Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kul, bra köp! Vill inte sabba EM-festen men tyvärr sänds EM endast i 1080p som bäst, iaf i Sverige. Märkligt att det inte sänds i 4K, kapaciteten borde finnas, iaf på stream?

1080p ser (beroende på källa) inte direkt knivskarpt ut och märks extra mycket på stora paneler. Linjärt (marknätet) sänds kanalerna dessutom i 720p 😤

Har sett matcher från PL på Viasat Sport Ultra HD (4K) och det är helt sanslös skillnad. Man kan typ urskilja personer i publiken på ansiktsnivå

Nåja, mata TV:n med högupplöst material också för test, allra helst 4K UHD från skiva eller fil för bästa resultat!

Skrivet av Clasito:

Är helt övertygad om att EM sänds i 4K i flera länder. Tydligen produceras inte EM i 4K… Känns som Sverige ligger efter enormt på den biten när det gäller sport. Hade bitraten varit bättre hade ju 1080p varit mer än godkänt men så är ju inte fallet. EM verkar dock sändas i HDR på vissa håll.

Viaplays 4K sändningar är verkligen ett enormt kliv över standard 720p/1080p.

Glädjedödare ni är. Det finns alltså inte 4k i något land? Hur eller som tror jag det blir en stor uppgradering och "Wow" jämfört med tidigare. Sen kommer andra delar bli ännu bättre då!

Permalänk
Skrivet av Isko:

Nu har man fått leveransen av lg g4 77! Går den att hänga på gipsvägg? Den väger trots allt närmare 50kg, hur gör jag

Hur i helvete kan en 77 tum väga närmare 50 kg?
Du får använda ordentliga pluggar

Hmm, måste medge att det kliar lite i fingrarna när en 65 tum LG Oled kostar under 13k med rabatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sälen76:

Glädjedödare ni är. Det finns alltså inte 4k i något land? Hur eller som tror jag det blir en stor uppgradering och "Wow" jämfört med tidigare. Sen kommer andra delar bli ännu bättre då!

Inte poängen att glädjedöda alls, bara att bygga vidare på det som sades innan. Det finns andra aspekter som gör en bild bra utöver upplösning. Det kommer definitivt vara en stor ”wow” upplevelse när du får upp den på väggen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

@Sälen76 1080p kan se fantastiskt ut på 77 C3 men som nämnts är bit rate låg. Matcherna ser ändå ok ut på SVT play men mindre klipp och höjdpunkter ser skit ut, pinsamt. Att vi inte får mer för 8,5 miljarder skattepengar är uselt.
Mitt tips: Vid sport är inställning Klarhet > mjuk rörelse ändå gången man vill ha det. All bildförbättring av.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

Hur i helvete kan en 77 tum väga närmare 50 kg?
Du får använda ordentliga pluggar

Hmm, måste medge att det kliar lite i fingrarna när en 65 tum LG Oled kostar under 13k med rabatten.

Hade fel där, 37.4kg väger den, går det att hänga upp i gipsvägg med den medföljande slim väggfästet som följer med, någon som gjort det med sin g3 77 kanske då det samma tv typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isko:

Hade fel där, 37.4kg väger den, går det att hänga upp i gipsvägg med den medföljande slim väggfästet som följer med, någon som gjort det med sin g3 77 kanske då det samma tv typ

Om det går så sök efter regel där du tänkt sätta upp den så håller det utan problem iaf om det är träregel.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isko:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666456-samlingstrad-f...

Finns en tråd om väggfästen

Summan är att det inte ska vara problem, men bra att leta reglar och kolla om det finns dubbelgips någonstans där du vill ha den. ’Molly-expander’ är din vän helt klart, och gärna ett fäste som sprider vikten över en större bredd och höjd

Permalänk
Medlem

Blev en c3 77" från netonet... kommer ikväll mellan 17-22... får hoppas den kommer tidigt, ska iväg och jobba strax efter 21, hehe

Permalänk
Medlem

Fytti rackarens vilken bild det va!

Tror jag slänger emballaget direkt... skulle det va nåt med TVn senare nån gång fixar la LG nytt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Tror jag slänger emballaget direkt... skulle det va nåt med TVn senare nån gång fixar la LG nytt va?

Välkommen in i klubben 😉🍻
Hädanefter får du referera till en tid före och efter C3 😅

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Välkommen in i klubben 😉🍻
Hädanefter får du referera till en tid före och efter C3 😅

Haha, tack. Har ju en 65a oled panasonic sen innan som är bra, men denna är några steg bättre, helst i 24p filmer, och ljusstyrka i HDR!
Tror jag säljer projjen sen i höst... den kommer nog inte användas möe nu, hehehe 🫣😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Skulle kanske behålla det under en kort period iaf, låt säga första 14 dagarna för att täcka ångerrättsperioden minst.

