Hårdvara för TrueNAS

Permalänk

Hårdvara för TrueNAS

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att välja en bra lösning för att ersätta en gammal Synology NAS och en NUC som just nu bara kör HA och Pihole. NAS:en ska användas för att spara filer (bibliotek med ljud-samplingar, musikprojekt, foton från familjens mobiler m.m) och eventuellt ge mig något interface för att kunna kolla på de gemensamma bilderna på ett trevligt sätt.

Jag har undersökt alternativet att köra TrueNAS. Skulle jag kunna köpa någon äldre, strömsnål dator med t.ex. en i3:a för typ 1500-2000 kr för detta ändamål? Har förstått att ECC RAM är att föredra men det är rena djungeln att försöka hitta CPU och moderkort som stödjer det. Då verkar det enklaste alternativet i den prisklassen vara någon form av gammal bulkig och strömslukande workstation med Xeon CPU.

Helt enkelt - jag vill komma så billigt undan som möjligt, utan att vara dumsnål. Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ramses_II:

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att välja en bra lösning för att ersätta en gammal Synology NAS och en NUC som just nu bara kör HA och Pihole. NAS:en ska användas för att spara filer (bibliotek med ljud-samplingar, musikprojekt, foton från familjens mobiler m.m) och eventuellt ge mig något interface för att kunna kolla på de gemensamma bilderna på ett trevligt sätt.

Jag har undersökt alternativet att köra TrueNAS. Skulle jag kunna köpa någon äldre, strömsnål dator med t.ex. en i3:a för typ 1500-2000 kr för detta ändamål? Har förstått att ECC RAM är att föredra men det är rena djungeln att försöka hitta CPU och moderkort som stödjer det. Då verkar det enklaste alternativet i den prisklassen vara någon form av gammal bulkig och strömslukande workstation med Xeon CPU.

Helt enkelt - jag vill komma så billigt undan som möjligt, utan att vara dumsnål. Vad rekommenderar ni?

Ja, du kan absolut köra en äldre maskin. Se bara till att ha en ordentlig backup på grejerna så spelar det mindre roll med ecc och det där.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om du skall ha ECC så antingen Intel moderkort med w680 chipset eller leta fram nått udda amd moderkort med ecc stöd.

Jag har detta moderkort 8x sata, 4x nvme men dyrt.
https://www.gigabyte.com/se/Enterprise/Server-Motherboard/MW3...

Jag skulle sttrunta i ecc och vänta på tills Ugreen NAS blir globalt tillgängligt och installera Truenas på en sådan.

Permalänk
Medlem

Gammal maskin är dålig i flera avseenden,
- Effektivitet är i regel sämre men med något relativt modernt speciellt om du kollar på serverhårdvara och äldre workstations (ECC) vilket medför att de både genererar mer värme och förbrukar mer
- De har förmodligen nått EOL vilket medför att båda eventuella reservdelar/uppgraderingar kan bli kostsamma samt att säkerhet som t.ex BIOS-uppdateringar etc inte längre finns tillgängliga
- Nyare instruktioner saknas vilket kan medföra begränsad funktionalitet och/eller prestanda till eventuell kostad av tid och elförbrukning beroende
...för att nämna några

MW34-SP0 speciellt 1.0 är ett "trainwreck" som bäst, fungerar ditt så är det bara att gratulera men det har definivt problem och gör att då verkligen bör titta på något annat. Antar att etnica33 är samma person som etnica i denna tråd, https://forum.level1techs.com/t/gigabyte-mw34sp0-motherboard/...

Sitter med ECC och AM5 själv och det har fungerat utan några problem alls men prisbilden är liknande dock har inte IPMI men det ett problem i mitt fall. Har 5 års garanti på moderkortet också vilket är trevligt.

Ser inte riktigt varför du skulle ta en UGreen som i princip det dubbla (eller mer) för ~samma hårdvara som Odroid's lösning, visst hotswap är väl "kul" men om du får stänga av din NAS i 20 min eller nått för att byta en HDD så är det knappast hela världen för hemmabruk och inte direkt någon enorm drawback.

Permalänk

Detta verkar intressant även om det är lite över vad jag hade hoppats på att lägga. Men som jag förstår så får jag inget ECC-stöd här?

Jag förstår ärligt talat inte hur viktigt det är med ECC och på vilket sätt det påverkar mig för hemmabruk. Är det bara så enkelt att filer som jag sparat kan bli korrupta? Hur vanligt är detta? Jag har aldrig använt ECC tidigare och korrupta filer har jag i nog aldrig stött på.

Permalänk

Jag har hittat HP Z420 och Z440 för runt 2000 spänn. Det känns lockande prismässigt och får då ECC. Men jag antar att en sådan maskin både låter och drar mycket ström.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, du kan absolut köra en äldre maskin. Se bara till att ha en ordentlig backup på grejerna så spelar det mindre roll med ecc och det där.

Vad menar du för typ av backup då? Om jag gör backup på mina filer från datorn så kan väl lika gärna backupen också ha korrupta filer?

