Piratkopieringar ökar i Norden – var fjärde person är pirat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Mja, med tanke på vad Hollywood accounting innebär så funderar jag på vem som är piraten här.
Som en liten vink, Starwars-filmerna har ännu inte gått med vinst vilket gör att en hel del skådespelare inte fick lön då deras lön var beroende på om filmen gick med vinst. Så vem är mest gniden?

Så om jag ser dessa filmer olagligt sjunker bara George Lucas inkomst. Bäst att tillägga, jag har köpt filmerna.

Tror inte några skådespelare skulle få för sig att få en lön helt baserad på om filmen går med vinst eller inte, och facket skulle helt enkelt inte gå med på sådant. Vad du tänker på är skådespelare, regissörer, etc som har procent av vinsten som bonus. Vilket numera innebär att de istället kräver procent av hur mycket som filmen spelar in, vilket uppenbart inte går att gömma undan på samma sätt.

Förövrigt så sålde George Lucas Star Wars till Disney 2012 för $4,05 miljarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

källa på att de inte gått med vinst?

Alec Guniness, den ende skådespelaren som även hade procent i kontraktet, blev lurad på 0,25% av vad filmen drog in, så han fick bara 2,25%, vilket var 0,25% mer än vad hans kontrakt sa.

Edit: han blev lovad ytterligare 0,5% av Lucas efter att filmen gick så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det där var en ologisk slutsats eftersom piratkopierandet är en girig handling. Det handlar bara om att vilja ha utan att betala. Man blir inte en hjälte mot något genom att vara likadan.

Dessutom visar man genom piratkopiering att företagens produkter är intressanta nog för att göra en ansträngning för att få se dem, men man vill bara inte betala. Det avskräcker självklart inte företag från att ta mycket betalt, de ser bara att de kommer tjäna mer om de kan stoppa fler piratkopierade.

Den intelligenta människan visar att något inte är eftertraktat genom att helt enkelt inte konsumera. Det är då företagen ser att något hos dem är fel, vilket kan vara kvalitet eller prissättning. Det gäller oavsett om man tycker företagen gör en korrekt bedömning eller ej för de sänker aldrig priser för att piratkopieringen är hög.

Utan piratkopiering så hade du bara blivit mjölkad av ännu mer av storbolagen. Se bara GPU marknaden och hur de mjölkar gamers på casch i brist på konkurrans.

Piratkopierare reglerar marknaden genom att vara alternativ. Jobbigt för storbolagen, bra för konsumenterna. Piratkopiering är problem om de exempelvis utgjorde 90% av konsumenterna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Adblock är 'piracy'? Källa?

Jag tycker ju inte det, men en del har resonerat ungefär som att : tjänsten kostar pengar. Betalar man inte pengar (utan fultankar) är man pirat. En del tjänster betalas med reklam. Blockar man den betalar man inte, och är pirat.

En känd förespråkare är Tech Tips Linus - https://x.com/LinusTech/status/1486925588199718912?lang=en

Detta har ännu inte dykt upp i den svenska debatten, gissningsvis för att de som köper lobbyister inte är särskilt reklamfinansierade.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Bra utveckling, fortsätt så!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Beror på vad man letar efter, saker som jag kollar på som fanns förr finns inte längre, de plockar bort "gammalt" sen finns det i stort sett bara semi nya grejer kvar.

Finns inte "Hem till Midgård", "Full frys" eller "Svensson, Svensson" vilket är patetiskt. Det är svenska klassiker och finns inte att kolla på!?!?!?

"The 10th Kingdom", "Stargate SG-1" och "Stargate Atlantis" är några andra saker som jag inte hittar på någon tjänst.

SG1 finns på MGM som du kan prenumerera på igenom primevideo

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Alec Guniness, den ende skådespelaren som även hade procent i kontraktet, blev lurad på 0,25% av vad filmen drog in, så han fick bara 2,25%, vilket var 0,25% mer än vad hans kontrakt sa.

Edit: han blev lovad ytterligare 0,5% av Lucas efter att filmen gick så bra.

fast detta var inte vad jag ifrågasatte, och egentligen helt irrelevant; jag bad om en källa på att starwars-FILMERNA inte skulle ha gått med vinst

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag tycker ju inte det, men en del har resonerat ungefär som att : tjänsten kostar pengar. Betalar man inte pengar (utan fultankar) är man pirat. En del tjänster betalas med reklam. Blockar man den betalar man inte, och är pirat.

