SSD - 99% och 22500+ timmar

Permalänk
Medlem

SSD - 99% och 22500+ timmar

Hej,

min stationära arbetsdator har nyligen gått från 100% till 99%. Hur lång tid tror ni att den har kvar? Det är oavsett dags att skaffa ny då den är många år gammal, men det är också lite kul att köra slut på saker, dock inte mitt i en peak på jobbet...

Har alltid varit avstängd på natten och jag är imponerad över hur länge den håller då i stort sett all tid är faktisk arbetstid då det förekommer läs- och skriv till cellerna.

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blain:

Hej,

min stationära arbetsdator har nyligen gått från 100% till 99%. Hur lång tid tror ni att den har kvar? Det är oavsett dags att skaffa ny då den är många år gammal, men det är också lite kul att köra slut på saker, dock inte mitt i en peak på jobbet...
<Uppladdad bildlänk>

Har alltid varit avstängd på natten och jag är imponerad över hur länge den håller då i stort sett all tid är faktisk arbetstid då det förekommer läs- och skriv till cellerna.

Lång tid kvar, du har bara skrivit ca 40TB till disken. Den har lång tid kvar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Finns en viss livslängd i år också för SSDer.
Har bara hänt en gång för mig, då med en gammal ocz 40gb disk som strulade mer och mer innan den dog. Det var dock några år sen så säg kanske 12 år efter tillverkning.
Lämnar det där för någon kunnigare att ta över. Känner mig inte helt insatt i ämnet.

Permalänk
Medlem

När health status byter från Good till Caution hade jag bytt.
Timmar är inte något jag tänker på, så länge jag vet att den inte kokts dag in och ut av värme. Din är ju sval och skön.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blain:

Hej,

<Uppladdad bildlänk>

Ganska säker på att tid är mer eller mindre orelevant för en ssd.

SSD slits av mängd data som skrivs till den, du är uppe på nästan 40TB.

Du har snittat runt runt 40GB per dag och med den mängden så kommer ssdn hålla runt 70 år enligt test som Anandtech gjorde när dessa diskar va relevanta =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Haha, ja eventuellt uppgraderar jag redan om 60 år, så då ska det ju vara lugnt

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Finns en viss livslängd i år också för SSDer.
Har bara hänt en gång för mig, då med en gammal ocz 40gb disk som strulade mer och mer innan den dog. Det var dock några år sen så säg kanske 12 år efter tillverkning.
Lämnar det där för någon kunnigare att ta över. Känner mig inte helt insatt i ämnet.

rätt säker på att jag vet vilken disk du tänker på och hade troligen samma SSD i några år och det hade inget med åldern att göra utan den specifika disken som var problemet och var ett välkänt problem med den SSD modellen.

kan bara inte för livet komma på namnet såhär långt i efterhand....

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Av 8st 850 pro med liknande statistik så började 2st uppföra sig så dåligt att jag fick ta bort dem.
Den där kan dock överleva oss alla, omöjligt att säga

Permalänk
Medlem

Har en samsung 850 evo (dvs inte pro som du har) som har 91% nu med 75TB o 49k timmar nästan.
Den rullar på lika bra som övriga diskar.

En av de ssd jag använder till torrents så mycket skriv o släng.

En annan 850 EVO med 53k h men bara 14.6k tb skrivet, bättre status

Min windows disk har dock en hel del skrivet också men lägre drift tid då den är nyare. Men ändå 98%

Permalänk
Medlem

Samsung 840 EVO 250 GB

ID# ATTRIBUTE_NAME FLAGS VALUE WORST THRESH FAIL RAW_VALUE 5 Reallocated_Sector_Ct PO--CK 100 100 010 - 0 9 Power_On_Hours -O--CK 083 083 000 - 84811 12 Power_Cycle_Count -O--CK 099 099 000 - 572 177 Wear_Leveling_Count PO--C- 063 063 000 - 445 179 Used_Rsvd_Blk_Cnt_Tot PO--C- 100 100 010 - 0 181 Program_Fail_Cnt_Total -O--CK 100 100 010 - 0 182 Erase_Fail_Count_Total -O--CK 100 100 010 - 0 183 Runtime_Bad_Block PO--C- 100 100 010 - 0 187 Uncorrectable_Error_Cnt -O--CK 100 100 000 - 0 190 Airflow_Temperature_Cel -O--CK 075 041 000 - 25 195 ECC_Error_Rate -O-RC- 200 200 000 - 0 199 CRC_Error_Count -OSRCK 099 099 000 - 3 235 POR_Recovery_Count -O--C- 099 099 000 - 339 241 Total_LBAs_Written -O--CK 099 099 000 - 202555242586 ||||||_ K auto-keep |||||__ C event count ||||___ R error rate |||____ S speed/performance ||_____ O updated online |______ P prefailure warning

202555242586 sektorer ala 512 Byte blir ca 94 TiB skrivet och har varit igång i 24/7 i ganska precis 10 år i en dator som aldrig stängdes av.

Dock sista 2 åren har den varit i en avstängd dator (undanställd i samband med flytt) och det var lite spännande om det gick att läsa ut data - det tog ungefär 1 minut innan Linux tyckte att den hade monterat filsystemet (NTFS), försökte sedan navigera i den men det gick jättesegt, så jag monterade av den och istället gjorde en diskimage med 'dd' och första genomläsningen tog typ hela natten med lästakt i 2-siffriga kByte-område, första genomläsningen var extremt trög - den andra typ betydligt snabbare, den tredje var man uppe i typ 75 MB/s och den fjärde runt 150 MB/s och vid den femte så var det diskdocka som begränsade vid ca 300 MB/s. jag förväntade mig IO-error förr eller senare när det startade med så långsam takt (och 'dd' hade avbrutit läsningen) men till min förvåning läste det igenom hela disken helt felfritt.

199 CRC error count är inget att bry sig om när det ligger stabilt och inte räknar upp - det är alltid relaterat till använda SATA-kablar och hur väl anslutna de är. Räknar det upp där så behöver man se över SATA-kabel mellan moderkort och SSD.

Permalänk

Min 850 EVO har varit min OS disk i, vet inte hur länge men det är nog runt 10 år nu.

Statusen ser just nu ut så här och jag har inga tankar på att byta ut den. Den har funkat väldigt bra hittills.

Sedan har jag min gamla intel x25m g2 120GB kvar som fortfarande kämpar på obehindrat som nedladdnings disk, tror jag köpte den 2008

Min erfarenhet av SSDer är att de håller väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Min 850 Evo var systemdisk under flera år men är numera relegerad till Steam-bibliotek:

Nuvarande systemdisk inköptes hösten 2021 och ligger numera på 98%, d.v.s den har tappat ca. 2% "livslängd" på ca. 3 år.

Jag kommer vara död innan dessa SSD:s är det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

När health status byter från Good till Caution hade jag bytt.
Timmar är inte något jag tänker på, så länge jag vet att den inte kokts dag in och ut av värme. Din är ju sval och skön.

Gäller det bara ssd?

Har en 2tb hdd i min server som visade "caution" när jag fick den för sisådär 10 år sen. Rullat på bra 24/7 sen dess

(Lär gå sönder idag efter jag skriver det här)

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Min NAS som har en 3tb WD red har gått 61557 timmar dygnet runt
Bra kvalité i dom diskarna men den var svindyr när jag köpte den, så glad idag att jag inte snålade och köpte en vanlig disk.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blain:

Hej,

<Uppladdad bildlänk>

Jag har en gammal 2TB SSD som är nere på 95%. Jag har nu inte kollat så ofta, men den visade 98% för ett par tre år sen vill jag minnas. Dock har jag inte använt den som systemdisk, men har alla spel som jag har i Windows installerade på den.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Tror inte man behöver oroa sig så mycket när det gäller hälsostatus, har två SSD:er. En PRO och en EVO båda har rullat i stort sett 24/7.
PRO:n 11 år och EVO:n 6 år och tittar man på hälsostatus så verkar ju PRO:n bättre med nästan dubbelt så lång drifttid.

PRO:n används för torrents och EVO:n för installerade spel. Så jag oroar mig inte direkt för en eventuell krach.