hjälp med ny dator
hej!
jag har skaffat en ny dator. asus F515EA-BQ1765W. win11.
skulle behöva lite hjälp med att få igång allt.
detta är min tredje dator på 19 år så jag hinner glömma och tekniken hinner ändras.
min nuvarande dator är en gammal asus med win 8.1 och virus skyddet funkar inte där längre så jag är lite begränsad i hur jag vågar googla.
min operatör är telenor, där har jag även virus skydd. vpn har jag hos bahnhof.
jag undrar egentligen allt.
jag sätter på den nya datorn och sen då?
den ska laddas helt full först va?
innan eller efter jag tryckt på on-knappen?
jag vill ju få in virus skyddet så fort som möjligt men minns inte hur jag gjorde annat än att jag satt i flera timmar i kö hos telenor förra gången + att jag behöver bank-id för att få hjälp hos dom och utan virus skydd vill jag inte logga in på min bank för att installera bank-id på den nya datorn. och den nuvarande datorn är ju utan virus skydd så jag vill inte logga in med bank-id där heller.
har jag även en gammal mobil, det är 15 år och jag har inte internet på den. så bank-id funkar inte där.
och sen behöver jag installera vpn. men bahnhof är enklare har jag för mig.
personliga inställningar i datorn har jag ett minne av att jag fick ringa till asus och få nån länk av nåt slag för att ändra musplattans känslighet.
behövs det igen eller går det att göra själv genom datorn? isf hur?
min nuvarande dator har länge (alltid) behövt ha ladd sladden i för att inte skärmen ska bli så mörk.
jag försökte nyligen ändra detta i datorn men det funkade inte så jag undrar hur man gör det i den nya datorn?
alltså jag vill ha samma ljusstyrka på skärmen oavsett om ladd sladden är i eller inte.
jag undrar också om det finns återställningspartitioner på den nya datorn?
vart isf och hur får jag ner det på ett usb?
jag hade det på den nuvarande datorn men jag lyckades ta bort det för flera år sen. därför har jag inte kunnat formatera eller intsallera senare versioner av windows. (asus ville ha 800 för att skicka partitioner)
vilken webbläsare är bäst? enkel men ändå praktisk är önskvärt.
nu använder jag chrome.
kommer datorn med en webbläsare? annars kan man väl inte använda internet?
fler frågor lär följa men jag hoppas nån har möjlighet att hjälpa mig med detta.
jag är teknik blind och inte jätte intresserad av sånt här så jag behöver lätta instruktioner.
räkningarna ska betalas nästa vecka så jag behöver få igång den nya datorn.
tack på förhand.