Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag håller med. En annan sak man kan fråga sig är varför jag har en UCG, en switch med 8 portar och en Cloud key i stället för endast en UDM SE. Den tanken slog mig idag

Ja det hade gjort det enklare, den har allt på rätt sida. Antingen hade du ingen plan från början, eller smög du igång och blev lite beroende och köpte lite prylar i taget. Men det förklarar inte de saknade märkningarna

Skrivet av koSmiQ:

[..]

Deras nyare switchar har inte det upplägget, de har allt på en rad över hela istället för två kortare på höger sida.

Vet inte vad du tänker på för utrustning. Jag tänker på deras routrar och cloudkeys som har anslutningar på framsidan och display på baksidan eller tvärt om eller hur man ser det. Blir fel vilket som man installerar det. De är inte ensamma om det, även de mindre enterprise-brandväggarna gör samma sak. Du vill ju i det här fallet se displayen på framsidan, men enkelt kunna koppla på baksidan och även se om länken är nere eller uppe. Hade den legat löst hade man kunnat lyft ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja det hade gjort det enklare, den har allt på rätt sida. Antingen hade du ingen plan från början, eller smög du igång och blev lite beroende och köpte lite prylar i taget. Men det förklarar inte de saknade märkningarna

Vet inte vad du tänker på för utrustning. Jag tänker på deras routrar och cloudkeys som har anslutningar på framsidan och display på baksidan eller tvärt om eller hur man ser det. Blir fel vilket som man installerar det. De är inte ensamma om det, även de mindre enterprise-brandväggarna gör samma sak. Du vill ju i det här fallet se displayen på framsidan, men enkelt kunna koppla på baksidan och även se om länken är nere eller uppe. Hade den legat löst hade man kunnat lyft ut den.

Var jag som missförstod dig. Jag tänkte på deras nya Pro Max-serie av switchar där allt på framsidan sitter över hela bredden istället för på ena sidan

Som den här: https://www.dustinhome.se/product/5020009384/unifi-pro-max-16...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

De är dock inte tänkta att rackmonteras så då känns det ganska rimligt att göra så ändå kan jag tycka.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vet inte vad du tänker på för utrustning. Jag tänker på deras routrar och cloudkeys som har anslutningar på framsidan och display på baksidan eller tvärt om eller hur man ser det. Blir fel vilket som man installerar det.

Har en Cloud Key Gen 2+ i rackhöljet (tillbehör), och både display och Ethernetanslutning hamnar på framsidan då när den sitter i racket. Tycker det ser helt OK ut och fungerar praktiskt bra.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Verisure har bytt min huvudenhet men ”glömde” att ta med sig den tidigare minienheten. Den störde då ut alla andra enheter och hela larmet betedde sig ytterst märkligt, vilket enligt teknikern, beroende på minienheten. Nu är den borta och allt fungerar som det ska. Det kan dock leda till att alla enheter inte längre kan få anslutning till huvudenheten då minin agerade som förstärkare. Verisure tyckte då att de antingen skulle sälja en till enhet till mig (glöm det) eller flytta på den befintliga. En flytt hjälpte. Den nya huvudenheten kan kopplas mot internet via kabel eller Wi-Fi (2.4ghz), vilket inte gick på den tidigare huvudenheten.

Okej, jo jag håller diskussion med Verisure om det där bytet. Men de vill ha 3000 för det hela, ska byta ut rökdetektorerna samt manöverpanelen också. Men samtidigt hört vissa som fått bytet kostnadsfritt så jag är kluven. Nya enheten låter ju stabilare då den även har trådat/wifi. Mini enheten kan jag alltid flytta på tänker jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Okej, jo jag håller diskussion med Verisure om det där bytet. Men de vill ha 3000 för det hela, ska byta ut rökdetektorerna samt manöverpanelen också. Men samtidigt hört vissa som fått bytet kostnadsfritt så jag är kluven. Nya enheten låter ju stabilare då den även har trådat/wifi. Mini enheten kan jag alltid flytta på tänker jag.

Jag bråkade rejält och fick först ner priset till 1000 kr. När det sedan började strula, plus att installatören sa att Telia förlängt livslängden på 2G/3G till 2027 (och därmed skulle inte ens bytet behövts nu), så strök dom fakturan. Även rökdetektorerna byttes ut.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag hade ingen plan på att rackmontera någonting förrän jag kom över ett sådant kit till min cloud key.

Nu har jag precis ersatt CK2, UCG och min switch med en UDM SE. Det gick skitsmididigt att migrera till denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Var jag som missförstod dig. Jag tänkte på deras nya Pro Max-serie av switchar där allt på framsidan sitter över hela bredden istället för på ena sidan

Som den här: https://www.dustinhome.se/product/5020009384/unifi-pro-max-16...

