Uppgifter: Samsung kräver dina personuppgifter från reparatörer

Permalänk
Medlem

Tur att man har lämnat Samsung telefonerna för flera år sen . Har haft ofta problem med för små batterier i dom och då sökt efter telefoner med bra batteri tider ofta har dom haft sämre kamera men övrigt bra prestanda till pris .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Apple gör samma sak. Hur många här kommer att sluta köpa Apple produkter här?

https://www.vice.com/en/article/qjdjnv/apples-independent-rep...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Jahopp, blir det Sony som nästa telefon om inte Samsung fixar till sig.

Ock du tror att Sony är bättre? Ock hur skulle du kunna ha förtroende för Samsung bara för att dom säger "Sorry, vi lovar att inte göra det igen", dom kom ju alldeles själva på att detta var bra och hade inte en tanke på intrånget i både kundernas privatliv och på deras egendom.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag tror att Samsung kan samla denna information för att ta reda på vem som tillverkar reservdelar till deras telefoner utan deras tillåtelse. Sedan kan sådana reservdelar ha icke önskade inbyggda funktioner: backdoors, maskar, osv. Så att även om man fabrikåterställer telefonen, så finns skadeprogrammet kvar.

Snudd på konspirationteori.

Man behöver generellt inte ha någons tillåtelse att tillverka reservdelar till dennes produkter. Backdoors och maskar låter tämligen osannolikt och dyrt, men visst ett nytt mainboard kan ju innehålla lite vad som. Fast en ny charge controller, eller en ny högtalare, eller en ny skärm, tja det låter långsökt att de skulle lyckas få in en mask den vägen.

Vill man komma åt din hemliga information finns det enklare saker. De flesta skickar ju in hela telefonen till en reparatör. Denne kan, med rätt kunskap, göra precis vad som helst och ändå bara använda originalreservdelar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Ock du tror att Sony är bättre? Ock hur skulle du kunna ha förtroende för Samsung bara för att dom säger "Sorry, vi lovar att inte göra det igen", dom kom ju alldeles själva på att detta var bra och hade inte en tanke på intrånget i både kundernas privatliv och på deras egendom.

Nej, jag litar inte ett dugg på företag 0 förtroende.

Jag har alltid velat testa ett flaggskeppstelefon från Sony.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Snudd på konspirationteori.

Man behöver generellt inte ha någons tillåtelse att tillverka reservdelar till dennes produkter. Backdoors och maskar låter tämligen osannolikt och dyrt, men visst ett nytt mainboard kan ju innehålla lite vad som. Fast en ny charge controller, eller en ny högtalare, eller en ny skärm, tja det låter långsökt att de skulle lyckas få in en mask den vägen.

Vill man komma åt din hemliga information finns det enklare saker. De flesta skickar ju in hela telefonen till en reparatör. Denne kan, med rätt kunskap, göra precis vad som helst och ändå bara använda originalreservdelar.

Absolut, men har alla glömt hur ett lag CS spelarna ertappades med att de hade cheating soft inbyggd i mus som de hämtade med sig för att tävla....

Allt som kopplas till ett system (även ett batteri om det har en kontroller med minnet) kan potentiellt infekteras med olika ändamål. Det kan till och med vara en mobil bot armé.

Permalänk
Medlem

Statistik är 2000-talets guldgruva för företag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser det värre att det är väldigt svårt att plocka ut minnet i telefon innan man lämnar in denna på lagning och det hindrar mig mer än att bara de registrerar lite information. Det borde vara lagkrav på att lagringsenheter i datorenheter ska vara väldigt lätt att plocka ut och även kassera.

Den enda gången jag har lämnat in en telefon på reparation såg jag till att göra en fullständig radering och fabriksåterställning först. Med krypteringen i Android borde det betyda att ingen data går att återskapa för reparatören, eller vem som nu får tillgång till telefonen.

Reparatören bad om pin-koden för telefonen, så att han skulle kunna testa telefonen i samband med reparationen. Jag svarade så klart att det inte behövs, då den är helt fabriksåterställd och han får testa den utifrån det. Jag tycker det är beklagligt om folk går med på att en reparatör låser upp deras telefon och kommer åt personlig information utan begränsningar.

Om en telefon går sönder och felet är sådant att jag inte kan radera telefonen, till exempel helt svart skärm, så kommer jag att bita i sura äpplet och kassera telefonen med hjälp av en hammare.