Håll koll på årets stora hårdvarulanseringar

Permalänk
Melding Plague

Håll koll på årets stora hårdvarulanseringar

Årets andra hälft är knökfull av lanseringar av grafikkort, processorer och annat och här får du reda på lanseringarna ska ske.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om nya processorer släpps till AM4 så lär det verkligen inte vara Zen 5, utan Zen 3 som det gäller. Allt annat skulle vara ett enormt arbete som knappast skulle löna sig för AMD.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6600K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Snusfri

Längtar tills 5090 släpps så jag äntligen kan uppgradera från mitt gamla och långsamma 3090.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om nya processorer släpps till AM4 så lär det verkligen inte vara Zen 5, utan Zen 3 som det gäller. Allt annat skulle vara ett enormt arbete som knappast skulle löna sig för AMD.

Ja vi får anta att det är en felskrivning i tabellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Längtar tills 5090 släpps så jag äntligen kan uppgradera från mitt gamla och långsamma 3090.

Aa jag är inte ensam.. väntat sååååå länge!!! världen är av ondo!!!

Permalänk
Medlem

Är sugen på AMD's uppföljare till 7800x3D men det blir väl 2025. Vet inte om den kommer heta 9800x3D? Den parad med RTX 5080 typ. Kanske kan bli nästa bygge men som alltid. Recensioner först.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Blir det en trevlig vinter. Kan man sitta och gotta ned sig i allt nytt i vinter mörkret.
KANSKE är pris och prestanda rätt så man kanske köper något.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Längtar tills 5090 släpps så jag äntligen kan uppgradera från mitt gamla och långsamma 3090.

Själv ska jag nog hoppa 5090 då jag gick från 3090->4090 och i dagsläget inte behöver mer kraft, hade jag spelat på 4k hade jag nog tagit steget då 4090 inte riktigt räcker till för mina preferenser

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Denna sammanställningen gillar jag starkt! Gärna en repost om några månader eller när datumen / bekräftningarna ändras.

<3

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

”…och här får du reda på lanseringarna ska ske”
Bekräftat: Nej

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Själv ska jag nog hoppa 5090 då jag gick från 3090->4090 och i dagsläget inte behöver mer kraft, hade jag spelat på 4k hade jag nog tagit steget då 4090 inte riktigt räcker till för mina preferenser

Köpte 4080 med 1440 som main skärm. Sen köpte man en 4K skärm. Nu känner man att ett 4090 kanske hade varit bättre, men om det ryktas senare i år så blir det nog att spara en slant tills 5090 släpps och köra på stort

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Håll koll på årets stora hårdvarulanseringar.

Av 13 listade är bara 2 bekräftade så speciellt mycket koll blir det då inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Blir det en trevlig vinter. Kan man sitta och gotta ned sig i allt nytt i vinter mörkret.
KANSKE är pris och prestanda rätt så man kanske köper något.

Prata om vintern nu när sommaren är runt hörnet!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Prata om vintern nu när sommaren är runt hörnet!

Ja, jo, fast i sammanhanget så. Tre av sakerna i tabellerna har H2 2024 som lanseringsdatum, vilket är det tidigaste. Alla andra har Q4 2024 som tidigaste möjlighet, dvs vintern.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6600K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Uppgraderar personligen inte före att det kommer titlar värda att maxa. Sannolikt att det bara är GTA 6 som kommer få mig att slå till.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett det stå Nvidia Shield 2024 i listan.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Prata om vintern nu när sommaren är runt hörnet!

Vintern är snart här, oroa dig inte

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Hade gärna sett det stå Nvidia Shield 2024 i listan.

Jag fattar verkligen inte varför inte nVidia ger sig in i konsolkriget light. Har de en deal med Nintendo att inte skapa en konkurrerande platform (Nintendo kanske fortfarande ångrar Playstation-härvan).

Permalänk
Medlem

Om AMD kunde göra en zen5-uppföljare med x3d till AM4 så skulle den tälja guld.

Skrivet av Mordekai:

Jag fattar verkligen inte varför inte nVidia ger sig in i konsolkriget light. Har de en deal med Nintendo att inte skapa en konkurrerande platform (Nintendo kanske fortfarande ångrar Playstation-härvan).

Det skulle äta upp väldigt mycket produktionskapacitet för väldigt låga marginaler. Inte vad Nvidia vill ha, skall de göra något skall de ha väldigt bra betalt. Konsoler ger en liten vinst per chip men många chip sålda. Nvidia vill sälja få chip till hög vinst.
Switchen har en SoC som är gjord på en uråldrig nod som inte konkurrerar med deras moderna gpu och ai-chip produktionsmässigt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

Om nya processorer släpps till AM4 så lär det verkligen inte vara Zen 5, utan Zen 3 som det gäller. Allt annat skulle vara ett enormt arbete som knappast skulle löna sig för AMD.

Mycket riktigt och nu korrigerat i tabellen.

Permalänk
Medlem

Bra med den här typen av sammanställning, vilket var något jag föreslog någon gång tidigare.
Det ger en överblick över vad som kan förväntas, även om en del ju är mer av rykten el spekulationer.

Permalänk
Medlem

Vad innebär "H2"?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Vad innebär "H2"?

Årets andra halva.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6600K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Årets andra halva.

Aha! Första gången jag läst det. Tack för infon!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

RTX 5090 är ett måste. Annars måste man lära sig vad alla grafikinställningar betyder. Med rtx 5090 är det bara att skruva upp allt på max och låsa bildfrekvensen vid 30fps (För att reta Blurbusters). Väntar nog till ks-varianten av intels nästa processor kommer så det blir nog ett köp 2025(För att reta AMD-fanboysen). (Eller så blir det nästa gen om det inte kommer någon ks, men AMD ser nog till att intel släpper ks eller motsvarande). Har fantastisk bild på min lg-oled och bra vr-performance med detta. Nytt moderkort lär det också bli.

Permalänk

Men jag har ju byggt ny dator i januari! Ska det komma ännu bättre grejer nu 😭😭😭???

Permalänk
Skrivet av ActualAir:

Men jag har ju byggt ny dator i januari! Ska det komma ännu bättre grejer nu 😭😭😭???

Det kommer nya delar varje år, så inget att stressa upp sig över, finns alltid något bättre runt hörnet, ska man alltid vänta på det så får man aldrig köpa något.

Ska bli spännande att se prissättningen på nästa generation, om det fortsätter skena iväg eller inte.

Permalänk
Skrivet av Shoopdawhoop:

Det kommer nya delar varje år, så inget att stressa upp sig över, finns alltid något bättre runt hörnet, ska man alltid vänta på det så får man aldrig köpa något.

Ska bli spännande att se prissättningen på nästa generation, om det fortsätter skena iväg eller inte.

Haha, ja det var ett försök att vara rolig från min sida 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Om AMD kunde göra en zen5-uppföljare med x3d till AM4 så skulle den tälja guld.

Det skulle äta upp väldigt mycket produktionskapacitet för väldigt låga marginaler. Inte vad Nvidia vill ha, skall de göra något skall de ha väldigt bra betalt. Konsoler ger en liten vinst per chip men många chip sålda. Nvidia vill sälja få chip till hög vinst.
Switchen har en SoC som är gjord på en uråldrig nod som inte konkurrerar med deras moderna gpu och ai-chip produktionsmässigt.

Det handlar inte om vinst, det handlar om marknadsandelar. Dessutom behöver de inte använda en överbokad produktionslinje utan kan välja en billigare tillverkning och ändå ta signifikanta marknadsandelar av AMD(XBOX/PS). Idag har AMD noll konkurrens på high-end konsoler.