Enkelt knep öppnar gamla Utforskaren i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Enkelt knep öppnar gamla Utforskaren i Windows 11

Så länge Kontrollpanelen finns kvar och fungerar som den gör kan du alltid komma åt det äldre gränssnittet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag saknar att kunna dra och släppa filer i Utforskarens adressfält, annars märker jag knappt någon skillnad.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag saknar Filhanteraren

Permalänk
Medlem

Informationen dök även upp på XDA Developers:
https://www.xda-developers.com/someone-discovered-windows-10-...

Vilket i sin tur gör att Microsoft Copilot redan svarar på frågan:
"Can i open the old file explorer in windows 11?"

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

För de som inte hittar System and Security så kan Windows Tools ligga direkt bland ikonerna när kontrollpanelen öppnas.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

Det som stör in nya filhanteraren är kontextmenyn och att programmakare måste porta över implementationen till den nya..
Låååångsam övergångsperiod.
Samt att mycket mer visuell padding nu (gtk känsla, usch!)..

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Svedinaren:

Det som stör in nya filhanteraren är kontextmenyn och att programmakare måste porta över implementationen till den nya..
Låååångsam övergångsperiod.
Samt att mycket mer visuell padding nu (gtk känsla, usch!)..

Den kan du få tillbaka genom att ändra i registret.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/restore...

Permalänk

Det som stör mig mest är hemmappen som blir stökig så fort man använder OneDrive.

Permalänk
Medlem

Jag gillar de nya på det stora hela, men den kan känns lite seg att navigera stundtals.
Ett par funktion jag uppskattar är snabbplacering av fönster och flikar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag saknar att kunna dra och släppa filer i Utforskarens adressfält, annars märker jag knappt någon skillnad.

Finns i insider preview sen någon månad och borde snart komma till vanliga versionen.

Permalänk
Medlem

Eller så har man kört program som Directory Opus eller OneCommander sedan 20 år tillbaka, så nej jag saknar varken nya eller gamla utforskaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Finns i insider preview sen någon månad och borde snart komma till vanliga versionen.

Goda nyheter

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Finns väl redan fix?

Restore Classic File Explorer with Ribbon in Windows 11
https://www.elevenforum.com/t/restore-classic-file-explorer-w...

Permalänk
Medlem

Låter bra. Däremot förstår jag inte hur, och vilka, genvägar/appar/program som går att fästa i aktivitetsfältet på Windows 11 för snabbare åtkomst. Spotify och Facebook Messenger går iaf inte, däremot flera av Microsofts appar och Tiktok (vet inte när eller om jag har installerat den dock).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Eller så har man kört program som Directory Opus eller OneCommander sedan 20 år tillbaka, så nej jag saknar varken nya eller gamla utforskaren.

Ja jag har kört Total Commander så länge den har funnits men tycker att den har utvecklats lite för långsamt så jag började utveckla en egen filemanager istället... kolla in: https://theFile.ninja eller https://youtu.be/JREufgkf5pk?si=-HlRxA3uZQiaZY0b

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att det är ett tecken på att vi har det rätt bra i Sverige när 15 % av alla nyhetsartiklar på Sweclockers direkt eller indirekt handlar om gnäll om Windows 😂

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Skrattar i TotalCommander.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Hur kan detta ens bli en nyhet? Är verkligen kunskapen om Windows så låg?

Detta "trick" har funnits sedan Windows 10 Version 1903/1909, då Microsoft började byta ut delar av Explorer till webbkomponenter.

Det är även ett tydligt bevis på hur Windows 11 är ett ännu större lapptäcke än Windows 10.

Kör DOpus tillsammans med Open-Shell här och ser ingen anledning till att köra halvfärdiga Windows 11 framför en stabil Windows 10-utgåva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Låter bra. Däremot förstår jag inte hur, och vilka, genvägar/appar/program som går att fästa i aktivitetsfältet på Windows 11 för snabbare åtkomst. Spotify och Facebook Messenger går iaf inte, däremot flera av Microsofts appar och Tiktok (vet inte när eller om jag har installerat den dock).

Jaa du. Detta var mycket konstigt.
Högerklickar jag på en genväg i startmenyn som inte är från Microsoft så finns inget alternativ för detta. Men det finns om jag högerklickar på en genväg för ett program från Microsoft.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

För mig som jobbar på ett företag där vi inte har rättigheter att varken ändra i registret eller köra insticksprogram, så var detta en stor hjälp, tack!

Skulle vara underbart att även kunna få tillbaka Win10 start menyn, utan att ändra i registret.