Permalänk
Medlem

5G-setup med bra stöd för VPN

Hej!

Jag har en familjebekant som bor utomlands och som behöver hjälp med sin nätverkssetup för vanligt hemmabruk i ett hus. Det är en äldre person så lösningen behöver också vara relativt enkel att underhålla.

Kontext:

Idag kör personen en 4G router men det har varit en hel del problem med belastning vid vissa tider på dygnet och generellt dåliga hastigheter. Oavsett måste vi byta ut routern eftersom personen vill kunna använda VPN direkt i routern och nuvarande router saknar stöd för vanliga vpn-tjänster.

Tyvärr ej aktuellt att dra fiber så vi har kikat på 5G som en möjlig lösning och det såg lovande ut via telefonen.

Jag har kollat lite på 5G routrar och det verkar finnas en del olika alternativ på upplägg. Här är några jag kikat på:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/mobilt-bredband-routers/5g-router/d-link-dwp-1010kt-cpe-5g-router-och-wifi-router-ax1500-p65538

https://www.inet.se/produkt/5414217/zte-mc888d

Det jag funderar över:

- De två ovan är ju lite olika i att det ena är en sammanhållen produkt och det andra är i två delar. Någon som har erfarenhet kring detta?
- Jag försökte kolla hur VPN-konfig fungerade med dessa men när jag försökte kolla på t.ex. Mullvad VPN:s setupguide så verkade det inte vara självklart att routrarna är kompatibla. Någon som har input här?
- Är det något jag helt missat här?

Stort tack på förhand!

Permalänk

Enda jag vet, och kan rekommendera, är Asus med deras Fusion VPN och med hårdvarustöd för OpenVPN
Jag har en AX2900 som jag kan få ut nästan full gigabitlina med Wireguard och Mullvad

Och där kan du köra med 4g/5g via dongle

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Det är olika nät beroende på land så det bör du först kolla upp.
Xiaomi's 5G Gateway i .de (ligger på ~240 EUR) har fått bra kritik generellt (förutsatt att samma nät stöds) och går att brygga sen är det enklast/smidigast du köper någon router med stöd för OpenWRT och använder den som just router och VPN (finns hyggliga baserade på Mediatek som ligger på ~1000kr och uppåt).

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan alltid kika på exempelvis Teltonika RUTX50 som är en mer industriell router, men har rätt bra VPN-stöd och är förmodligen rätt mycket stabilare än mer konsumentmärken. Dock lite kostsam initialt kanske.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kanske kan vara att kolla närmare på om det går att förbättra 4G-situationen eftersom det blir billigare och enklare att hitta hårdvara.

I mitt fall så har jag en mast 900m bort med fri sikt men den är överbelastad så jag fick ut enstaka Mbit/s och det var oanvändbart kvällstid.

Istället fick jag skaffa riktantenn och låsa modemet på högre frekvenser, så jag fick istället ut 270Mbit/s från masten som låg 9km bort utan fri sikt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Beroende på var personen bor så tänkte jag spontant att Starlink kanske är en lösning? Stöder inte VPN direkt i routern men går att ställa över i "bypass-mode" och köra vilken router som helst som jag förstår det

Har ingen erfarenhet personligen av Starlink, men en kollega som nyss skaffat får ut ca 180-200Mbit/s mitt ute i skogen där hon bor, till skillnad från de 2-5Mbit/s hon fick med 4G Modem med riktantenn!

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |