EU-regler sätter stopp för Maps i Google-resultat

Permalänk
Melding Plague

EU-regler sätter stopp för Maps i Google-resultat

I samband med EU:s nya DMA-regler är det inte längre möjligt att få upp Google Maps vid vanliga sökningar på tjänsten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snark

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Sjukt störigt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det är ingen hjälp för vanliga konsumenter att de tar bort det...

Permalänk
Medlem

Känns som en tråkig bieffekt eller har jag fel?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Japp fruktansvärt irriterande..
Har även märkt att recensioner av restauranger har samma skit, man får först fram recensioner från andra sidor, man får klicka in sig på maps, och där kan man se googles egna recensioner.

Permalänk
Medlem

"I samband med EU:s deadline för DMA-relaterade ändringar publicerade Google ett blogginlägg där företaget berättade hur Googles tjänster kommer påverkas av regelverken"

Länk?

Permalänk
Medlem

Så det är därför maps slutade fungera på ett vettigt sätt i sökningarna. Extremt störigt.

Permalänk
Medlem

Jag får väl vara lite tvärtemot er före mig här och säga att jag tycker att det här är positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Känns som en tråkig bieffekt eller har jag fel?

Inget gott som inte har något ont med sig.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hm, det är ju bara att klicka på "directions" nere till höger så hamnar man rakt in i google maps, inte så krångligt tycker jag

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Kan man hoppas på någon plugin eller något som kan lösa detta?

Permalänk
Medlem

Man får lägga till https://www.google.se/maps/ i sina bookmarks.

Permalänk
Medlem

Jag lade till ett tillägg i Chrome så är knappen tillbaka.

Google Search Maps Button kallades den.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Funkar typ ändå ganska bra om man klickar på "Visa resultat om" sålänge det gäller orter iaf

Permalänk
Snusfri

La till ett plugin som återställde Maps vid sökning i Firefox.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hm, det är ju bara att klicka på "directions" nere till höger så hamnar man rakt in i google maps, inte så krångligt tycker jag

https://i.imgur.com/wg5Kfqc.png

Det är olika för olika sökningar om och var det går att klicka.

Permalänk
Medlem

Förutom plugins och dylik så kan man även komma runt det genom att först klicka på "Images", då syns "Maps"-knappen igen.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Som många andra har påpekat... SJUKT STÖRIGT!! Om jag vill använda Bing eller Apple Maps är det väldigt enkelt.Låt mig få använda Google Maps när jag söker på..... Google.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"I samband med EU:s deadline för DMA-relaterade ändringar publicerade Google ett blogginlägg där företaget berättade hur Googles tjänster kommer påverkas av regelverken"

Länk?

Innehåller länken till blogginlägget: https://x.com/searchliaison/status/1765423339810783491

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15DK | Corsair Blackbeard 980 | Nintendo Switch | Xbox 360 | C64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"I samband med EU:s deadline för DMA-relaterade ändringar publicerade Google ett blogginlägg där företaget berättade hur Googles tjänster kommer påverkas av regelverken"

Länk?

https://blog.google/around-the-globe/google-europe/complying-...

Skrivet av saxxon:

Man får lägga till https://www.google.se/maps/ i sina bookmarks.

Eller maps.google.com. Jag har använt den så mycket så att mitt Firefox fyller i resterande av länken när jag skriver m.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

La till ett plugin som återställde Maps vid sökning i Firefox.

Vad heter den till Firefox?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Snusfri
Skrivet av jnsson:

Vad heter den till Firefox?

Kommer inte ihåg, kan kolla när jag kommer hem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det suger att EU gör internet sämre. Tänk när man slapp prata om cookies varje dag o sökresultatet visade sig direkt.

SÅ KAN VI INTE HA DET

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det suger att EU gör internet sämre. Tänk när man slapp prata om cookies varje dag o sökresultatet visade sig direkt.

SÅ KAN VI INTE HA DET

Det är inte EU som tvingar företag att lägga upp cookie-varningar.
Det är företagen lägger in trackers för att kartlägga ditt beteende och därför måste de be dig om lov.

Om företag faktiskt visade respekt till människor och samhället så skulle du slippa dessa problem.
Ingen tvingar företag att lägga in tracking av användarna.

Ingen tvingar heller företag att utnyttja sin dominans/oligopolställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det är inte EU som tvingar företag att lägga upp cookie-varningar.
Det är företagen lägger in trackers för att kartlägga ditt beteende och därför måste de be dig om lov.

Om företag faktiskt visade respekt till människor och samhället så skulle du slippa dessa problem.
Ingen tvingar företag att lägga in tracking av användarna.

Ingen tvingar heller företag att utnyttja sin dominans/oligopolställning.

Att behöva påminnas om cookies hela tiden är inte företagens önskemål. Det är EU som hittat på. Försök inte komma här o hävda nåt annat.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det är inte EU som tvingar företag att lägga upp cookie-varningar.
Det är företagen lägger in trackers för att kartlägga ditt beteende och därför måste de be dig om lov.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A3...

Håller delvis med dig, men för oss som faktiskt inte bryr oss om företagen använder cookies så är det ett otroligt störande moment numer. Det borde hanteras av privata företag istället, t.ex. genom webläsare eller webläsarinställningar som gör det valbart om man vill automatneka cookies eller om vill få varningar eller om man bara skiter i allt fullt medveten om att företag är nyfikna.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Att behöva påminnas om cookies hela tiden är inte företagens önskemål. Det är EU som hittat på. Försök inte komma här o hävda nåt annat.

Fast det är ju fortfarande, som Sidde skriver, företagens fel.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Att behöva påminnas om cookies hela tiden är inte företagens önskemål. Det är EU som hittat på. Försök inte komma här o hävda nåt annat.

Om företagen inte ville förfölja folk i vinstintresse så skulle de inte behöva fråga om cookie-consent varje gång heller. Försök inte komma här och hävda något annat.

OnT: trist för de som sitter på google och vill använda googles maps.
Roligare för alla andra leverantörer av karttjänster som tidigare missgynnades av att google drog in sin egen karttjänst.

Blir så när man när man är tillräckligt stor. Apple åker på skit för sin app-store, MS åker på skit när de knyter sina egna tjänster för hårt till windows. Det är bara till att gilla läget för de stora företagen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

"The curious task of economics is to demonstrate to men how little they really know about what they imagine they can design." - Hayek