Så mycket snabbare är Surface Laptop än Macbook Air M3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är fundersam på vilken plattform som kommer bli the shit för tekniker i framtiden? Just nu idag så utvecklas mycket enbart för windows, det kostar väldigt mycket att underhålla för flera system. Och tillverkarna klarar ofta inte ens av att ge tillräckligt bra support för några få versioner av windows som de supportar.

Är inte detta bara en följd av vilka system som är populära? Om man bara kan välja en plattform lär man väl ta den där majoriteten av kunderna finns?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Är inte detta bara en följd av vilka system som är populära? Om man bara kan välja en plattform lär man väl ta den där majoriteten av kunderna finns?

Vilket idag är windows, för att i princip alla program som de använder är bäst för windows.
Hade alla 10 miljarder människor på jorden varit i samma sits så hade vi suttit kvar med x86/Windows i 100år till som ledande. Nu är inte läget så och det blir produkter för den stora skaran som får mest investeringar.

Det blir en intressant framtid att se. Att både utveckla för Windows Arm och MacOS tror jag inte många tillverkare idag vill lägga pengar på. När de knappt underhåller windows som de idag endast har till.

*edit*
Liknande övergång har redan skett bland laptops. Jag med flera vill ha en basic laptop som har minst 2st nvme ssd platser, 2st utbytbara ramplatser med stöd för 64GB moduler. Ethernetkontakt, minst en hdmi, många usb c och enkelt utbytbar batteri, där man kan ha med ett i reserv.
Absolut inga extrema krav egentligen. Men ser man på vad den stora marknaden vill ha idag så är det extremt.
Där min poäng är att det är den stora skaran som kommer styra vilka operativsystem m.m som blir populärt.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket idag är windows, för att i princip alla program som de använder är bäst för windows.
Hade alla 10 miljarder människor på jorden varit i samma sits så hade vi suttit kvar med x86/Windows i 100år till som ledande. Nu är inte läget så och det blir produkter för den stora skaran som får mest investeringar.

Det blir en intressant framtid att se. Att både utveckla för Windows Arm och MacOS tror jag inte många tillverkare idag vill lägga pengar på. När de knappt underhåller windows som de idag endast har till.

Det är väl högst sannolikt att det fortsätter vara Windows, men eventuellt för arm om detta blir framgångsrikt. Du sade ju att de redan idag kanske bara stöder en viss version, så det måste ju redan finnas en process för att avgöra vilken man skall välja. Man kan väl bara ta arm-versionen när det är dags?

Permalänk
Medlem

Var Snapdragon X Elite exklusiv till Microsoft eller finns det förhoppning om att det kan dyka upp i datorer med Linux framöver?

Utöver det så är jämförelsen med M3 bara ett försök till lurendrejeri, med så olika många faktorer som aldrig likställs eller presenteras. Nu håller ju alla företag på så, så det är som det är.

Permalänk
Datavetare

Jag är fundersam på vilken plattform som kommer bli the shit för tekniker i framtiden? Just nu idag så utvecklas mycket enbart för windows, det kostar väldigt mycket att underhålla för flera system. Och tillverkarna klarar ofta inte ens av att ge tillräckligt bra support för några få versioner av windows som de supportar.

Jag skulle säga att vilken plattform som är dominant beror väldigt mycket på vilket område man jobbar inom. Jobbade med inbyggda-system under två decennium och finns helt klart fall där Windows dominerar, men i allt större utsträckning så går detta allt mer mot Linux. Och detta är något som rätt mycket gick från primärt PowerPC/propretära OS (med IDE typiskt i Windows) till ARM64/Linux med VS Code (där det ofta finns klara fördelar att köra med desktop Linux).

För egen del var Windows helt irrelevant under de åren, Linux var det tekniskt bättre (inte billigare, utan bättre) alternativet på skrivbordet.

"Molnet" är ur alla praktiska hänseenden nästan uteslutande Linux.

Svårt att se hur WSL är något Microsoft gjorde för de absolut ville. De gjorde det för att minska utflödet av utvecklare från Windows då "molnet" blir allt viktigare och det är "Linux native". Men som något som föredrar *NIX är WSL2 för mig en av de bästa saker som hänt i Windows senaste 10-15 åren!!!

Linux + allt mer krav på datacenter kring energieffektivitet lär vara dåliga nyheter för Intel/AMD. Linux gör det i stort sätt trivialt att gå till ARM64 medan de ökande kraven på energieffektivitet gör ARM64 till det vettigare valet.

Det skrivet: självklart kommer Windows vara ett stort och viktigt OS under lång tid framöver. Och är definitivt ingen självklarhet att ARM64/Windows blir en succé. Enda man kan säga att det Microsoft har gjort med ARM64 i Windows 11 är långt mer och bättre än man någonsin gjort med någon annan icke-x86 satsning i Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Liknande övergång har redan skett bland laptops. Jag med flera vill ha en basic laptop som har minst 2st nvme ssd platser, 2st utbytbara ramplatser med stöd för 64GB moduler. Ethernetkontakt, minst en hdmi, många usb c och enkelt utbytbar batteri, där man kan ha med ett i reserv.
Absolut inga extrema krav egentligen. Men ser man på vad den stora marknaden vill ha idag så är det extremt.
Där min poäng är att det är den stora skaran som kommer styra vilka operativsystem m.m som blir populärt.

Mycket av det där är väl dock inte superkritiskt? Det är förstås kul om man kan uppgradera, men ett alternativ (särskilt om det inte handlar om egna pengar) är ju att bara köpa tillräckligt mycket från början. Om det visar sig att dessa system innebär ett stort steg framåt i prestanda, ljudnivå och batteritid kommer nog många som har krav som du bli lite sugna ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NaturMackan:

Var Snapdragon X Elite exklusiv till Microsoft eller finns det förhoppning om att det kan dyka upp i datorer med Linux framöver?

Utöver det så är jämförelsen med M3 bara ett försök till lurendrejeri, med så olika många faktorer som aldrig likställs eller presenteras. Nu håller ju alla företag på så, så det är som det är.

Du kanske måste köpa en dator där Windows ingår/är förinstallerat, men Linux-stöd har funnits sedan förra året (dvs långt innan release).

Edit: OK, jag skrev lite väl snabbt. De började lägga in stöd då. Vissa viktiga saker är inte med ännu, men är på väg.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Mycket av det där är väl dock inte superkritiskt? Det är förstås kul om man kan uppgradera, men ett alternativ (särskilt om det inte handlar om egna pengar) är ju att bara köpa tillräckligt mycket från början. Om det visar sig att dessa system innebär ett stort steg framåt i prestanda, ljudnivå och batteritid kommer nog många som har krav som du bli lite sugna ändå.

Min poäng var att det är den stora skaran som ger mest intäkter åt tillverkare och resultatet blir att dessa produkter blir billigast och mest prisvärda. Idag går det köpa väl tilltagna laptops men de är så otroligt mycket dyrare än att uppgradera dem själv som man har gjort i 30år. T.ex. 4TB extra ssd, endast 2700kr, inte så farligt dyrt. https://www.webhallen.com/se/product/360667-Kingston-NV2-M-2-...

Jag pillade nyligen med ett bygge. Det skulle vara för ett 24V system. Precis allt blev så supermycket dyrare och mindre utbud än ett 12V system, där man med 12V kunde köpa de delar man ville ha i nästan vilken butik som helst som biltema.
Ta bara en lysdiod, 12V finns överallt (Biltema /Kjell & Co, Jula, Clas olsson). 24V genast dyra, sedan går det löda på ett motstånd men då är det arbete och en extra felkälla.

Exakt samma sak kan hända med x86/x64, det blir ett dyrt system om den stora skaran väljer annat och man får "specialbeställda"
.

