Grafikprestanda i Senua's Saga: Hellblade II – ett av de tyngsta PC-spelen någonsin

Permalänk
Medlem

Verkar som att mitt 4090 inte räcker längre, dags att uppgradera...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk

Snarare dåligt optimerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Intressant att kravspecen till detta spel säger Arc 770 för 1440p, och sedan hamnar det typ i botten. Men vad det verkar så skalar ju spelet rätt bra med settings och det ser ju ut som ett 4060 t.ex också kan köra 1440p med vissa kompromisser, om man kollar runt lite på tuben. Så jag skulle inte kalla det dåligt optimerat alls, skalbart är mer rätt. Spelet ser ju fortfarande riktigt bra ut på low settings. Bra PC port, kravspecen kunde ju varit bättre dock.

<Uppladdad bildlänk>

Ja, framstår rätt underligt hur de parat ihop A770 med 3080 och 6800XT; de två senare verkar ju prestera snarlikt men A770 är inte alls där.
Kanske funkar på A770 med andra inställningar och/eller med FSR/XESS, men det är ju inte vad tabellen säger...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaDental:

Snarare dåligt optimerat

Ställer mig samma fråga. Hur snyggt är det?

Nu spelar jag mestadels multiplayer FPS spel, men tror fortfarande BF V är snyggaste spelet där typ? Vilket flyter på fint med betydligt sämre grafikkort än i det här testet

Permalänk
Medlem

Ni som kör 4090 och i 4k upplösning, vad kör ni för inställningar?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Wow det var värre än väntat. Hoppas på patch!

Patch? Det är en UE5-titel med extra allt. Kommer krävas ny hårdvara.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Ställer mig samma fråga. Hur snyggt är det?

Nu spelar jag mestadels multiplayer FPS spel, men tror fortfarande BF V är snyggaste spelet där typ? Vilket flyter på fint med betydligt sämre grafikkort än i det här testet

Mycket snyggare och mycket mer krävande grafik än BF V. Det finns inget som tyder på att det är dåligt optimerat - snarare att de pressar gränserna för vad som är möjligt med dagens hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaDental:

Snarare dåligt optimerat

Det är väldigt vacker grafik, bättre finns inte. Har 4090, spelat en timme, flyter på bra, betydligt bättre optimerat och vackrare än Cyberpunk 2077, Star wars jedi survivor, Dead space remake. Efter många patcher flyter Cyberpunk 2077 någorlunda medan jedi survivor fortfarande har problem. Bytte till senaste dlss versionen, frame generation off. Spelade med och utan dlss quality på high, utmärkt syn, såg ingen skillnad, om man intensivt letar kan man möjligtvis hitta något, men större problem med dlss quality finns inte, kör i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Verkar som att mitt 4090 inte räcker längre, dags att uppgradera...

Om du uppdaterar dlss versionen till senaste, märks ingen skillnad i dlss quality och utan i high 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

"Lumen" och "Nanites" i all ära.
Något UE5 brukar snacka om.
Men inte ett ord om raytracing eller path tracing här.
Brukar inte tas upp i samband med just dom här för mig lite luddiga "flummetoderna" där jag aldrig fått klart för mig vad dom gör egentligen och vad som utnyttjas hårdvarumässigt.
Normalt så brukar ju alltid RT on/Off eller tom pathtracing on/off också testas.
Men inte ett ord om det här alltså....
Och snack om att DLSS varmt rekommenderas vid högre upplösningar, men inget test av det heller. Det som man verkligen behöver veta.

De nämner inte frame generation heller. Jag kör spelet i 4k med allt på max, DLSS Balanced och frame gen på med ett RTX 4070 Ti. Det flyter på riktigt fint! Och ser sjukt bra ut. Helt galet snyggt.

Men utan DLSS Balanced och frame gen skulle det förstås bli tufft… 😅 Men nu finns ju dessa fina tekniker, och det funkar hur bra som helst. Frame gen ger som bekant latens motsvarande FPS:en innan frame gen gör sitt. Men jag märker inte av någon nämnvärd latens alls faktiskt. Däremot är Hellblade 2 inte direkt det känsligaste spelet för mindre latensskillnader, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det var verkligen krävande. Inget intresse av spelet dock. Var länge sedan fin grafik var tillräckligt för att man skulle bli intresserad av ett spel. Från vad jag minns av recensionerna av ettan var det inget som lät intressant. Körde aldrig det.

Kor hellre ett spel från 10-15 år sedan i 4k och hög framerate än dagens spel som har stutter hela tiden och går i 900p 30fps på konsol eller grafikkort i mainstream klass.

Skrivet av TobiasStockholm:

Första spelet är väl ganska hyllat som otroligt bra?

Första Hellblade är ett av de absolut bästa spelen jag har spelat. Betydligt mer fokus på att ge en upplevelse än någon revolutionerande spelmekanik. Bara så man är medveten om vilken typ av spel det är.

Ljudeffekterna är det bästa jag upplevt. Tillsammans med grafiken, musiken, story telling och metaforer så skapar det en fantastisk helhet. Kan varmt rekomendera!

