Youtube stoppar dig från billigare Premium med VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Någon annan som upplever att youtube numera börjat buffra mera och blivit trögare?

Sitter på Tele2(comhem) fiber/coax med nätverkskabel och ändå pallar den knappt med speciellt inte 4k klippen.

Nu när du säger det har också märkt av det, som på den gamla goda tiden när man skulle visa roliga katt klipp så buffra klippet sönder istället.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Någon annan som upplever att youtube numera börjat buffra mera och blivit trögare?

Sitter på Tele2(comhem) fiber/coax med nätverkskabel och ändå pallar den knappt med speciellt inte 4k klippen.

Samma här. Kanske är någon kass (aka billig) peering Tele2 köpt på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Vad jag dock har svårt för är olika priser i olika regioner. Är en tjänst värd X $ så är den väl värd X $.

Handlar om köpkraft i respektive region, så snart dags att vi får börjar få lägre priser eftersom en medelklass svensks köpkraft är lägre än en medelklass amerikans.

Tjänsteförsäljning har mer elastisk prissättning än produktförsäljning, företag försöker givetvis ta så mycket de kan betalt och anpassar priset efter vad folk i respektive region anser är rimligt blir det för dyrt tappar man för många kunder.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Ingenting är gratis, det kommer alltid ett pris någonstans så visst, jag förstår att företag måste få betalt för att tillhandahålla en tjänst. Antingen genom direkt betalning av användaren, i form av intäkter av annonser eller liknande.

Vad jag dock har svårt för är olika priser i olika regioner. Är en tjänst värd X $ så är den väl värd X $.

Antingen så tar man för mycket betalt i en region eller för lite i någon annan.

Edit: Jag vet att man exempelvis har olika pris på digitala produkter i olika regioner och företagen i längden tjänar mer pengar på det. Jag vill bara säga att jag tycker det är fel. Inte att det är fel ur en affärsverksamhets synvinkel.

Gissar att du inte har svårt för olika löner i olika regioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Handlar om köpkraft i respektive region, så snart dags att vi får börjar få lägre priser eftersom en medelklass svensks köpkraft är lägre än en medelklass amerikans.

Ja, jag håller med. Men man säljer inte med förlust medvetet så man tar mindre betalt i den regionen med mindre köpkraft och mer betalt i regioner med mer köpkraft för att man kan.

Tänk om man skulle sälja produkter till ett högre pris till en konsument bara för att den skulle ha en högre köpkraft.

"-600kr?! Men min svåger köpte precis en sån här i den här butiken och han betalade 400kr."
"-Vi har ett högre pris för dig för att du har mer köpkraft än honom."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Ja, jag håller med. Men man säljer inte med förlust medvetet så man tar mindre betalt i den regionen med mindre köpkraft och mer betalt i regioner med mer köpkraft för att man kan.

För att kunden anser att den får ut tillräckligt värde för att vara kund. Blir det dyrare än det upplevda värdet så slutar man givetvis vara kund. Det här är en bedömning jag själv gör som kund varje månad, vilka tjänster anser jag ger mig ett värde större än kostnaden, de som kostar mer än de smakar säger jag förstås upp.

Hade de kunnat ha så granulär prissättning som mellan dig och din svåger exemplet hade de givetvis haft det för att maximera sin vinst.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Förstår inte riktigt nyhetsvärdet här.
Varför skulle dom inte vilja stoppa folk som fuskar? Det drabbar ju bara alla som sköter sig.

Nyhetsvärdet ligger i att de nu hindrar folk från att använda kryphål för att få ner priset på ett mer aggresivt sätt än tidigare.

OnT: Fullt rimligt klart från företagets perspektiv. De har bara ett mål: att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Nästa steg är väl rimligen att helt blockera folk som använder adblockers.

Personligen: Blir det för besvärligt att bli av med reklamen så blir jag hellre av med YT.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag är väl en sån som sköter sig då. Jag betalar 169:- för familjeplanen, vanligt svenskt abonnemang. Jag orkar inte hålla på och trassla med vpn och regga från andra länder för att få det billigare.

Familjeplanen är väl rätt ok om man är en familj med flera användare... är ni typ fem är det ju 34 kr/person.

119 kr för 1st användare är för mycket för en tjänst där de tvingar på dig "motsvarande" Spotify som kostar 119 kr/mån...
Det betyder då att jag betalar 0 kr för Youtube ads-free och 119kr för Spotify-konkurrent... Det är ju noll logik i den affären. Youtube med bara Ads-free borde ju då finnas och kosta typ max 30 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, herregud, tänk att kommersiella företag vill ha betalt för sina produkter och tjänster! Var är världen på väg?!

De får ju betalt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Härligt att se så många försvara att dom i princip stjäl för att det är för dyrt.... Brödet är dyrt i butiken därför snattar jag...Jag betalar bara halva priset av limpan i butiken och dom vägrar låta mig ta med limpan, nu tänker jag stjäla hela limpan.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming Wifi | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 Chromax | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X | MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed med Powerplay| Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Skrivet av Rismik:

Härligt att se så många försvara att dom i princip stjäl för att det är för dyrt.... Brödet är dyrt i butiken därför snattar jag...Jag betalar bara halva priset av limpan i butiken och dom vägrar låta mig ta med limpan, nu tänker jag stjäla hela limpan.

Fri marknad, har du hört talas om det? Sluta jämföra med stöld tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag skulle se värdet i att en mindre massa betalar lite än inget alls, att fortsätta växa folk som har min plattform kör knappast hjälpa i längden...

Det blir ju gratis nu eftersom de som kan tänkas ge 25 - 75kr men inte Premium (eftersom man gjorde sig av med Lite som många använde) nu kommer ge inget.

Ja, många säger det. Många här sa även att de skulle sluta med Netflix när de införde restriktioner på abonnemangsdelning, och att det skulle bli kundtapp, men det blev tvärtom.

Kan vara lite annorlunda när det är VPN som kräver lite tekniskt kunnande för att använda, men ofta glömmer vi i vår bubbla bort att vi är en försvinnande liten majoritet minoritet på det stora hela.

Edit: se överstruket

Permalänk
Skribent
Skrivet av Xermalk:

Om man bara kunde fixa premium till lägre pris utan youtube music, jag har noll intresse av den.

Skrivet av KAN1N:

Jag betalade för annonsfri Youtube lite när man kunde betala för bara det. När de tog de bort annonsfria abonnemanget slutade jag…
Inte okej att de tvingar en betala för musik för att kunna titta på videos. Det är ju helt orelaterat.

Dags för EU att städa upp monopolföretagens paket-tvång.

Jag förstår önskan att slippa reklam, men inte ta del av musiken – önskar själv att YT Lite kom tillbaka.

Dock är det ett problem som oftast missat i dessa diskussioner; YouTube och YouTube Music är samma sak i praktiken, åtminstone har det blivit det i och med alla stora ändringar på respektive plattform genom åren. Det är inte två delade tjänster, utan en varsin sida av ett och samma mynt. Alla spellistor från YT respektive YTM blandas friskt, likaså om man lyssnar på musik eller kollar musikvideos används samma ström- och sök-källor; något som blir extra tydligt om man faktiskt använder sig av YT(M)-apparna.

En parallell vore hur Spotify inte har valet att välja bara musik, utan man får glatt betala för musik samt ljudböcker och poddar, vare sig man har något intresse av annat än musik eller ej. Eller hur IPTV oftast säljs i paket med kanaler; vill du ha Sport-paketet får du även betala för TV4 Play+ också.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyKristensen:

Så eftersom YouTube Premium i Sverige kostar 119 kr per månad så är således priset för din moral 89-94 kr per månad. 😆

"Moral" = betala girigt miljardföretag som fuckar över videokreatörer och tittarna?

Permalänk
Medlem

Betalar just nu 59:- för familje abb med VPN..

Jaja, när det tar avbryter det så får det bli familj abb för 169:-

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Det här med att vissa länder ska betala mycket mindre blir som en godtycklig "strafskatt". Rättvisa ska råda. Ska vara samma kostnad för alla människor. Som det är nu så stjäl de länder med lägre pris ifrån oss.

Permalänk

Jag har betalat för Premium i över 2 år nu, jag köpte familjeabonnemanget där upp till 5 stycken i familjen kan bjudas in att få Premium på sina egna konton. Mina kids älskar att kunna se på YouTube utan reklam och jag själv som personligen är allergisk mot reklam är super nöjd.

Tycker 229:- för ett familjeabb är helt okej. Jag använder Youtube 90% mer än alla streamingtjänster jag har tillsammans. Har ni familj kan jag rekommendera familjeabb. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Det här med att vissa länder ska betala mycket mindre blir som en godtycklig "strafskatt". Rättvisa ska råda. Ska vara samma kostnad för alla människor. Som det är nu så stjäl de länder med lägre pris ifrån oss.

Well är väll inte rättvist när man som butiksmedarbetare i ett land tjänar 20 000kr efter skatt och i ett annat 10 000kr efter skatt för samma jobb och samma tid.

Ska det vara rättvist så måste priserna justeras baserat på region precis som det görs idag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Ingenting är gratis, det kommer alltid ett pris någonstans så visst, jag förstår att företag måste få betalt för att tillhandahålla en tjänst. Antingen genom direkt betalning av användaren, i form av intäkter av annonser eller liknande.

Antingen så tar man för mycket betalt i en region eller för lite i någon annan.

Edit: Jag vet att man exempelvis har olika pris på digitala produkter i olika regioner och företagen i längden tjänar mer pengar på det. Jag vill bara säga att jag tycker det är fel. Inte att det är fel ur en affärsverksamhets synvinkel.

Fast tjänsten kanske inte är värd x$ i både A och B om genomsnittsinkomsten i land B är hälften av den i land A?
Om man nu tycker att tjänsten ska prissättas utifrån värdet för konsumenten så är det väl orimligt att ha samma pris i alla länder?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Är bara att skita i att betala, problem solved.

Permalänk
Medlem

Efter alla år fixar de alltså detta.
Well, jag kan bara tacka för alla år med väldigt billigt premium
Blir att hoppa av tåget nu dock om de upptäcker man tecknat med VPN och avbryter det, tycker youtube blivit sämre o sämre så har ärligt talat ingen lust att betala Svenskt pris för Youtube premium

Fick ju byta till Thorium nyss me pga Google Chromes värdelösa ändringar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rismik:

Oh come on.
Att använda den fria marknaden och köpa in samma grej billigare från andra delar av världen är inte att stjäla. Det är inte stöld att köpa DVDfilmer från billigare regioner heller. Stöld är fel ord här. Det är inte olagligt heller.

Är det moraliskt förkastligt då? Ja det kan man tycka. Nu skatteplanerar ju google i Sverige så de betalar inte de skatter de borde göra riktigt. De bryter inte heller mot lagen. Men de letar också kryphål för att hålla nere utgifter.

Jag misstänker att ett gäng här tycker det är ganska OK att leta ekonomiska lagliga kryphål - hos ett företag som själv gör samma sak.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Om jag ska köpa en raggarbil som kostar 300.000 i Sverige men bara 100.000, i samma skick, i sydafrika,
så tycker jag det är självklart att jag importerar den?

Vem använder inte prisjakt t.ex?
Man går ju inte in på närmsta butik för att köpa en ny dator, man jämför priser och tar det billigaste.

Släpper de en tjänst där man bara slipper reklamen för en billigpeng, så tror jag många slutar "fuska".
Jag vet med mig själv att jag struntar i YouTube Music, vilket jag blir tvingad att också betala för om jag ska ha reklamfri videounderhållning.
Jag struntar i funktionen att man kan låsa telefonen och fortfarande ha YouTube rullande.
Jag har inget behov av att kunna ladda ner och lagra media offline.
Jag har heller inget behov av att kunna spela video och samtidigt göra något annat samtidigt på telefonen.

Jag vill bara ha reklamfri underhållning genom youtube-appen. Det är inte värt 119kr/månad, inte för mig.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Förstår inte riktigt nyhetsvärdet här.
Varför skulle dom inte vilja stoppa folk som fuskar? Det drabbar ju bara alla som sköter sig.

Är det sant? Förstår du verkligen inte nyhetsvärdet i att en genväg/fusk/vaduvill för billigare youtube som hundratusentals människor utnyttjat i många år nu tas bort?

Föratt återgå till frågan om hur de eventuellt upptäcker fusket så tror jag att de helt enkelt kollar kreditkortets hemvist och jämför det med landet som man tecknat abonnemanget på.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

ja så jäkla giriga

Nja.
Det är inget som hindrar dig från att starta ett eget Youtube som är gratis och annonsfritt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Inte för att försvara Google men Premium family är fan den bästa tjänsten jag någonsin prenumererat på, det var det redan när vi bara var 2, när vi fick unge så gick bang for the buck upp något helt enormt.

Just nu satsar de också väldigt mycket på kids-delen, bara positivt, det finns mycket att önska från den delen hos andra tjänster.

Musikbiblioteket har många av mina bekanta klagat på men har alltid hittat alla deras låtar när vi sökt, nu är biblioteket antagligen störst av alla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuuFi:

Inte för att försvara Google men Premium family är fan den bästa tjänsten jag någonsin prenumererat på, det var det redan när vi bara var 2, när vi fick unge så gick bang for the buck upp något helt enormt.

Just nu satsar de också väldigt mycket på kids-delen, bara positivt, det finns mycket att önska från den delen hos andra tjänster.

Musikbiblioteket har många av mina bekanta klagat på men har alltid hittat alla deras låtar när vi sökt, nu är biblioteket antagligen störst av alla.

Jag har en annan upplevelse 😁. Lite svårt för just kids-delen på youtube. Har family för oss vuxna kvar.
Har försökt det där med youtube kids ett tag men har övergett det och ersatt med svtplay/netflix barndelar.

Det finns bra grejer på youtube kids också. Helt klart. Men så föreslås rätt mycket skit efterhand. Antipedagogiska grejer men som ger mycket klick bland barn blandas in efterhand.
Det gör att jag tilliten till konstant hög nivå på materialet gått sönder här för min del.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, herregud, tänk att kommersiella företag vill ha betalt för sina produkter och tjänster! Var är världen på väg?!

Fast dom får ju betalt. Det är lite som att besöka biografen utomlands som det i många fall är billigare. Ska biografer kräva nationellt idkort i varje land?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Ja, många säger det. Många här sa även att de skulle sluta med Netflix när de införde restriktioner på abonnemangsdelning, och att det skulle bli kundtapp, men det blev tvärtom.

Kan vara lite annorlunda när det är VPN som kräver lite tekniskt kunnande för att använda, men ofta glömmer vi i vår bubbla bort att vi är en försvinnande liten majoritet minoritet på det stora hela.

Edit: se överstruket

Jag tror man ska vara försiktig att se kortsiktiga användareökningar som hållbart, såvitt jag vet har IPTV ökat bra mycket mer än Netflix senaste året...

Det är just min poäng - de som använder denna lösningen måste vara så försvinnande lite att den lilla summa man får in lär vara större än de som går över till fulöt betalande kunder efter att man blockerar detta.

Min gissning är att fler hittar andra lösningar och vips är det inga pengar alls till YT

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Dom tjänar redan dubbelt på alla som betalar. Både avgiften och att de givetvis fortfarande samlar in all data som de kan.
Google analytics och ADs finns i princip överallt oavsett om det är en betalande kund eller inte, så de spammar skiten ur dig med reklam ändå via sina andra plattformar.

Skulle hjärna betala för Youtube och andra Google tjänster men då vill ja ha en garanti att de helt slutar och samla in data för reklam syfte, tar bort den data de har och att de aldrig delar någon profil data med tredjepartsföretag i reklam syfte.