Permalänk
Datavetare

Seriöst: för 95+ % av alla användare är det mesta, med möjligt undantag för HDMI, av det du räknande upp helt irrelevant. Så ur ett affärsperspektiv för datortillverkarna är det väldigt extrema krav.

Att köra något annat än Wifi till en laptop är en extrem nisch. Förstår att det finns sådana use-case (har en USB-dongel med bl.a. Ethernet just för det fallet), men det är för fall de flesta inte ens kommit nära.

Att kunna utöka RAM/disk är i teorin väldigt användbart. Men är väldigt förvånad om det är något normalanvändaren i praktiken skulle använda ens i 1 % av fallen (har uppgraderat RAM ett par gånger genom åren, men trots att det varit möjligt kanske det hänt på 1 av 10 datorer).

Så full rationellt att standardlaptop:en är väldigt tunn med allt fastlödat. För bara marginellt lägre vikt är långt mer värt för den typiska användaren än ett släpbart monster som har massor med möjligheter nästan ingen kommer utnyttja.

Det som suger är att framförallt Apple utnyttjar det faktum att man inte kan ändra på något i efterhand. Deras priser på grundmodellerna är egentligen väldigt konkurrenskraftiga sett till vad man faktist får kontra vad konkurrenterna erbjuder. Deras priser på uppgraderingar över basmodellen är direkt löjliga!

Får se hur bra/dåliga Dell, Lenovo, HP m.fl. blir på den punkten med Snapdragon X. För blir ju samma begränsade möjligheter till uppgraderingar där.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den som sitter och nöter multitrådat på en m3 air eller motsvarande maskin har köpt fel dator… vem gör sådana tester?

Min Passat från 99 är också snabbare än Lamborghinis senaste modell:
<Uppladdad bildlänk>
(Ja, de gör fortfarande traktorer)

nja... Det där är ju egentligen en Deutz Fahr, bara med Lamborghini färg och emblem.
Prakt exemplet är ju lamborghini traktorn som Jeremy Clarkson har, det är ju en en solklar Deutz då till och med felkoderna/meddelanden är på tyska.

Så Lamborghinini är nog bara ett marknadsföringsnamn i det fallet.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

nja... Det där är ju egentligen en Deutz Fahr, bara med Lamborghini färg och emblem.
Prakt exemplet är ju lamborghini traktorn som Jeremy Clarkson har, det är ju en en solklar Deutz då till och med felkoderna/meddelanden är på tyska.

Så Lamborghinini är nog bara ett marknadsföringsnamn i det fallet.

Okej, den delen hade jag missat i så fall. Visste bara att de började med traktorer innan bilar

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Seriöst: för 95+ % av alla användare är det mesta, med möjligt undantag för HDMI, av det du räknande upp helt irrelevant. Så ur ett affärsperspektiv för datortillverkarna är det väldigt extrema krav.

Att köra något annat än Wifi till en laptop är en extrem nisch. Förstår att det finns sådana use-case (har en USB-dongel med bl.a. Ethernet just för det fallet), men det är för fall de flesta inte ens kommit nära.

Att kunna utöka RAM/disk är i teorin väldigt användbart. Men är väldigt förvånad om det är något normalanvändaren i praktiken skulle använda ens i 1 % av fallen (har uppgraderat RAM ett par gånger genom åren, men trots att det varit möjligt kanske det hänt på 1 av 10 datorer).

Så full rationellt att standardlaptop:en är väldigt tunn med allt fastlödat. För bara marginellt lägre vikt är långt mer värt för den typiska användaren än ett släpbart monster som har massor med möjligheter nästan ingen kommer utnyttja.

Det som suger är att framförallt Apple utnyttjar det faktum att man inte kan ändra på något i efterhand. Deras priser på grundmodellerna är egentligen väldigt konkurrenskraftiga sett till vad man faktist får kontra vad konkurrenterna erbjuder. Deras priser på uppgraderingar över basmodellen är direkt löjliga!

