Så mycket snabbare är Surface Laptop än Macbook Air M3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

är det verkligen så? skulle vilken laddar du använder påverka prestanda i realtid?
jag trodde det var laddare->batteri->"mainboard". så oavsett laddare så agerar batteriet buffer. har du då en för klen laddare så presterar laptop samma fast batteriet laddar ur snabbare än vad det kan laddas.
det kan ju vara så att bios/fw är programmerat så att det läsar av hur mycket som laddas och anpassar prestanda after det, så att du alltid får överskott/laddning med en laddare inkopplad. (känns som en typisk applegrej/tänk)

men jag kan tycka det är lite dum lösning om man inte kan stänga den logiken av/på beroende på användning.

t.ex på en gaminglaptop, startar jag ett spel så vill jag ju (oftast) ha max prestanda oavsett om laddaren är ikopplad eller inte. och oavsett om jag laddar slött eller snabbt (10w eller 65watt spelar ingen roll då imho).

Ingen av mina privata laptops eller jobblaptop använder batteriet när laddaren är ansluten.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Den som sitter och nöter multitrådat på en m3 air eller motsvarande maskin har köpt fel dator… vem gör sådana tester?

Min Passat från 99 är också snabbare än Lamborghinis senaste modell:

(Ja, de gör fortfarande traktorer)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dunde:

Så istället för att tycka det är positivt och bra att vi får tillgång till snabbare hårdvara så lyckas du få det till något negativt och en slags vinkling från Swec?

Nej, att det skulle vara negativt att vi får tillgång till snabbare hårdvara finns det inte ens en antydan till i min ursprungliga kommentar. Jag uttalade mig inte alls om det. Liksom du tycker jag att det är jättekul och bra.

Däremot förväntar jag mig definitivt att SweClockers som absolut minimum nämner att Microsoft bara visar multitrådade benchmarks (särskilt när The Verge redan gjort jobbet att notera detta åt dem).

Man skulle till och med kunna argumentera för att SweClockers borde nämna att singeltrådad prestanda i allmänhet är viktigare än multitrådad, men det tycker jag inte är en självklarhet att de borde.

Och ja, rubriken och artikeln är vinklade på ett sätt som jag inte tycker hör hemma på SweClockers, eller någon annanstans heller för den delen.

Citat:

Tycker själv det blir spännande med lite ordentliga nyheter kring ARM/Windows och så jäkla mycket bias/fusk kan det ju inte vara då det är busenkelt att testa.

Även om det är "busenkelt att testa" så kommer många läsare inte göra det, eller läsa resultat från någon som gör det, eller veta att de överhuvudtaget bör ta reda på mer. De kommer läsa rubriken och kanske brödtexten och få med sig uppfattningen att Surface Laptop är snabbare än MacBook Air M3. I min mening har medier som SweClockers ett ansvar att förstå detta och bidra till att så många läsare som möjligt får en så rättvisande bild som möjligt av hur det ligger till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du är ingen tung användare. Du är en sådan som bara bläddrar lite på webben och använder några mediaappar.

Hur tänkte du nu? Jag har ett skrivbord med skärm, tangentbord, mus, Wacom ritbord etc till min MacBook Pro 14.

Kör 4K-redigering i DaVinci Resolve samt bildbehandlar i Photoshop/Lightroom/Affinity utan problem, vilket är långt mer än vad min Dell XPS 13 klarar av.

Min setup ovan har helt ersatt behovet av en stationär monster-PC för mig och utför även många uppgifter betydligt snabbare.

Vilken sten kröp du fram under, då du verkat missa high-end kretsarna från Apple helt?

Edit:
Eller misstolkade du mitt inlägg som att jag skulle föredra en iPad framför en dator?

Gav min iPad Pro 11" M1 till min sambo, då den mest låg oanvänd här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det skrivet: för att ARM64 ska ta fart på Windows tror jag man behöver denna fördel under en tid om det ska lyckas på sikt. Det måste finnas en klar fördel att byta, för det går inte att sticka under stolen med att det under en tid kommer vara extra strul att köra ARM64 på en plattform som Windows där x86 i praktiken varit enda relevanta ISA under årtionden.

Något jag skulle vilja se och som kan skynda på utvecklingen är att Qualcom börjar sälja systemkretsarna separat, som AMD och Intel gör.

