Överprisad begagnad speldator med defekta komponenter från butik

Permalänk
Medlem

Vet inte varför du skulle köpa en så gammal skorv? Känns som du helt förlorat kritiskt tänkande! Inte roligt att få höra detta men om man inte kan ska man fråga andra som kan? Nästan sex tusen kronor kunde få något fullt godkänd burk för de pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Vet inte varför du skulle köpa en så gammal skorv? Känns som du helt förlorat kritiskt tänkande! Inte roligt att få höra detta men om man inte kan ska man fråga andra som kan? Nästan sex tusen kronor kunde få något fullt godkänd burk för de pengarna.

Nu är det ju inte TS som har köpt datorn...

Permalänk
Hedersmedlem

Oj jäklar, ja det var inte en prisvärd dator på något sätt. Jag hade också känt mig lurad.

Tyvärr är inte bara det att det är överpris på varan något som går att reklamera, det är upp till köpare och säljare att komma överens om ett pris båda känner är okej, och inte genomföra en affär om inte båda är nöjda. Det här kan man bara konstatera är läropengar, och vara glad över att man inte förlorat mer än detta.

Med det sagt så finns det ju konkreta saker som är trasiga på den där datorn som din kompis kan reklamera. Att datorn inte har 32 GB minne till exempel som utlovat är absolut skäl till reklamation. Kunden ska inte behöva acceptera att prisavdrag bara på vad tillägget av +16 GB kostar, då han lätt kan hävda att det är väsentligt för honom att datorn har 32 GB (annars hade han ju inte köpt det, eller hur?)

Angående nätdelens storlek har jag svårt att se att ni skulle kunna reklamera det. Matar man in ett liknande system i t.ex. Cooler Masters PSU-kalkylator får man en rekommenderad PSU-effekt på 357 W. 400 W kanske är lite snålt, och de flesta skulle rekommendera något större för att ha lite marginal, men det är ändå tillräckligt med ett så pass strömsnålt grafikkort som ett GTX 1060. Däremot finns ingen marginal alls för uppgradering av GPU. (Med det sagt, datorn är för klen för att någonsin vilja stoppa in en större GPU i...)

Jag hade personligen inte gett mig på att kolla om CPU:ns pinnar är trasiga eller ej. Säljaren kan hävda att CPU:n är trasig för att du pillat på den. Du kan istället undersöka om det är så att RAM-slottarna fungerar eller ej (vilket i sig kan vara ett tecken på böjda eller saknade CPU-pinnar, men det överlåter du till butiken att diagnosticera, du ska inte behöva göra det själv). Gör de inte det så är det i sig grund till reklamation, och butiken får lösa problemet på något sätt... i bästa fall är moderkortet eller CPU paj och de tvingas göra ett återköp för att de inte kan lösa problemet på annat sätt. (Böjda CPU-pinnar i sig kan vara svårt att argumentera för som skäl till reklamation, så länge det inte påverkar funktion.)

Ett annat tips är att stresstesta systemet med t.ex. OCCT. En fullt fungerande dator ska passera ett stresstest utan problem. Gör den inte det, är den trasig och bör kunna reklameras. Igen, hitta felet, och låt butiken försöka lösa det. I bästa fall så tar de tillbaka datorn för att slippa strulet.

Sen att det finns fysiska skador på grejerna, ja, om de inte påverkar funktion så är det också svårt att reklamera, du kan inte förvänta dig något i nyskick när du köper beg.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Skulle inte ens köpt en pingvinstång här.
https://krafman.se/tns-gaming-ab/5592828882/sammanfattning

Kreditupplysning Bas
Skuldsaldo hos Kronofogden 2024-05-25
Allmänna mål totalt 519 218 kr
Enskilda mål totalt 16 046 kr
Betalningsanmärkningar de senaste 5 åren
Allmänna mål totalt 10 st
Betalningsföreläggande totalt 9 st mål

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Köparen var ändå nöjd med datorn tills TS öppnade den.. Det får ni ändå ha i åtanke. TS kunde låtit bli att öppna pandoras box, installerat om datorn och insisterat att nästa gång hjälper jag dig köpa dator så du får en ännu bättre deal.

Minnet är uppenbart ej levererat enligt spec så där finns kanske alternativet att vara riktigt hård och kräva pengarna tillbaka för minnet. Tar ni upp överpriset och säljaren står på sig att det var ett motiverat pris kan ni vända det mot säljaren och säga bra då kan du köpa tillbaka datorn med ett litet åldersavdrag...

Vet inte om det går att hävda osäligt pris, säljaren kan att hävda att datorn kostar mer då det är miljötänket som kunden betalar för och att en "kretsloppsdator" kostar mer än vad den borde men är snällare mot miljön. Helt omöjligt att kolla då vi ej vet hur säljaren profilerar sig.

Helt ärligt så förväntade sig köparen bättre prestanda av datorn. Den klassades som guld på deras webshop och ska klara av följande spel: Palworld, FarCry, Assasin’s Creed, COD, Valorant, PUBG, Rocket League, Roblox, Minecraft, GTA, League of Legends, World of Warcraft, Fortnite, CS2, Overwatch , Battlefield, Left 4 Dead, Sims osv .

