113-dromjobbet-tyskt-jarn...

Permalänk
Hedersmedlem

Känns ganska rimligt.

Ingen kan förväntas att gratis underhålla gamla versioner av ett OS hur länge som helst, vill någon köra gammalt OS när det finns nytt OS att ladda ner som en gratis uppdatering, då är det rimligt att den som behöver det av någon anledning (t.ex. att man upplever det för jobbigt att uppgradera, eller för dyrt i form av förlorad arbetstid eller liknande) betala för det.

Canonical gör något liknande. De har en tjänst som heter Ubuntu Pro Self-Support som kostar $25 USD per desktop. Med det får man bland annat 10 års säkerhetsuppdateringar sedan release för alla LTS-releases av Ubuntu. För privatpersoner är det dessutom gratis. Det är lite generösare än vad MS erbjuder, men det är åtminstone i samma storleksordning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cimlite:

Står inte heller att det är något nytt påfund, utan endast att det nu kommer ske med Windows 10. Det är väl precis som vilken annan tekniknyhet som helst?

Beror väl lite på hur man definierar "nyhet". Jag skulle nog säga att det inte är en nyhet att företag vill ha betalt om de ska underhålla gamla programvaruversioner generellt, däremot så är ju detaljerna om just detta en nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

10 års livslängd på w10 och sen en avgift är ju inte orimligt öht tycker jag. Sen kan själva avgiftens storlek diskuteras.

10 års livslängd på w10 skulle rimma fint med att det borde kosta 10kr?

Fast aa nä vet inte vad som är rimlig summa, men 600kr tycker jag ändå låter lite väl, det är ju ungefär som att köpa operativsystemet på nytt o då ska man väl rimligtvis få support i ytterligare tio år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

10 års livslängd på w10 skulle rimma fint med att det borde kosta 10kr?

Fast aa nä vet inte vad som är rimlig summa, men 600kr tycker jag ändå låter lite väl, det är ju ungefär som att köpa operativsystemet på nytt o då ska man väl rimligtvis få support i ytterligare tio år.

Varför ska man få support för 10 år till? Kostnaden för att utveckla och underhålla ett OS står i proportion till hur många som använder det. Om en miljon användare använder OS:et och betalar 1200 kr var, så drar man in mer pengar än om 10 000 användare betalar 1200 kronor var. Men det blir ju inte färre buggar för att du har färre användare. Dessutom är ju uppgraderingen till Windows 11 helt kostnadsfri. Hade jag köpt Windows 7 för typ jätte länge sedan hade jag fortfrande haft Windows 11-licens med alla gratis uppgraderingar. Det är rätt bra valuta för pengarna ändå. (Även om jag just nu inte nyttjar licensen för jag bytt OS av andra anledningar...)

Men visst, är man inte nöjd finns det ju andra operativsystem med andra supportlivstidspolicies man kan välja istället.

Permalänk
Medlem

Nu är jag extra glad över att jag bytte till Linux för många år sen.

Använder endast Windows 10 för spel, och tack vare Valve, är det väldigt sällan jag växlar över till Windows för att spela något. Synd bara att EA tror att alla deras spelare kör Windows och dödade stödet för Linux för Battlefield V och Battlefield 2042 (även om det sistnämnda alltid har varit borked) i och med bytet till EA anticheat. Det finns liksom skäl till varför EA har blivit utsedd till världens sämsta spelföretag flera gånger om, och de verkar inte göra något åt det heller...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Fast det är ju inte 10 års livslängd, när Win 10 lanserades sade dom att det skulle uppdateras i omgångar istället för nya stora versioner.

Livslängden ska alltså räknas ifrån när dom började säga något annat.

Microsoft sa officiellt aldrig något sånt, det var något som sades på nån Microsoft-konferens som missförstods och spreds. Men oavsett så påverkar det ju inte när Win 10 lanserades, så det har inget med livslängden på OS:et att göra.

