Anmäl dig till Roborock Challenge!

Windows 11 når högsta marknadsandelen hittills

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 når högsta marknadsandelen hittills

I juni körde nästan var tredje Windows-dator det senaste operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsoft behåller skygglapparna på och skyller på systemkraven
Undras om ens deras värsta scenarion gissade på så usla siffror efter snart 3 år.
Mina datorer uppfyller inte heller kraven, men det är för att jag har sett till att dom inte gör det (stängt av TPM) för att slippa få W11 påtvingat.
I princip varje nyhet om W11 får mig mer säker på att aldrig köra W11.
Och användarsiffrorna antyder att det är många som tänker lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Undras om ens deras värsta scenarion gissade på så usla siffror efter snart 3 år.
Mina datorer uppfyller inte heller kraven, men det är för att jag har sett till att dom inte gör det (stängt av TPM) för att slippa få W11 påtvingat.

Vad är det som gör att du inte vill köra W11, som inte gäller W10?

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte följt statistiken direkt, men var lite förvånad att Win7 inte hade större andel fortfarande tbh.

Känns dock lite som att "påtvingade/omedvetna" uppgraderingar till Win11 är något av ett mörkertal..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Känns dock lite som att "påtvingade/omedvetna" uppgraderingar till Win11 är något av ett mörkertal..

Det är väl inte alls med W11 som det var med W10? Typ, datorn har startat om och uppgraderat sig utan att man gjort nåt. (Vilket var problemet, folk klickade ner rutan utan att tacka nej )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Bara å kolla "features" på 11 vs 10:
https://techcommunity.microsoft.com/t5/windows-11/windows-11-...
I princip ingenting "nytt" som w11 har är intressant.
För att inte tala om dom "funktioner" dom inte tar upp, t.ex oönskad reklam i nära nog varenda del av operativet.
Och även deras AI drömmar med "Copilot".
Vill ABSOLUT inte ha en dold AI i mina datorer vars egentliga funktion är att vara effektivare på att samla data om användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bara å kolla "features" på 11 vs 10:
https://techcommunity.microsoft.com/t5/windows-11/windows-11-...
I princip ingenting "nytt" som w11 har är intressant.
För att inte tala om dom "funktioner" dom inte tar upp, t.ex oönskad reklam i nära nog varenda del av operativet.
Och även deras AI drömmar med "Copilot".
Vill ABSOLUT inte ha en dold AI i mina datorer vars egentliga funktion är att vara effektivare på att samla data om användaren.

Copilot kommer man behöva hämta hem från MS Store för oss som är inom EU/EES. "Copilot in Windows** is being rolled out gradually to Windows Insiders across our global markets. Customers in the European Economic Area will be able to download the Copilot in Windows experience as an app from the Microsoft Store." Källa: https://blogs.windows.com/windows-insider/2024/06/28/announci...

För övrigt ser jag i princip ingen reklam i Windows 11. Möjligtvis det där i inställningarna, men det klassar jag knappt som reklam.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

W11 är kanon. Det är ett operativsystem och inte en fru.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sobet:

W11 är kanon. Det är ett operativsystem och inte en fru.

Så varför vill det veta exakt vad du gör och var du befinner dig hela tiden?

Permalänk
Medlem

Kör Windows 11 för att det är lite snyggare, och allt man inte gillar jämfört med Windows 10 går ju att fixa till, start, taskbar, högerklicksmeny, TPM krav, MS konto, spion och bloatware mm... så hittar ingen direkt anledning att inte köra Windows 11

Men det är ju 30 minuter jobb att fixa förstås, mot 15 minuter på Windows 10, vilket också är oanvändbart stock....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Copilot kommer man behöva hämta hem från MS Store för oss som är inom EU/EES.

Var det inte samma visa med Cortana, eller minns jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Windows 10 hade ca 35:ish % 3 år efter release. Inte så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

"De höga systemkraven för Windows 11 har länge varit en bromskloss för många som vill uppgradera till det senare operativsystemet."

Det är inte enda anledningen. Det är så många onödiga klick för att komma åt saker. Startmenyn är sämre och de har rört ihop inställningar och kontrollpanelen ännu mer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eismannen:

Närmare 50% (och hade gått om relativt omtyckta Windows 7 med råge), tämligen stort gap till 30%.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Win 11 fungerar fin fin på min burk nu har AMD Ryzen Threadripper 1920X som jag tuffar på

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Men W10 krigade mot W7 och även XP.
Visserligen är W10 oerhört populärt, men MS marknaden är inte lika fragmenterad idag.
Och som redan nämnts i tråden så körde ju MS med ännu fulare trix för att få användare till W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Var det inte samma visa med Cortana, eller minns jag fel?

Nej, Cortana har funnits på mina datorer utan att jag hämtat hem den. Gick inte att avinstallera heller.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, Cortana har funnits på mina datorer utan att jag hämtat hem den. Gick inte att avinstallera heller.

Konstigt. Har aldrig fått Cortana på någon av mina installationer, därför jag trodde det var en EU-grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Konstigt. Har aldrig fått Cortana på någon av mina installationer, därför jag trodde det var en EU-grej.

Fanns på mina installationer 2015 - 2018/2019 iallafall. På denna bild kan du iallafall se Cortana ikonen bredvid startknappen

Bilden är från 2017

Har visserligen Windows:et på engelska men regionen är satt till Sverige

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undrar om win 12 hinner komma innan stödet för win 10 går ut?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Windows 10 är ändå bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jag kan svara en kortis

Telemetrin
Sök
Taskbaren
Språk (!!!!!)
Utseendet
Runda hörn
Oklar prestanda med laggningar/frysningar (nåja, kan vara subjektivt men har hållt sig igenom formaterongar på 2 olika datorer med olika versioner)
Det är längre från W7 än W10
Det tvingas på konsumenter vilket sällan är ett betyg för god prestanda / tillförlitlighet / användarupplevelse.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag kan svara en kortis

Telemetrin
Sök
Taskbaren
Språk (!!!!!)
Utseendet
Runda hörn
Oklar prestanda med laggningar/frysningar (nåja, kan vara subjektivt men har hållt sig igenom formaterongar på 2 olika datorer med olika versioner)
Det är längre från W7 än W10
Det tvingas på konsumenter vilket sällan är ett betyg för god prestanda / tillförlitlighet / användarupplevelse.

Vad menar du med språk?
Vad menar du med tvingas på? Windows 11 installeras inte utan att man godkänt att man vill uppdatera till 11:an.

Personligen gillar jag utseendet i Windows 11 mycket mer än i 10:an.

Telemetrin är väl samma som i 10:an?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad menar du med språk?
Vad menar du med tvingas på? Windows 11 installeras inte utan att man godkänt att man vill uppdatera till 11:an.

Personligen gillar jag utseendet i Windows 11 mycket mer än i 10:an.

Telemetrin är väl samma som i 10:an?

Språkinställningarna är sönder (och har varit i flera år)
Om du kör Engelska men vill ha svenska skrivbord (Eller autocorrect för vem fan vill ha autocorrect på en PC) så händer det rätt ofta att du det "ser" rätt ut men för att få fram Calculator så säker du efter kalkylator (eftersom det verkar vara svenska någonstans därnere)

Windows 11 tvingas på ganska många större arbetsplatser under året då man inte vill betala miljoner för att fortsätta köra W10.

Ja, det var väl lite väl subjektivt kanske smaken är som baken, en annan hade gärna velat ha tillbaka XPs blåa fina nyans...

Kan vara en skröna men jag har inte sett något som visar på motsatsen i alla fall

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag kör win10 LTSC, Så det är nog rätt så troligt att min inte får påtvingad uppdatering/"notis". Troligen så finns TPM i mitt moderkort som köptes förra året, och jag har inte aktivt stängt av TPM iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Språkinställningarna är sönder (och har varit i flera år)
Om du kör Engelska men vill ha svenska skrivbord (Eller autocorrect för vem fan vill ha autocorrect på en PC) så händer det rätt ofta att du det "ser" rätt ut men för att få fram Calculator så säker du efter kalkylator (eftersom det verkar vara svenska någonstans därnere)

Det här förstår jag faktiskt inte alls. Jag har systemet på engelska. Skriver jag kalky så får jag inte upp kalkylator, behöver skriva på engelska. Däremot skriver jag som längst kalk så får jag upp förslaget på kalkylator i startmenyn.

Skrivet av SuperSverker:

Windows 11 tvingas på ganska många större arbetsplatser under året då man inte vill betala miljoner för att fortsätta köra W10.

Fast det är något som ditt företag valt att göra, inte MS/Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det här förstår jag faktiskt inte alls. Jag har systemet på engelska. Skriver jag kalky så får jag inte upp kalkylator, behöver skriva på engelska. Däremot skriver jag som längst kalk så får jag upp förslaget på kalkylator i startmenyn.

Fast det är något som ditt företag valt att göra, inte MS/Windows.

Det är ju lite som att säga att Peugeot anno 2002 är driftsäkra [/i] för min funkade och då kan ingen annan ha problem [/i].
Har stött på det flera gånger, både privat och jobbet och sker enbart med W11 särskilt med engelska som visningsspråk och något annat språk på tangentbordet.

Oktober 2025 är det stopp om du inte vill punga ut 600kr per licens per år vilket absolut låter frivilligt.
Att jag råkar jobba med någon som satt December 2024 som gräns är väl iofs mitt egna fel

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Saker som stör mig dagligen:

Startmenyn är en katastrof

Taskbar är förstörd, också de legacyfunktioner som kunde möjliggöra sömlösa tillägg för att göra den brukbar igen är trasiga. Får köra Start11 med en herrans massa buggar och en ganska dålig UX som någon slags "lösning"

Helt idiotiska förändringar i statusfältet, varför grupperas överhuvudtaget nätverk volym osv? Ogenomtänkta förändringar som inte ger användaren någonting

Ny volymkontroller, självklart är den på alla sätt sämre än den gamla - måste köra någon genväg för givetvis finns den gamla hederliga volymkontrollen som gör sitt jobb kvar men förstås mer omständigt att behöva krångla för att microsoft bestämt sig för att uppfinna ett trekantigt hjul som inte rullar

Kontrollpanelen följer av någon anledning inte systemtemat så varje gång jag startar den är det som att kliva ut på longen i CS, hela bakgrunden är knallvit. Jag är för övrigt kluven avseende inställningar VS kontrollpanelen i W11, Denna oförmåga att bestämma sig för vilken som gäller och kväsa ut den ena eller andra börjar bli smått komisk. Kanske är inställningar i vissa avseenden lite bättre än hur det var i W10? Har inte börjat se någon reklam än men har också kört diverse rensningsscript vid installation så det kanske inte blir aktuellt.

Off the top of my head...

Det här är ett nytt Vista. Ställt mot sin föregångare ger W11 överhuvudtaget inte någon UI/UX förbättring för användaren om man inte blir förundrad av rundade hörn. Ett halvhjärtat försök av MS att sno åt sig diverse idéer från andra och sen inte gå hela vägen vid implementation, det lät bättre när det fortfarande var i startgroparna och det var aktuellt att kunna köra androidappar direkt i W11 - det hade åtminstone varit en ny funktion av betydelse.

Har försökt att ge skiten en ärlig chans men det kommer ingenting nyttigt i uppdateringsväg och MS verkar överhuvudtaget inte tillkännage problemen som finns med UI. Det ligger på bordet att gå tillbaka till W10 men det är omständigt när man väl installerat allt och det svider när MS avser att ta död på det under nästa år.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Avstängd

Även jag kör MS Win 10 på mina datorer och jag är klart nöjd med operativet. Vad jag mest grubblar över är hur länge BankID (för stationära datorer & laptops) verkligen kommer att funka med "gamla" 10:an? Tillhör den där extremt lilla klicken svenskar som varken använder mig av smartphones eller tablets.

Visa signatur

Jag besöker SWECLOCKERS för att lära mig mer om datorer och även om mina nära vänner inte tror mig så kan jag mer om datorer idag än vad jag kunde igår.

Permalänk
Medlem

Så 2/3 datorer lever på ett snart EOL OS? Känns som att någon borde tvinga att man inte kan sluta uppdatera något som används av så många