Permalänk
Medlem

Det stämmer att Odroiden inte stödjer ECC, du kommer inte hitta det i det här segmentet. Det är trevligt att ha men inte livsviktigt, det är helt enkelt en fråga om pris.

En Z440 drar 50-60W idle, Haswell är lastgammalt numera och EoL sedan länge (hårdvaran är ~10 år) sen ska du laga rätt på DDR3 ECC som passar på det etc. Det är ~samma som med Odroiden men missar jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Gammal maskin är dålig i flera avseenden,
- Effektivitet är i regel sämre men med något relativt modernt speciellt om du kollar på serverhårdvara och äldre workstations (ECC) vilket medför att de både genererar mer värme och förbrukar mer
- De har förmodligen nått EOL vilket medför att båda eventuella reservdelar/uppgraderingar kan bli kostsamma samt att säkerhet som t.ex BIOS-uppdateringar etc inte längre finns tillgängliga
- Nyare instruktioner saknas vilket kan medföra begränsad funktionalitet och/eller prestanda till eventuell kostad av tid och elförbrukning beroende
...för att nämna några

MW34-SP0 speciellt 1.0 är ett "trainwreck" som bäst, fungerar ditt så är det bara att gratulera men det har definivt problem och gör att då verkligen bör titta på något annat. Antar att etnica33 är samma person som etnica i denna tråd, https://forum.level1techs.com/t/gigabyte-mw34sp0-motherboard/...

Sitter med ECC och AM5 själv och det har fungerat utan några problem alls men prisbilden är liknande dock har inte IPMI men det ett problem i mitt fall. Har 5 års garanti på moderkortet också vilket är trevligt.

Ser inte riktigt varför du skulle ta en UGreen som i princip det dubbla (eller mer) för ~samma hårdvara som Odroid's lösning, visst hotswap är väl "kul" men om du får stänga av din NAS i 20 min eller nått för att byta en HDD så är det knappast hela världen för hemmabruk och inte direkt någon enorm drawback.

Jo hade problem med revision 1.0 av Gigabyte men säljs bara revision 1.1 nu. Fick mitt utbytt och har inte haft några problem efter det.

Anledningen till ugreen är ju chassit med vaggor plus att det är vettig cpu om man vill göra mer än bara NAS mot t.ex. Synology boxxar. Jag skulle iaf. valt ugreen chassit mot Odroid och tyckt att det var värt det

Permalänk
Medlem

Jag har ett gigabyte MJ11-EC1 i min NAS, AMD epyc embedded CPU med ECC.
https://www.ebay.com/itm/186063891476?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=jzaow3zjtto&sssrc=2047675&ssuid=&widget_ver=artemis&media=COPY

Har 4 SATA+SAS för 4 till.

Det är billigt men har 2 problem, det har endast 2 st 1 Gb/s ethernet och ingen PCIe-port. Så kompromiss som kanske fungerar för vissa.

Permalänk
Medlem

...och ett BIOS från 2020 utan några uppdateringar. Bra säkerhet eller aftermarket öht... Enda fördelen är väl att det är billigt sett till prestandan.

Du får en sämre CPU med Ugreen om du inte hoppar upp till minst NASync DXP4800 Plus som är många gånger dyrare och utanför budget?

Permalänk
Medlem

Jag har samma dilemma. Använder nu reservhårdvara som är 15 år gammal. Kör jag rsync till TrueNAS kan jag inte ens byta mappnamn. Det kan ta 10+ sekunder innan tangentbordstryckningen kommer fram, om den ens gör det.

Är AMD Ryzen 3 4300G för ca 1000 kr ett mycket sämre alternativ än AMD Ryzen 5 4600G? Känns inte som jag vill betala mycket mer än 1350 kr som AMD Ryzen 5 5500GT kostar.

Moderkort tänker jag MSI B550-A Pro. RAM-minne måste jag fundera på om jag ska uppgradera arbetsdator men 2x16 GB för en dator som startas en gång i månaden känns lite väl overkill.

Det har inte varit aktivitet i tråden sedan juni så jag känner inte att jag kapar tråden.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Är också inne på samma spår att gå från en NAS och NUC till mITX/mATX, funderar på i5 8500t cpu och 16gb ram.
Skulle det duga för att driva plex, home assistant och 4x10TB wd red diskar?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråden.
Är också inne på samma spår att gå från en NAS och NUC till mITX/mATX, funderar på i5 8500t cpu och 16gb ram.
Skulle det duga för att driva plex, home assistant och 4x10TB wd red diskar?

Absolut, utan problem då det snarare är relativt väl tilltaget med prestanda. Jag kör ju Xpenology på en Xeon E3-1220v3 som presterar ungefär lika per kärn-basis men som då bara har 4 kärnor kontra 6 på i5 8500t, och i den har jag 16GB DDR3 ECC. På det kör jag hela DSM-systemet med alla Synology apparna, hela ARR-stacken och qbittorrent samt ett par andra docker containers. Förvisso så kör jag Jellyfin på annan maskin, men med två extra kärnor och den integrerade UHD Graphics 630 GPU:n bör du absolut kunna köra Plex med hårdvaru-assisterad omkodning via Quick Sync.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD