Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ny studie: Ångest större sömnbov än skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

En liten inflik till er som har ångest trots vad ni än gjort, medicin, träning osv.

Testa ät carnivore i 2-3 veckor och se skillnaden. Tagit bort allt allt allt från både mig och vänner. För egen del hade jag ingen markant, men den fanns där. Har vänner som slutat med medicinering och allt möjligt.

I slutändan är det lite sådär: man har testat allt, vad gör det att testa 2-3 veckor carnivore?

Lite ot, men jag kan lova att det genuint fungerar för många.

Good luck

Finns ingen quick fix/silver bullet tror jag. Ångest är en del av att vara mänsklig. Sen kan man hantera, öka och minska den på olika sätt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Vem har råd med att äta kött varje dag? Får man ju sömnproblem av att plånkan är papperstunn.

Vill nog påstå att de flesta utan problem kan handskas med kostnaden för att hålla en diet med väldigt mycket animaliska produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är bara ett problem med det och det är att man behöver äta 26 ägg om dagen.

Jag är väldigt tålig när det gäller repetition. När jag gick på LCHF så stekte jag upp 2kg köttfärs på söndagen och åt det till nästa söndag. Åt ägg eller tonfisk med majonäs. Och svålar. Inget annat.

Men jag tror fan inte att jag hade klarat 26 ägg på en dag. Tar emot att ta mer än ett ägg i keson.

Haha, I feel you. Jag brukar varva med 12 kokta som matlåda. Scrambled hemma. Man vänjer sig med det tråkiga, men rätt hemskt när man är ute på restaurang eller bortbjuden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns ingen quick fix/silver bullet tror jag. Ångest är en del av att vara mänsklig. Sen kan man hantera, öka och minska den på olika sätt.

Finns inget för att lösa ångest, men det är saker som triggar ångest, den skapas bara inte utifrån ingenting.

Att lära sig vad som triggar, tex parfym, alkohol, kolhydrater, dålig sömn, omständigheter som dålig ekonomi eller annat som du ständigt påminns om.

Många människor hittar inte vad det är, utan har den där känslan:

Bra ekonomi, bra jobb, tränar, fantastisk respektive och familj som finns där, men har fortfarande ångest från kl 18 tills man vaknar på morgonen.

Gäller att hitta vad det är och jag och många andra har fokuserat på kosten där vi insett att uteslutande av i stort sätt allt är en bra start för att få reda på om det är allergier eller inflammatorisk kost som orsakar stress/ångest.

För min del, min familj och några vänner så har det fungerat till 100%. Totalt utrotat ångesten.

Jag säger inte att det kommer bota något, men det är något att testa om man testat allt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Finns inget för att lösa ångest, men det är saker som triggar ångest, den skapas bara inte utifrån ingenting.

Att lära sig vad som triggar, tex parfym, alkohol, kolhydrater, dålig sömn, omständigheter som dålig ekonomi eller annat som du ständigt påminns om.

Många människor hittar inte vad det är, utan har den där känslan:

Bra ekonomi, bra jobb, tränar, fantastisk respektive och familj som finns där, men har fortfarande ångest från kl 18 tills man vaknar på morgonen.

Gäller att hitta vad det är och jag och många andra har fokuserat på kosten där vi insett att uteslutande av i stort sätt allt är en bra start för att få reda på om det är allergier eller inflammatorisk kost som orsakar stress/ångest.

För min del, min familj och några vänner så har det fungerat till 100%. Totalt utrotat ångesten.

Jag säger inte att det kommer bota något, men det är något att testa om man testat allt annat

Så vad du försöker säga är att den dieten tar bort ångesten man känner även om man fortfarande har problem som skulle kunna trigga mer ångest?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Man tittar väl på skärmen för att driva bort onda tankar och fyll hjärnan med strunt och stänga av lite, inte tvärt om

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad jag gör före läggdags men orsaken lär nog vara att jag fuskar med sömnen så då jag väl går och lägger mig (typiskt ca 2.00 på natten) är jag såpass trött att jag somnar inom någon minut. Skulle jag gå nångång mellan kl 11-12 så hade jag bara rullat tummarna och filosoferat i sängen och inte kunnat sova, har prövat flera ggr så antar till sist tar tröttheten överhand ångesten, adrenalinet, filosoferandet osv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Studien sponsrad av Big Screens.