En känd förespråkare är Tech Tips Linus - https://x.com/LinusTech/status/1486925588199718912?lang=en

Detta har ännu inte dykt upp i den svenska debatten, gissningsvis för att de som köper lobbyister inte är särskilt reklamfinansierade.

Aningen off topic, men frågan är om exempelvis Youtube räknar besökare med reklamblockerare som tittare?

Som jag fattat det får Youtube content creators (inte mycket) betalt per antal views. Om Youtube räknar in reklamblockerande besökare som tittare spelar det väl i slutändan ingen roll för content creators och inte heller Youtube, de får ju betalt för insåld reklam vilket fall som helst. Men de kanske får betalt per tittare av reklamsäljarna?

Vad spelar det egentligen för roll om man verkligen ser på reklamen. Jag kan ju som tittare även stänga ögonen och hålla för öronen och på så sätt blockera reklamen i min privata sfär. Jag menar, i alla fall tills det att vi får implantat i huvudet som spelar upp reklam för oss 24/7.

en obestämd form plural saknade ett s
Permalänk
Medlem

Jag har slutat helt. Trodde inte så många idag fortfarande orkade sitta och tanka hem skit.

Gör rätt för dig och betala vad det kostar. Man får mer för pengarna än någonsin tidigare. Och det är lättare och snabbare än någonsin tidigare.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag har slutat helt. Trodde inte så många idag fortfarande orkade sitta och tanka hem skit.

Eller missförstod jag?

Jag tror IPTV-lösningar där folk betalar en slant till någon oklar mottagare räknas in också. Det är enormt många som har gått över till det idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag tror IPTV-lösningar där folk betalar en slant till någon oklar mottagare räknas in också. Det är enormt många som har gått över till det idag.

Skrev om mitt inlägg lite.

Du tror att artikeln är missvisande? Att det inte ökat?

För jag begriper inte varför det skulle öka. Kanske sett något år tillbaka men inte över längre tid.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Skrev om mitt inlägg lite.

Du tror att artikeln är missvisande? Att det inte ökat?

För jag begriper inte varför det skulle öka. Kanske sett något år tillbaka men inte över längre tid.

Du har säkert rätt i att andelen som piratar idag jämfört med 20 år sedan minskat. Men jämfört med 5-10 år sedan så är jag relativt säker på att det ökat igen. Men bara när det kommer till film och TV-serier, tror väldigt få piratar musik och spel idag.

Edit: Och den "nya" kategorin livesport är en faktor idag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Utan piratkopiering så hade du bara blivit mjölkad av ännu mer av storbolagen. Se bara GPU marknaden och hur de mjölkar gamers på casch i brist på konkurrans.

Piratkopierare reglerar marknaden genom att vara alternativ. Jobbigt för storbolagen, bra för konsumenterna. Piratkopiering är problem om de exempelvis utgjorde 90% av konsumenterna.

Det finns gott om konkurrens i underhållningsbranschen så det är en mycket dålig liknelse. Streamingtjänsterna konkurrerar inte ens bara med varandra utan andra saker som dataspel också.

Piratkopiering har aldrig varit en anledning till att någon sänkt priserna. När det kommer på tal så arbetar företagen bara för att stoppa fenomenet, inte att konkurrera med det. Det är också logiskt eftersom de naturligtvis inte kan konkurrera med gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Gör rätt för dig och betala vad det kostar. Man får mer för pengarna än någonsin tidigare. Och det är lättare och snabbare än någonsin tidigare.

Torrenter är väl mest idag för entusiaster som vill ha REMUX etc, Stremio och liknande är väldigt smidigt och fungerar som Netflix/Disney+/HBO Max etc på Android TV, appen finns i Play Store.

Har "lekt pirat" sen 90-talet och kommer nog aldrig sluta då det nästan är en hobby, lägger fortfarande +50kkr om året på media och tycker det räcker.

Permalänk
Medlem

Nu är aldrig monopol bra men jag skulle istället för 10 olika tjänster ha en med allt, Men dyrare... typ spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

För övrigt, sedan Steam kom så gick piratkopieringen av spel ned, likadant med Spotify och illegal nedladdningen av musik. Samma sak när Netflix var nytt på marknaden. Men sedan blev det som det blev.