De tycker jag är fulare rent estetiskt jämfört med en vanlig placering av portarna i två rader, vet inte varför. Men påminner om gamla typ Cisco 2950 som hade alla portar på en rad, att det påminner om gamla tider. Bara 16 portar, vilket inte räcker för att mata en 24-panel.

Skrivet av blunden:

De är dock inte tänkta att rackmonteras så då känns det ganska rimligt att göra så ändå kan jag tycka.

Nej, men man kan ju inte köpa en dyrare produkt med mer prestanda än man behöver bara för att kunna rackmontera den. Även om jag ibland har tanken då det alltid är bökigare att få det snyggt. Så det blir ett val man får göra med den billigare instegsprodukten.

Skrivet av martinot:

Har en Cloud Key Gen 2+ i rackhöljet (tillbehör), och både display och Ethernetanslutning hamnar på framsidan då när den sitter i racket. Tycker det ser helt OK ut och fungerar praktiskt bra.

https://cf-images.dustin.eu/cdn-cgi/image/format=auto,quality=75,width=1920,,fit=contain/image/d200001002206880/ubiquiti-cloud-key-gen2-rackmonteringskit.jpg

Ja det blir bättre, men lysdioderna på rj45-uttaget stannar kvar på baksidan. Vill minnas att Fortigate har ett tillbehör till sin minsta brandvägg som gör samma sak för alla typ 8 uttagen på baksidan.

Skrivet av p.lindblom:

Jag hade ingen plan på att rackmontera någonting förrän jag kom över ett sådant kit till min cloud key.

Nu har jag precis ersatt CK2, UCG och min switch med en UDM SE. Det gick skitsmididigt att migrera till denna.

https://i.imgur.com/cy6tfrQ.jpeg

Ja UDM är mer praktisk att rackmontera. Tanken med rack är att det ska bli bättre ordning, inte mer diffust där man behöver skruva ner saker för att felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej, men man kan ju inte köpa en dyrare produkt med mer prestanda än man behöver bara för att kunna rackmontera den.

Nja, ibland får man acceptera att entusiast-modellerna är lite dyrare.

Produkten anpassas givetvis för dess tänkta användningsområde och placering. Som de är tänkta att användas är nuvarande placering betydligt snyggare än om man skulle optimera för rackmontering.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt Cloud Gateway Ultra, och installerat den. Internet fungerar fint...........

Hur öppnar jag via inbyggda cloudkey i routern? (har kört via unifi networkserver i windows tidigare)

edit
det är tomt när jag öppnar via min gamla inbyggda app- inte en enda adopterad.
I unifi- appen i smartphonen finns dock allt adopterat. Hur ser jag detta i windows?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fastcat:

Nu har jag köpt Cloud Gateway Ultra, och installerat den. Internet fungerar fint...........

Hur öppnar jag via inbyggda cloudkey i routern? (har kört via unifi networkserver i windows tidigare)

edit
det är tomt när jag öppnar via min gamla inbyggda app- inte en enda adopterad.
I unifi- appen i smartphonen finns dock allt adopterat. Hur ser jag detta i windows?

Öppna webbläsare och knappa in gateway-ip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Öppna webbläsare och knappa in gateway-ip?

tack!
Testade detta unifi.ui.com och knappade in mina credentials- verkar funka. Skall prova det du säger också

EDIT
Inloggning fodrar tvåstegsinloggning. Går det att komma bort från detta?
När jag skriver in IP (192.168.x.x) så vill jag hamna direkt i cloudkey...

Ytterligare fråga: ligger detta ute på nätet eller lokalt? Alltså, går det att logga in i routern utan nätuppkoppling?
Om svaret är nej så är detta mycket negativt enl min mening.

Permalänk
Medlem

Och nu kom ny modell igen.

Cloud Gateway Max

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Och nu kom ny modell igen.

Cloud Gateway Max

Insert "But why" gif-en...Så en aning högre throughput och stöd för NVE-hårddisk? Det är allt? Inbyggt AP och PoE-portar hade varit en värdig uppgradering.

Känns som Ubiquiti spottar ur sig lite väl många modeller?

Varför inte en värdig ersättare till UDR? Som har inbyggd AP, PoE-portar, nyare SoC, bättre format, NVE-hårddisk etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

tack!
Testade detta unifi.ui.com och knappade in mina credentials- verkar funka. Skall prova det du säger också

EDIT

Ytterligare fråga: ligger detta ute på nätet eller lokalt? Alltså, går det att logga in i routern utan nätuppkoppling?