Skämt åsido. Sömnproblem är väldigt individuellt. Vissa (som jag) kan tvärslockna med TV/skärm på, huvudsaken är att man är trött. Andra behöver så lite visuell stimuli som möjligt för att kunna somna. Kanske härleds detta från vår tid framför den öppna elden där någon alltid höll vakt.

Sömnångesten kommer väl ofta från att man ska prestera, att man ska upp en viss tid och att man måste somna för att orka med det som väntar. Hjärnan spinner med tankar på att du måste somna samt att du måste vakna en viss tid och det har givetvis motsatt effekt. Att det är så lätt för vissa att plocka fram mobilen när sömnen inte kommer är givetvis inte bra. Sen hjälper det inte heller att du i arbetslivet normalt sett förväntas vara på jobbet vid utsatt tid.

Det viktigaste, tror jag, är att man är riktigt trött när man lägger sig. Det ska inte finnas energi kvar för tankar. Mind blank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så vad du försöker säga är att den dieten tar bort ångesten man känner även om man fortfarande har problem som skulle kunna trigga mer ångest?

Det jag egentligen försöker säga är att många har ospecificerad ångest som dom inte kan koppla ihop med något.
Dessvärre handlar ångest i allmänhet idag om yttre faktorer hela tiden, som sedan ska medicineras i sista utväg.

Jag menar på att ångesten skapas av utlösande faktorer inne i din kropp. Saker du stoppar in i din kropp har betydligt högre direkt effekt på ditt mående än yttre faktorer.

Ingenstans finns det "how to do it" inom kost för att förebygga ångest så mycket i detalj som yttre faktorer.

Det vanliga:

Få in sömnrutiner, ät varierad kost, rör på dig, skapa mål.

Är en varierad kost bra för din kropp om Tomat utlöser ångest i din kropp?

Det är så hiskeligt många variablar i din kost då du stoppar i dig tusentals olika ämnen som din kropp kan reagera helt annorlunda på mot en annan kropp.

Att då endast äta t.ex. kött så utesluter du runt 99% + av alla dessa ämnen och får samtidigt i dig exakt allt du behöver i bra doser (Förutom vitamin c / askorbinsyra som du behöver tillsätta om du bara* äter ägg.

Det betyder inte att kött och ägg är wow super good, det är bara ett enkelt sätt att identifiera om din kost är en stor bidragande faktor till din ångest, samtidigt som du får allt din kropp behöver samtidigt.

Du ger kroppen bästa möjliga förutsättningar under felsökningen.

Efter det är det bara slänga in valfri kost, en del i taget, och se om du inte reagerar på det. Slutligen kanske du bara utesluter broccoli eller pasta. Men man får börja med att köra ett ram-minne i taget.

Detta är givetvis om man som mig faktiskt bryr sig om att vara ångestfri. Många orkar inte felsöka sin ångest in i det sista, och då anser jag personligen att den ångesten är värd att leva med för dessa personer.

Permalänk
Medlem

Jag kollar nästan alltid något lättsamt på paddan i sängen innan jag somnar. Väntar på "sömntåget" så att säga. Den kommer liksom i perioder. Så skärmen i sig känns inte som något hinder. Däremot händer det helt plötsligt ibland att tankarna går på högvarv, det är inget särskilt jag tänker på eller oroar mig över (även om det händer ibland) Då blir det svårt att somna. Men en sak som funkar för mig när det händer är att ligga på spikmatta. Smärtan som man har i några minuter "kortsluter" hjärnan brukar jag tänka, man kan som inte tänka på annat under tiden . Sen sätter ju endorfinerna in och man blir avslappnad. Ofta somnar jag liggandes på den. Vaknar förstås efter ett tag, antagligen då jag ska vända mig i sömnen, och då blir det en endorfinrush till när man ska ta av den, "fastnitad" i ryggen som den är, bränner skönt så man somnar fort igen

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Att då endast äta t.ex. kött så utesluter du runt 99% + av alla dessa ämnen och får samtidigt i dig exakt allt du behöver i bra doser (Förutom vitamin c / askorbinsyra som du behöver tillsätta om du inte äter ägg).

Um, C-vitamin i ägg?

För övrigt innehåller ägg dioxiner och PCB, så det där med 26 ägg om dagen är ingen jättebra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Um, C-vitamin i ägg?

För övrigt innehåller ägg dioxiner och PCB, så det där med 26 ägg om dagen är ingen jättebra idé.

Förlåt, det ska vara du behöver tillsätta c vitamin om du bara äter ägg*) gick för fort

Det kommer alltid finnas negativa aspekter i allt du äter. Inte minst i fisken som fortfarande rekommenderas av Livsmedelsverket.

Om jag minns rätt är de icke ekologiska ägg som har mindre dioxiner än ekologiska. Sen är även ekologiska under gränsvärdena, men, ja, man får välja sitt gift i allt man äter

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Um, C-vitamin i ägg?

Sen är dioxinhalterna mycket högre i mejeriprodukter, kött och annat animaliskt. Det går aldrig komma ifrån. Men efter reduktionen av fiskmjöl i djurens kost sänktes halterna bara för 6-7 år sedan med 50%.

Permalänk
Medlem

Ångest orsakar ofta fruktlösa försök till flykt via distraktion, som ex att scrolla lur eller vad som. Bättre är att försöka hantera problemen istället för att skjuta, lättare sagt än gjort men det är lösningen.

Mer praktiska råd rörande hantering när det är aovdags är att överföra tankarna till papper genom att skriva ner vad det är som oroar, vad som ska kommas ihåg eller sånt man vill göra nästkommande dag eller liknande. Det är förvånansvärt lätt att släppa på saker när man skrivit ner de, problemen realiseras och man får känslan att det kommer gå att hantera de (vilket de problem man har nästan uteslutande alltid gör).

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Behövdes det verkligen en studie för att inse det? Kunde ju vem som helst räknat ut.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man tittar väl på skärmen för att driva bort onda tankar och fyll hjärnan med strunt och stänga av lite, inte tvärt om

Haha ja typ. Kollar nästan alltid på något avsnitt av Seinfeld på mobilen i sängen innan jag sluter ögonen.

Permalänk

Kollar nästan alltid i mobilen innan jag ska sova, oftast nyheter eller något faktabaserat program, brukar få stänga mobilen på grund av att jag håller på att somna. Någon minut senare drömmer jag om att utforska universum. Inga sömnsvårigheter här inte

Förr när jag spelade mycket på datorn hade jag svårare att somna, men om det beror på datorspelandet vet jag ej.

Permalänk
Avstängd

Inget får mig att somna så fort som en film på tv:n. 🤪

Permalänk
Medlem

Well en ördonsnäcka i, mobilen på nattduksbordet och sen igång med twitch! mer eller mindre hur jag somnar nästan varje dag senaste 7-8 åren och ända problemen jag haft är dom få gånger jag valt att kolla på film/serie då jag har en tendens att se klart på skiten istället för att somna på en 10-20 minuter.

Så en sak mindre att oroa sig över =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det bekräftar de misstankar jag länge haft kring blåljus/skärmhysterin.

Klart som fan att ångest har en mycket större påverkan.

Att läsa jobbmail i telefonen vid läggdags är som sagt en generellt skitdålig idé, ibland gör jag det i bara farten, vilket har orsakat mig alldeles för många sömnlösa nätter.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Förlåt, det ska vara du behöver tillsätta c vitamin om du bara äter ägg*) gick för fort

Det kommer alltid finnas negativa aspekter i allt du äter. Inte minst i fisken som fortfarande rekommenderas av Livsmedelsverket.

Om jag minns rätt är de icke ekologiska ägg som har mindre dioxiner än ekologiska. Sen är även ekologiska under gränsvärdena, men, ja, man får välja sitt gift i allt man äter

Det är en anledning till att äta en varierad kost. En annan anledning att äta varierat är att få i sig alla näringsämnen, i lämpligare proportioner.

Livsmedelsverket informerar förvisso om problemet med fet fisk ur vissa vatten. Annars finns ju tyvärr en del att önska vad gäller märkningen på fiskprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

har egentligen inte märkt av något särskilt när det gäller "skärm" i sig själv. Däremot om jag inte gör något lättare fysiskt varje dag så blir det sömnstörningar så fört mig är det viktigt att som minimum att minst komma ut på någon lättare promenad eller något.