Får se hur bra/dåliga Dell, Lenovo, HP m.fl. blir på den punkten med Snapdragon X. För blir ju samma begränsade möjligheter till uppgraderingar där.

Ja, Apples prissättning är galen, och värre blir den av hur många av deras grundkonfigurationer ser ut.
Det lär vara rätt många användningsområden där 8GB RAM blir flaskhalsen för processorn (instegsvarianten även för Macbook pro M3 har 8GB, men i väldigt udda dator, som saknar stöd för dubbla externa skärmar som AIR har med samma M3 processor, av någon anledning, kan bero på sättet dom löst det när dom utrustat den med HDMI-port, istället för att använda USB-c för skärm, till skillnad från andra Macbook pro, så saknar den också 1 USB-port, men har minneskortsläsare som kan vara väldigt praktiskt, så det borde varit en Air plus eller Air pro).
256GB intern lagring är också problematiskt, då det inte krävs några extrema behov för att det inte ska bli ett problem för ägaren, innan dess att datorn blivit för gammal. För många så kan samsung T7 eller liknande lösa det för filer, men inte för program och filer som per default lägger sig internt, och är krångliga att flytta.

På det sättet är man ju nästan tvungen att välja minst ett steg upp i både lagring och RAM, och då börjar prisvärdet dala.
512/16, istället i instegsmodellerna, och man hade nästan kunnat känna att det var ok för normalanvändare.

Lenovo har någon modell av copilot+ med 1TB/32GB, som kostar flera tusen (typ 7 000) mindre än Air med 1TB/24GB (den hade också fler portar, men ingen separat laddport, så en av USB-c portarna går åt, eller kräver rätt hub med power-delivery, men med fläkt fast den har den enklare elite cpu'n).
Men flera andra tillverkares modeller låg på priser betydligt närmare Apple eller över, till och med.
Så man kan ha viss förhoppning om att det kommer komma windows on arm datorer som prismässigt gör det mindre kännbart när man väljer en konfiguration som mer matchar ens behov (även grundläggande), men det verkar ändå som att vi främst pratar "premium" bärbara där dom möjligtvis har en lock-modell som låter vettigt prissatt, precis som Apple, men där man med den inte får en vettig dator, utan en med konstgjorda flaskhalsar.
Så än så länge så lutar det åt att dom billigaste modellerna inte kommer vara vettiga. Och att ta steg upp till vettiga konfigurationer kommer kosta mer än vad det borde, gör att det fortfarande känns som ett problem att man inte kan uppgradera ram och SSD själv, om inte annat som ett sätt att lösa det för att man inte insåg vad man egentligen behövde (det har sålts en hel del Apple silicon datorer på begagnatmarknaden för att prissättningen gjorde att köpare köpte för dåligt specade datorer).
Så primär anledning till att kunna uppgradera själv ser fortfarande ut att vara priset. Och när det kommer till pris, så finns det alltid en större marknadsandel än man ser i försäljning, eftersom många av dessa inte kommer/kan köpa om det dom skulle behöva inte erbjuds. Jag vet folk som avstått från att köpa dator, bara för att vettig "grundkonfiguration" gjorde att köpet skulle bli betydligt dyrare än vad dom räknade med (kontant, eller för att personalköpsdatorer bara kom med 256/8 konfiguration, vilket skulle tvinga dom till kontantköp för annan konfiguration, vilket inte var aktuellt).

Dessutom kommer copilot+ modellerna troligtvis aldrig erbjuda dom mer extrema konfigurationerna som apple erbjuder med upp till 8TB ssd, och 128GB ram, vilket gör att det finns användare som med copilot+ datorer inte ens om dom har pengar kan köpa konfigurationer som dom egentligen behöver, varpå det också hade varit relevant med versioner där användaren själv kan uppgradera för att ens kunna köpa det man behöver på windows-on arm sidan. (jag tror det eventuellt kommer gå att byta ssd i vissa copilot+ datorer, men dom skulle nog inte klara dom 8TB moduler som finns på marknaden, och prissättningen om än bättre än apples, på dom större mängderna så är priset per TB ändå inte bra, varpå 2 slots skulle kunna vara avgörande för att få ned totalpriset för dom som behöver det... men det finns dom som jobbar med musik eller film, som dessutom egentligen skulle behövt mer än 8TB, varpå det kan vara omöjligt att lösa med ens 1 slot.