Jag är galet pepp på tvåan! Men är rädd för att jag får invänta ett grafikkort från 5000-serien för att få den önskade upplevelsen. Mitt 3060 kommer uppenbarligen ha svårt att driva det på min 4k-TV.. :/

Permalänk
Skrivet av Petersv:

Det är väldigt vacker grafik, bättre finns inte. Har 4090, spelat en timme, flyter på bra, betydligt bättre optimerat och vackrare än Cyberpunk 2077, Star wars jedi survivor, Dead space remake. Efter många patcher flyter Cyberpunk 2077 någorlunda medan jedi survivor fortfarande har problem. Bytte till senaste dlss versionen, frame generation off. Spelade med och utan dlss quality på high, utmärkt syn, såg ingen skillnad, om man intensivt letar kan man möjligtvis hitta något, men större problem med dlss quality finns inte, kör i 4k.

Vacker grafik är en sak, dåligt optimerat är en annan sak

Bara för att du har ett 4090 betyder inte det att spelet i sig flyter på bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaDental:

Vacker grafik är en sak, dåligt optimerat är en annan sak

Bara för att du har ett 4090 betyder inte det att spelet i sig flyter på bra.

Spelat 20 minuter på laptop 4080, flyter på bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Första Hellblade är ett av de absolut bästa spelen jag har spelat. Betydligt mer fokus på att ge en upplevelse än någon revolutionerande spelmekanik. Bara så man är medveten om vilken typ av spel det är.

Ljudeffekterna är det bästa jag upplevt. Tillsammans med grafiken, musiken, story telling och metaforer så skapar det en fantastisk helhet. Kan varmt rekomendera!

Jag är galet pepp på tvåan! Men är rädd för att jag får invänta ett grafikkort från 5000-serien för att få den önskade upplevelsen. Mitt 3060 kommer uppenbarligen ha svårt att driva det på min 4k-TV.. :/

Uppdatera till senaste dlss version och kör på dlss ultra performance, skalar upp från 1280 x 720. Det bör du kunna köra även på din 4k tv.

Permalänk
Medlem

Har en RTX 2070 (ej-super) en chans på 1440p i 60+fps med DLSS balanced/quality tro? Dessa siffrorna får mig att bli lite nervös.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Någon som har provat med frame gen mod med Nvidia 3000 serie?
Den jag länkar under eller någon annan.
Ska ge mig på detta spelet med ett 3070TI.

https://www.nexusmods.com/site/mods/738?tab=description

Tydligen ska winhttp versionen funka bäst just nu i dlssg-to-fsr3-0.90 (Universal).

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är kanske det mest grafiskt imponerande spelet jag har sett. Det är därtill GPU-begränsat typ hela tiden. Det är alltså inte frågan om ett spel som begränsas av att processorn används ineffektivt. De optimeringar som går att göra är att ställa ner detaljnivån.

Alltså kortfattat Lumen är belysningsmodellen som används i spelet. Lumen GI är motsvarande till exempel RTGI alltså Ray tracing Global Illumination. De uppfyller ungefär samma slutresultat men på olika sätt. Hur du reglerar det i Hellblade II är inte med en RT on/off knapp utan justeras med vilken nivå av till exempel GI du väljer.
DLSS brukar inte testas i dessa speltester då vi enbart kan jämföra resultatet med andra kort som har möjlighet för DLSS. Då mantimmar är begränsade väljer vi att testa flera kort istället för ett fåtal kort i med alla olika uppskalningsmetoder och olika inställningsnivåer.

Varför ens be folk köra med DLSS om ni inte orkar testa?

Varför är era mantimmar begränsade? Måste ni ha ut testet så fort som möjligt? Varför inte bara ta den tid det tar och göra ordentliga kvalitets tester där man undersöker allt det viktiga?

Man får ett mycket stressigt intryck av en del av er.

Permalänk
Medlem

How to Remove Black Bars! + Change FOV + Disable Motion Blur! + Disable Chromatic Aberration!
The most asked question on the visuals of this game probably is how to disable the black bars + Change FOV! Here is how:

Method 1 - just the Black Bars (simpler):

1. Go to C:\Users\<your username>\AppData\Local\Hellblade2\Saved\Config\Windows
if you can'lt find C:\Users\<your username>\AppData\Local because it is a hidden folder by default then type %localappdata% into windows search. For future use on the windows explorer click on the view tab and check Hidden Items on the right

2. Open Engine.ini

3. At the bottom of the file copy paste:

[SystemSettings]
r.NT.AllowAspectRatioHorizontalExtension=0
r.NT.EnableConstrainAspectRatio=0

Method 2- Black Boxes + FOV Adjustment (more complicated)

1. Download Flawless widescreen
link: https://www.flawlesswidescreen.org/ or google it.

2. Download Plugin extensions for more supported games for Flawless Widescreen
link: https://mega.nz/folder/BFhw0aCI#lt53MMZ5Cqebqji6yGL0-Q
Download the latest one (version 1.0.25)

3. Locate where Flawless widescreen is installed on an explorer
This should be C:\Program Files (x86)\Flawless Widescreen

4. Now, unzip the archive in this folder overwriting any already existing files. Use password "cs.rin.ru" for the archive