Där emot vid spelande så tappar jag all känsla för tid och rum och håller mig pigg och glömmer därför bort timmarna. Timmar kan ju gå jättefort och har vart med om att kolla på klockan och jag ska upp för att jobba två timmar senare och då har jag trott att klockan snarare är ett på natten. Tider då man höll på så var ju som dom var och i dag vågar jag knappt köpa ett nytt spel av den anledningen.

Vid kreativt skapande så brukar jag åtminstone få en signal "nu är jag trött" så att jag fattar att det är läge att varva ner och lägga sig.

Men jag brukar se film på en platta i sängen men har märkt att det påverkar inget alls, jag blir trött ändå en kvart in i filmen. Läser jag en bok så fastnar jag i timmar så jag tycker inte att dom här undersökningarna stämmer riktigt.

Absolut. Problemet med skärm vid sömndags kan vara, och oftast är, att man är för engagerad i aktiviteten och därav inte såver när man ska. Som du och mycket säger är ett av de viktigaste för bra sömn att vara lite aktiv fysiskt under dagen.

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag 01:26, ögonen torrare än en öken men ändå är jag inte tillräckligt "trött" för att sova😅 (Ska upp kl 06)🤯

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk

Brukar dra på nått så de lite ljud i sovrummet somnar oftast innan äns introt på videon är passerat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Och var kommer ångesten ifrån?..

Det kommer från man man var riktigt dyngfull på jobbet.
https://youtu.be/VGicnjLY-Gs

Permalänk
Medlem

När jag har svårt att somna så är det oftast för att jag har för mycket som snurrar runt i huvudet. Då tar jag med mig telefonen och går och lägger mig i soffan en stund och spelar något på telefonen. Brukar oftast inte behöva mer än 15-20 minuter för att släppa det som snurrar i huvudet och sedan kan jag somna. Så jag ser snarare telefonen som ett hjälpmedel för inomning, för den kan distahera mig från alla andra tankar i huvudet som gör att jag inte får sova.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Lite för många troende som fått sin sömn"utbildning" av KBT-terapeuter här. Generaliseringar bidrar mycket lite till en bättre sömnhälsa för individen. Enkelt att läsa en artikel på AB och bilda sig en stensäker uppfattning om varför någon annan upplever sömnproblem.

Håller med i stort. Sömnrestriktion och god sömnhygien (individuellt anpassade rutiner och dylikt) är fantastiskt effektivt OM sömnbesvären beror på att insomningen och sängen blivit betingad med stress. Dvs om man är orolig för att inte kunna somna och blir liggande länge med snurrande tankar.

I andra fall kan det vara betydligt effektivare med nåt annat, som att få ordning på ekonomin, skilja sig från en destruktiv partner, få hjälp med barnens skolgång, byta jobb eller vad det nu kan vara som stressar. Eller skriva ner sina problem som någon skrev. Eller sömnmedicinering om det finns organiska orsaker till sömnstörningar.

Jag gillade mycket vad en sömnforskare sa till DN för ett tag sedan (parafraserat rejält av mig): Det största felet man kan göra är att försöka somna. Det går inte prestera sömn. Sen är det inte så farligt att sova lite för lite. Den viktigaste återhämtningen får man de första timmarna av sömnen ändå, när man sover mycket djupsömn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Vet inte vad du lägger på mat men 2000 kcal i ägg är 26 ägg. På min dyra Ica är det 3,16kr st, alltså 82 kr per dag.

Köper du billigare så kan du göra kalkylen själv.

Ägg innehåller exakt allt du behöver dessutom. Det behövs alltså inte oxfile

För att ligga på kaloribalans en vanlig dag (för mig) skulle jag behöva käka över 2kg ägg, dvs mer än 40 stycken. Fy fan vad tråkigt.

Permalänk
Medlem

Tycker forskarnas sammanfattande tankar är rätt bra:

"The goal of this theoretical review is to update the field, guide future public health messages, and to prompt new research into how much technology and sleep affect each other, for whom it may be problematic, and which mechanisms may explain their association."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

För att ligga på kaloribalans en vanlig dag (för mig) skulle jag behöva käka över 2kg ägg, dvs mer än 40 stycken. Fy fan vad tråkigt.

Är väl inga konstigheter?

Köp GHEE och släng i det du behöver i scrambled eggs för att uppnå ditt kaloribehov. 50g per scrambled session är inga konstigheter och då har du 900 kcal extra.