Portbristen är ett problem, då det är svårt att få tag på bra multiport hubbar (och dom kostar ofta en del), om man ska ha extern skärm. Dessutom så kan det påverka vad man kan ansluta för USB-enheter till den hubben.
Så den aspekten stör jag mig väldigt mycket på.
Dubbla portar för externa skärmar (hdmi + DP med 4K @100Hz+ samtidigt på båda, för att slippa allt krångel med adaptrar), minst 3 USB som är fritt tillgängliga även när strömadapter är inkopplad (jag skulle ju föredra en extra USB-c över separat laddport med USB i andra änden, men många gillar mag-safe, så jag kan förstå om apple kör det, men det är väl typ patentskyddat så andra kan inte erbjuda det annars hade dom nog också gjort det).
Det tycker jag borde vara standard, oavsett om det inte går att uppgradera minne och lagring, och i synnerhet då det är ganska sannolikt att man kommer behöva använda extern lagring mer än man hade gjort om man kunnat få mer intern, så den där USB ssd'n kanske kommer vara semi-permanent monterad i en port.

(dessutom skulle jag vilja se USB-hubbar med strömförsörjning via power-delivery, för mobil användning, jag har bara hittat Multiport hubbar med power delivery, och då kommer dom ju med skärmanslutning och nätverksport, vilket känns onödigt om man hellre vill ha så många USB som möjligt)

Permalänk

Vad som är viktigast, generell prestanda med flera kärnor eller maxprestanda per kärna, varier ju. Men dessvärre är det också så att det varierar om mjukvara kan använda energi-effektiva kärnorna tillsammans med prestandakärnorna, så jag skulle också velat se tester där energi-effektiva kärnorna på något vis är deaktiverade. I det här fallet tror jag det skulle kunna ge ytterligare fördel till Snapdragon. Men jag skulle säga att idag, innan speciellt många program optimerats för windows om ARM, så skulle det inte säga så mycket. Men jag vet att vissa program presterar sämre med M3 pro än M2 pro, på grund av skillnad i konfiguration av kärnor, och detta fångas inte av benchmarks.

Det är synd att det inte finns någon fläktlös serie för dessa datorer. Inte bara för att Air är fläktlös, och att det då blir mer jämförbar produkt med just Air. Men också för att man av erfarenhet vet att kylningen och ljudnivån på den kraftigt varierar mellan tillverkare/modeller, så om man vill vara säker på att man slipper en störande fläkt, så hade man kunnat vända sig till en specifik serie av copilot+ datorer.

Permalänk
Medlem

Men surface har en enorm nackdel. den kör windows

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Men surface har en enorm nackdel. den kör windows

Tidigare hade jag sagt "va lol nä det är ju en fördel!!11", men me tanke på Win11 är o vad Win12 säkert kommer bli så har du nog rätt. Fan vad bitter jag är på var Microsoft är på väg med deras gamla fina OS :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ingen av mina privata laptops eller jobblaptop använder batteriet när laddaren är ansluten.

Inte min laptop heller. Jag kan ta ur batteriet och datorn kör på som vanligt om laddare är ansluten.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ryktet att Nvidia ger sig in i ARM64/Windows marknaden verkar vara långt mer än ett rykte numera. Nvidia borde rimligen ha med stöd för dGPU, även om det i förstaläget mer verkar handla om en systemkrets även där.

Qualcomm har sagt något att datorer med PCIe-slottar kan bli verklighet längre fram. Är i första läget fullt rimligt att koncentrera sig på bärbara då det är ~3/4 av PC-marknande (och en växande andel, var 2/3 för något år sedan).

Sen vet jag inte hur "separat" det behöver vara. Tar hellre ett moderkort med fastlödd CPU om det ger fördelar över en socket. Det kritiska är att enheten ska kommer med PCIe-slottar och NVMe-slottat då det ger långt större flexibilitet i att bygga en dator för rätt nischade användarfall.

Låter lovande. Ska bli intressant att följa den här utvecklingen.

Ett par fördelar jag ser med separat moderkort är att det blir lättare att byta något och lättare att välja de features man vill ha - blir antagligen mer valfrihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

But can it run Crysis? Eller Cyberpunk 2077?

"Can it run Windows 10?" är min stora fråga.

Är inte emot AI, men avskyr hur påtvingat CoPilot är överallt numera. Än värre att Surface Laptop numera har en dedikerad CoPilot-knapp.

I övrigt borde Sweclockers skrivit en mindre vinklad nyhetsartikel likt denna:
https://www.tomshardware.com/qualcomm-snapdragon-x-series-eve...

En Thinkpad T14s Snapdragon Edition hade blivit ett enormt lyft på jobbet, men vi är inte redo för Windows 11 än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

But can it run Linux?

Med största sannolikhet kommer det vara problem med Microsoft modellerna.

Jag har en Microsoft Surface Pro X med SQ1 Arm processor som står och väntar på något jailbreak/hack för att installera ett alternativt operativsystem - det ser tyvärr mörkt ut. Det finns projekt, men de har inte kommit så långt.

Jag har även en Lenovo X13S med Qualcomm® Snapdragon™ 8cx Gen 3 processor där de lagt till möjligheten att boota Linux i bios - kör Ubuntu på den

Ska bli intressant att se vad de andra tillverkarna som lanserades samtidigt - Dell, Lenovo, HP och Acer - gör med sina bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Märklig vinkling av SweClockers. Idel multitrådade tester, men det kommenterar man inte överhuvudtaget..

Skrivet av KAN1N:

Sen är det single core prestanda som fortfarande är avgörande i de flesta fallen…

Tror att för batteritid i mixad ”daglig” användning så kommer fortfarande Mac ligga långt före något år till, men ändå nice med konkurrens. Blir ett otroligt lyft med ARM i Windows laptops vs gamla som låg enormt långt efter Mac i batteritid.

Skrivet av Dinkefing:

Intressant att Qualcomm jämför deras 12-core modell mot Apples M3 med 8 kärnor och inte mot M3 Pro. Och de visar så klart MT poängen från GB6 men inte ST poängen? Jag tror M3 smiskar Elite X på singeltrådat så därför visar de inte den.

Kollar vi på Cinebench:S single thread topplista så får M3 inte fullt 2000 poäng och X Elite 1800 poäng. Sedan tycker jag att det är en icke-fråga huruvida den ena eller den andra är några procent snabbare eftersom dessa processorer inte kommer användas i datorer med extremt höga krav på prestanda pga integrerat grafikkort och avsaknad av anpassad mjukvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Kollar vi på Cinebench:S single thread topplista så får M3 inte fullt 2000 poäng och X Elite 1800 poäng. Sedan tycker jag att det är en icke-fråga huruvida den ena eller den andra är några procent snabbare eftersom dessa processorer inte kommer användas i datorer med extremt höga krav på prestanda pga integrerat grafikkort och avsaknad av anpassad mjukvara.

Det roliga de senaste åren är ju att det har blivit dessa processorer man vill ha om man har krav på hög (enkeltråds)prestanda. Alla behöver inte mer än integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tror du menar single core

Visst är inte M3-kretsen riktad till de som har extremt höga krav, men du missar att single core prestandan skalar i takt med antal kärnor.

En M3 Ultra med exempelvis 32 CPU-kärnor och 80 GPU-kärnor blir dyrt/svårt för Qualcomm att matcha.

För oss som redan idag kör med ARM64 i våra Mac-datorer, vet också vad single core betyder för olika applikationer.

I många fall presterar en instegs-M3 identiskt mot exempelvis M3 Pro. Och lanseringen av M4 har gett oss en fingervisning om vad kommande modeller kommer kunna prestera. En M4 Ultra lär Intel och AMD få svårt att matcha.

Permalänk
Medlem

Det här luktar så mycket att swec tjänar något för det är inte rimligt att publicera såhär vinklat test om man är oberoende eller seriös

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hakro807:

Vad det gäller GPU för Snapdragon X Elite/Pro lär den knappast slå några rekord. Det man kan förvänta sig är liknande nivå som 10 Core GPU i M3, Radeon 780M (t.ex. Ryzen 8840U) och 8 core Arc-LPG (t.ex. Core i7-155H). Succé här är om man i praktiken slår dessa i genomsnitt.

Men "integrerat grafikkort" betyder inte lägre "superlåg prestand". En av anledningarna att M3 Max kan vara väl värd 70-80k SEK är att dessa GPU kan prestera i nivå med Radeon 7900XT

Blender

Cinebench 2024

samtidigt som man har access till väldigt mycket RAM. Det är guld värd för många "AI-laster", vilket gör att M3 Max i många fall i praktiken är bättre än RTX4090. Den senare är betydligt snabbare, men den har "bara" 24 GB VRAM medan man kan använda ~100 GB "VRAM" i en 128 GB M3 Max.

Så det finns absolut anpassad programvara för vissa väldigt smala use-case (specifikt för Apple Silicon finns ju även videoredigering och programutveckling där de i många fall är det snabbaste man kan köpa). Qualcomm och Microsoft trummar ju AI-spåret för Snapdragon X Elite, det specifikt ihop med väldigt ny samt kommande "anpassad mjukvara" för det man nu kalla "AI PC".

Men absolut: att Nvidia så totalt dominerar just beror på att de, bättre än någon annan just nu, är så extremt duktiga på att skapa "anpassad mjukvara" för saker där en GPU är ett perfekt val.

PC marknaden blir allt mer heterogen, så framåt kommer vi nog få se allt fler exempel på där designade kretsar + erforderlig programvara kan ge enorma prestandavinster över vad rent CPU-tuggande ger idag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Angående nätverkskort så är detta som är lite tragisk. Att det är så få som använder deras laptop till tekniska arbeten emot hårdvaror.
Men man får se på den hela skaran konsumenter och sedan fungerar ett par usb nätverkskort ofta bra. De flesta tekniker/elektriker som sysslar med konfiguration/programmering av hårdvara klarar sig inte med ett enda nätverkskort, så även om laptoppen redan har en nätverksport så får de ändå ha en extra usb nätverkskort. Ett nätverkskort för att komma åt nätverket, ett annat för att programmera hårdvaran. Det är omständligt att byta nätverkskabel fram och tillbaka, byte Ip hela tiden och få de slå igenom till all mjukvara som hypervisors.

Men jag håller med att det är mainstream vi går emot. Och vi går samtidigt åt ett håll att allt fler inte bryr sig så mycket om vad för laptop de har. Såklart vikt och klumphet påverkar. Men när de tar upp laptoppen på jobbet hemmet så använder de externa skärmar och tangentbord +mus. Programvaror de kör så är ligger de ofta på en server någon annanstans. Det gör att när det flaskar så är det inte deras lokala dator som flaskar.

Jag är för övrigt nyfiken på att de som inte har deras laptop kopplad till ethernet för jämnan, sitter på moderna platser superbra wifi eller om de har superlåga krav? Med superlåga krav så när man jobbar en dator som man fjärrstyr så vill man få en känsla som om man jobbar lokalt. Inte det att man trycker på en tangent och får

Permalänk
Medlem

Ser att åtminstone Lenovos kommande Snapdragon-Thinkpad verkar ha M2-slot så man kan uppgradera/byta lagring i den.
Det är i så fall något som i mina ögon ensamt gör den till ett bättre val än Air, även om M4'an skulle ge Apple fördelen i ren prestanda när den kommer.

M-macarna är riktigt fina maskiner men det bär rejält emot att betala så mycket för en pryl som måste slängas i sin helhet när ssd'n ger upp. Det är också opraktiskt att testa andra OS om man måste blåsa det befintliga och inte bara kan byta disk. Livslängden på investeringen lär ju vara betydligt längre också, det är ju bara ssd'erna som slits.

Hoppas komponentbaserade datorer överlever den här övergången. Det vore riktigt nice att kunna behålla grafikkort, chassi, PSU mm när man byter till ARM!

Permalänk
Medlem

Angående nätverkskort så är detta som är lite tragisk. Att det är så få som använder deras laptop till tekniska arbeten emot hårdvaror.
Men man får se på den hela skaran konsumenter och sedan fungerar ett par usb nätverkskort ofta bra. De flesta tekniker/elektriker som sysslar med konfiguration/programmering av hårdvara klarar sig inte med ett enda nätverkskort.

Det är väl ändå rs232 som är normen för att jobba med fysisk hw? Vore isåfall bra med en db9-kontakt på alla laptops också.

Förr om åren var det pc-card/pcmcia men då behövde man också donglar. Så tiderna har inte förändrats mycket på tunna datorer. Man måste ha adaptrar för specifika behov.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

Det är väl ändå rs232 som är normen för att jobba med fysisk hw? Vore isåfall bra med en db9-kontakt på alla laptops också.

Det här är faktiskt dessutom ett större problem. Usb-ethernetadaptrar fungerar ju typiskt precis lika bra som en vanlig port, men med rs232-adaptrar är det inte alls ovanligt att man får en sämre upplevelse.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Förr om åren var det pc-card/pcmcia men då behövde man också donglar. Så tiderna har inte förändrats mycket på tunna datorer. Man måste ha adaptrar för specifika behov.

RS232/RS485 kommer leva kvar väldigt länge, men mycket har ersatt med ethernet. Många har med såna rs232/rs485adaptrar idag.
När det gäller ethernet så har den inte på något sätt blivit ersätt när det gäller konfigurera/programmera hårdvara. Folk icke behov av denna handlar enbart av att de inte programmerar dessa hårdvarotyper. Och att de antagligen överallt sitter med superbra wifianslutningar (lyckostar) eller att de har väldigt låga krav.
Där en sak som kräver bra anslutning är att man fjärrstyr en dator/sever och man vill känna att det känns som man sitter lokalt med den. Många gnäller redan på ethernetlösningarna för detta, andra säger dålig wifi duger.

*edit*
En superstor skillnad med RS232/RS485 och ethernet är att RS232/RS485 är något som de flesta tekniker använder någon gång då och då, en kort period kanske mer. Sedan kan det gå ett par år utan de rör den.
Ethernet, ja den pluggas in hela tiden (ofta indirekt via dockan), för att deras fjärrsamtal, videokonferenser och annat ej ska lagga. Ett nätverk med kanske tusen wifianlutningar blir ofta segt för grundläggande saker, självklart går det bygga bättre wifi. Men ofta är de ej så påkostade. -Angående tusen wifi anslutningar, alla datorer, smarttelefoner, smartklockor och annat.

Permalänk
Skrivet av TnT340:

Det här luktar så mycket att swec tjänar något för det är inte rimligt att publicera såhär vinklat test om man är oberoende eller seriös

Man behöver inte läsa in ont uppsåt i allt som inte är balanserat: detta har nyhetsvärde, och tills såna här enheter finns ute på marknaden för tredjepartstester är den information tillverkarna ger oss vad vi har.
Siffrorna är inte heller otänkbara i jämförelse med M3-processorerna, så det finns ingen uppenbar orsak att misstro att de är verkliga - även om man troligen valt de siffror där man ser bäst ut jämfört med Apples datorer/processorer.