Europamästerskapet i fotboll 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Tror Italien ligger risigt till i "dödens grupp". Kommer dom trea så kan dom ändå iofs ta sig vidare då det är mycket generösa regler för att komma till åttondelsfinaler, 16 av 24 lag går vidare. De 4 bästa treorna av sex grupper går vidare.
Spanien och Kroatien tycker jag känns som givna.
Tycker grupp D med Frankrike, HOlland, Österrike och Polen mer känns som dödens grupp. Där har man ingen slagpåse som Albanien.
Frankrike borde vara givna men sen är det mer jämnt skägg då Holland inte alls är lika starkt som i forna dagar plus att dom fått de Jong, kanse deras viktigaste spelare på mittfältet, skadad.

Vem vinner EM? Tror Frankrike, England och Portugal är största vinnarkandidaterna. Tror Frankrike drar längsta strået till sist.

Jag hade tagit med Tyskland bland favoriterna. Nagelsmann verkar ha fått viss ordning på laget. Som du skriver, grupp D är tight. Jag tror Österrike kan gå bra i detta mästerskap och bli turneringens överraskning. Kul att det är igång!

Permalänk
Relik 📜

Väldigt vad många var negativa här då! Jag tycker det är helt innanför att SweClockers lyfter trådar om stora sporthändelser ibland, har själv skapat sådana flera gånger över åren utan några dramatiska reaktioner. Ser jag till mig själv är jag egentligen inte speciellt intresserad, men tycker det är kul att hänga med när det ligger på allas läppar - världsmästerskap, olympiska spel och så vidare. Där tror jag det finns flera som är i ungefär samma sits, och bara fint de kan samlas i en övriga ämnen-tråd. Alla andra kan ju helt enkelt låta bli att läsa/svara och gå vidare i livet.

---

Är genrellt inte speciellt insatt i EM i år, då varken Sverige eller Norge lyckades komma med. Upplever norrmännen som lite bittrare över detta än svenskarna faktiskt - kanske mycket för att de upplever Norge har bästa laget på länge, och verkligen hade en chans som kanske inte återkommer i närtid. I Sverige har vi ju nästan blivit "vana" att lyckas kvala lite oavsett.

TV-rättigheterna här delas också via NRK och TV2. Jag har inget att se på TV2 via, då jag inte har "linjär" och är för dumsnål att skaffa extra streaming. Så blir att selektivt se lite NRK-sända matcher, kanske kompletterat av ett par öl hemma hos några vänner där det passar. Inte helt fel det heller!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Då var det dax att kolla lite fotboll igen Bläddrade igenom matchtablån lite snabbt här precis. Är inte Sverige med? Har dom uslingarna inte lyckat ta sig till EM nu igen? :/

Permalänk
Medlem

Tror det kommer stå mellan England - Frankrike - Tyskland.

På papper har England ett otroligt starkt lag men de har Gareth Southgate, som enligt mig, saknar förmågan att leda lag på denna nivå.

Frankrike har mängder med talang och om något blir deras fall är det för att de har för många spelare att välja mellan och få ihop det till en riktigt bra lag.

Tyskland har ett par riktigt grymma unga spelare som kan vara spetsen i en jämn match, samt verkar ha fått ihop ett välbalanserat lag. Största nackdelen är backlinjen som snabba spelare kommer att kunna utnyttja.

Men man kan aldrig räkna bort Italien som har en förmåga att kunna vara kompakta och lyckas peta in ett mål och sedan bevaka sin ledning. Spanien tror jag dock inte har så mycket att hämta i detta mästerskap.

Även Holland är ett av de där lagen som man aldrig riktigt kan räkna bort, de har en ganska hög lägstanivå... även om de inte kan mäta sig med giganterna om de i sin tur gör en riktigt bra match.

Men både Belgien och Portugal fick, på papper, grymt lätta grupper och det skulle förvåna mig om de inte tar sig vidare i alla fall. Ukraina har en bra chans att ta andraplatsen i sin grupp, likaså Danmark. Sedan hoppas jag faktiskt Skottland tar sig vidare, men tror de kommer få det tufft mot Schweiz.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av julgranen:

Då var det dax att kolla lite fotboll igen Bläddrade igenom matchtablån lite snabbt här precis. Är inte Sverige med? Har dom uslingarna inte lyckat ta sig till EM nu igen? :/

Första gången sen -96 tror jag som man missar ett EM

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Men missat ett antal VM på senare tid, vilket ändå är det mästerskap som jag helst ser Sverige i såklart. Så känslan är absolut att Sverige är i en djup djup svacka.

Eller rättare: Vi har inte hängt med i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag hade tagit med Tyskland bland favoriterna. Nagelsmann verkar ha fått viss ordning på laget. Som du skriver, grupp D är tight. Jag tror Österrike kan gå bra i detta mästerskap och bli turneringens överraskning. Kul att det är igång!

Möjligt!
Men i ärlighetens namn så var Skottland ingen värdemätare. Dom hade inte ens ett skott på mål, enda målet var ett tyskt självmål.
Men den här starten ger naturligtvis Tyskarna ett grymt självförtroende framöver så dom kan nog bli farliga men jag tror fortfarande att dom är ett nummer för litet mot lag som tex Frankrike.
Blir spännande att se. Många lag kan överraska i det här EM:et tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Möjligt!
Men i ärlighetens namn så var Skottland ingen värdemätare. Dom hade inte ens ett skott på mål, enda målet var ett tyskt självmål.
Men den här starten ger naturligtvis Tyskarna ett grymt självförtroende framöver så dom kan nog bli farliga men jag tror fortfarande att dom är ett nummer för litet mot lag som tex Frankrike.
Blir spännande att se. Många lag kan överraska i det här EM:et tror jag...

Ja. Det blir spännande att se om Musiala och Wirtz kan briljera mot bättre motstånd. Men det som jag tror är viktigt för Tyskland är att Nagelsmann till skillnad från de andra förbundskaptenerna är en genuint bra tränare taktiskt. De andra favoriterna har förbundskaptener som är där för att de inte duger för större klubbar. Nagelsmann är där av andra skäl (fotbollsnördar vet) och det är en styrka de har. Och tyskarna har offensivt en uppsjö olika spelartyper på bänken som Fullkrug och Sane som kan komma in och förändra om exempevis Havertz och Wirtz kör fast.

Backlinjen har svagheter. Men kan Gundogan och Kroos hålla den nivå de har i sig genom turneringen så kan de nog mäta sig mot de bästa nationerna. Mittfältet är navet och där tycker jag att Tyskland har väl så bra spelare som övriga favoriter. Vi får se!

Tillägg om taktiska alternativ.
Permalänk
Medlem

Det pågår Cricket T20 World Cup redan

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Hejar på Tyskland! 🇩🇪 Tycker de spelar en rolig, snabb och anfallsinriktad fotboll. Och igår var det en fröjd att se!

För övrigt har jag gått från att följa alla ligor till numera endast följa Allsvenskan. Orsaken är döden för fotbollen, VAR. All charm med sporten har tappats på grund av detta vedervärdiga påhitt. Konstanta avbrott och numera handlar allt om ”de perfekta besluten” som inte ens är bra. Lägg på att Saudiska oljeshejker köper upp all internationell fotboll också. Som bäddat för ointresse, precis som VM senast.

Nåja. Ska bli kul att se vad Italien bjuder på ikväll.

Permalänk
Medlem

Group of Death är nog ungefär så mjäkig som jag förutspådde. Spanien avfärdade Kroatien med lätthet och Italien spelar i princip mot ett mål mot Albanien...en halvlek kvar men det krävs ett mirakel för att Albanien ska vända det här.

Visa signatur

-AMD Ryzen 9 5950X - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - Kingston Nvme 1Tb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630 - LG Ultragear 27gp850p

Permalänk
Medlem

Italien var förvånansvärt anfallsglada. Tror på dem och Spanien ur den gruppen, vilket är surt för Kroatien som spelade bra. Tyskland är väl nästan klara redan från grupp A.

Skrivet av NordhNet:

Så fort man glömmer… 2000 var första gången vi var med i ett EM som vi faktiskt kvalificerade oss till (vi fick en friplats -92 i egenskap av arrangör). Hade du sagt till mig -88 att vi skulle missa ett enda EM de närmaste 30 åren så hade jag trott att du skojade.

Skall jag tippa resten så tror jag att Danmark följer med England ur C, Frankrike och Nederländerna ur D, Belgarna kan ställa ut skorna i grupp E och ändå ta 9 poäng, och Portugal/Turkiet tar den sista gruppen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jahopp, idag lärde jag mig att tv4 inte är en gratiskanal om det är sport på TV.

Tänkte kolla England - Serbien som går nu, på tv4play, som jag trodde var en streamad version av den tv4-kanal som ingår i alla gratispaket. Den gubben gick inte, sport är tydligen bakom en betalvägg. Uselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jahopp, idag lärde jag mig att tv4 inte är en gratiskanal om det är sport på TV.

Tänkte kolla England - Serbien som går nu, på tv4play, som jag trodde var en streamad version av den tv4-kanal som ingår i alla gratispaket. Den gubben gick inte, sport är tydligen bakom en betalvägg. Uselt.

Kan inte annat än att hålla med, man får streama deras tv-kanaler (med all reklam) men INTE när det gäller EM minsann....

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Finns bara ett lag för mig, felt cute might delete later if Germany doesn't win the Euros.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag visste inte att man kunde streama TV4 på tv4play.se gratis överhuvudtaget. Trodde att det alltid behövt ett abonnemang för det? Det är typ 10 år sedan jag kunde streama hockeyn på tv4 play.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Om du har en VPN-tjänst så är matcherna tillgängliga på brittisk TV. BBC och iTV, iTV kräver inlogg men matcherna streamas gratis. På köpet får du en mycket bättre produktion och bättre kommentatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Om du har en VPN-tjänst så är matcherna tillgängliga på brittisk TV. BBC och iTV, iTV kräver inlogg men matcherna streamas gratis. På köpet får du en mycket bättre produktion och bättre kommentatorer.

När det är Lasse Granqvist som är kommentator så blir matchen mycket roligare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När det är Lasse Granqvist som är kommentator så blir matchen mycket roligare.

Det kan man få tycka givetvis, även Fjellström är bra. Men att få Olof Lundh och resten av studiogänget som knappt kan någonting om något är mindre roligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det kan man få tycka givetvis, även Fjellström är bra. Men att få Olof Lundh och resten av studiogänget som knappt kan någonting om något är mindre roligt tycker jag.

Studion lyssnar jag inte på överhuvudtaget. 1. för att det är reklam under 95% av pausen och 2. för att jag gör annat under pausen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Tycker definitivt inte England är ett mediokert lag.
Dessutom väl favoriter hos många bettingfirmor nu precis innan EM.

I rest my case, England är inte ens topp 3 i europa och knappt topp 10 i världen.

Betting firmor och alla så kallade experter i svensk tv ska man ta med en grävskopa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag visste inte att man kunde streama TV4 på tv4play.se gratis överhuvudtaget. Trodde att det alltid behövt ett abonnemang för det? Det är typ 10 år sedan jag kunde streama hockeyn på tv4 play.

De ändrar ibland. Just nu krävs det inloggning men ett konto år gratis.

Ett tips kan annars vara att om man har TV från Felia eller ComBort så kan man ta hem deras TV-app på antingen surfplatta eller AppleTV och liknande och se alla kanaler man har hemma. Då ingår sportsändningar precis som allt annat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De ändrar ibland. Just nu krävs det inloggning men ett konto år gratis.

Ett tips kan annars vara att om man har TV från Felia eller ComBort så kan man ta hem deras TV-app på antingen surfplatta eller AppleTV och liknande och se alla kanaler man har hemma. Då ingår sportsändningar precis som allt annat.

Jag har ett TV4 Play konto iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Överskattade England snurrar vidare i mörkret och alla B spelare och amatörer i studion svamlar vidare

Permalänk
Hedersmedlem

Nu när gruppspelen är över och landslagen börjar röra sig vidare mot kvartsfinaler börjar det kampen om bucklan bli mer intensiv. Spanien och Tyskland (känner jag personligen) har högst chans att ta hem hela turneringen, så passande att de två möts på fredag. Tror att vem som än vinner den matchen kan ta hem det i slutändan. På andra sidan har vi Schweiz som möter England på lördag. Och tror det här verkligen kan gå båda hållen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Nu när gruppspelen är över och landslagen börjar röra sig vidare mot kvartsfinaler börjar det kampen om bucklan bli mer intensiv. Spanien och Tyskland (känner jag personligen) har högst chans att ta hem hela turneringen, så passande att de två möts på fredag. Tror att vem som än vinner den matchen kan ta hem det i slutändan. På andra sidan har vi Schweiz som möter England på lördag. Och tror det här verkligen kan gå båda hållen.

Tycker EM känns väldigt öppet, även Österrike är en underdog.
Sjukt att England lyckades gå vidare genom att spela som de kan i 4 minuter av en match

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tycker EM känns väldigt öppet, även Österrike är en underdog.
Sjukt att England lyckades gå vidare genom att spela som de kan i 4 minuter av en match

Det var otroligt statiskt i England. Ingen tar djupledslöpningar för att dra isär eller för att ge sina lagkamrater alternativ. Spelar de på ett liknande vis så kan Schweiz mycket väl slå dem i kvarten. Håller med om Österrike, ser fina ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det var otroligt statiskt i England. Ingen tar djupledslöpningar för att dra isär eller för att ge sina lagkamrater alternativ. Spelar de på ett liknande vis så kan Schweiz mycket väl slå dem i kvarten. Håller med om Österrike, ser fina ut!

Håller helt med att dem är statiska, har engelsk sambo så måste hålla på dem när Sverige inte är med.

Hoppas Southgate petar foden/saka och kör på Gordon/eze/Palmer och kör direktare men man så lär det inte bli

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Håller helt med att dem är statiska, har engelsk sambo så måste hålla på dem när Sverige inte är med.

Hoppas Southgate petar foden/saka och kör på Gordon/eze/Palmer och kör direktare men man så lär det inte bli

Southgate gör mig så frustrerad, att han inte inser sina brister själv och avgår någon gång. Tänk att ha den truppen han har till sitt förfogande och misslyckas så fatalt med att spela någon sorts fotboll.

Foden måste petas, han har inte gjort någon lycklig alls. Hade också gärna sett TAA in igen, tycker han gjorde det riktigt bra i gruppspelet.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Slutspel?

Mästa mästarna England har ju redan vunnit alltihop innan de ens börjat???