Använda mobilabonnemang för internet hemma?

Permalänk
Medlem

Använda mobilabonnemang för internet hemma?

Hej,

Betalar idag runt 650kr för fiber hos Telia vilket jag tycker är på tok för mycket då jag endast arbetar hemifrån några dagar i veckan samt streamar film och serier. Mitt mobilabonnemang är hos Comviq och där kan jag betala 399kr/mån för obegränsad surf, detta är alltså mycket billigare och då får jag mobilabonnemang och internet hemma i samma paket. Tänker då att jag delar wifi från min Iphone 13 till min laptop.

Jag provade detta och fick då endast ca 3mbit-8mbit i uppladdning på bredbandskollen, vad är det som orsakar denna låga fart? Enligt comviq så ska jag få upp till 80mbit på 4G. När jag använder fiber och router som ger internet till laptopen så får jag iaf 60mbit vilket räcker gott och väl, är det min iphones internetdelning som begränsar hastigheten? Har stängt av "Låg dataförbrukning" i iphones inställningar.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Uppladdningshastigheten brukar ofta vara lägre än nedladdningshastigheten på mobilnätet, dock verkar ju 3-8mbit väldigt långsamt. Kan finnas en uppsjö anledningar till det dock, så omöjligt att svara på.

Men 650kr för fiber?? Nog måste det finnas något billigare abb där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Betalar idag runt 650kr för fiber hos Telia vilket jag tycker är på tok för mycket då jag endast arbetar hemifrån några dagar i veckan samt streamar film och serier. Mitt mobilabonnemang är hos Comviq och där kan jag betala 399kr/mån för obegränsad surf, detta är alltså mycket billigare och då får jag mobilabonnemang och internet hemma i samma paket. Tänker då att jag delar wifi från min Iphone 13 till min laptop.

Jag provade detta och fick då endast ca 3mbit-8mbit i uppladdning på bredbandskollen, vad är det som orsakar denna låga fart? Enligt comviq så ska jag få upp till 80mbit på 4G. När jag använder fiber och router som ger internet till laptopen så får jag iaf 60mbit vilket räcker gott och väl, är det min iphones internetdelning som begränsar hastigheten? Har stängt av "Låg dataförbrukning" i iphones inställningar.

Det är kapacitet i nätet i ditt område som är anledningen till din låga hastighet. Kom ihåg att det är upp till, och att den kan variera beroende på många saker, så som signalstyrkan, hur många som använder nätet i ditt område mm. Till skillnad från fiber så är mobilt nät mer varierande beroende på det jag skrev tidigare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Uppladdningshastigheten brukar ofta vara lägre än nedladdningshastigheten på mobilnätet, dock verkar ju 3-8mbit väldigt långsamt. Kan finnas en uppsjö anledningar till det dock, så omöjligt att svara på.

Men 650kr för fiber?? Nog måste det finnas något billigare abb där?

Rättar mig själv, menade nedladdningshastigheten inte uppladdning. Betalar idag 399kr/mån men då måste jag binda mig i 12 mån hela tiden.

Skrivet av jnsson:

Det är kapacitet i nätet i ditt område som är anledningen till din låga hastighet. Kom ihåg att det är upp till, och att den kan variera beroende på många saker, så som signalstyrkan, hur många som använder nätet i ditt område mm. Till skillnad från fiber så är mobilt nät mer varierande beroende på det jag skrev tidigare

Okej jag förstår, så går inte få snabbt mobilt bredband då? Kanske blir snabbare om jag tar mobilt bredband med router? Men det kostar i princip lika som fiber.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Det är som tidigare nämnt beroende av bland annat av hur många som är uppkopplade mot masten.

Jag körde mobilt bredband tidigare och det fungerade...okej. På dagarna kunde det vara så lågt som 1 Mbit/s och på nätterna kom jag upp som mest i 60 Mbit/s. Skulle man tanka nåt stort så var man tvungen att ha datorn på under natten helt enkelt...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

Comviq och Telenor är sämre här, någon har nämligen ställt ett berg framför telemasten.
Däremot full fart på Telia.

Tvärt om i båthamnen

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Okej jag förstår, så går inte få snabbt mobilt bredband då?

Beror som sagt helt på många faktorer när det gäller mobilt nät. På en plats kan det fungera alldeles utmärkt, medans på andra ställen vara sämre. Kan också vara skillnader mellan våra operatörer. Testa en annan operatör och se hur det är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Var utan internet 1,5 mån då en stolpe blev skadad utanför vårt hus och den stolpen var ledningen för fibern, vi löste det med 1 månad obegränsad surf Comviq och sen kopplade vi in telefonen (android) till routern som tog emot den anslutningen istället för WAN anslutningen; så det kanske skulle funka för dig beroende på vilken router du har.

Fick ut ca 50mbit/s och då hade vi alla 25+ enheter (mobiler, Google home, konsoler, Apple tv, smart tv etc) uppkopplade samtidigt.

Vi testade först med en 4G telefon, då var det kasst.. fick tag i en 5G & de gjorde susen.. enda problemet var latensen, så lite sämre ping i CS än vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Rättar mig själv, menade nedladdningshastigheten inte uppladdning. Betalar idag 399kr/mån men då måste jag binda mig i 12 mån hela tiden.

Ta bredband från någon operatör där du inte behöver binda dig för att få bra pris, som Bahnhof.
Det är stor skillnad på mobilt bredband och fiber, och är det så att du jobbar hemifrån och t.ex. ska köra mkt Teamsmöten osv så är det rätt gött med en stabil lina.

Permalänk
Medlem

Avslutade mitt Tele2 bredband för 2 månader sen, kört på mitt Hallon abb sen dess. Funkar helt ok med 4g. Får nedladdningshastigheter mellan 100-300mbit. Senare på kvällen brukar vara bättre hastighet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SwedZi:

Rättar mig själv, menade nedladdningshastigheten inte uppladdning. Betalar idag 399kr/mån men då måste jag binda mig i 12 mån hela tiden.

Okej jag förstår, så går inte få snabbt mobilt bredband då? Kanske blir snabbare om jag tar mobilt bredband med router? Men det kostar i princip lika som fiber.

Förstår inte riktigt vad du menar men man behöver inte "ta mobilt bredband med router" för det låter som nått paket från nån operatör.
Men du kan själv skaffa en bra router eller modem för att kunna ansluta riktiga antenner för telefoner brukar inte ge den möjligheten.
Däremot kostar en bra 5g router en hel del och så behöver man antenner och det som ev behövs för att installera dem så 10 000kr för hårdvaran är realistiskt om det ska vara bra mobildataprylar.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/mo...
https://www.kjell.com/se/sok?q=mobilantenn

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@SwedZi har du inte ett behov av en fast uppkoppling och du kan klara dig med datatrafik över mobilnätet ska du självklart välja det spåret. Det är ingen vits att betala för något du knappt använder.

Du provade med telefonen och det funkade inte bra, det kan bero på många faktorer. Jag skulle titta på att skaffa tvilling sim eller liknande. Då kan du använda en 4G router hemma och du blir inte beroende av din telefon. Det innebär att du har två sim-kort med gemensam pool för datamängd som delas mellan båda enheterna från ditt abonnemang.

Fördelen är att med en 4G router har du möjlighet att placera i t.ex. ett fönster i den riktning där masten finns för bättre mottagning, alternativt kan man använda en extern antenn om det skulle lösa problemet. Kjell har en del prylar för detta som säkert fungerar för dig. Med lite tur räcker det med en 4G router för att allt ska funka bra. Fördelen är att man även kan ta med sig 4G routern och använda den vart man vill eftersom du antagligen kommer koppla upp dig mot routern med WiFi. Det är ganska smidigt att slippa behöva hålla på med telefonen, det funkar man är inte alltid så praktiskt tycker jag.

https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/jamforabonneman...

Vad denna funktion heter osv skiljer från olika operatörer etc men det fungerar på ungefär samma sätt hos de operatörer som erbjuder denna tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@SwedZi har du inte ett behov av en fast uppkoppling och du kan klara dig med datatrafik över mobilnätet ska du självklart välja det spåret. Det är ingen vits att betala för något du knappt använder.

Du provade med telefonen och det funkade inte bra, det kan bero på många faktorer. Jag skulle titta på att skaffa tvilling sim eller liknande. Då kan du använda en 4G router hemma och du blir inte beroende av din telefon. Det innebär att du har två sim-kort med gemensam pool för datamängd som delas mellan båda enheterna från ditt abonnemang.

Fördelen är att med en 4G router har du möjlighet att placera i t.ex. ett fönster i den riktning där masten finns för bättre mottagning, alternativt kan man använda en extern antenn om det skulle lösa problemet. Kjell har en del prylar för detta som säkert fungerar för dig. Med lite tur räcker det med en 4G router för att allt ska funka bra. Fördelen är att man även kan ta med sig 4G routern och använda den vart man vill eftersom du antagligen kommer koppla upp dig mot routern med WiFi. Det är ganska smidigt att slippa behöva hålla på med telefonen, det funkar man är inte alltid så praktiskt tycker jag.

https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/jamforabonneman...

Vad denna funktion heter osv skiljer från olika operatörer etc men det fungerar på ungefär samma sätt hos de operatörer som erbjuder denna tjänst.

Den tjänsten erbjuder inte Comviq, så det går inte.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Betalar idag runt 650kr för fiber hos Telia vilket jag tycker är på tok för mycket då jag endast arbetar hemifrån några dagar i veckan samt streamar film och serier. Mitt mobilabonnemang är hos Comviq och där kan jag betala 399kr/mån för obegränsad surf, detta är alltså mycket billigare och då får jag mobilabonnemang och internet hemma i samma paket. Tänker då att jag delar wifi från min Iphone 13 till min laptop.

Jag provade detta och fick då endast ca 3mbit-8mbit i uppladdning på bredbandskollen, vad är det som orsakar denna låga fart? Enligt comviq så ska jag få upp till 80mbit på 4G. När jag använder fiber och router som ger internet till laptopen så får jag iaf 60mbit vilket räcker gott och väl, är det min iphones internetdelning som begränsar hastigheten? Har stängt av "Låg dataförbrukning" i iphones inställningar.

Du kan köpa en mobil router:
(T.ex denna https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/mobilt-bre... )

Sedan lägga till ett datakort på ditt abonnemang (föreslår då minst 50GB eller liknande, jagbhar obegränsat), brukar kosta runt 100kr i månaden

Då får du mobilt bredband för en bråkdel av kostnaden

Permalänk
Medlem

Väder kan även påverka, jag skulle aldrig välja mobil bredband om det fanns fiber, för ostabilt då hastigheten kommer hoppa beroende på hur många andra som anv nätet i området hur belastad masten är etc

Visa signatur

En trött jäkel.