Inte alls säkert att LG står för nytt emballage. Om det blir något fel på själva TV:n under garantiperioden så brukar de skicka ut tekniker på plats dock, till exempel om panelen behöver bytas ut så inget du behöver skicka in hela TV:n för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Det va? Är den trasig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Det va? Är den trasig?

Hahaha! Nä, menar när jag testade den 😅👍
Men finns det inget vanligt brightness reglage? Eller ingår det i ”oled pixel Brightness? Och gamma går inte ändra?
Ganma kommer jag nog inte ändra på, men Brightness brukar jag ställa in med mönster från tex munsli eller vad heter
Kör filmmaker mode på sdr och hdr, och cinema och cinema home för DV
Vilken jäkla bild alltså! 😲😄👍

Edit: ahhh, black level! Det heter vad det ska för en gångs skull 😅👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hahaha! Nä, menar när jag testade den 😅👍
Men finns det inget vanligt brightness reglage? Eller ingår det i ”oled pixel Brightness? Och gamma går inte ändra?
Ganma kommer jag nog inte ändra på, men Brightness brukar jag ställa in med mönster från tex munsli eller vad heter
Kör filmmaker mode på sdr och hdr, och cinema och cinema home för DV
Vilken jäkla bild alltså! 😲😄👍

Kolla rtings guide för vad inställningarna gör och för att stänga av eco-mode och liknande. Pixel brightness behöver ändras för att ankra svart och vitt rätt
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c3-oled/settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kolla rtings guide för vad inställningarna gör och för att stänga av eco-mode och liknande. Pixel brightness behöver ändras för att ankra svart och vitt rätt
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c3-oled/settings

Det första jag gjorde va att stänga av eco
Det va black level jag letade efter, har rätt namn på denna apparat kan jag tycka 😁

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle vilja att bara köra hdr10, vilket jag gjorde ibland på panasonicen jag hade, där gick det stänga av DV så all hdr blev hdr10, men det går inte göra så på LG eller?
Tror inte jag har behov att göra det på denna c3a, va mest för det blev stutter i DV på pannan,och den va ljussvagare, så dv funkade inte så bra i ljust rum. Men bara undrar om den funktionen finns på lg, att kunna välja vilka hdr man vill ha 🙂
Sen, hur kollar man smidigt ”info” om vad bilden visar, tex 2160p/24hz HDR
Hittar ingen infoknapp, måste man ha en vanlig remote då?

Edit: hittade info… dom 3 prickarna 🫣😅

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swennis:

Om man nu skulle vilja att bara köra hdr10, vilket jag gjorde ibland på panasonicen jag hade, där gick det stänga av DV så all hdr blev hdr10, men det går inte göra så på LG eller?
Tror inte jag har behov att göra det på denna c3a, va mest för det blev stutter i DV på pannan,och den va ljussvagare, så dv funkade inte så bra i ljust rum. Men bara undrar om den funktionen finns på lg, att kunna välja vilka hdr man vill ha 🙂
Sen, hur kollar man smidigt ”info” om vad bilden visar, tex 2160p/24hz HDR
Hittar ingen infoknapp, måste man ha en vanlig remote då?

Edit: hittade info… dom 3 prickarna 🫣😅

DV är en egenskap hos källan. Om du inte skickar Dolby Vision från källan aktiveras det inte i TV:n heller. Eller beskrivet utan dubbla negationer: Du får endast Dolby Vision på TV:n när du skickar en Dolby Vision-bildsignal. Vill du inte ha Dolby Vision, stäng av Dolby Vision i källan.

Doby Vision har flera bildlägen där det kan defaultas till den mörka inställningen för filmtittande i mörkt rum. Den brukar då kallas Dolby Vision Mörk. Det brukar då finnas en Dolby Vision Ljus och Dolby Vision IQ-läget brukar ta till ljussensorn men då också ha annat ohyfs för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

DV är en egenskap hos källan. Om du inte skickar Dolby Vision från källan aktiveras det inte i TV:n heller. Eller beskrivet utan dubbla negationer: Du får endast Dolby Vision på TV:n när du skickar en Dolby Vision-bildsignal. Vill du inte ha Dolby Vision, stäng av Dolby Vision i källan.

Doby Vision har flera bildlägen där det kan defaultas till den mörka inställningen för filmtittande i mörkt rum. Den brukar då kallas Dolby Vision Mörk. Det brukar då finnas en Dolby Vision Ljus och Dolby Vision IQ-läget brukar ta till ljussensorn men då också ha annat ohyfs för sig.

