Youtube stoppar dig från billigare Premium med VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Ja, jag håller med. Men man säljer inte med förlust medvetet så man tar mindre betalt i den regionen med mindre köpkraft och mer betalt i regioner med mer köpkraft för att man kan.

Tänk om man skulle sälja produkter till ett högre pris till en konsument bara för att den skulle ha en högre köpkraft.

"-600kr?! Men min svåger köpte precis en sån här i den här butiken och han betalade 400kr."
"-Vi har ett högre pris för dig för att du har mer köpkraft än honom."

Jo, det är så det funkar fast det märks inte så mycket. Med högre köpkraft betalar du fler % i skatt så du måste tjäna mer brutto för att köpa prytteln om du har högre köpkraft and en som har lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Ah, där kom den kommentaren. Alltid någon!

Som svar på din fråga - skillnaden är att jag inte gnäller på diverse online forum kring mina diverse beslutssvårigheter om jag ska avsluta diverse prenumeration pga kostnaden eller hur?
Enbart påpekade att andra gnäller om just det i denna tråden exempelvis.

Intressant att påpeka och samtidigt bidra till att folk skriver åsikter som ingen bryr sig om.

Jag bryr mig inte vad just du gör med dina prenumerationer och kostnader.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Sötast
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Det är väl bra att det finns folk i det här landet vars samvete går att köpa för priset av en billig pizza?

Hahaha, samvete?
Sitter du och gungar i stolen om du inte betalar det mest integritetskränkande bolaget i världen?
Samvete för mig är att gå förbi ett gråtande ensamt barn.

Permalänk
Medlem

DuTuben beskattar redan innehållsskapare, dom klarar sig gott utan att även vara försäljare åt innehållsskaparna.
Att köpa Premium är som att betala för att bli insläppt på sin arbetsplats.

Skrivet av DG77:

Någon annan som upplever att youtube numera börjat buffra mera och blivit trögare?

Sitter på Tele2(comhem) fiber/coax med nätverkskabel och ändå pallar den knappt med speciellt inte 4k klippen.

Rätt säker på att det inte är kabeln som är problemet, YouTube överbelastar bandbredden i klipp när annonser blockeras då det är reklamen som försöker laddas igång.

Skrivet av Mazchi:

Ja, jag håller med. Men man säljer inte med förlust medvetet så man tar mindre betalt i den regionen med mindre köpkraft och mer betalt i regioner med mer köpkraft för att man kan.

Tänk om man skulle sälja produkter till ett högre pris till en konsument bara för att den skulle ha en högre köpkraft.

"-600kr?! Men min svåger köpte precis en sån här i den här butiken och han betalade 400kr."
"-Vi har ett högre pris för dig för att du har mer köpkraft än honom."

Det är därför det är så otroligt viktigt att få vara anonym som kund, annars skulle saker prissättas efter vem du är.
Eftersom DuTuben mig veterligen, inte tar emot anonyma kontanter, så blir det 0 i både pengar och personuppgifter.

Att använda reklamblockerare är lika ohederligt som att ignorera försäljare (av t.ex jordgubbar, elavtal eller gott samvete(tiggare)) utanför matbutiken.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Håller med de er som skrivit liknande.
Vill man ha något får man väl för fan betala för sig?! Annars får man låta bli, av princip eller att man inte har råd.
Fusk drabbar oss som gör rätt för oss. Precis som med försäkringsbedrägerier som gör att gemene man får betala högre försäkringspremie. Usch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

DuTuben beskattar redan innehållsskapare, dom klarar sig gott utan att även vara försäljare åt innehållsskaparna.
Att köpa Premium är som att betala för att bli insläppt på sin arbetsplats.
Rätt säker på att det inte är kabeln som är problemet, YouTube överbelastar bandbredden i klipp när annonser blockeras då det är reklamen som försöker laddas igång.

Det är därför det är så otroligt viktigt att få vara anonym som kund, annars skulle saker prissättas efter vem du är.
Eftersom DuTuben mig veterligen, inte tar emot anonyma kontanter, så blir det 0 i både pengar och personuppgifter.

Att använda reklamblockerare är lika ohederligt som att ignorera försäljare (av t.ex jordgubbar, elavtal eller gott samvete(tiggare)) utanför matbutiken.

Du missade att jag betalar för deras premiumtjänst, så här är det inte reklamen som buffras pga någon blockering.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vilken galet korkad jämförelse. 😂 Försäljare säljer, annars hade de inte funnits. Att blocka reklam drabbar direkt skaparen av innehållet du tittar på. Dvs du får tillgång utan att denne får något betalt. Du snor väl knappast jordgubbar eller el från försäljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, det är så det funkar fast det märks inte så mycket. Med högre köpkraft betalar du fler % i skatt så du måste tjäna mer brutto för att köpa prytteln om du har högre köpkraft and en som har lägre.

Du tjänar ju mer brutto. Därav högre % skatt. Men prylen kostar ju ändå mindre % av din nettolön än samma pryl för en med lägre lön...

Oavsett betalar ni ju samma % skatt upp till brytpunkten.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Google tar min data för det är lagligt.

Jag tar deras videos utan reklam för det är lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

NewPipe
AN Tube
Float Tube

Det finns massvis med alternativ men allt beror ju helt och hållet på hur långt du vill gå med varierande grad av framgång.
(Jag vet dock inte, jag kör Premium av ren lathet)

Det är ju smart faktiskt, frågan är hur länge man kommer kunna vara i olika hushåll

Tiden detta kompromissande skulle ta mig är värd bra mycket mer än 149:- i månaden.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Äckliga giriga jävlar. Ge oss billigare premium för 50 kronor utan music och ”premiumfunktioner”, bara jag slipper reklamen är jag nöjd.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag har använt Googles produkter i +30år, för det mesta har jag inte betalat i pengar.

Med tanke på att Google grundades 1998 så tror jag att du inte riktigt talar sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Intressant att påpeka och samtidigt bidra till att folk skriver åsikter som ingen bryr sig om.

Jag bryr mig inte vad just du gör med dina prenumerationer och kostnader.

Precis som jag skrev initialt, så är det allas rättigheter att skriva åsikter. Satt klart man ibland bidrar till diverse mindre nödvändiga inlägg.

Intressant att du skriver så, men verkar bry dig tillräckligt mycket ändå för att ”diskutera/argumentera” med mig, om det jag skriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Hur definerar dom familj?
Låt säga att jag, min bror och mor har YT Family, rent regelmässigt, är det ok?
Vi är ju definitivt familj men tre olika hushåll.

Netflix drog ju gränsen i hushåll så jag ser inga problem med att YT skulle köra samma visa inom en snar framtid när man vill fortsätta tillväxten

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv

Skyttegravskriget fortsätter

Permalänk
Medlem
Skrivet av DIFference:

Vilken galet korkad jämförelse. 😂 Försäljare säljer, annars hade de inte funnits. Att blocka reklam drabbar direkt skaparen av innehållet du tittar på. Dvs du får tillgång utan att denne får något betalt. Du snor väl knappast jordgubbar eller el från försäljare?

Du har fel, att blocka reklam drabbar inte skaparen direkt, indriekt via DuTub möjligen, eller tror du på fullaste allvar att skaparen får 100% av reklamintäkten?

Hade skaparna fått välja vilken reklam som visas i deras videor, så hade det varit relevanta saker och skulle inte förstöra videoinnehållet.

Står det jordgubbar på ett bord med en lapp "gratis jordgubbar", så tar jag nog några utan att betala, jag har inte pengar att gödsla med, hade jag haft det, kanske jag hade lämnat några som tack.

Ditt argument menar dessutom att matbutiken tar ut en avgift från de som säljer utanför butiken.

Problemet med DuTuben är att de ska ha betalt ifrån både ifrån skapare och konsumenter för att endast förmedla.
Det finns andra plattformar där konsumenten betalar hela kalaset, det fina med DuTuben är att de bara tar en del av pengarna från skaparna.
Att ta från bägge är att både äta kakan och ha den kvar. Girighet i ett nötskal.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Hahaha, samvete?
Sitter du och gungar i stolen om du inte betalar det mest integritetskränkande bolaget i världen?
Samvete för mig är att gå förbi ett gråtande ensamt barn.

Vi väljer alla vilka brott vi låtsas vara ok.

Permalänk
Medlem

Ska man få dåligt samvete om man åker ner till Tyskland och köper billig öl med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Med tanke på att Google grundades 1998 så tror jag att du inte riktigt talar sanning.

Där hittade du ett guldkorn, Grattis!
Rättelse då, jag var med från tidig beta på Gmail, när det nu må varit!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Du tjänar ju mer brutto. Därav högre % skatt. Men prylen kostar ju ändå mindre % av din nettolön än samma pryl för en med lägre lön...

Om du räknar med grund+jobbskatteavdragen så skiljer skatte % även under brytpunkten.
Han i exemplet med hög inkomst som köper för 600:- betalar även han säkert mindre % av nettolön än den köpsvaga som betalar 400:- om det skiljer tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Där hittade du ett guldkorn, Grattis!
Rättelse då, jag var med från tidig beta på Gmail, när det nu må varit!

Så 20 år då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Titta gärna i valfri skattetabell och se om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av efditac:

Det är samma sak!
Samma sökresultat, samma bitström, samma serverhall.
Kan företaget gå med vinst för typ 60kr så gör jag inget fel om jag betalar det, de bedriver nog inte välgörenhet.
Dessutom hjälper du det landet med att utveckla och förbättra sin IT infrastruktur,
vilket i långa loppet lyfter dem från fattigdom, goda gärningar i kubik.

Jag vill inte gå och betala tandläkaren, så jag slår mig själv på käften och sticker till akuten och får det "gratis". Det är ju trots allt samma service, behöver inte stå i kö 2-3 månader och sjukhusen bedriver inte välgörenhet.

Upplevelsen är ju bättre för mig och billigare för mig, så måste ju vara det korrekta och smarta valet. Finns inga andra variabler utanför min egna upplevelse.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Ska man få dåligt samvete om man åker ner till Tyskland och köper billig öl med?

Klimatångest has entered the arena.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Om du räknar med grund+jobbskatteavdragen så skiljer skatte % även under brytpunkten.
Han i exemplet med hög inkomst som köper för 600:- betalar även han säkert mindre % av nettolön än den köpsvaga som betalar 400:- om det skiljer tillräckligt.

Skattetabellen är inte ett rakt vågrätt streck.
Det är en kurva, som vid brytpunkten prickar procentsatsen. (33% för skattetabell 33.)
Den som tjänar mindre, betalar också mindre % skatt enligt tabellen, även utan hänsyn till grund+jobbskatteavdragen.

Skrivet av Gorian:

Klimatångest has entered the arena.

Fick mig ett gott skratt, tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Många moralkakor i tråden.
Är det fel att jaga lägre pris på YT, men när du skall tanka bilen är det OK att tanka 50öre/liter billigare på ST1 istället för Shell?
Klart som tusan att det är OK att man tankar billigare, likväl är det OK att hitta billigare YT. Pengarna går fortfarande till YT, det är inte frågan om pirat verksamhet. I alla fall inte från konsument håll!

Jag har använt Googles produkter i +30år, för det mesta har jag inte betalat i pengar. Där emot har jag betalat genom att konsumera en del reklam och kanske det största av allt, min tid! Min närvaro på deras tjänster.
Glöm inte att vi som konsumerar är deras enda sälj argument, det enda värdet i deras verksamhet. Försvinner vi, försvinner Google!
Ett tag betalade jag för reklamfritt YT, provade också på Premium. Kan ärligt inte påstå att gamla B-serier och B-rullar i sortimentet gör YTP värt att betala för.

Jag har inte tittat på TV på +30år, på senare år har jag inte klarat av mer än 10min av radio i bilen pga reklam.
Jag är beredd att betala för att slippa, men för 119kr/mån finns det bra alternativ för att sitta och leka hjärndöd framför skärmen.
Jag har börjat byta medium från YT, men tittar fortfarande de få stunder jag kan sitta vid datorn.

Lite kuriosa:
Av någon anledning hade jag Ublock Origin avslagen. YT tyckte jag använde en annons blockerare och visade inga videos.
När jag började undersöka, såg jag att den blockeraren var av, slog på den och YT har inte sagt ett pip efter det.

Du kommer med ett dåligt exempel eftersom när du väljer mellan konkurrerande mackar så följer du fortfarande företagens regler samt betalar svensk moms. I fallet med Youtube gör man varken eller. Det enda exemplet med mackarna hade kunnat göra är att argumentera mot om någon hade påstått att det var fel att använda Premium Lite istället för Premium när båda fanns.

Permalänk
Medlem

Fascinerande mental gymnastik när det ska motiveras varför man har rätt till gratis, reklamfritt, Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Skattetabellen är inte ett rakt vågrätt streck.
Det är en kurva, som vid brytpunkten prickar procentsatsen. (33% för skattetabell 33.)
Den som tjänar mindre, betalar också mindre % skatt enligt tabellen, även utan hänsyn till grund+jobbskatteavdragen.

Fick mig ett gott skratt, tack!

Nu är det ju så att grund+jobbskatteavdragen mm är inräknade i skattetabellen:

https://skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/arbetsgivaravgif...

Citat:

I beräkningen av skattetabellerna ingår kommunal och statlig inkomstskatt på förvärvsinkomster, allmän pensionsavgift, begravningsavgift och avgift till registrerat trossamfund. Även den nya public service-avgiften är inkluderad i skattetabellerna för 2019.

Avdrag och skattereduktioner för grundavdrag, allmän pensionsavgift, jobbskatteavdrag och skattereduktion för sjuk- och aktivitetsersättning ingår också i tabellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Du kommer med ett dåligt exempel eftersom när du väljer mellan konkurrerande mackar så följer du fortfarande företagens regler samt betalar svensk moms. I fallet med Youtube gör man varken eller. Det enda exemplet med mackarna hade kunnat göra är att argumentera mot om någon hade påstått att det var fel att använda Premium Lite istället för Premium när båda fanns.

Tror du Google bryr sig om svensk moms?
Att skattmasen vill ha in kulor för allt vi gör, är givet. Och om de får tillräckligt?
"Kanske" de låter bli att höja skatten för arbetaren.
Om jag betalar för YTP i valfritt land, så får Google fortfarande in pengar för tjänsten. Att våra försnillare inte får in sina 25% moms är tråkigt för Sverige, men knappast Googles problem.
Om Google väljer att hålla diversifierad prissättning får de räkna med att en liten del av kunderna utnyttjar situationen.

Google kan blockera användare som betalat i ett land, från att använda tjänsten i ett annat land? De kan införa ett globalt enhetspris för tjänsten? (Samma pris över allt)
Allt är möjligt för Google. Men i andra vågskålen ligger adblockers!
Eller än värre för Google, att folk väljer att göra någonting annat än att glo på YT.

Om jag köper YTP i Ungern. Hur menar du att jag skulle bryta mot reglerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Vi väljer alla vilka brott vi låtsas vara ok.

Brott.. HAHAHA