5. Open Flawless widescreen find the game Senua’s Saga: Hellblade II under K4sh Plugins on the left panel

6. Check all the fixes you want and adjust slider (Both FOV Fix and Aspect ratio fix). Specifically set in game FOV Adjustment to 17 for default FOV (minus black bars) or some other value as prefered

7. That's all. Now launch your game and load your savegame and it should be fixed.

How to disable Motion Blur and Chromatic Abberation

1. Go to C:\Users\<your username>\AppData\Local\Hellblade2\Saved\Config\Windows

2. Open Engine.ini

3. At the bottom of the file copy paste:

[SystemSettings]
r.DefaultFeature.MotionBlur=0
r.MotionBlurQuality=0
r.NT.Lens.ChromaticAberration.Intensity=0
r.SceneColorFringeQuality=0

Thank me later!

Av detta behövde jag bara ta bort Motion Blur och Chromatic Abberation.
Det ska BORT i alla spel. Bättre nu.

Edit: Just det ja, jag laddade hem senaste nvngx_dlss_3.7.0 med. Det gav lite mer fps.

Edit 2: Om ni använder Frame Gen mod så lägg stäng av DLSS skärpa i spelet för att slippa Ghosting. Jag använder Winhttp och den funkar bra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaDental:

Vacker grafik är en sak, dåligt optimerat är en annan sak

Bara för att du har ett 4090 betyder inte det att spelet i sig flyter på bra.

Att det inte går att maxa på RTX2060 är en sak, dåligt optimerat är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

om man har en bildvisare med VRR

Har ni stulit artikeln och dragit den genom Google Translate? Nu får ni faktiskt skärpa er med den onödiga försvengelskningen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Som tur är ser nvidias DLSS quality bäst ut iaf om man ska tro spelets preview funktion vid grafikinställningar så 4k dlss quality med RTX 4090 fungerar riktigt bra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Verkar som att mitt 4090 inte räcker längre, dags att uppgradera...

För ett spel som dessutom suger enligt många recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaDental:

Vacker grafik är en sak, dåligt optimerat är en annan sak

Bara för att du har ett 4090 betyder inte det att spelet i sig flyter på bra.

Och krävande grafik är en helt annan sak än dåligt optimerad grafik.

Väldigt, väldigt tjusigt lir men eftersom detta är internet så ska jag hitta nått att klaga på, så: Animeringen är inte lika bra som i TLOU2, ND lyckades bättre med motion/animation matching. Synd, för annars kunde första "boss" fighten nästan misstas för en live-action film!

Och vågorna i början stack en del i ögonen, de lirar inte riktigt med det iövrigt fotografiska. Iaf inte när de ska samspela med karaktärerna.

Sen är det väl omvärlden lite klaustrofobiskt och "död" men man kan vara snäll och säga att de kan få komma undan med att det är ett artistiskt val.

Edit: Man ska påminnas om att liret faktiskt snurrar på Series S, nästan en bedrift i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

För ett spel som dessutom suger enligt många recensioner.

Beror ju på vad man förväntar sig. Detta är ju mer som en interaktiv film än ett spel i full bemärkelse, precis som det första spelet. Full fokus på att ge en dramatisk story där spelet är som på räls egentligen.

Dvs det är inte ett actionfyllt hack N slash, och väntar man sig det lär man ju bli gruvligt besviken. Det finns ju actionsekvenser förstås som jag fattar det men inte på den nivån, inte ens nära.

Vill man ha mer av det som många gillade i ettan så levererar tvåan helt enkelt. Vill man ha mer djup action så får man leta vidare. Typ så.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

För ett spel som dessutom suger enligt många recensioner.

Varför ljuger du? Har 81 på Metascore som definitivt är bra.

Citat:

Metascore Generally Favorable Based on 86 Critic Reviews

https://www.metacritic.com/game/senuas-saga-hellblade-ii/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Varför ljuger du? Har 81 på Metascore som definitivt är bra. https://www.metacritic.com/game/senuas-saga-hellblade-ii/

Du må ha rätt i sak men att ha fel är inte detsamma som att ljuga. För att ljuga måste man ha en avsikt att vilseleda, vilket inte verkar vara fallet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Varför ljuger du? Har 81 på Metascore som definitivt är bra. https://www.metacritic.com/game/senuas-saga-hellblade-ii/

Gamespot recension

Permalänk
Medlem

Det är så satans snyggt. Och kul är det. Jag gillar det skarpt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

https://www.gamereactor.se/senuas-saga-hellblade-ii-1346213/

8/10. Så har jag automatiskt rätt att man säga att det är ett grymt spel nu? För jag kom med en källa som säger 8/10. Det borde ju trumfa dina källor? Kom igen.

Givetvis kommer inte alla gilla det... Det är ju högst subjektivt sånt där. Dvs det kommer vara vissa sidor och youtubers som recenserar det som inte kommer gilla det. Gör det inte automatiskt till ett dåligt spel för det finns de som tvärt om tycker det är riktigt bra.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

För ett spel som dessutom suger enligt många recensioner.

Och som är mycket bra enligt andra. Olika smak helt enkelt.