Permalänk
Medlem

Betyder det att det är relativt tryggt att dra pluggen och äntligen låta Windows Update installera Win11 som den har tjatat om i flera år?

Har varit ovillig pga alla rapporter om stabilitets- och prestandaproblem som dyker upp om Win11 titt som tätt. Plus avsaknad av praktikaliteter som mellanklick på app för att öppna en ny instans från task bar. Sådana bagateller måste väl åtgärdats sen Win11 släpptes?

Permalänk
Medlem

Varje krona ska kramas ur folk, det här var strategin redan från början, precis som en knarklangare få folk så invanda att de har svårt att släppa och hellre betalar för att få sin fix.

Jag tror det vore klokt att börja sälja kurser i Linux for dummies.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men, jag kan ju inte ens uppdatera mina datorer till windows 11?

Hur är det här tänkt egentligen?

Fast det är ju inte 10 års livslängd, när Win 10 lanserades sade dom att det skulle uppdateras i omgångar istället för nya stora versioner.

Livslängden ska alltså räknas ifrån när dom började säga något annat.

Dom sa inte att systemkravet skulle vara oförändrat för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men, jag kan ju inte ens uppdatera mina datorer till windows 11?

Hur är det här tänkt egentligen?

Om du har datorer i ditt företag som inte kan uppdateras från Win10 till Win11 kanske det är dags för en uppgradering

Permalänk
Medlem

Windows 10 LTSC rullar på här i minst 5 år till

Helt "gratis" från en gammal MSDN/Visual Studio-prenumeration. Har inte lusläst licensavtalet

Kör ärligt talat hellre Windows 10 LTSC än Ubuntu LTS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Microsoft sa officiellt aldrig något sånt, det var något som sades på nån Microsoft-konferens som missförstods och spreds. Men oavsett så påverkar det ju inte när Win 10 lanserades, så det har inget med livslängden på OS:et att göra.

Njae, missförstods vet jag inte. Urusel kommunikation från Microsoft snarare, om man inte ska klassa det som en lögn.

"Recent comments at Ignite about Windows 10 are reflective of the way Windows will be delivered as a service bringing new innovations and updates in an ongoing manner, with continuous value for our consumer and business customers," svarade presstalespersonen när The Verge frågade om Nixons kommentar som enligt citat var "Right now we’re releasing Windows 10, and because Windows 10 is the last version of Windows, we’re all still working on Windows 10."

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nu är jag extra glad över att jag bytte till Linux för många år sen.

Använder endast Windows 10 för spel, och tack vare Valve, är det väldigt sällan jag växlar över till Windows för att spela något. Synd bara att EA tror att alla deras spelare kör Windows och dödade stödet för Linux för Battlefield V och Battlefield 2042 (även om det sistnämnda alltid har varit borked) i och med bytet till EA anticheat. Det finns liksom skäl till varför EA har blivit utsedd till världens sämsta spelföretag flera gånger om, och de verkar inte göra något åt det heller...

Nu har ju även t.ex. Ubuntu samma sak med sin ESM där man tar betalt av företag. Vill man ha uppdateringar längre än produktens livslängd så får man betala extra, ser inget konstigt i detta. Betala, byt, eller bryt mot licensavtalet om du nu tycker/tror det blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nu är jag extra glad över att jag bytte till Linux för många år sen.

Använder endast Windows 10 för spel, och tack vare Valve, är det väldigt sällan jag växlar över till Windows för att spela något. Synd bara att EA tror att alla deras spelare kör Windows och dödade stödet för Linux för Battlefield V och Battlefield 2042 (även om det sistnämnda alltid har varit borked) i och med bytet till EA anticheat. Det finns liksom skäl till varför EA har blivit utsedd till världens sämsta spelföretag flera gånger om, och de verkar inte göra något åt det heller...

Vad menar du?
Menar du att du kör ett snart tio år gammalt Linux operativ som fortfarande får uppdateringar och dessutom gratis? Annars förstår jag inte varför du är glad över bytet när det kommer till denna nyhet.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varje krona ska kramas ur folk, det här var strategin redan från början, precis som en knarklangare få folk så invanda att de har svårt att släppa och hellre betalar för att få sin fix.

Jag tror det vore klokt att börja sälja kurser i Linux for dummies.

Att sälja kurser (inte gratis??) i Linux kommer inte hjälpa ett dugg här.
Det är ett incitament att byta till W11 samtidigt som du erbjuder möjligheten att stanna kvar för kunder som absolut inte kan uppgradera av någon anledning. Varför tycker du det är så dåligt?

Permalänk
Medlem

Min första tanke var... ÄR DET 10 ÅR SEDAN NÄSTA ÅR SOM WINDOWS 10 SLÄPPTES
Fick lov att googla... 29 Juli 2015...
Jag kör förvisso Windows 11 men 10;an känns fortfarande ny och modern...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Min första tanke var... ÄR DET 10 ÅR SEDAN NÄSTA ÅR SOM WINDOWS 10 SLÄPPTES
Fick lov att googla... 29 Juli 2015...
Jag kör förvisso Windows 11 men 10;an känns fortfarande ny och modern...

Jösses... Körde du med win7 in i det sista?
Jag kör med win10 och precis som du säger så känns det inte alls så gammalt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Finkelzvin:

Betyder det att det är relativt tryggt att dra pluggen och äntligen låta Windows Update installera Win11 som den har tjatat om i flera år?

Har varit ovillig pga alla rapporter om stabilitets- och prestandaproblem som dyker upp om Win11 titt som tätt. Plus avsaknad av praktikaliteter som mellanklick på app för att öppna en ny instans från task bar. Sådana bagateller måste väl åtgärdats sen Win11 släpptes?

Jag skulle säga så här, om din dator fungerar bra som den gör nu finns det ingen anledning att uppgradera än. Du har support på Windows 10 fram till oktober 2025. Du behöver uppgradera innan dess.

Om du googlar om problem med Windows 11 kommer du garanterat hitta dem, men de som har Windows 11 brukar, förutom en liten skara, inte berätta om hur bra deras datorer fungerar, de tar det för givet bra.

Fråga dig själv om du kommer ha kvar samma dator om ett år. Om inte, så kanske du kan byta OS (kanske inte ens till Windows 11? Finns ju annat att byta till också) i samband med datorbytet istället.

En ren installation är alltid det som ger minst potential för skumma småproblem, men uppgraderingar är ju det som är minst jobb. Var mentalt förberedd och inställd på att installera om om du uppgraderar, och var glad om det funkar. Då slipper du bli besviken, utan kan istället bli positivt överraskad. Uppgraderingar funkar trots allt för de allra flesta, och det är ju bara de som får problem i samband med uppgraderingarna som skriver om det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varje krona ska kramas ur folk, det här var strategin redan från början, precis som en knarklangare få folk så invanda att de har svårt att släppa och hellre betalar för att få sin fix.

Jag tror det vore klokt att börja sälja kurser i Linux for dummies.

Uppgraderingen till Windows 11 är gratis, vill du trots det köra kvar på en äldre version, och fortfarande få uppdateringar, så får du betala för det, det gäller om du kör Linux också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tyrken:

Nu har ju även t.ex. Ubuntu samma sak med sin ESM där man tar betalt av företag. Vill man ha uppdateringar längre än produktens livslängd så får man betala extra, ser inget konstigt i detta. Betala, byt, eller bryt mot licensavtalet om du nu tycker/tror det blir billigare.

Det är iofs inget brott mot licensavtalet att köra vidare på opatchade versioner av operativsystem, däremot är det inte, av säkerhetsskäl, lämpligt att ha en sådan maskin ansluten till ett publikt nätverk utan lämpliga säkerhetsåtgärder.

Permalänk
Medlem

Borde inte windows 12 komma snart?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.