Tänka sig.. Om man gör det enkelt för de som betalar en.. så ökar ens intäkter.. Galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilket är skälet till att alla köper sina spel från GOG som låter en ladda hem installationsfiler av spelen som saknar DRM. Så att man alltid har rätt till spelen man köpt.

För några månader sedan läste jag ett omdöme på GOG för ett spel.. Installationen av spelet var DRM-fritt, men efter installationen med uppdateringar, så var DRM:et tillbaka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Orginalversionen av Metropolis är fri sedan 2023.

https://www.rollingstone.com/culture/culture-news/metropolis-...

Stoppar ju inte någon från att ta betalt för att hyra ut den.

Den svenska översättningen är troligtvis fortfarande upphovsskyddad.

Tyvärr tror jag 2023 endast gäller i USA. I EU är det 70 år efter att den sista av en lång rad kreatörer dött och Fritz Lang mevde ganska länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Du avslutar ditt inlägg med "gör rätt för dig och betala vad det kostar", men du inleder med "jag har slutat helt"... Du kanske är på en plats i livet där du tjänar bra med pengar, inga barn, tid osv osv. Du har helt enkelt råd att gå på bio, netflix, hbo, tv4 plus och vad fasen allt numera heter. Tänkt på dom som inte är där du är just nu i livet.

Tänk på § 1 - trivsel
Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Är väl dock inte speciellt krångligt att pirata, o dessutom så kan man ju få bättre kvalitet än vad streaming idag kan erbjuda.
O när det gäller dom lite mer dedikerade musiktrackerserna så kan man också välja vilken utgåva av ett album man vill ha, t ex en vinylrip eller kanske en väldigt tidigt CD-utgåva som inte har blivit söndermastrad som många nyare utgåvor är.
Det är faktiskt en oerhört stor fördel med framför allt piratsidor för musik att det till slut blir en av dom absolut största o bästa arkiven för utgiven musik. Det är ju detta som var det mest tragiska när what.cd stängdes ner av den franska polisen för några år sen, det var ett stort o fin bibliotek som antagligen inte fanns någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej. De rappoterade om samma sak för drygt två år sedan:

https://www.mediavision.se/2022/06/03/mediavision-34-miljoner...

Ditt inlägg är ju bara till för att misstänkliggöra undersökningen. Du har inga som helst bevis på att det är partsinlaga eller att det inte skulle vara en oberoende undersökning, men på grund av det just nu pågår en kampanj så måste det vara en del av kampanjen. Men det kanske var en annan kampanj 2022?

Hmmm...

Det intressanta är att dessa verkar ägna sig åt att analysera marknaden för vinstmaximering åt våra kära leverantörer - och därigenom bidrar till problemet.
Rimligen innebär det dessutom att tjänsten de levererar måste betalas av det mervärde de genererar för bolagen

Vidare så synes mig marknaden mindre nöjd... så något här är uppenbarligen i otakt.

Eller har jag missat något?

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

källa på att de inte gått med vinst?

Jag hittar tyvärr inte källan på det, det är för länge sedan. Troligen var det med tre första filmerna detta gällde. Vet dock att Alex Guniness var förbannad på George och sade att han inte skulle ställa upp igen på grund av just för dålig ersättning som var baserad på vinsten filmen drog in.

Skrivet av filbunke:

Tror inte några skådespelare skulle få för sig att få en lön helt baserad på om filmen går med vinst eller inte, och facket skulle helt enkelt inte gå med på sådant. Vad du tänker på är skådespelare, regissörer, etc som har procent av vinsten som bonus. Vilket numera innebär att de istället kräver procent av hur mycket som filmen spelar in, vilket uppenbart inte går att gömma undan på samma sätt.

Där är det möjligt att du har rätt, det framgick inte. Det stod bara att mängder av skådespelare inte fick betalt då filmen ännu inte hade gått med vinst.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Personligen betalar jag för netflix för mig och föräldrarna (179kr + 49kr). Vansinnigt mycket innehåll för pengarna. Men det är ju, som alltid, upp till var och en.
Har även disney+ premium (fantatistiskt att ha allt disneys material samlat i en och samma tjänst. Mycket nostalgi. Har för mig att jag betalar 890kr/år = 74kr/mån. Svårt att klaga på. )
Amazon Prime är väl det som är på gränsen till löjligt prismässigt. 59kr/mån, gratis frakt på amazon, och gratis digitala prylar/spel varje månad. Hade jag bara haft 1 abb så hade det vart detta.
Max (haft sen HBO Max släpptes så betalar 59kr/mån tror jag?). Så totalt ~450kr månaden för mig och (och föräldrarnas netflix). Mer content än jag någonsin kan konsumera. Men det finns där när jag vill ha det Back in the day hade detta räckt till ~2DVDs/månad.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara rösta med fötterna? Att titta på film är ju inte ett tvång, inte heller en nödvändighet. Tycker man en strömningstjänst är för dyr, strunta i den. Har en strömningstjänst ett för dåligt utbud, strunta i den. Varför ska man motivera att man stjäl deras produkt bara för att den inte är tillräckligt tilldragande?

Vänd dem ryggen och de kommer ge attraktiva anbud!

/ B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Förövrigt så sålde George Lucas Star Wars till Disney 2012 för $4,05 miljarder.

Skrivet av Freezer64Pro:

Jag hittar tyvärr inte källan på det, det är för länge sedan. Troligen var det med tre första filmerna detta gällde. Vet dock att Alex Guniness var förbannad på George och sade att han inte skulle ställa upp igen på grund av just för dålig ersättning som var baserad på vinsten filmen drog in.

Där är det möjligt att du har rätt, det framgick inte. Det stod bara att mängder av skådespelare inte fick betalt då filmen ännu inte hade gått med vinst.

Nu känns det som vi går lite OT, men jag antar på att det är Return of the Jedi som avses här, där det gick en nyhet för ett antal år sedan att David Prowse fortfarande inte fått några pengar från sin procent av vinsten som hade i sitt kontrakt (att han skulle vara helt obetald tror jag är en missuppfattning), för att filmen fortfarande inte gått med vinst än. Vilket är ett solklart fall av hollywood accounting. Bör också nämnas att man även kan ha procent på omsättningen, det är såklart svårare att räkna bort. Och är t ex vad som gjort skådisar som Tom Cruise att tjäna så otroligt mycket pengar på film. Som har om jag inte missminner mig, pga detta dragit in närmare en miljard per film hela tre gånger.

Permalänk
Medlem

Alltså inte en chans att orginal-SW-filmerna inte skulle ha gått med vinst än. Möjligtvis att dom nya gått sämre med tanke på vilken dynga dom är, men orginal-trilogin lär ju ha gått med vinst flera gånger om vid det här laget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurrrra:

Alltså inte en chans att orginal-SW-filmerna inte skulle ha gått med vinst än. Möjligtvis att dom nya gått sämre med tanke på vilken dynga dom är, men orginal-trilogin lär ju ha gått med vinst flera gånger om vid det här laget.

Som sagt, gäller specifict Return of the Jedi, och gissar på att kontraktet bara inkluderar biointäkter. Men med tanke på att den dragit in typ 10x sin budget på bio så är det nog svårt att hävda något annat än att det är ett solklart fall av hollywood accounting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMWT:

Tyvärr tror jag 2023 endast gäller i USA. I EU är det 70 år efter att den sista av en lång rad kreatörer dött och Fritz Lang mevde ganska länge.

Oops.... Får väl hoppas att någon inte fick för sig att ta en sväng förbi Youtube och tittat på Metropolis efter min kommentar....

Skrivet av sweisdapro:

fast detta var inte vad jag ifrågasatte, och egentligen helt irrelevant; jag bad om en källa på att starwars-FILMERNA inte skulle ha gått med vinst

Verkar gälla ROTJ, se nedan.

Skrivet av Gurrrra:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_accounting

https://www.slashfilm.com/503174/lucasfilm-tells-darth-vader-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Oops.... Får väl hoppas att någon inte fick för sig att ta en sväng förbi Youtube och tittat på Metropolis efter min kommentar....

Verkar gälla ROTJ, se nedan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_accounting

https://www.slashfilm.com/503174/lucasfilm-tells-darth-vader-...

Tack för länkarna!
Bra att veta att det går sån nöd på Hollywood...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Oväntat! Vågar inte längre piratkopiera då det finns mer övervakning. Tycker ej heller streamingtjänsterna är dyra för vad man får. Och vill man snåla kan man köra en månad i taget på dem man vill se. Det enda jobbiga är väl att det är olika tjänster och appar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies