Skrivet av Yoshman:
Seriöst: för 95+ % av alla användare är det mesta, med möjligt undantag för HDMI, av det du räknande upp helt irrelevant. Så ur ett affärsperspektiv för datortillverkarna är det väldigt extrema krav.
Att köra något annat än Wifi till en laptop är en extrem nisch. Förstår att det finns sådana use-case (har en USB-dongel med bl.a. Ethernet just för det fallet), men det är för fall de flesta inte ens kommit nära.
Att kunna utöka RAM/disk är i teorin väldigt användbart. Men är väldigt förvånad om det är något normalanvändaren i praktiken skulle använda ens i 1 % av fallen (har uppgraderat RAM ett par gånger genom åren, men trots att det varit möjligt kanske det hänt på 1 av 10 datorer).
Så full rationellt att standardlaptop:en är väldigt tunn med allt fastlödat. För bara marginellt lägre vikt är långt mer värt för den typiska användaren än ett släpbart monster som har massor med möjligheter nästan ingen kommer utnyttja.
Det som suger är att framförallt Apple utnyttjar det faktum att man inte kan ändra på något i efterhand. Deras priser på grundmodellerna är egentligen väldigt konkurrenskraftiga sett till vad man faktist får kontra vad konkurrenterna erbjuder. Deras priser på uppgraderingar över basmodellen är direkt löjliga!
Får se hur bra/dåliga Dell, Lenovo, HP m.fl. blir på den punkten med Snapdragon X. För blir ju samma begränsade möjligheter till uppgraderingar där.
Ja, Apples prissättning är galen, och värre blir den av hur många av deras grundkonfigurationer ser ut.
Det lär vara rätt många användningsområden där 8GB RAM blir flaskhalsen för processorn (instegsvarianten även för Macbook pro M3 har 8GB, men i väldigt udda dator, som saknar stöd för dubbla externa skärmar som AIR har med samma M3 processor, av någon anledning, kan bero på sättet dom löst det när dom utrustat den med HDMI-port, istället för att använda USB-c för skärm, till skillnad från andra Macbook pro, så saknar den också 1 USB-port, men har minneskortsläsare som kan vara väldigt praktiskt, så det borde varit en Air plus eller Air pro).
256GB intern lagring är också problematiskt, då det inte krävs några extrema behov för att det inte ska bli ett problem för ägaren, innan dess att datorn blivit för gammal. För många så kan samsung T7 eller liknande lösa det för filer, men inte för program och filer som per default lägger sig internt, och är krångliga att flytta.
På det sättet är man ju nästan tvungen att välja minst ett steg upp i både lagring och RAM, och då börjar prisvärdet dala.
512/16, istället i instegsmodellerna, och man hade nästan kunnat känna att det var ok för normalanvändare.
Lenovo har någon modell av copilot+ med 1TB/32GB, som kostar flera tusen (typ 7 000) mindre än Air med 1TB/24GB (den hade också fler portar, men ingen separat laddport, så en av USB-c portarna går åt, eller kräver rätt hub med power-delivery, men med fläkt fast den har den enklare elite cpu'n).
Men flera andra tillverkares modeller låg på priser betydligt närmare Apple eller över, till och med.
Så man kan ha viss förhoppning om att det kommer komma windows on arm datorer som prismässigt gör det mindre kännbart när man väljer en konfiguration som mer matchar ens behov (även grundläggande), men det verkar ändå som att vi främst pratar "premium" bärbara där dom möjligtvis har en lock-modell som låter vettigt prissatt, precis som Apple, men där man med den inte får en vettig dator, utan en med konstgjorda flaskhalsar.
Så än så länge så lutar det åt att dom billigaste modellerna inte kommer vara vettiga. Och att ta steg upp till vettiga konfigurationer kommer kosta mer än vad det borde, gör att det fortfarande känns som ett problem att man inte kan uppgradera ram och SSD själv, om inte annat som ett sätt att lösa det för att man inte insåg vad man egentligen behövde (det har sålts en hel del Apple silicon datorer på begagnatmarknaden för att prissättningen gjorde att köpare köpte för dåligt specade datorer).
Så primär anledning till att kunna uppgradera själv ser fortfarande ut att vara priset. Och när det kommer till pris, så finns det alltid en större marknadsandel än man ser i försäljning, eftersom många av dessa inte kommer/kan köpa om det dom skulle behöva inte erbjuds. Jag vet folk som avstått från att köpa dator, bara för att vettig "grundkonfiguration" gjorde att köpet skulle bli betydligt dyrare än vad dom räknade med (kontant, eller för att personalköpsdatorer bara kom med 256/8 konfiguration, vilket skulle tvinga dom till kontantköp för annan konfiguration, vilket inte var aktuellt).
Dessutom kommer copilot+ modellerna troligtvis aldrig erbjuda dom mer extrema konfigurationerna som apple erbjuder med upp till 8TB ssd, och 128GB ram, vilket gör att det finns användare som med copilot+ datorer inte ens om dom har pengar kan köpa konfigurationer som dom egentligen behöver, varpå det också hade varit relevant med versioner där användaren själv kan uppgradera för att ens kunna köpa det man behöver på windows-on arm sidan. (jag tror det eventuellt kommer gå att byta ssd i vissa copilot+ datorer, men dom skulle nog inte klara dom 8TB moduler som finns på marknaden, och prissättningen om än bättre än apples, på dom större mängderna så är priset per TB ändå inte bra, varpå 2 slots skulle kunna vara avgörande för att få ned totalpriset för dom som behöver det... men det finns dom som jobbar med musik eller film, som dessutom egentligen skulle behövt mer än 8TB, varpå det kan vara omöjligt att lösa med ens 1 slot.
Portbristen är ett problem, då det är svårt att få tag på bra multiport hubbar (och dom kostar ofta en del), om man ska ha extern skärm. Dessutom så kan det påverka vad man kan ansluta för USB-enheter till den hubben.
Så den aspekten stör jag mig väldigt mycket på.
Dubbla portar för externa skärmar (hdmi + DP med 4K @100Hz+ samtidigt på båda, för att slippa allt krångel med adaptrar), minst 3 USB som är fritt tillgängliga även när strömadapter är inkopplad (jag skulle ju föredra en extra USB-c över separat laddport med USB i andra änden, men många gillar mag-safe, så jag kan förstå om apple kör det, men det är väl typ patentskyddat så andra kan inte erbjuda det annars hade dom nog också gjort det).
Det tycker jag borde vara standard, oavsett om det inte går att uppgradera minne och lagring, och i synnerhet då det är ganska sannolikt att man kommer behöva använda extern lagring mer än man hade gjort om man kunnat få mer intern, så den där USB ssd'n kanske kommer vara semi-permanent monterad i en port.
(dessutom skulle jag vilja se USB-hubbar med strömförsörjning via power-delivery, för mobil användning, jag har bara hittat Multiport hubbar med power delivery, och då kommer dom ju med skärmanslutning och nätverksport, vilket känns onödigt om man hellre vill ha så många USB som möjligt)