Tror det finns många entusiaster som skulle börja bygga små kompakta system. Tänk en sånhär krets kombinerat med en dGPU i minsta möjliga formfaktor. Även om det inte skulle ersätta många skrivbordsdatorer i nuläget tror jag det skulle sätta bollen i rullning.

Permalänk
Medlem

Den må vara snabbare än M3 men macOS äger Windows alla dagar i veckan när det gäller produktivitet. Plus att du slipper en massa reklam som Microsoft väver in på "sneaky ställen".

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tycker de verkar ta död på sig själva (qualcom) med deras prissättning de har ju inte de fanatiska fansen som apple har direkt heller. Sen kommer det hänga på hur bra de lyckas med emulering & microsoft har ju inte värdens bästa facit när det gäller arm heller. Skeptisk!

Microsoft Surface är en premium laptop och har alltid kostat. Skillnaden nu är att de har fått med rätt många tillverkare på tåget, så det kommer komma mer konsumentinriktade laptops också. Asus, Dell, Samsung, Lenovo kommer med modeller.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av walkir:

Hur tänkte du nu? Jag har ett skrivbord med skärm, tangentbord, mus, Wacom ritbord etc till min MacBook Pro 14.

Kör 4K-redigering i DaVinci Resolve samt bildbehandlar i Photoshop/Lightroom/Affinity utan problem, vilket är långt mer än vad min Dell XPS 13 klarar av.

Min setup ovan har helt ersatt behovet av en stationär monster-PC för mig och utför även många uppgifter betydligt snabbare.

Vilken sten kröp du fram under, då du verkat missa high-end kretsarna från Apple helt?

Edit:
Eller misstolkade du mitt inlägg som att jag skulle föredra en iPad framför en dator?

Gav min iPad Pro 11" M1 till min sambo, då den mest låg oanvänd här.

Jag tolkade ditt inlägg som att du kan göra lika mycket på en platta som på en vanlig dator. Det kan man inte! Ja enkla saker men inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ingen av mina privata laptops eller jobblaptop använder batteriet när laddaren är ansluten.

den har hårdvara för att koppla från batteriet och kör direkt på laddarens DC då? coolt, typ.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Något jag skulle vilja se och som kan skynda på utvecklingen är att Qualcom börjar sälja systemkretsarna separat, som AMD och Intel gör.

Tror det finns många entusiaster som skulle börja bygga små kompakta system. Tänk en sånhär krets kombinerat med en dGPU i minsta möjliga formfaktor. Även om det inte skulle ersätta många skrivbordsdatorer i nuläget tror jag det skulle sätta bollen i rullning.

själv mycket sugen på "socketed" ARM64, om det någonsin blir en grej. ett helt normalt "PC" system annars liksom. med nvme eller sata ssd, pcie slots osv.

Qualcom CPU med en Intel ARC.. känns kinky.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Den här jämförelsen är under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tolkade ditt inlägg som att du kan göra lika mycket på en platta som på en vanlig dator. Det kan man inte! Ja enkla saker men inte mer.

Håller med dig om det! Försökte beskriva hur jag gått från stationär (datorchassi) till dockad laptop (lätt att städa undan), men förstår att det blev lite otydligt från min sida.

Permalänk
Medlem

Men var är specs för de testade datorerna? Jämförelsen är ju totalt värdelös och intetsägande om man inte kan se premisserna för testet. Iofs så haltar det ju redan iom att de valt en M3 utan aktiv kylning och ställer den mot datorer med aktiv kylning. Det finns M3 med aktiv kylning vilket hade varit en mer rättvisande jämförelse. Sen vill man ju också se att de har lika mycket RAM, så om MS kör 16 GB ska det vara mot en MacBook med 16 GB eller finnas en motivering till varför så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

själv mycket sugen på "socketed" ARM64, om det någonsin blir en grej. ett helt normalt "PC" system annars liksom. med nvme eller sata ssd, pcie slots osv.

Qualcom CPU med en Intel ARC.. känns kinky.

Finns väl en viss risk för att det aldrig blir verkligheten. Det är för många normies som inte vill bygga datorer, plus att marknaden för skrivbordsdatorer är relativt liten.