Ja, du bör kunna komma åt den via interna nätverket såvitt jag vet. Går du via unifi.ui.com istället för dess interna IP går det dock via internet. Åtminstone när man hostar controllern själv kan man stänga av Remote Access för att hindra den från att vara nåbar från unifi.ui.com.

Var hamnar du när du går till dess interna IP?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av D3str0yer:

Insert "But why" gif-en...Så en aning högre throughput och stöd för NVE-hårddisk? Det är allt? Inbyggt AP och PoE-portar hade varit en värdig uppgradering.

Varför inte en värdig ersättare till UDR? Som har inbyggd AP, PoE-portar, nyare SoC, bättre format, NVE-hårddisk etc?

exakt, ge oss PoE och AP

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Det är säkert exakt samma chip som Ultra så är väl samma typ allting om man inte vill ha den som ”NVR lite” och inte har över 1000/1000… typ inga som har över 1000/1000 idag ändå.

Sen känns rätt snålt att de kör 2.5gb portar men stödjer bara 1.5gb IPS/IDS…

När den kommer utan inkluderad M2 så den är billigare är det ju bra alternativ för den som vill ha lan 2.5gb, men hur många nyttjar det idag om man maxar internet på 1gb.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fastcat:

tack!

EDIT

Ligger självklart lokalt i din enhet, du kommer alltid åt den sålänge du använder IP-adressen.
Du kan stänga 2Fa men du måste nog välja lokal inloggning först istället för moln (om jag ens har killgissat rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Sen känns rätt snålt att de kör 2.5gb portar men stödjer bara 1.5gb IPS/IDS…

Att köra IDS/IPS är väldigt prestandakrävande (räkna med att tappa bortåt 50-70% av routing-prestandan i högre hastigheter), så skulle de skala CPU-prestandan efter det så hade priset troligen blivit för högt för att den ska sälja bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, du bör kunna komma åt den via interna nätverket såvitt jag vet. Går du via unifi.ui.com istället för dess interna IP går det dock via internet. Åtminstone när man hostar controllern själv kan man stänga av Remote Access för att hindra den från att vara nåbar från unifi.ui.com.

Var hamnar du när du går till dess interna IP?

Bra om det går..! Bra info du kommer med där ang. unifi.ui.com -> internet och Remote Access
När jag använde IP adressen så var jag tvungen att logga in via 2Fa ändå. Vet inte om min webläsare missat att spara inloggningsuppgifterna eller vad det beror på. (kanske det senare?). Någon miss känns det som jag gjort.

Skrivet av tcntad:

Ligger självklart lokalt i din enhet, du kommer alltid åt den sålänge du använder IP-adressen.
Du kan stänga 2Fa men du måste nog välja lokal inloggning först istället för moln (om jag ens har killgissat rätt)

Bra att det ligger lokalt! För mig som upplevt totalt bortfall av internet pga blixtnedslag i närheten är lite skeptisk av "moln-uppkoppling". Fattar dock tanken bakom twostep authorisation, och ev. fördelar. Skall leta efter hur man får bort det, och testa. Kanske återgår till 2Fa igen sen....

Har hittat UNIFI Verify-app nu så lite enklare blev det med 2Fa ändå. Men beroendet av mobilen stör mig lite. Om nån kan tipsa var man ändrar detta så sparar jag tid. Var väljer jag lokal inloggning- routern, Windows 10..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Bra om det går..! Bra info du kommer med där ang. unifi.ui.com -> internet och Remote Access
När jag använde IP adressen så var jag tvungen att logga in via 2Fa ändå. Vet inte om min webläsare missat att spara inloggningsuppgifterna eller vad det beror på. (kanske det senare?). Någon miss känns det som jag gjort.

Bra att det ligger lokalt! För mig som upplevt totalt bortfall av internet pga blixtnedslag i närheten är lite skeptisk av "moln-uppkoppling". Fattar dock tanken bakom twostep authorisation, och ev. fördelar. Skall leta efter hur man får bort det, och testa. Kanske återgår till 2Fa igen sen....

Har hittat UNIFI Verify-app nu så lite enklare blev det med 2Fa ändå. Men beroendet av mobilen stör mig lite. Om nån kan tipsa var man ändrar detta så sparar jag tid. Var väljer jag lokal inloggning- routern, Windows 10..?

Jag tänker att du kan skapa en inloggning till i kontrollern som bara är lokalt, utan epost osv. Som inte har tvåfaktorsautentisering. Som en fallback och för dagligt bruk använder du ditt vanliga konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tänker att du kan skapa en inloggning till i kontrollern som bara är lokalt, utan epost osv. Som inte har tvåfaktorsautentisering. Som en fallback och för dagligt bruk använder du ditt vanliga konto

Ganska exakt (!) vad jag är ute efter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Ganska exakt (!) vad jag är ute efter..

Kolla under konton när du är lokalt inloggad på din controller så tror jag att valet finns där om du skapar ett nytt konto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Udda fråga:
Om man har U7 Pro och UCG Ultra med 1000/1000.
Skulle då U7 Pro med UCG Max kunna processa wifi snabbare om man kör över 2.5gb ända till wan?
Hade det påverkat typ overhead alls?
(Jag menar inte över lan för då är det ju 2.5gb hela vägen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kolla under konton när du är lokalt inloggad på din controller så tror jag att valet finns där om du skapar ett nytt konto.

Det verkar stämma
1. Modify your ...
2. Disable.......... multifaktor..

Klart (tror jag) har inte loggat in igen efter ändringen men verkar ändrat
tack för instruktionen..

EDIT
Funkade fint men jag var tvungen att ändra tillbaka direkt
https://community.ui.com/questions/Upcoming-Multi-Factor-Auth...

Tolkade det som man måste ha multifaktor... från 22 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Det verkar stämma
1. Modify your ...
2. Disable.......... multifaktor..

Klart (tror jag) har inte loggat in igen efter ändringen men verkar ändrat
tack för instruktionen..

EDIT
Funkade fint men jag var tvungen att ändra tillbaka direkt
https://community.ui.com/questions/Upcoming-Multi-Factor-Auth...

Tolkade det som man måste ha multifaktor... från 22 juli

Du måste skilja på lokala konton och konton i deras moln (samt deras forum). De sistnämnda kommer börja kräva 2FA, ja. Det känns väldigt vettigt med tanke på att folk exponerar konfiguration av sitt nätverk dit om de inte slår av Remote Access. Själv har jag det avstängt och når istället miljön via VPN när jag är på språng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du måste skilja på lokala konton och konton i deras moln (samt deras forum). De sistnämnda kommer börja kräva 2FA, ja. Det känns väldigt vettigt med tanke på att folk exponerar konfiguration av sitt nätverk dit om de inte slår av Remote Access. Själv har jag det avstängt och når istället miljön via VPN när jag är på språng.

Tänkte att det var så faktiskt. Fattar dock inte hur jag får till/når lokalt konto. (eller hur man slår av remote access). Kanske var på fel ställe...
Slår jag in 192.168.x.x så hamnar jag i 2Fa inloggning.
Skall göra ett nytt försök!!

Edit
Nu fick jag bort remote access- verkar funka som tänkt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Tänkte att det var så faktiskt. Fattar dock inte hur jag får till/når lokalt konto. (eller hur man slår av remote access). Kanske var på fel ställe...
Slår jag in 192.168.x.x så hamnar jag i 2Fa inloggning.
Skall göra ett nytt försök!!

Edit
Nu fick jag bort remote access- verkar funka som tänkt nu

Skönt att det löste sig. Var lösningen att slå av Remote Access och sedan skapa ett konto eller hur gjorde du?

Ställde in det där för länge sedan i min controller, kanske till och med innan unifi.ui.com lanserades.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Skönt att det löste sig. Var lösningen att slå av Remote Access och sedan skapa ett konto eller hur gjorde du?

Ställde in det där för länge sedan i min controller, kanske till och med innan unifi.ui.com lanserades.

Jag slog av Remote Access, sen funkade det. Loggade in via 192.168.... (för att vara lokalt inloggad). Lätt att förväxla..! Behövde inte skapa (nytt) konto. Hade redan ett.
Tack för hjälpen, och tålamodet! Till alla inblandade.

Hoppas jag gjort rätt och att det fungerar när jag startar upp nästa gång också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Jag slog av Remote Access, sen funkade det. Loggade in via 192.168.... (för att vara lokalt inloggad). Lätt att förväxla..! Behövde inte skapa (nytt) konto. Hade redan ett.
Tack för hjälpen, och tålamodet! Till alla inblandade.

Hoppas jag gjort rätt och att det fungerar när jag startar upp nästa gång också.

Fast slår du av remote access så kommer du inte åt den på fjärr, om su skulle vilja.

Det ska finnas ett val när man gör kontot där det inte är länkat med unifi centralt. Jag har ingen egen dream eller cloud key så kan inte kolla eller guida. Men jag har gjort det på andra jag installerat. Och i kontrollern som man installerar på sin egen dator/server ser det inte likadant ut som det gör i deras egna burkar