Permalänk
Snusfri

Dags för ny säng

Min gamla hederliga säng gav upp lite halvt som halvt för ett tag sedan.
Benen lossnade helt enkelt och ramen är trasig så går inte att få dit dem igen.

Iaf så är den runt 15 år gammal så är dags för en ny.

Letar efter en 120 i bredd, gärna ställbar och med sänggavel.

Maxpris är väl runt 20K.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Senast blev det en säng från Kungsängen när det var 50%, som det lägligt nog är just nu. Mycket nöjd!

Permalänk
Medlem

Mio har just nu 50% på Särö.

Permalänk
Medlem

Höye från jysk

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

https://www.sleepo.se/produkter/elegance-kontinentalsang-gra-...

6 796 kr

Huvudgavel är Tillval så den slipper man

Permalänk
Medlem

Är 100 år sen jag köpte ny säng. men om du har möjlighet åk runt å provligg(säng) Själv landade jag i en lokalgjord säng som höll bra kvalitet till ett attraktivt pris jämfört med stora tillverkarna. (behöver 210 lång å det blev svindyrt på den tiden)

Permalänk
Medlem

Gillar min Tempur säng.
Om du väljer en, ta en med så mycket Tempur lager du kan få.

De är för att sova i dock, ingen studs alls för annan aktivitet, just saying..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Mio har just nu 50% på Särö.

Ursäkta att jag kapar in i tråden, vet inte något om sängar men varför Särö om TS vill ha 120cm brett?
Är inte denna "Night" mer passande?
https://www.mio.se/p/night-kontinentals%C3%A4ng-enkels%C3%A4n...

Samt är denna inte bara bättre pris än de andra rekommenderade i tråden som ex. Elegance, samma storlek, ser ut att vara typ samma säng? Eller?

Permalänk

Kan rekommendera denna: https://www.ikea.com/se/sv/p/skotterud-resarbotten-medium-fas...

Enkelt att komplettera med matchande sängben, sänggavel och bäddmadrass från IKEA. Prisvärt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Säng säng säng. Säng säng säng. Säng säng säng. Säng säng säng. Sovasovasovasovasovasovasovasovasovasova Säng säng säng. Säng säng säng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Maxpris är väl runt 20K.

Med en budget på 20’ för en 120-säng kan du ju köpa en riktigt säng, en Dux.

Har en 8008 inköpt år 2000 för nedsatt pris då när Mio var på väg att gå från dyra möbler till billigt skräp, gav 35’ för den då, fortfarande inte varit med om någon annan säng som är skönare än den.
Fjädringen är helt felfri efter alla dessa år. 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Maxpris är väl runt 20K.

Har en 8008 inköpt år 2000 för nedsatt pris då när Mio var på väg att gå från dyra möbler till billigt skräp, gav 35’ för den då, fortfarande inte varit med om någon annan säng som är skönare än den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är enig här. Leta efter ordentlig säng istället för någon "no-name" som många förslag ovan. Beställ inte online utan kolla erbjudanden och åk ut till butik och prova innan köp. För strax över 20000:- bör du kunna få in en ställbar från ex. Hilding eller Wonderland.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Undvik Kungsängen som pesten.
Deras 50%-erbjudanden har de mer eller mindre över tid, så det är lurendrejeri.
Jag gick tyvärr på det för något år sen och köpte en "premiumsäng" från dem.
Resårmadrassen har börjat separera på mitten med en djup grop som följd efter två-tre år. De skickade en reparatör/servicepersonal som konstaterar att de två separata resårmadrasserna de limmat ihop (inte en homogen madrass som de hävdade först) har släppt och separerat från varandra. Serviceavdelningen hävdar efter det att det "kan hända" och betraktar det som en naturlig sättning. De hänvisar till att jag och min partner får väl sova på varsin sida om gropen då och undvika mitten, och vägrar åtgärda felet. Så mycket för fina löften om 10 års garanti.
Slängde skiten i slutändan.
Skräpföretag.

Tillägg
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Resårmadrassen har börjat separera på mitten med en djup grop som följd, och de hävdar att det "ska vara så", hänvisar till att jag och min partner får väl sova på varsin sida om gropen då och undvika mitten, och vägrar åtgärda felet. Så mycket för 10 års garanti.
Skräpföretag.

Håller helt med dig angående Kungsängen.

Sist jag var i en av deras butiker så sprang personalen runt med miniräknare och gjorde "deals" åt kunderna på plats. Kändes mer som en loppmarknad i Bangkok.

Noll kompetens dessutom, där deras säljfokus låg på hur kudden kändes istället för sängen/madrassen. 😀

Permalänk
Medlem

Köp aldrig en säng utan provligga osv.

Din vikt, sovställning osv spelar enorm roll.

Var och provade sängar för runt 10k, var på mio, kungsängen, jysk, ikea.
För mig slutade det med en Stuvland med tistedal bäddmadrass. https://www.ikea.com/se/sv/p/stuvland-resarbotten-med-baeddma...
Då jag behövde en riktigt fast säng var det enda som jag tyckte var skön och gav mig fullt stöd. Alla andra på Ikea ex var alldeles för mjuka.
Samt jag ville ha en fast sida när man satt vid kanten av sängen osv vilket den var enda som var.
Gillade även hur sval bäddmadrassen var, då jag är sjukt varm av mig var detta perfekt för mig.

Denna sängen hade ju nog inte passat många andra då den nog hade varit för fast ex, därför viktigt att provligga.
För mig var det en matchmade in heaven. Hade ont i ländryggen varje jäkla dag innan, det är helt borta efter ny säng.
Min gamla säng var alldeles för mjuk efter 12 års tid (en gold B10 från jysk)

Ikea har ju 15% rätt ofta på deras live streams, då jag köpte min, samt var gratis hemleverans vid mitt köp.

Jag funderade på ställbar också, men provade ex Roma på mio men var alldeles för mjuk för mig.
Är väl så. Man får ju betala för höj o sänkbar och då blir kvaliteten på själva sängen sämre för de priset.
Kanske de finns något bra val för 20k dock

Permalänk
Medlem

Själv fläskade vi på med en 200x200cm Carpe Diem i början av våren, förbaskat skön.
Däremot gjorde vi missen att vi inte provlåg sängen innan (Otroligt korkat när man köper en säng för typ 50,000kr?!) utan bara beställde den från nätet, vilket framförallt resulterade i att vi inte fick "Sov gott garanti" och liknande som brukar erbjudas. De verkar villkoras med att man måste ha provlegat sängen och beställt den från en butik..

Så mitt råd är oavsett säng dubbelkolla vad för "sov gott garantier" du kan få, så du t.ex. kan välja en säng med mjuk madrass och ligga på den i 2-3 månader för att därefter byta upp dig till en medium istället utan att det kostar mer än kanske frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Resårmadrassen har börjat separera på mitten med en djup grop som följd efter två-tre år. De skickade en reparatör/servicepersonal som konstaterar att de två separata resårmadrasserna de limmat ihop (inte en homogen madrass som de hävdade först) har släppt och separerat från varandra. Serviceavdelningen hävdar efter det att det "kan hända" och betraktar det som en naturlig sättning. De hänvisar till att jag och min partner får väl sova på varsin sida om gropen då och undvika mitten, och vägrar åtgärda felet. Så mycket för fina löften om 10 års garanti.
Slängde skiten i slutändan.
Skräpföretag.

Tråkigt!

Jag har haft min säng från Kungsängen i två månader drygt och valde "fast" på min sida med en lite bättre bäddmadrass(Charlotte tror jag den hette..) än den som ingick som standard och tycker att för priset(halva priset från ca 30k) kändes den bättre än det mesta jag åkte runt och testade. Var på Ikea, Jysk, Mio, Seng osv. Tyckte de flesta sängar var för mjuka för min smak på andra ställen. Bara hoppas den håller sig fin i längden och att ni hade otur. Men det är ju som med allt att det alltid finns måndagsex och missnöjda kunder. Så jag håller tummarna för min egen del.

Permalänk
Medlem

@Ugga
Ja, det finns alltid missnöjda kunder och måndagsexemplar.
Hade de hanterat frågan bättre hade jag inte varit en missnöjd kund. 🙂

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

@Ugga
Ja, det finns alltid missnöjda kunder och måndagsexemplar.
Hade de hanterat frågan bättre hade jag inte varit en missnöjd kund. 🙂

Ja, jag misstror dig inte på något vis och har ingen agenda att vara positiv kring Kungsängen heller. Jag hoppas bara för min egen del att min säng är ett bra ex och i det långa loppet var prisvärd för reapriset.

Håller med om att hanteringen inte låter särskilt bra. Garantier får ju gärna inte bara låta bra utan även gå att nyttja om det behövs.

Permalänk
Medlem

Hej.
En liten fråga angående kontinentalsängar. Jag har en Kungsängen som jag köpte för kanske 10-13år sen ja jag vet att den börjar ha några år på nacken. Jag sover dock inte så mycket hemma då jag ligger ute på veckorna. Men jag har märkt att den börjar bli mjuk på min sida jag sover så snurrade den tjocka madrassen i mitten men likförbannat så var den andra sidan hårdare.
Är det så att det är resårmadrassen i botten som tar stryk på dessa? Man kan ju köpa olika hårdhet på dessa sängar, är det nå madrasserna i botten som skiljer eller är det även madrassen i mitten?
Jag sparar nu till en ny säng men tänkte höra mig för om det kanske räcker att köpa 2st nya 90cm i botten eller har mitten delen också olika hårdheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Hej.
En liten fråga angående kontinentalsängar. Jag har en Kungsängen som jag köpte för kanske 10-13år sen ja jag vet att den börjar ha några år på nacken. Jag sover dock inte så mycket hemma då jag ligger ute på veckorna. Men jag har märkt att den börjar bli mjuk på min sida jag sover så snurrade den tjocka madrassen i mitten men likförbannat så var den andra sidan hårdare.
Är det så att det är resårmadrassen i botten som tar stryk på dessa? Man kan ju köpa olika hårdhet på dessa sängar, är det nå madrasserna i botten som skiljer eller är det även madrassen i mitten?
Jag sparar nu till en ny säng men tänkte höra mig för om det kanske räcker att köpa 2st nya 90cm i botten eller har mitten delen också olika hårdheter?

Vi är nu inne på våran andra kontinentalsäng. Det är den i mitten som bestämmer om man ska ligga mjukt eller hårt. På de sängar vi har och haft har mittenmadrassen bestått av två mindre madrasser man stoppar i ett fodral så att det blir en hel madrass, men där man kan ha olika hårdhet på varsin sida, ofta så väger man ju olika eller kanske vill ha olika hårdhet ändå.

På den första kontinentalsängen vi hade var de mindre madrasserna vändbara med en mjuk sida och en hård sida. Jag började med den mjuka sidan och tyckte den var skön då, men efter ett tag, kan ha varit månader eller år, minns inte nu var så länge sedan, så fick jag ont i ryggen av sängen så jag drog upp dragkedjan på fodralet i mitten och vände min madrass till den hårda sidan och smärtan i ryggen försvann. Finns dock kontinentalsängar där mittendelen består av en madrass, då kan man så klart bara ha en hårdhet över hela sängen.

Bottenmadrasserna är likadan på dessa. Men om det skulle vara de som är slut borde det mer bli att det blir ostabilt eller luta åt något håll när man belastar sängen. Har aldrig haft någon säng från Kungsängen men de borde fungera likadant som andra kontinentalsängar tycker jag. Sen tycker jag att 10-13 år ska väl en säng från Kungsängen klara av, är ändå rätt påkostade konstruktioner. Självklart kommer alla madrasser bli mjukare med tiden i samband med att de slits, samt att man kanske går upp i vikt med åren. Din dock borde inte slitas så mycket med tiden om du jobbar borta på veckorna. Nu har det gått några dagar sedan du skrev inlägget så du kanske redan har hunnit byta madrasser.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Vi är nu inne på våran andra kontinentalsäng. Det är den i mitten som bestämmer om man ska ligga mjukt eller hårt. På de sängar vi har och haft har mittenmadrassen bestått av två mindre madrasser man stoppar i ett fodral så att det blir en hel madrass, men där man kan ha olika hårdhet på varsin sida, ofta så väger man ju olika eller kanske vill ha olika hårdhet ändå.

På den första kontinentalsängen vi hade var de mindre madrasserna vändbara med en mjuk sida och en hård sida. Jag började med den mjuka sidan och tyckte den var skön då, men efter ett tag, kan ha varit månader eller år, minns inte nu var så länge sedan, så fick jag ont i ryggen av sängen så jag drog upp dragkedjan på fodralet i mitten och vände min madrass till den hårda sidan och smärtan i ryggen försvann. Finns dock kontinentalsängar där mittendelen består av en madrass, då kan man så klart bara ha en hårdhet över hela sängen.

Bottenmadrasserna är likadan på dessa. Men om det skulle vara de som är slut borde det mer bli att det blir ostabilt eller luta åt något håll när man belastar sängen. Har aldrig haft någon säng från Kungsängen men de borde fungera likadant som andra kontinentalsängar tycker jag. Sen tycker jag att 10-13 år ska väl en säng från Kungsängen klara av, är ändå rätt påkostade konstruktioner. Självklart kommer alla madrasser bli mjukare med tiden i samband med att de slits, samt att man kanske går upp i vikt med åren. Din dock borde inte slitas så mycket med tiden om du jobbar borta på veckorna. Nu har det gått några dagar sedan du skrev inlägget så du kanske redan har hunnit byta madrasser.

Hej.
Nej inte hunnit byta säng än, har haft fullt upp med semester och nu försöker jag överleva första veckan efter semestern 😂😂

Jag testade lite hemma och bara låg på resårbotten alltså sängen som är i botten och den sängen jag sovit mest på var mjukare.. så bytte plats på dom och känns som sängen är hårdare nu efter bytet.
Men jag ska ta mig en tripp till Kungsängen någon dag och höra och testa ut en ny. 😁