Vad som talar för det är dock att entusiaster lägger mer pengar på sånt här, och dessutom har visst inflytande över andras val. Håller man entusiasterna nöjda och glada kan det driva på försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har ingen som helst betydelse. Du tror inte Qualcomm vill visa sig från sin bästa sida? Det är fortfarande en 12-core modell mot en 8-core modell från Apple.

Vad spelar det för roll att någonting har fler/färre cores om pris, formfaktor och effektförbrukning är liknande i övrigt ändå? Du jämför väl produkter som är riktade till samma segment (dvs: formfaktor, pris, prestanda)?

Att dölja single core testerna är såklart för att M3:an presterar bättre där, sen vad som är relevant för diverse användare är ju upp till var och en. Sanningen är ju oftast någonstans mellan single-core och multi-core tester, men det beror ju på vad man gör. Oavsett så är det en snabb processor även i single-core, och jämför man helheten inklusive batteritid med andra x86 modeller så är detta nog ett stort steg framåt för Microsoft.

Många vill inte använda MacOS helt enkelt (mig inkluderat) då är det bra med alternativ för Windows och Linux som har liknande prestanda. Det är också första generationen, mycket kan hända snabbt (speciellt om fler ARM tillverkare hoppar på tåget).

Permalänk

Jobb, jobb och jobb. Pratar ni bara om datorer och andra arbetsredskap eller?

Nå vi lever i en spännande tid. Det som på klientsidan säljs och lär vinna är det som är bäst för den stora skaran. Ett problem med många är priset. Jag hoppas på att det kommer laptops i 15,6" storleken inte helt värdelöst konfiguerad för under 10 000kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atazhaia:

Men var är specs för de testade datorerna? Jämförelsen är ju totalt värdelös och intetsägande om man inte kan se premisserna för testet. Iofs så haltar det ju redan iom att de valt en M3 utan aktiv kylning och ställer den mot datorer med aktiv kylning. Det finns M3 med aktiv kylning vilket hade varit en mer rättvisande jämförelse. Sen vill man ju också se att de har lika mycket RAM, så om MS kör 16 GB ska det vara mot en MacBook med 16 GB eller finnas en motivering till varför så inte är fallet.

Om man vill vara välvilligt inställd kan det väl finnas värde i att säga ”Titta världen, vår nya dator är faktiskt bättre än MacBook Air på detta, detta och detta” men att få det till att plattformen är generellt bättre är förstås lite provocerande (särskilt om man uppenbart talar tyst om fall där man kanske är sämre).

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mörksuggan:

But can it run Crysis? Eller Cyberpunk 2077?

Pfff, dags att man gör om det till ”hellblade 2” 😱

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

Ryktet att Nvidia ger sig in i ARM64/Windows marknaden verkar vara långt mer än ett rykte numera. Nvidia borde rimligen ha med stöd för dGPU, även om det i förstaläget mer verkar handla om en systemkrets även där.

Qualcomm har sagt något att datorer med PCIe-slottar kan bli verklighet längre fram. Är i första läget fullt rimligt att koncentrera sig på bärbara då det är ~3/4 av PC-marknande (och en växande andel, var 2/3 för något år sedan).

Sen vet jag inte hur "separat" det behöver vara. Tar hellre ett moderkort med fastlödd CPU om det ger fördelar över en socket. Det kritiska är att enheten ska kommer med PCIe-slottar och NVMe-slottat då det ger långt större flexibilitet i att bygga en dator för rätt nischade användarfall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ingen som reagerat på det höga priset?
https://www.microsoft.com/sv-se/surface/devices/surface-lapto...

Lite orättvisare test!

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/6327311
För den som vill syna resultatet:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/6327311.gb6

Många verkar missa att Snapdragon X Elite faktiskt är toppmodellen och att Snapdragon X Plus är snäppet billigare/mer prisvärd.

Själv tycker jag det är kul att X Elite 2024 (ej överklockad?) verkar vara mer i nivå med min gamla M1 Pro från 2021:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/6304114?baseline...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Brukar inte Surface Laptop ligga högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Märklig vinkling av SweClockers. Idel multitrådade tester, men det kommenterar man inte överhuvudtaget, utan sätter istället rubriken Så mycket snabbare är Surface Laptop än MacBook Air M3. Detta trots att The Verge uttryckligen nämner det i sin artikel:

Microsoft avoided highlighting the single-threaded scores of both benchmarks, presumably because the MacBook Air would score slightly better here.

