Google gör sig redo för sitt största uppköp hittills

Permalänk
Melding Plague

Google gör sig redo för sitt största uppköp hittills

Motsvarande 240 miljarder kronor väntas Google lägga på säkerhetsföretaget Wiz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Google och säkerhet passar inte i samma sammanhang i min hjärna. Dels android med alla dess problem, men också verkligen noll förtroende jag har för några som tjänar alla sina pengar på andras information och spårning…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Google och säkerhet passar inte i samma sammanhang i min hjärna. Dels android med alla dess problem, men också verkligen noll förtroende jag har för några som tjänar alla sina pengar på andras information och spårning…

Skillnad på externa aktörer och de själva. Nu säkerställer de att bara de kan komma åt din data oavsett

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur mycket som satsar på säkerhet och blir bäst på marknaden med att säkra upp sin och "vår" data, när dom sedan med andra handen både säljer den vidare och kartlägger den(läs oss) för att tillgodose sin smutsiga girighet.

Annat än ett väldigt specifikt skapat/fejkat kontot för mobilen(som inte används till något annat) så har jag avsagt mig allt som har med google och deras svinerier att göra. Så långt det är möjligt med den kunskap jag har och dom verktyg som finns till hands. Vilket är under konstant utveckling och påbyggnad efter hand som man lär och ser.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

Trodde först det var företaget WiZ som tillverkar lampor när jag läste nyheten lite snabbt på en annan sida.
Nu förstår jag varför det var en så pass enorm summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Google är snart största namnet i säkerhetsbranschen så börjar nog bli dags att vänja sig

Snart erbjuder de alla produkter som en säkerhetsavdelning på ett företag behöver. Och med all annan data Google redan har så är de i en utmärkt position att bli världsledande inom väldigt kort.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Google är snart största namnet i säkerhetsbranschen så börjar nog bli dags att vänja sig

Snart erbjuder de alla produkter som en säkerhetsavdelning på ett företag behöver. Och med all annan data Google redan har så är de i en utmärkt position att bli världsledande inom väldigt kort.

Skillnad på att lita på dem och vilka produkter/tjänster de erbjuder

Väldigt mycket inom säkerhet handlar också om att hålla all information säker, och inom eu, och att man ska veta att de inte snokar

Inte alls säker att större industrier eller bolag nödvändigtvis är intresserade även om de uppfyller många krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skillnad på att lita på dem och vilka produkter/tjänster de erbjuder

Väldigt mycket inom säkerhet handlar också om att hålla all information säker, och inom eu, och att man ska veta att de inte snokar

Inte alls säker att större industrier eller bolag nödvändigtvis är intresserade även om de uppfyller många krav

Jo men köper du deras molnlösningar så behöver du ju lita på dem

Eftersom Google håller på att köpa upp bästa verktygen så lär stora företag köpa mer av deras tjänster.

Inte som att det är enorm skillnad om man köper av Google, Cisco, Amazon eller Microsoft

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Spelar ingen roll hur mycket som satsar på säkerhet och blir bäst på marknaden med att säkra upp sin och "vår" data, när dom sedan med andra handen både säljer den vidare och kartlägger den(läs oss) för att tillgodose sin smutsiga girighet.

Annat än ett väldigt specifikt skapat/fejkat kontot för mobilen(som inte används till något annat) så har jag avsagt mig allt som har med google och deras svinerier att göra. Så långt det är möjligt med den kunskap jag har och dom verktyg som finns till hands. Vilket är under konstant utveckling och påbyggnad efter hand som man lär och ser.

Vem säljer de vår data till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Vem säljer de vår data till?

Det undrar jag också. Vad jag vet säljer de ingen data, de använder den själv bara

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det undrar jag också. Vad jag vet säljer de ingen data, de använder den själv bara

Precis, det är som skillanden mellan att sälja hönan eller äggen. Google har förmågan att förädla vad de samlar in och tjäna pengar på det så varför skulle de sälja rådatan? Så att då andra skall kunna förädla den och tjäna pengar på det?
Att då jämföra med någon app man installerar på telefonen som samlar in information men saknar möjligheten/förmågan att förädla det och därmed säljer allt.

Google samlar in en massa information om folk, vilket i sig är oroande, men jag är inte det minsta orolig för att de skulle få för sig att sälja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Precis, det är som skillanden mellan att sälja hönan eller äggen. Google har förmågan att förädla vad de samlar in och tjäna pengar på det så varför skulle de sälja rådatan? Så att då andra skall kunna förädla den och tjäna pengar på det?
Att då jämföra med någon app man installerar på telefonen som samlar in information men saknar möjligheten/förmågan att förädla det och därmed säljer allt.

Google samlar in en massa information om folk, vilket i sig är oroande, men jag är inte det minsta orolig för att de skulle få för sig att sälja den.

Gör ingen skillnad om de sålt den eller inte när de blir hackade och allt läcker ut. Grundproblemet är själva insamlandet