Permalänk

Ja, så är det ju. Vi har lyckats göra bootbar USB tidigare. Men det var när vi hade tillgång till Windows. Jag har svårt att se hur vi ska lösa det utan tillgång till det.

Det här skulle ju ta en liten stund eftersom man får vänta på frakt. Men vad tror ni om att köpa det här: https://pcmac.se/produkt/windows-10-home-usb/
Hittar inte att det går att köpa i butik - inte här i krokarna i alla fall.

Permalänk
Medlem

Skulle inte lägga pengar på sånt iaf. fråga nån bekant/kompis om dom kan hjälpa till med att fixa en bootbar sticka så ska det lösa sig utan extra kostnader. vet inte vart ni finns i Sverige heller om nån i forumet kan hjälpa till

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Ta en bild på skärmen när du har usbstickan insatt. När du är där i BIOS som på sista bilden. Jag vill se hur det ser ut där nu.

Är det det här du ville se?

Permalänk
Medlem

Om du testar trycka på usb med "u". Vad händer då? Om det inte fungerar vad händer om du trycker på usb utan u?

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

Filstrukturen ser rätt ut iaf. skumt grafiskt fel du får dock. är det någon gammal skärm du har ansluten?

Den skärmen är ganska gammal. Det är hans andraskärm. Av någon anledning så har hans huvudskärm börjat bråka också. Allt skit samtidigt.. Men även om andraskärmen har några år på nacken så fungerar den fint. Det borde väl inte ha med skärmen å göra att det grafiska felet uppstår.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Om du testar trycka på usb med "u". Vad händer då? Om det inte fungerar vad händer om du trycker på usb utan u?

Är inte helt säker på vad du menar med "u" – UEFI? I listan över "boot device" så har jag testat båda alternativen som finns där. Väljer jag "UEFI: Kingston..." så möts jag direkt av grafikfelet jag skickade bild på innan. Väljer jag den andra så får jag bara en text att jag ska välja en bootbar enhet och starta om.

Permalänk

Eller nu ser jag - du menar det lilla u:et som syns på symbolen i BIOS? Om jag klickar på den så är det bara att namnet visas. Du ser texten som visas under på USB med "u".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Är inte helt säker på vad du menar med "u" – UEFI? I listan över "boot device" så har jag testat båda alternativen som finns där. Väljer jag "UEFI: Kingston..." så möts jag direkt av grafikfelet jag skickade bild på innan. Väljer jag den andra så får jag bara en text att jag ska välja en bootbar enhet och starta om.

Okej. Den "andra" menar du hårddisken eller kingston utan uefi? Jag syftade på kingston utan uefi. Du kan trycka direkt på ikonerna som visas i bios.

Aha det brukar kunna gå att trycka direkt på ikonerna så bootar den från valt medie. Du testade dubbelklicka?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Den skärmen är ganska gammal. Det är hans andraskärm. Av någon anledning så har hans huvudskärm börjat bråka också. Allt skit samtidigt.. Men även om andraskärmen har några år på nacken så fungerar den fint. Det borde väl inte ha med skärmen å göra att det grafiska felet uppstår.

Inget vanligt fel det där. ser ut som att den får fel upplösning/hz iaf. sen vad det beror på vet jag inte. kanske kan avhjälpa med en bios uppdatering. men oavsett så är det ett annat fel som inte är relaterat till huvudfelet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Okej. Den "andra" menar du hårddisken eller kingston utan uefi? Jag syftade på kingston utan uefi. Du kan trycka direkt på ikonerna som visas i bios.

Aha det brukar kunna gå att trycka direkt på ikonerna så bootar den från valt medie.

Jaha. Känns dock bara som namnet visas. Men hur som helst så verkar datorn inte ta emot någon av Kingston-stickorna/partitionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Aha det brukar kunna gå att trycka direkt på ikonerna så bootar den från valt medie. Du testade dubbelklicka?!

Det du vill att han ska göra är exakt samma som startmenyn F11 visar på hans bild. så resultatet kommer att vara detsamma

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om du inte måste konvertera usbstickan till gpt för att få det fungera?! Sådant brukar ske auto när man kör verktyget på en pc, fast det har du ju inte gjort.

Permalänk

Jag har vigt hela dagen åt det här. Börjar inse att jag kanske inte kan lösa det med vad jag har tillgång till här hemma. Tyvärr har min bekantskapskrets Mac och sonens närmaste kompisar är på semester.

Segt läge för sonen eftersom jag behöver åka iväg imorgon eftermiddag. Han har autism och sitter därför mycket hemma. Datorn är viktig för honom. Önskar verkligen jag kunde hitta en lösning innan jag drar iväg, men känns som jag testat det mesta jag kan göra själv.. Jag antar att man inte kan få hjälp med en återställningssticka på typ Netonet eller liknande?

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Jag funderar på om du inte måste konvertera usbstickan till gpt för att få det fungera?! Sådant brukar ske auto när man kör verktyget på en pc, fast det har du ju inte gjort.

Jag vet inte ens vad det innebär. Eller hur jag i så fall skulle göra?

