Får inte bort skrivskydd

Permalänk

Får inte bort skrivskydd

Har ett udda problem som jag inte dykt på tidigare.

har en katalog på min dator, Min World of Warcraft katalog, ligger under min "spel" disk, så är E:\battle net\world of warcraft\

jag har problem med att vissa inställningar inte sparas i spelet, vilket fick mig att titta på skrivskydd på den katalogen, och den har skrivskydd på sig, lätt tänkte jag och tog bort skrivskyddet.
men den vill inte "spara" att jag tagit bort skrivskyddet, klickar jag direkt på egenskaper igen så är skrivskyddet där igen, och samma problem kvarstår med att den inte kan skriva till vissa filer i mappen, jag har kollat mapp rättigheter, "ägarskap" av mappen etc, inget hjälper, mitt konto jag är inloggad med är Administratör av datorn, så ska inte vara några rättighets problem tycker jag.

Utan windows fick för sig plötsligt att låsa mappen med skrivskydd och inget jag gör förändrar det.
känner att jag som administratör för datorn att jag fortfarande är låst att inte kunna ändra på detta är lite löjligt.

någon som har några bra tips att komma runt detta?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Låter som något knas har inträffat i rättigheterna för mappen, Var har root för disken för rättigheter / andra kataloger?

Prova att kopiera mappen till en fysiskt annan disk och se vad som händer. Kan även fungera att kopiera tillbaka, byt namn först på orginalmappen.
Går det inte att byta namn på katalogen på orginaldisken, men på den disk du kopierar till kan det mycket väl vara något problem på disken. Prova köra chkdsk på enheten.

Windows har ett rätt krångligt system för användarrättigheter som kan ställa till det rejält när det går fel.

Ett alternativ skulle vara att kopiera ut innehållet från disken och sedan formatera om den.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du bara ändrar rättigheterna för mappen? Hur är det med befintliga filer i trädet nedanför? Kika även på vilka rättigheter en nyskapad fil får (t.ex. när du sparar en snapshot i spelet).

Permalänk

Har samma problem till och från sen typ 2020 eller nått med win 10 och sen uppgraderat till win 11

Brukar ofta fixas med en omstart eller föravinner igen efter några dagar.

Kollar man rättigheterna så visar den att man har fulla rättigheter men inget går att göra med några filer i mappen / disken som blivit påverkad.

Jag brukar märka det på att steam helt plötsligt får write error när man försöker installera ett spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

jag kollade med rättigheterna till mapparna och disken, testade att flytta den till en annan användare men fick inte pga "program files" som windows hade lagt som en tom map på den disken, disken används bara som spel disk, så slutade med att jag formaterade om den och sen funkade allt, så måste varit något med rättigheterna som den inte hade ärvt som den skulle.
jag hade installerat om windows för ett litet tag sen, men har alltid varit samma microsoft konto jag använt sen jag började använda den disken, och inte haft problem tidigare.
men löste sig med att formatera om den bara.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |