Nu kan du enkelt skicka pengar över hela Norden – utom i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du har alltså gått på lögnerna.
Kontanthantering är hela det ursprungliga syftet med att ha pengar på banken.
Banken skyddar pengarna och lånar ut dom till andra och tjänar pengar på räntor på utlåningen.
När banken inte längre skyddar pengarna så kapar jag helst mellanhanden.
Att färre använder kontanter är för att det ganska länge varit billigare att använda digital valuta, klart dom inte vill ha kontanter när varje transaktion kostar 49Kr istället för 10Kr.
Hur skulle du själv göra, köpa bröd för 10Kr eller samma limpa för 49Kr?

Det är bankerna som inte vill ha kontanter, inte privatpersoner.
Endast en liten klick yuppies skulle föredra digital valuta om det var omvända transaktionskostnader.

Följ pengarna!

Svenskarna har varit mycket bra på att själva digitalisera betalningar, förändringen kom nerifrån. Fanns inte några avgifter för kontanter när övergången började ske, så personligen så uppfattar jag att det mer handlade om att man tyckte det var smidigare.

Förövrigt så gillar jag personligen inte precis att vi förlitar oss på amerikanska betalkort (går du igenom mina inlägg så kommer du hitta mina åsikter på ämnet), men sanningen är att tåget har gått för att tvinga handlare att acceptera kontanter, skulle dock vilja ha betalkortssystem ägda och kontrollerade av något baserat i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag avbryter flödet med en undran.

Går det idag att gå till en bank/annat och sätta in pengar till någon?

Typiskt scenario: Köpa en grej på marknaden här. Har kontanter.
(Nej kontanterna ska inte in egna kontot först)

Tror nog att det är dött.

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sa-betalar-...

Läget för sex år sedan:

https://www.svd.se/a/One9ok/bara-tre-kontantkontor-kvar-for-s...

Kontantkontor (2018):
Handelsbanken, 270 kontor av 420
Nordea, 15 kontor av 133
SEB, 7 kontor av 118
Swedbank, 3 kontor av 214

Och Handelsbanken har sedan dess följt de andra. Och jag skulle gissa ingen av dem längre tar emot kontanter över disk.

Du kommer nog tvingas sätta in pengarna på ditt konto (via en Bankomat) och sedan betala digitalt.

Mer intressant är vad ens möjligheter är om man har en massa mynt... Man får väl handla för dem på ica...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Det går väldigt enkelt att skicka pengar i hela världen som kommer fram direkt utan några banker bara man använder Bitcoin.

Fy för Kronan.

tsts bitcoin, känns som det är bara till för dom mindre lagliga grejer att handla för.. knappast nåt som average svenskar kommer använda iframtiden för sina köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

4% är en absurt hög avgift. Vipps MobilePay kommer ha oerhört svårt att konkurrera på svensk mark då man praktiskt taget inte tillför något nytt till bordet. Med det sagt ska konkurrens alltid välkomnas, men att skicka pengar mellan nordiska länder kommer vara långt ner på listan för svenska användare, om inte praktiskt taget en nästintill obefintlig önskan.

Tänk på att det finns många som bor i ett land och har släkt och vänner i ett annat, de kan säkert också vilja skicka pengar på ett smidigt sätt, själv använder jag PayPal men det är inte särskilt snabbt om man vill ha pengarna på kontot

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

4% låter mycket? eller?

Vad är avgiften med Revolut, tex?

Helt gratis eller nästan helt gratis beroende på hur man skickar och tar emot

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

4% låter sjukt. Banköverföring inom EU är väl gratis i alla fall de senaste jag har gjort. Bor i Österrike och här har folk bankkonto fortfarande från sina hemländer som Ungern, Italien, Tyskland etc.

Revolut är även det gratis.

Känns väl okej att inte ta 4%.
Sen tar ju inte PayPal någon avgift heller att mndet är under en viss summa? Avgifter gäller ju betalningar inte när man skickar till varandra. Vet inte detaljer exakt men har används både PayPal och Revolut för att föra over pengar efter restaurangbesök eller random småsaker, inte en person skulle göra det om man betalade 3,4% varje gång.

Permalänk
Medlem

Framförallt allt väldigt synd om alla som ännu enklare vill tvätta pengar eller annars undandra intäkter från skatt. (World's smallest violin playing)

Permalänk
Medlem

1% för att överföra mellan länder hade varit rimligare.

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig varit i behov av att skicka pengar till någon från dessa länder ändå, lol.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Skickade 4000 NOK till Norge via Wise och betalade 31kr i avgift

Skickade på fredagen och det kom fram på måndagen.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Vipps så blev det ointressant...

4% vilket j-la rån

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

4% låter mycket? eller?

Ja det är sjukt mycket. Orimligt mycket.

Revolut tar inte ut någon avgift alls. Man kan dessutom öppna konton med utländsk valuta och skicka/växla pengar mellan kontona fritt från avgifter. Älskar enkelheten med Revolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Det går väldigt enkelt att skicka pengar i hela världen som kommer fram direkt utan några banker bara man använder Bitcoin.

Fy för Kronan.

Överföringsavgifterna kan vara hutlöst höga på Bitcoin. Kul att betala 650 kr som det var i 2021.
Nu verkar det vara runt 40 kr - så skickar man mindre belopp känns det ointressant.
https://www.hedgewithcrypto.com/how-much-is-a-bitcoin-transac...

Citat:

The average fee for transacting Bitcoin is USD 3.76.
Bitcoin transaction fees were at their highest in April 2021 when they cost approximately $60 per BTC.
In comparison to traditional payment processors such as PayPal where transaction fees are higher, it is generally cheaper to transact Bitcoin.

Använder själv Swish, Vipps och Revolut beroende på situation

Men när jag skulle föra över en större summa från Sverige till Norge blev det gammelbanken.
Ringde in för att låsa kursen. De tog runt 500kr i avgift men det fick jag igen med råge på bättre kurs.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Swish är inte gratis, de tar betalt från handlaren för hanteringen, mellan en och tio kronor per transaktion beroende på bank och belopp som kunden handlar för, och sen i de flesta fall även en avgift för att bli ansluten och en fast månadskostnad.

Bankerna tar oftast en fast avgift från handlaren ja. Men snarare mellan 1kr och 2,5kr beroende på bank. Inte sett högre än så.
Det är alltså en fast avgift och är likväl lika låg vid en Swish på 10 000kr.
Det är en låg kostnad för en såpass bra tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Överföringsavgifterna kan vara hutlöst höga på Bitcoin. Kul att betala 650 kr som det var i 2021.
Nu verkar det vara runt 40 kr - så skickar man mindre belopp känns det ointressant.
https://www.hedgewithcrypto.com/how-much-is-a-bitcoin-transac...

Använder själv Swish, Vipps och Revolut beroende på situation

Men när jag skulle föra över en större summa från Sverige till Norge blev det gammelbanken.
Ringde in för att låsa kursen. De tog runt 500kr i avgift men det fick jag igen med råge på bättre kurs.

Du snackar om on-chain transaktioner som kostar i just denna stund 8,42kr ~ 9 sat/vB för att komma med senaste blocket. Såna transaktioner bekräftas också inte direkt vilket gör dem dåliga för vardagliga transaktioner. Men där finns det flera tekniker som löser dessa problem ett av dem populäraste är Lightning. Det finns en rad olika plånböcker för lightning, helt decentraliserade noder som vidarebefordrar andras transaktioner så du får satoshis som en avgift, decentraliserade plånböcker som nyttjar en 3e parts tjänster för att förenkla likviditet och de där någon annan 3e part helt har kontroll likt en bank.

Jag köpte nyligen ett presentkort på Bitrefill som stödjer lightning betalningar där presentkortet kosta 19 749 SAT ~ 132kr och jag fick betala en avgift på 82 SAT ~ 0.55kr för att kunna göra transaktionen som bekräftades direkt. Min plånbok säger att betalningen tog 817ms.

Permalänk
Medlem

@Gimberg: tack för utfyllande info. Bra att det finns möjligheter för billigare transaktioner.
Det är ju inte helt enkelt att sätta sig in i detta för den breda massan än så länge tyvärr.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Fy för Kronan.

Sedan kostar det 19,23 kr att skicka pengar med bitcoin, vilket är långt ifrån gratis..

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är bankerna som inte vill ha kontanter, inte privatpersoner.
Endast en liten klick yuppies skulle föredra digital valuta om det var omvända transaktionskostnader.

Följ pengarna!

Nej, det är en stor andel av befolkningen som föredrar kort framför kontanter, annars hade folk inte slutat använda kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaz:

Sedan kostar det 19,23 kr att skicka pengar med bitcoin, vilket är långt ifrån gratis..

Se detta svar. Du kan köra din egna nod som vidarebefordrar transaktioner och göra det gratis om du vill. Men inget är gratis, speciellt om det är en decentraliserad teknik och man vill utnyttja andras noder för att skicka pengar.

Permalänk
Medlem

Ser ingen vits med att detta släpps när revolut finns och har världens enligt mig bästa p2p lösning.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk

Idéen med Vipps i Sverige är att du kan betala för offentlig trafik, parkeringar, restauranger eller i andra affärer när du är turist nånstans i Norden. Precis som att många ställen har en QR kod för Swish som betalning, är det likadan i de andra nordiska länder. Att ha en app som man kan sköta alla betalningar i, gör livet lättare när man besöker grannlandet. Det är surt att stå ett ställe där allting är så hyperdigitalt och smart, så det bara är den inhemska befolkningen som kan betala via lokala landets betalapp.

Det att överföra pengar mellan länderna kan i vissa fall vara billigare via andra tjänster, dock mera omständigt kanske.

Permalänk
Medlem

Bara en tidsfråga innan Sverige är med också. Vet!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

4% är en absurt hög avgift.

Verkligen, speciellt eftersom vi kan anta att det primärt kommer vara större summor som skickas.

Permalänk
Medlem

Kan vara lägligt att lansera dessa nu då Swish låter en inte handla när man vill när det gäller stora summor.
Skulle köpa en bil idag men kunde inte öka tillfälliga beloppet utan 2 dagars fördröjning. Kan lika bra använda vanlig bank till detta såfall?

SÅ ska man köpa något lite dyrare så måste du planera 2 dagar framåt.
Hoppas inte dessa nya tjänsterna har samma spärr.

/Andy

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2Andy:

Kan vara lägligt att lansera dessa nu då Swish låter en inte handla när man vill när det gäller stora summor.
Skulle köpa en bil idag men kunde inte öka tillfälliga beloppet utan 2 dagars fördröjning. Kan lika bra använda vanlig bank till detta såfall?

SÅ ska man köpa något lite dyrare så måste du planera 2 dagar framåt.
Hoppas inte dessa nya tjänsterna har samma spärr.

/Andy

Jag tror tyvärr att det är de kriminella som gjort att banken måste införa de reglerna. Som via telefon ringer och bedrar eller ber folk på gatan tvätta pengar.

Sedan kanske banken ska kommunicera sina ändringar med kunderna bättre. Jag utgick också fortfarande från att man kunde ändra beloppsgräns direkt utan framförhållning. Så jag blev ett stycke rikare på information tack vare dig.

Till ursprungliga änmet, jag ser ingen vits med Vipps i Sverige. Om man inte har nordiska vänner eller reser i norden. Swish integrerar helt med banken. Man behöver inte koppla kreditkort eller föra över i förväg.

4% mellan länderna låter högt, vid högre summor. Bättre med en avgift för de mindre transaktionerna som övergår i procent. 40kr på 1000-lappen är mycket. 4kr på 100-lappen kan jag köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja det är sjukt mycket. Orimligt mycket.

Revolut tar inte ut någon avgift alls. Man kan dessutom öppna konton med utländsk valuta och skicka/växla pengar mellan kontona fritt från avgifter. Älskar enkelheten med Revolut.

Tycker det ser ut som att det kostar 10kr per överföring hos Revolut? Allså blir det 1% på en tusenlapp.

https://www.revolut.com/sv-SE/international-transfers/

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

4% låter mycket? eller?

Revolut tar inte ut någon avgift mellan två användare oavsett hemmaland.

Swish är störst men knappast den tjänst vi behöver i dagsläget, klart de vill behålla sitt monopol (precis som BankID, ICA eller allt annat som vi dumlojala svenskar väljer att använda för att sedan gnälla att det saknas konkurrens)

Skrivet av mrfish:

Tycker det ser ut som att det kostar 10kr per överföring hos Revolut? Allså blir det 1% på en tusenlapp.

https://www.revolut.com/sv-SE/international-transfers/

Det är till "vanliga banker".
Är det Revolut till Revolut kostar det inget
(Växelkursen kan iofs krångla till det insåg jag nu...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

4% är en absurt hög avgift. Vipps MobilePay kommer ha oerhört svårt att konkurrera på svensk mark då man praktiskt taget inte tillför något nytt till bordet. Med det sagt ska konkurrens alltid välkomnas, men att skicka pengar mellan nordiska länder kommer vara långt ner på listan för svenska användare, om inte praktiskt taget en nästintill obefintlig önskan.

Det är som att du tog orden ur min mun, både vad gäller avgiften och Vipps chanser att plocka marknadsandelar.

Permalänk

Skulle inte vilja använda något som stavas Vipps eftersom det ser ut som en felstavning. Som om man skulle använda en tjänst som hette Tjaffs eller Grejj.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Svensk, i norge sen 2011. Vipps är grymt integrerat i de norska betalsystemen med allt djupare genomslag, används mer eller mindre överallt och av alla idag. Funkar ju knappt att INTE ha vipps idag, på den nivån är det. Gillar tjänsten, appen, enkelheten i allt.

Besöker sverige flera ggr per år och det suger att swisch och vipps ibte spelar ihop, hade vardagsunderlättat mkt för mig när man umgås och gör aktiviteter med vänner.

Suger att de inte kan komma överens.

Revolut finns ju men är försvinnande få som har det och/eller som kan tänka sig att fixa det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3