Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Nice try. Höj dig!

Haha men kom igen! Om vi kollar tidigare i tråden sitter du som en typisk "vet bäst" och konstant dumförklarar folk som inte håller med dig. När du gav mig öppet mål kunde jag inte hålla mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Haha men kom igen! Om vi kollar tidigare i tråden sitter du som en typisk "vet bäst" och konstant dumförklarar folk som inte håller med dig. När du gav mig öppet mål kunde jag inte hålla mig.

Sorry, fortfarande inte intresserad av att internetbråka.

Permalänk
Medlem

Förra säsongen klämde Sainz Verstappen på samma sätt som Norris blev klämd igår. Jag tolkar det som att Max (2023) vet att föraren framför omöjligt kan hålla koll i backspeglarna så nära kurvan, utan behöver fokusera på apex, så han avvaktar lite och väljer en annan linje i kurvan i stället för att försöka på utsidan.

Norris blev lite ivrig. Även om kollisionen var Verstappens fel hade den kunnat undvikas av Norris.

2024

2023

Permalänk
Medlem

Ta bort däckvärmare i F1, så vi kan få det roligt i varje tävling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter4C:

Ta bort däckvärmare i F1, så vi kan få det roligt i varje tävling.

Sker väl nästa år?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Han (Max) blev väl misstänkt för att reagera på bakomvarande förare i flera varv innan de körde in i varandra. Inte att han svängde under inbromsning. Jag vill påstå att teamet i RB kunde ha gjort ett klart bättre jobb med att säga detta till Max då det var öppen kommunikation om detta. Jag både tror och hoppas på att domarna kommer vara hårdare på detta nästa säsong.

DRS behöver mer effekt, men att själva sträckan kan vara kortare. Då kommer spårbyten hända mycket tidigare och man slipper detta, annat än i första kurva.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Helt klart Max fel igår men allstå förväntad mig bättre från Norris trodde han var bra nog att kunna köra om utan att försöka med divebombs varje gång. Hans team kollega Piastri som är i sitt andra år F1 gjorde flera fina omkörningar igår.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Helt klart Max fel igår men allstå förväntad mig bättre från Norris trodde han var bra nog att kunna köra om utan att försöka med divebombs varje gång. Hans team kollega Piastri som är i sitt andra år F1 gjorde flera fina omkörningar igår.

Mackan har inte farten på rakorna för att kunna slåss med RB;n, det är därför Norris bombar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Piastris omkörningar var dock inte av Max.
Är ju klart lättare att köra om lite långsammare bilar.

Inte för att favorisera någon, men gissar att Max hade kört lite över gränsen och "tryckt av" Norris oavsett vart han hade gjort sitt försök till omkörning. Nu valde han stället där det varit enklast för honom att lyckas, och med lägst risk till katastrof för egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Piastris omkörningar var dock inte av Max.
Är ju klart lättare att köra om lite långsammare bilar.

Inte för att favorisera någon, men gissar att Max hade kört lite över gränsen och "tryckt av" Norris oavsett vart han hade gjort sitt försök till omkörning. Nu valde han stället där det varit enklast för honom att lyckas, och med lägst risk till katastrof för egen del.

McLaren har väll varit den snabbast bilen sedan Imola kanske inte denna helgen då men i Imola, Kanada och Barcelona var det definitivt den snabbast bilen.

Nja tror inte Norris har vad som krävs för slåss om VM titel. Sedan Imola har Mclaren var snabbast Verstappen har vunnit 3 race Norris 0 om jag ska vara ärlig så är Norris en sjukt överskattad förare och då är jag själv mer av ett Mclaren fan en ett Red Bull fan.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Känns som många av incidenterna i f1 är pga av att man en gång låtit det vara. Vi har haft hårda regler i bok, ändrades till "let them race", sen nya regler som skulle vara tydliga men som skapade konflikt till dagens mer mjuka regler men racingen är desamma fortfarande

Är det asfalt utanför kurvan så får försvarande bil byta spår i bromszon litegranna, den får trycka av bakomvarande bil utanför vita linjen så länge denna förare själv är kvar på banan. Samtidigt får attakerande förare divebomba och göra samma om han är sida vid sida vid apex och "i kontroll". Väldigt ful racing tycker jag.

Det intressanta är att kurva 4 fick perez straff för mycket mindre incident och där och kurva 6-7 har de fått bestraffningar för att trycka av folk varje gång.
De borde sätta 1-2m grus utanför varje kurva så kanske de slutar upp med dessa idiotfasoner.

Klart alla förare kommer köra så här så länge det inte straffas. Tycker det är viktigt att max straffades här och det ska vara tydliga att även det norris försökte med "divebombsen" innan inte är ok också, det bör ha varit en bilbredd utanför norris så länge max var någolunda jämte. Samt max rörelse i bromszonen. ALLA borde ha fått reprimand, iaf en varning.

Att attakera eller försvara på så sätt att man lyckas hindra andra bilen från att svänga in sen vrida runt bilen så att andra bilen är "bakom" är ingen rolig racing i min mening.
Det måste finnas chans att hålla sig kvar på utsidan i sådanna hårnålar (om man har farten) utan att vara garanterad att bli utpetad. Annars finns det bara divebombs man kan göra.

Detta racet såg vi flera omkörningar (av piastri) på utsidan i t4 och t6 och jag tror att vi sett fler om man tilgodosett det i reglerna. Omkörningar där har vi sällan sett innan då dessa hade blivit avtryckta innan och hårdare regler har gett dessa omkörningar och möjligheter.

Kört iracing ligor där de varit stenhårdda på just sånt här, IVRA t.ex. Hade vi varit tillåtna till vad som är tillåtet i f1 hade sånna här strider inte gått att ha (höger sida, kolla sverige blå gul prototyp). Man hade inte blivit lämnad plats alls.
https://youtu.be/XniSXTN-s5A?t=17886
Gick att försvara både på insida och utsida, i flera kurvor, flera varv, alla lämnade plats nog för en bil om det var en bil där, då räcker en nos inne. Dock mulitclass som komplicerar denna fight som slutar rätt abrupt med lite netcode i t9-10. Sen var/är reglerna landar i för dombeslut är där också upp till debatt ibland men inte alls på samma nivå som F1.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är för sådant här som man tittar genom alla tråkiga race. Wow!

Jag skulle säga racing incident, men mer Max fel än Landos.

Perez fortfarande bakom Verstappen, efter punktering på Max med mer än halva varvet kvar + 10 sekunders straff. Bakom en HAAS. Kontraktet i fara om han inte skärper sig?

Racets clown: Toto Wolff

Haha, Perez kommer få behålla sitt kontrakt. Redbull är rädda över att om dem nu skulle ta in nån som skiter i status qoue(?) Så kommer det bli hus i helvete när nån verkligen skulle ta fighten till Verstappen.

Permalänk
Medlem

Dags för ännu en fantastisk f1 bana. Norris tar pole tro och Perez missar q2

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Haha Perez är ju ren komedi

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hjälper inte att man sätter sig i gruset det första man gör. Hejja Perez!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Hjälper inte att man sätter sig i gruset det första man gör. Hejja Perez!

Max gjorde exakt samma men lyckades med lite röta rädda bilen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

..Och snart kommer kommentarerna från RB att golvet var skadat, detta är inte en materialsport lol, RB visar hur man missköter ett toppteam totalt, signa Perez men inte Sainz eller Ricciardo, gamla gubben borde vara först att ryka, händer nog nu när RB inte tar märkesmästerskapet längre, kommer att kosta många miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av efditac:

..Och snart kommer kommentarerna från RB att golvet var skadat, detta är inte en materialsport lol, RB visar hur man missköter ett toppteam totalt, signa Perez men inte Sainz eller Ricciardo, gamla gubben borde vara först att ryka, händer nog nu när RB inte tar märkesmästerskapet längre, kommer att kosta många miljoner.

Sainz skulle aldrig vilja gå till Red Bull var ju en del bråk med hans och Verstappen passa när det körde Torro rosso tillsammans.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av efditac:

Bilen är gjord för att passa Verstappen, och Perez verkar inte kunna anpassa utan måste ligga på en gräns han inte är bekväm med. misstänker att det skulle vara samma sak med Sainz och jag har för mig att vi såg samma sak med Ric när han väl körde för RB.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Bilen är gjord för att passa Verstappen, och Perez verkar inte kunna anpassa utan måste ligga på en gräns han inte är bekväm med. misstänker att det skulle vara samma sak med Sainz och jag har för mig att vi såg samma sak med Ric när han väl körde för RB.

Bilen är nog gjord för att kunna gå så snabbt som möjligt runt banorna.
Föraren påverkar säkerligen inte utvecklingen av bilen, däremot inställningarna man gör med den bil som utvecklats.
Kanske Perez mekaniker inte kan hitta inställningar som är både snabba och perez klarar av.
Men knappast att bilen är gjord för en förare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av efditac:

Sporten handlar om pengar i slutändan.

Man kan vinna pengar genom att segra i mästerskapet men man kan attrahera sponsorer på fler sätt än att vinna konstruktörsmästerskapet. Speciellt nu när RB är på väg att ingå i partnerskap med Ford är nog nordamerikanska marknaden än mer betydelsefull än någonsin.

Men jag kan tänka mig att Perez är rätt marknadsföringsbar i amerikat och har med sig stora sponsorer dessutom.
Det kan skapa stora intäkter den vägen, och så länge Max fortsätter vinna förarmästerskapen är de ju fortfarande en vinnare.

Speciellt nu inför större regelförändringar 2026 finns det ju stora fördelar att inte vinna konstruktörsmästerskapen men ändå få in pengarna

Men detta är bara min teori om varför de vill ha Perez där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av efditac:

Det rapporterades om skadat golv redan under Q2.
F1 är väl om något en materialsport, har någon påstått annat?
De leder konstruktörs-VM och har vunnit senaste två åren. Kanske ska avvakta med domen?

Njut istället av en betydligt roligare och mer spännande säsong i år än föregående 2 åren

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Föraren påverkar säkerligen inte utvecklingen av bilen, däremot inställningarna man gör med den bil som utvecklats.
Kanske Perez mekaniker inte kan hitta inställningar som är både snabba och perez klarar av.
Men knappast att bilen är gjord för en förare.

Bilen är gjord för Verstappen, det kan vem som helst förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Rätt

Skrivet av Sidde:

Föraren påverkar säkerligen inte utvecklingen av bilen

Fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Den här intervjun är rätt intressant på just den biten.

Alex Albon on Max Verstappen's Secret Techinque

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Den här intervjun är rätt intressant på just den biten.

Alex Albon on Max Verstappen's Secret Techinque

Okej, men det säger ingenting om nu? Då va inte Verstappen en världsmästare, då va inte Verstappen det han är idag. Kollar man på hur nära Perez var mot Verstappen i början av det nya reglementet så var det inte den stora skillnaden som det är idag. Så jag står faktiskt fast vid att Redbull har byggt bilen mer åt vad Max vill ha utav en bil än vad Perez vill ha.

Permalänk
Medlem

Naturligt att den förare som ger bäst pace sätter sin prägel på bilen. Det är sällan de stabilaste setuperna man kör är de snabbaste.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Sporten handlar om pengar i slutändan.

Man kan vinna pengar genom att segra i mästerskapet men man kan attrahera sponsorer på fler sätt än att vinna konstruktörsmästerskapet. Speciellt nu när RB är på väg att ingå i partnerskap med Ford är nog nordamerikanska marknaden än mer betydelsefull än någonsin.

Men jag kan tänka mig att Perez är rätt marknadsföringsbar i amerikat och har med sig stora sponsorer dessutom.
Det kan skapa stora intäkter den vägen, och så länge Max fortsätter vinna förarmästerskapen är de ju fortfarande en vinnare.

Speciellt nu inför större regelförändringar 2026 finns det ju stora fördelar att inte vinna konstruktörsmästerskapen men ändå få in pengarna

Men detta är bara min teori om varför de vill ha Perez där.

Pris pengar får man bara för att vinna konstruktörs mästerskapet teamet får inget av vinna förar vm titeln.

Så självklart designar man en bil för att vara så snabb som möjligt och inte för en förare.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Uppenbarligen inte Albon har sagt att det inte var korrekt iallfall under hans teams i Red Bull. Tror inte att det är så nu heller. Låter otroligt dumt att designa en bil efter en förare när vinst pengarna ligger i konstruktörs titeln och inte förare vm.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Arvid Lindblad 🔥🔥🔥🔥

Dold text