Tack, allt det där vet jag men på panasonic kan man man stänga av DV, hittar inget sånt på LG, och finns inget sånt på Apple tv vad jag vet?
Men som sagt, är nog inget jag kommer använda ändå på den här tvn, va mest nyfiken:)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swennis:

Tack, allt det där vet jag men på panasonic kan man man stänga av DV, hittar inget sånt på LG, och finns inget sånt på Apple tv vad jag vet?
Men som sagt, är nog inget jag kommer använda ändå på den här tvn, va mest nyfiken:)

Du kan med Panasonic stänga av detaljer runt vilken metadata den ska identifiera sig med mot källan, likt vilken HDCP-version TV:n använder och liknande. Syftet är att kunna skräddarsy handskakninsprocessen vilket kan vara användbart för specifika installationer. Det är funktioner som Panasonic är alldeles ensamma om i konsumentled. Andra TV-apparater svarar istället på en automatisk detekteringsprocess om vad som är möjligt.

Med andra stänger du av informationen som gör att källan kan identifiera att Dolby Vision är möjligt. Då försöker källan inte ens skicka en Dolby Vision-signal.

Är inte hundra på vad du försöker uppnå? Men det verkar som att du försöker lösa problemen du enbart hade med din gamla TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kan med Panasonic stänga av detaljer runt vilken metadata den ska identifiera sig med mot källan, likt vilken HDCP-version TV:n använder och liknande. Syftet är att kunna skräddarsy handskakninsprocessen vilket kan vara användbart för specifika installationer. Det är funktioner som Panasonic är alldeles ensamma om i konsumentled. Andra TV-apparater svarar istället på en automatisk detekteringsprocess om vad som är möjligt.

Med andra stänger du av informationen som gör att källan kan identifiera att Dolby Vision är möjligt. Då försöker källan inte ens skicka en Dolby Vision-signal.

Är inte hundra på vad du försöker uppnå? Men det verkar som att du försöker lösa problemen du enbart hade med din gamla TV.

Haha, faktiskt, släpper det 😅
Och hittade info knappen
Sjukt nöjd med bilden! 😁👍

Edit: dock ingen info om vilken hz det körs i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Självklart kan du stänga av DV i Apple TV bland inställningarna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Självklart kan du stänga av DV i Apple TV bland inställningarna.

Nja... bara hdr öht väl? Inte stänga av enbart DV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nja... bara hdr öht väl? Inte stänga av enbart DV?

Jag kan ha skrivit utan att ha kollat ordentligt, men;

Nja, du kan välja HDR (utan DV) men får också välja bort matchning av bildomfång, så man får forcera HDR på SDR-material. Så det blir inte riktigt rätt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Trodde det skulle vara mer att välja på i Art Gallery 🙂
Tycker det är mer att välja på i apple tvs skärmsläckare 🙂

Permalänk
Medlem

Det här är fixat med update va? TPC, som gör att bilden dimmar ner om det är långa mörka scener...
Kollat på Black Matters, den är väldigt mörkt inspelat, inte märkt att bilden blir mer"dim" iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=cYu5ACe_ln0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Det här är fixat med update va? TPC, som gör att bilden dimmar ner om det är långa mörka scener...
Kollat på Black Matters, den är väldigt mörkt inspelat, inte märkt att bilden blir mer"dim" iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=cYu5ACe_ln0

Yep, jag har aldrig stött på problem med det iaf.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Kan man på nåt sätt se hz som tvn får?
Får fram upplösning och om det är sdr/hdr på info, men inte hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swennis:

Kan man på nåt sätt se hz som tvn får?
Får fram upplösning och om det är sdr/hdr på info, men inte hz

Tryck den gröna knappen en massa gånger. Den visar väl tekniskt sett inte hur många Hz TV:n tar emot dock, utan hur många den faktiskt visar, vilket inte behöver vara samma sak. (T ex om man spelar med VRR och har 35 fps så kan jag tänka mig att det blir antingen 105 eller 70 Hz.)

Rutan försvinner efter en stund förresten, tror inte det går att trycka bort den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tryck den gröna knappen en massa gånger. Den visar väl tekniskt sett inte hur många Hz TV:n tar emot dock, utan hur många den faktiskt visar, vilket inte behöver vara samma sak. (T ex om man spelar med VRR och har 35 fps så kan jag tänka mig att det blir antingen 105 eller 70 Hz.)

Rutan försvinner efter en stund förresten, tror inte det går att trycka bort den.

Ah, tack! 😁
Testat spela lite med switch/ps5 i npn halvtimme nu med… det är ju inte bara en fantastisk tv till film och serier etc… är ju en ren spelmonitor upptill! 😅👍
Och innan tyckte jag att hdr till filmer va lite överskattat, det har jag fått äta upp nu… fantastisk bildupplevelse i hdr… och i sdr med givetvis! 😁👍