Så gör ju alla.. Apple, Nvidia, Microsoft. De lyfter såklart bara fram där de glänser.

Permalänk
Sötast

Såhär mycket snabbare är vår laptop än Apples!!! Vi lovar!!!
Bara ignorera precis allt annat ni ser här i bilden. Den är dödssnabb!

Bästa är att med deras nya snabba cpu så kan de leverera reklam ännu snabbare än innan...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ceji:

Så gör ju alla.. Apple, Nvidia, Microsoft. De lyfter såklart bara fram där de glänser.

Ja. Och då är det, menar jag, SweClockers ansvar att förklara hur det faktiskt ligger till, istället för att i princip bara repetera vad företaget säger, som man gör i den här artikeln.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är ju ganska dumt tycker jag. Om det nu behövs lite mer ström än laddaren kan leverera korta stunder.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Brukar inte Surface Laptop ligga högt?

Brukar väl ligga något högre än motsvarande Dell, HP och Lenovo, men det känns dumt att vara dyrare än MacBook Air som de nu jämför sig emot. Kanske identisk prissättning i staterna.

Hade även hoppats på roligare skärmar i Surface Laptop, men OLED verkar lysa med sin frånvaro.

(i övrigt borde jag vinna pris för flest inlägg i en och samma tråd under en dag )

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller TDP är det upp till varje datortillverkare, Snapdragon X Pro/Elite har en konfigurerbar TDP mellan ~20 W till som mest ~80 W.

Många av de benchmark-resultat som visats har gjorts vid 20 W, vissa har även körts på 80 W. Det man sett där är att det är mest multicore prestanda som ökar vid 80 W, men är inte någon gigantisk skillnad (så perf/W är rätt mycket sämre vid 80 W).

Gissningsvis kommer därför de flesta laptops vara betydligt närmare 20 W än 80 W. Enda enhet som i nuläget officiellt nämnts med 80 W nivå är Qualcomms devkit som är en stationär dator i "NUC" stil.

Vad det gäller jämförelsen mot Apple: helt klart att de undviker single-thread jämförelser, Apple är starkare där. Snapdragon X Elite verkar hamna precis under 3000 poäng sträcket i GB6, M3 ligger strax över och M4 är i nuläget med marginal världens snabbaste CPU-kärna med 3600-3700 poäng (det i en Ipad, lär öka något när M4 Pro/Max kommer).

Till Qualcomms försvar här kan man se det så här: prismässigt verkar Snapdragon X Elite bärbara vara betydligt mer jämförbara med Apples M3 modeller än deras M3 Pro modeller. Så ur den aspekten är det "Äpplen mot Äpplen". Vidare har Qualcomm tryckt på att 20-30 W kommer vara "normalnivån", å andra sidan lär inte M3 Pro ligga speciellt ovanför 30 W givet att M3 Max (12+4 kärnor och 40 GPU-kärnor) inte drar mer än ~30 W "all-core" och upp mot 70-75 W när både CPU och GPU går för fullt (Snapdragon X Elites GPU är definitivt inte i närheten av M3 Max, den är i bästa fall bättre än M3).

Sättet Intel/AMD använder "TDP" för bärbara är i praktiken inte alls jämförbar med "Watt siffror" från Apple och Qualcomm. Tar vi 8840U så drar den 50-60 W (peak CPU-all core) och den kan hålla den effekten givet tillräckligt kylning. Intel/AMDs H-modeller peakar normalt på >100 W, trots sin "35-45 W TDP".

D.v.s. sett till perf/W går det inte att jämföra Intel/AMD med Apple/Qualcomm, det är klasskillnad. Peak-nivåerna är inte i närheten lika extrema för ARM64 CPUerna då de inte är pressade att klocka till 5-5,5 GHz. All-core prestandan är därför inte heller jämförbar, den är betydligt mer "desktop-like" för ARM64 då de faktiskt kan hålla sina frekvenser (M3 Max är ju snabbare i ST och rätt jämbördig i MT med 7950X/14900K, men är en ocean mellan dessa i perf/W).

Hur ska AMD då kontra m4 med Zen 5? AMD's 28W mobial modellen som egentligen drar 50-60 w drar nästan dubbelt upp mot m3 och m4. Det är inget de kommer ta in med Zen 5.

AMD ligger långt efter i singeltrådat. De kan ju inte höja frekvensen. Den optimala prestanda per watt ratio har ju redan passerats för längensedan.

Samma gäller Intel.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Hur ska AMD då kontra m4 med Zen 5? AMD's 28W mobial modellen som egentligen drar 50-60 w drar nästan dubbelt upp mot m3 och m4. Det är inget de kommer ta in med Zen 5.

AMD ligger långt efter i singeltrådat. De kan ju inte höja frekvensen. Den optimala prestanda per watt ratio har ju redan passerats för längensedan.

Samma gäller Intel.

Inom precis allt. Så är det vore det absolut bästa om man får riva allt och börja om helt från början. Man kommer i princip aldrig få ett lika effektiv lösning som om man gjorde detta.

Problemet är såklart kostnaden. Inte bara för tillverkaren utan hos alla kunder som får börja om från noll hela tiden. Och det är detta som kan vara x86 räddning. Problemet är att vi går emot en större skara som i princip inte gör ett skit mer på datorn än använder webbläsaren. De som har dessa gamla program går emot att bli en minoritet.
Det kan då i framtiden bli väldigt dyrt med datorer för dem.

Jag är fundersam på vilken plattform som kommer bli the shit för tekniker i framtiden? Just nu idag så utvecklas mycket enbart för windows, det kostar väldigt mycket att underhålla för flera system. Och tillverkarna klarar ofta inte ens av att ge tillräckligt bra support för några få versioner av windows som de supportar.
Webblösningar där de går är såklart något, men pratar vi webblösningar där tillverkaren hostar något och sedan kanske slutar. Så kan kund sitta med hur mycket dyr hårdvara som helst som slutar att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Samma gäller Intel.

Frågan får det att låta som att de faktiskt förväntas kontra detta sett till ännu effektivare x86-64-hårdvara och dessutom snart? 🤔
Känns väl mer som att AMD och Intel gör upp för sig om marknaden för native-x86-64 (med detta som USP snarare än effektivitet jämfört andra alternativ). Och det lär väl vara fortsatt relevant på någon nivå rätt länge även om Windows-on-ARM tar fart, men mer nischat.

Sen kan de ju välja att ocskå göra något annat än dagens x86-64, för den delen...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Samma gäller Intel.

U-modellerna drar nödvändigtvis inte 50-60 W, bara titta på de handhållna spelkonsolerna.

Men för Intel/AMD handlar det om: väldigt hög prestanda eller bra perf/W, välj en.

Det ARM64 tillverkarna nu visar upp är att de kan göra båda, vilket då gör stora skrymmande stationära ännu mer en nisch för man kan uppenbarligen få in riktigt topp-prestanda i ett laptop-chassi (t.ex. M3 Max).

Ska bli spännande att se hur nära 20-25 W bärbara i praktiken hamnar Qualcomms 80 W devkit. Och om det skiljer, hur mycket samt för vad?

Det vi inte sett är bl.a. hur mycket begränsning 20-25 W är i fall där GPU och CPU jobbar, t.ex. spel (M3 Max använder fläkten i krävande spel, medan den knappt gör det i applikationer som lastar alla CPU-kärnor och inte heller i "rena" GPGPU-fall som 3D-rendering med Blender).

Edit:
Det wildcard som finns för x86_64 skulle jag säga är Intels APX. De som hävdar att ISA inte spelar roll borde börja omvärdera sin ståndpunkt.

Senast någon visade hur viktigt det kan vara skulle jag säga .NET 8 är. Microsoft har i flera steg förbättrat ARM64 stödet i .NET Core. Det man gjorde i .NET 8 är att fullt ut börja använda funktioner i ARM64 som kan eliminera många hopp i koden (conditional branches).

Det är något ARM64 kan göra i långt större utsträckning jämfört med x86, men specifikt något Intel försöker "kopiera" till x86 med deras APX.

Microsoft säger detta:

"As indicated in this, this and this reports, we have observed nearly a 50% improvement in such scenarios."

Coola är, .NET 6/7 hade redan riktigt bra prestanda på ARM64. Med .NET 8 har det blivit ännu bättre

Svårt att se vad de 30-50 % högre perf/MHz vi nu ser Apple, Qualcomm och även Arm (Cortex X4/X925) har mot x86_64 kan förklaras med mycket annat än överlägsen ISA för vad moderna applikationer faktiskt behöver.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer