Anmäl dig till Roborock Challenge!

Jag kan inte nå en specifik hemsida från mitt hemnätverk

Permalänk

Jag kan inte nå en specifik hemsida från mitt hemnätverk

Hej!

Jag känner väl att jag har grundläggande kunskaper och datorer och nätverk, och har försökt lösa detta själv. Men jag blir inte klok på det. Jag har en specifik hemsida som jag inte kan nå utan att koppla upp mig mot vpn. Om jag kopplar min dator direkt in i fibern så kommer jag åt den, så jag antar att det är lokaliserat till min router (Asus AX88U).

Har för övrigt samma problem på alla enheter i hemmet så länge de är uppkopplade mot routern.

Gick igenom inställningar på routern som jag misstänkte kunde spöka, men inget fungerade. Bytte DNS, Stängde tillfälligt av brandväggen, aktiverade DMZ. Uppgraderade firmware. Till slut återställde jag routern till fabriksinställningar och ställde in den på nytt, men problemet kvarstår.

Kontaktade även min ISP (Bredband2), men de kunde inte se något problem på deras sida.

Jag får svar på ping och nslookup.

Någon som har någon idé?

mvh
Dundertor

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för liknande vid några tillfällen. Det visade sig att den som hade haft IP-adressen tidigare hade gjort något dumt antagligen, så den IP-adressen hamnat på någon form av svartlista/varningslista.

Lösningen blev att ändra MAC-adress på WAN-interfacet, så man får en annan IP-adress. Det brukar kallas för "klona MAC" eller nåt liknande.

Det var troligen därför det fungerade när du kopplade datorn direkt till fibern eftersom datorn har en annan MAC-adress än routern. Lämpligen kan du knappa in datorns MAC i routern eftersom den ju fungerade till belåtenhet.

Permalänk
Skrivet av klomasdo:

Har råkat ut för liknande vid några tillfällen. Det visade sig att den som hade haft IP-adressen tidigare hade gjort något dumt antagligen, så den IP-adressen hamnat på någon form av svartlista/varningslista.

Lösningen blev att ändra MAC-adress på WAN-interfacet, så man får en annan IP-adress. Det brukar kallas för "klona MAC" eller nåt liknande.

Det var troligen därför det fungerade när du kopplade datorn direkt till fibern eftersom datorn har en annan MAC-adress än routern. Lämpligen kan du knappa in datorns MAC i routern eftersom den ju fungerade till belåtenhet.

TACK! Det fungerade! Fanns en knapp för det i inställningarna på routern. Fungerade direkt. Tack!