Vissa spel är väldigt gamla nu, men har svårt och tro att CS2 flyter på "jätte bra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Skulle inte ens köpt en pingvinstång här.
https://krafman.se/tns-gaming-ab/5592828882/sammanfattning

Kreditupplysning Bas
Skuldsaldo hos Kronofogden 2024-05-25
Allmänna mål totalt 519 218 kr
Enskilda mål totalt 16 046 kr
Betalningsanmärkningar de senaste 5 åren
Allmänna mål totalt 10 st
Betalningsföreläggande totalt 9 st mål

Fick pingvinstång från Inet igår. Gratis!

Permalänk
Medlem

Köparen har nu tagit kontakt med butiken. Där nämndes överpriset, klena nätaggregatet, åldern och minnena som är mixade. De bad honom att skicka in datorn på "felsökning & reparation".

Butiken har ändå varit ärlig med specifikationerna som finns i datorn och stod tydligt under beskrivningarna. Just där kan man inte göra så mycket åt.

Uppdaterar hur det går sen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på att häva köpet, och om butiken inte vill, gå vidare till ARN. Det starkaste argumentet köparen har här är att komponenter är skadade och inte fungerar, det borde räcka egentligen. Risken är att butiken hävdar det är självförvållat då. Så det skadar ju inte att skriva att man är missnöjd med prestandan också, för det är svårare för dem att vifta bort.

Hur gamla komponenterna är tycker jag är ganska tydligt i annonsen. Man kan ju iallafall kolla upp modellnamnen. Så det landar lite på köparen att avgöra om hen vill köpa dessa.

Lite otydligt kommunicerat att det är en begagnad dator, bara med en liten grön "BEG." ikon vid bilden, så det kan man också hävda som argument för missnöje/missförstånd.

På ett sätt är det bra att butiken inte skrivit ut prestandasiffror i benchmarks etc, för då håller ju köparens argument om att prestandan inte är vad hen förväntade sig. Det blir helt subjektivt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adobror:

Helt ärligt så förväntade sig köparen bättre prestanda av datorn. Den klassades som guld på deras webshop och ska klara av följande spel: Palworld, FarCry, Assasin’s Creed, COD, Valorant, PUBG, Rocket League, Roblox, Minecraft, GTA, League of Legends, World of Warcraft, Fortnite, CS2, Overwatch , Battlefield, Left 4 Dead, Sims osv .

Vissa spel är väldigt gamla nu, men har svårt och tro att CS2 flyter på "jätte bra".

Det är bra om du skärmdumpar och sparar detta.

Har butiken sagt att datorn ska funka bra med de spelen och du kan visa att datorn knappt är spelbar i något spel så är det ju i sig grund för reklamation. Rent teoretiskt då.

Permalänk
Medlem

Företaget finns ju registrerat, reklamera datorn och säg att den inte har de specs som det har angetts när ni köpt den och säg att ni vill häva köpet. Det råder fri prissättning, så att det är en dålig dator för ett högt pris kan ni inte göra något åt, men allting som är fel, det skall ni reklamera.

https://www.allabolag.se/5592828882/tns-gaming-ab

Ja det är enligt bolagsverket registrerat på Skantzgatan 1, det ligger en gammal simhall på den adressen, den är inte aktiv nu.
Personen bor ett stenkast bort, https://www.ratsit.se/sok/foretag?vem=ERCAN%20TANIS&ab=0&ef=0...

Så gissningsvis är Skantzgatan företagsadress enbart.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Företaget finns ju registrerat, reklamera datorn och säg att den inte har de specs som det har angetts när ni köpt den och säg att ni vill häva köpet. Det råder fri prissättning, så att det är en dålig dator för ett högt pris kan ni inte göra något åt, men allting som är fel, det skall ni reklamera.

https://www.allabolag.se/5592828882/tns-gaming-ab

Ja det är enligt bolagsverket registrerat på Skantzgatan 1, det ligger en gammal simhall på den adressen, den är inte aktiv nu.
Personen bor ett stenkast bort, https://www.ratsit.se/sok/foretag?vem=ERCAN%20TANIS&ab=0&ef=0...

Så gissningsvis är Skantzgatan företagsadress enbart.

Den där Tanis Ercan som är ägare till företaget har man haft en del diskussioner med på marketplace angåene hans extremt överprisade datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adobror:

Köparen har nu tagit kontakt med butiken.

Någon uppdatering här?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Någon uppdatering här?

Vi har tagit kontakt med butiken och de bad oss skicka in datorn. Men vi funderar nu på att gå via arn direkt istället. Haft lite ont om tid i dagarna, ja ni vet själva hur det är i början av sommaren. Tänkte sätta oss nästa vecka och skriva en längre rapport.

Uppdaterar när vi vet mer.

Permalänk

Hoppas det löser sig. Annars en trist läropeng: man bör inte vara 100% ointresserad av vad man köper, och är man det bör man inte lägga mer pengar än man kan avvara.

Permalänk
Skrivet av adobror:

Vi har tagit kontakt med butiken och de bad oss skicka in datorn. Men vi funderar nu på att gå via arn direkt istället. Haft lite ont om tid i dagarna, ja ni vet själva hur det är i början av sommaren. Tänkte sätta oss nästa vecka och skriva en längre rapport.

Uppdaterar när vi vet mer.

Ett ärende via arn kommer ta mellan 8-10 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adobror:

Vi har tagit kontakt med butiken och de bad oss skicka in datorn. Men vi funderar nu på att gå via arn direkt istället. Haft lite ont om tid i dagarna, ja ni vet själva hur det är i början av sommaren. Tänkte sätta oss nästa vecka och skriva en längre rapport.

Uppdaterar när vi vet mer.

Jag tror dock inte ni kommer finna någon lycka hos ARN, om ni inte ens låtit säljaren ta in och titta på burken. Det är ju en sak om säljaren vägrar att hjälpa er, men om de ber att få in datorn, och ni vägrar, så har ni inte gett säljaren möjlighet att åtgärda felet och lär således inte få igenom några andra krav.

Permalänk
Medlem

Fel på datorn ska ju säljaren givetvis åtgärda. Att datorn är för dyr är en annan fråga och inom rimliga gränser råder det avtalsfrihet och fri prissättning. Det går liksom inte att reklamera om du köpt svindyra tomater på ditt närlivs för att det finns billigare på stormarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ironhawk67:

TNS Gaming har en mycket skum adress angiven på hemsidan.
På Skantzgatan 1 i Hallstahammar ligger ett gammalt badhus/idrottshall.
Sen finns det som tillägg en c/o-adress men den är inget namn utan i stället en annan adress 100 meter bort. Den adressen går till ett kontorshotell.
Mobilnumret verkar vara oregistrerat. Får ingen träff på Eniro eller Hitta. Enligt Hitta har numret rapporterats 3 gånger för bedrägeri.
Dessutom finns inget momsregistreringsnummer angivet på hemsidan.
Osar blufföretag lång väg.

Haha, svärmor bor 200 meter från den idrottshallen, så där har jag gått förbi många gånger.

Finns några små ytterligare verksamheten i lokalen men kan inte säga att jag sett nån datorfirma

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Haha, svärmor bor 200 meter från den idrottshallen, så där har jag gått förbi många gånger.

Finns några små ytterligare verksamheten i lokalen men kan inte säga att jag sett nån datorfirma

Typ 100% på att de e nån hemmapulare som jobbar från vardagsummet möjligen hyr en liten bit till lagerlokal där som han reggat firman på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vilket yrkande har gjorts mot säljaren? Laga den trasiga datorn? Utnyttja ångerrätten? Något annat?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Står att Garantin upphör om datorn öppnas!

GARANTI:

Vi lämnar ett år kostnadsfri garanti på våra varor (om ingenting annat nämns i annonsen). Vår garanti täcker inte följande:

Fel i programvara, installation eller kopiering av program.
Handhavandefel.
Fysiskt skadade produkter, exempelvis transportskada.
Fel orsakat av felaktiga strömförhållande.
Detaljer av förbrukningskaraktär, såsom t.ex. batterier.
Normalt underhåll såsom t.ex. rengöring av produkten.
Förslitning eller förändring av varan som är en följd av normal användning av varan.
Inställning- eller justeringsåtgärder som är avsedda att utföras av användaren.
Garantin upphör omedelbart om datorn öppnas

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Får erkänna mig lurad an TNS gaming också, vann ett GTX1080 på tradera som jag gav i present till kunsinbarnet. Efter en halv dags spelande krashade grafikkortet och datorn kunde max vara igång 10 minuter innan nästa krash. Testade med annan GPU och allt lirade fint. De lovade att det skulle gå på garantin, så jag skickade tillbaka kortet. Sen blev det tyst, såhär 6 veckor senare har jag varken pengar eller GPU. Skrev till dom senast idag, men de svarar sällan om alls, och då bara "vi hör av oss".

Vet inte vad man kan göra. Är det ARN man vänder sig till? Tradera? Polisen?
Sjuk att ett företag kan fortsätta såhär...

Edit: Helt otroligt nog svarade de när jag skrev idag. Fick alltihop återbetalt. Kommer dock aldrig köpa något därifrån igen iom att ett sådant stort fel borde märkts innan det såldes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Kunde man läsa datorns innehåll innan man köpte den?

Datorn är inte värt mer än 500:-

Jag hade försökt anmäla säljaren för bedrägeri, det ska finnas gränser.

Gtx 1060 är ju värt 500-600 men resten skulle man knappt vilja ha gratis så du är inte långt ifrån.

Jag håller med om att det ska finnas gränser för vad man kan begära men då det var skrivet vad man fick så håller det inte legalt.

Skrivet av SleeZy:

Det är ju en scam rakt igenom.

Om inte du tänker länka så gör jag det.
https://tns-gaming.se/produkt/bolt-speldator-gtx-1060

Hela sidan är ju en scam.
Sorry till din polare men :/

Verkar dock ha valt typ det värsta, datorerna på förstasidan är ganska prisvärda (för att vara från "butik").

edit: Oj, såg inte att det var en lite äldre tråd då den bumpats nyligen.