Skrivet av lillaankan_i_dammen:
Angående nätverkskort så är detta som är lite tragisk. Att det är så få som använder deras laptop till tekniska arbeten emot hårdvaror.
Men man får se på den hela skaran konsumenter och sedan fungerar ett par usb nätverkskort ofta bra. De flesta tekniker/elektriker som sysslar med konfiguration/programmering av hårdvara klarar sig inte med ett enda nätverkskort, så även om laptoppen redan har en nätverksport så får de ändå ha en extra usb nätverkskort. Ett nätverkskort för att komma åt nätverket, ett annat för att programmera hårdvaran. Det är omständligt att byta nätverkskabel fram och tillbaka, byte Ip hela tiden och få de slå igenom till all mjukvara som hypervisors.
Men jag håller med att det är mainstream vi går emot. Och vi går samtidigt åt ett håll att allt fler inte bryr sig så mycket om vad för laptop de har. Såklart vikt och klumphet påverkar. Men när de tar upp laptoppen på jobbet hemmet så använder de externa skärmar och tangentbord +mus. Programvaror de kör så är ligger de ofta på en server någon annanstans. Det gör att när det flaskar så är det inte deras lokala dator som flaskar.
Jag är för övrigt nyfiken på att de som inte har deras laptop kopplad till ethernet för jämnan, sitter på moderna platser superbra wifi eller om de har superlåga krav? Med superlåga krav så när man jobbar en dator som man fjärrstyr så vill man få en känsla som om man jobbar lokalt. Inte det att man trycker på en tangent och får
Måste bara fråga: givet att du ofta kommer tillbaka till att "mycket stöds bara på Windows" samt att man behöver Ethernet för konfigurering gissar jag att för dig betyder "tekniska arbeten mot hårdvaror" arbete mot PLC:er. Right?
För mig där "inbyggda system" har likhetstecken med mikrokontrollers på enda sidan och Linux-datorer med olika former av fältbussar på andra sidan blir kraven rätt annorlunda. Inbyggda system har en långt större spännvidd i hur de kan tänkas fungera jämfört med "vanliga datorer".
Moderna microkontrollers har, bortsett från de minsta/enklaste varianterna, nästan alltid en USB/TTL-krets som gör att man kan får information och ladda upp programvara via USB. ESP-kretsarna har blivit extremt populära i alla möjliga former av IoT-applikationer, där går det att ladda upp programvara via USB (default) men också fixa over-the-air uppdateringar via WiFi. Så Ethernet är egentligen helt irrelevant här.
För de lite större systemet används ofta Ethernet för drift. Men då dessa idag nästan uteslutande kör Linux är de ju mer lik vilken headless server som helst när det kommer till hantering av programvara. Även allt fler hemmarouters är ju Linux-baserad. Här kan man använda Ethernet, men fungerar väldigt ofta precis lika bra med Wifi (förutsatt att det finns en AP på nätverket).
Det lilla jag kommit i kontakt med PLCer har det i praktiken handlat om att interagera med redan installerade sådana. Så möjligen behövs Ethernet här, men då de kör TCP/UDP måste det ju rent logiskt fungera lika bra med Wifi.
Finns ingeting som hindrar att man kör flera logiska nät över samma fysiska Ethernet/Wifi-nät. Sen kan det finnas orsaker till varför man inte vill/kan göra det. Oavsett, hårt krav på Ethernet är ett rätt nischat use-case.
Angående stabiliteten: innan Wifi-6 fungerade väl det sådär på stora flygplatser med tusentals klienter. I mer "normal" hemmamiljö borde det vara hur stabilt som helst om man nu inte byggt sitt Wifi-nätverk med APs som består av 5 kr mikrokontrollers från Aliexpress...
Vad det gäller hastighet är den naturligtvis sämre via Wifi än vad som är möjligt via Ethernet. Wifi verkar också vara optimerat så att AP->klient ger högre bandbredd än klient->AP, får så i båda mina Wifi-nätverk i alla fall. Redan med Wifi-5 ligger man på 500 Mbit/s eller mer, med Wifi-6 ökar det med 100-150 Mbit/s. Det mot laptops med 2x2 radio, grabbens stationära med 3x3 radio tar sig över 1 Gbit/s med Wifi-6.
Sen angående att kolla in allt möjligt i en laptop. Vi är på en site för datorentusiaster, för oss är det inte något konstigt att koppla in skärmar, tangentbord, etc. Rätt säker att frugan och dottern aldrig kopplat in något annat än en sladd för att ladda deras mobiler via datorn till deras MacBooks. Innan "Apple-silicon eran" där jag droppade separat stationär kopplade jag inte heller in något mer än möjligen en extern skärm/projektor för att köra presentationer i mina laptops då de just bara användes som laptops (och hade separat stationär).
Men är nog också vanligt att många använder sina bärbara som stationära på jobbet. D.v.s. de är konstant kopplade till skärm, tangentbord, skärm och mus. Fast är det ett problem då det enkelt görs med en kabel via en rätt simpel USB-docka? Rätt mycket så jag idag använder min bärbara när jag jobbar.