Permalänk
Medlem

Man brukar göra det i cmd eller diskhanteraren går väl också. Testa googla hur man gör det på en mac eller i din sits. Jag har aldrig använt en mac så är ute på hal is där. Fast det finns mycket på nätet om hur man gör. tex här:

https://iboysoft.com/questions/how-can-i-covert-a-mbr-to-gpt-...

Med andra ord för då göra om allt. Jag skulle tippa på det är detta som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Jag vet inte ens vad det innebär. Eller hur jag i så fall skulle göra?

Följ den här guiden fast lägg in win 10 om du hellre vill ha det. Väldigt lätt och pedagogisk.

https://www.youtube.com/watch?v=3MBWsqys7N8 Testa detta först

https://www.youtube.com/watch?v=LS_6Ge86TP4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Jag har försökt med flera olika mjukvaror. Alla kostar pengar. Jag testade dock med en av de som länkades här ovan - Toolbox MeowUSB. Den kostade bara 30 spänn. Verkade också fungera. Den höll på länge och när det var klart så fick man infon att allt gått som det skulle. Men den funkar inte.. Datorn hittat USB-stickan men tar inte alls emot den som bootbar.

Ja, jag hade en återställnings-USB tidigare. Men eftersom den inte heller fungerade "STATUS_WAIT_2 (0x80070002)" - så försökte jag skapa en ny (har bara en USB-sticka). Så nu står jag utan även den halvt fungerande återställnings-USB:n.

Började fundera på om jag ska köpa en Windowssticka i butik. Men verkar sjukt dyrt (typ 1.400 kr) och verkar också svårt att ens hitta (finns bara Win11).

Ja, nästa steg är väl att se om någon av hans kompisar kan fixa en återställnings-USB från en fungerande PC. Dock semestertider, så de han frågat hittills har inte varit hemma..

Knepigt läge.

Felmeddelandet får du eftersom du inte har OS-disken inkopplad. Det är inget fel på stickan. Följ nedan länk och se till att datorn bootar från USB i första hand, så att du kan boota från stickan utan att koppla bort disken.
https://www.technewstoday.com/boot-order-msi/

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

För att inte krångla till det mer för ts. så GPT krävs för partitioner på usb krävs för rent UEFI mode. Vid legacy mode används NTFS. detta väljs som sagt automatiskt när man använder rufus. men eftersom stickan inte bootar varken i legacy mode eller uefi (när ts väljer att boota usb stickan från bootmenyn) så gissar jag att den inte är rätt formaterad/konfigurerad. så nej det hjälper inte att ställa om boot ordningen för att få fart på det isf. Vart bor du vårt avlånga land? en datorbutik borde kunna fixa en bootbar sticka. är ju max 10min jobb om man har en snabb usb sticka. Bor du i närheten av Västerås kan jag fixa det åt dig gratis

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om ni tittar på youtube länkarna jag skickade så gör dom precis detta. De gör om usb stickan till exfat och gpt. Första länken så används någon gratisprogramvara som gör om usb stickan till en win10 installation med några klick. På andra länken gör dom samma sak fast använder någon motsvarighet till cmd fast på mac. Eftersom stickan var i fat32 efter det var klart igår så är det väldigt stor sannolikhet att detta är problemet.

Permalänk
Medlem

Har inte tid att läsa igenom alla svar. Men från egen erfarenhet av att fylla system disken till mer än 95 % Så hamnar jag också i BIOS!

Permalänk
Avstängd

Se till så att hårddisken/SSD är rätt prioriterat inne i BIOS så den bootar direkt in i Windows.

Permalänk

I och med att tiden var knapp och jag redan slitit mitt hår i 1,5 dagar utan vidare framgång så erkände jag mig besegrad och lämnade in datorn på ett ställe här i stan. De konstaterade att två av tre diskar var paj. Vi valde att köpa en ny - en m.2 500GB nvme SSD med en härligt snabb läshastighet. De hjälpte oss fixa allt och uppdaterade även BIOS (så nu stöds Win 11 om han vill ha det i framtiden).

Tack för allt ert engagemang! Sonen är glad och jag kan dra till Stockholm med lite harmoni i kroppen - även om det blev en dag senare än tänkt

Det är väl också läge att nu direkt skapa en bootbar winUSB, så man har den redo om det här skulle uppstå igen

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

För att inte krångla till det mer för ts. så GPT krävs för partitioner på usb krävs för rent UEFI mode. Vid legacy mode används NTFS. detta väljs som sagt automatiskt när man använder rufus. men eftersom stickan inte bootar varken i legacy mode eller uefi (när ts väljer att boota usb stickan från bootmenyn) så gissar jag att den inte är rätt formaterad/konfigurerad. så nej det hjälper inte att ställa om boot ordningen för att få fart på det isf. Vart bor du vårt avlånga land? en datorbutik borde kunna fixa en bootbar sticka. är ju max 10min jobb om man har en snabb usb sticka. Bor du i närheten av Västerås kan jag fixa det åt dig gratis

Tusen tack för erbjudandet. Vi bor i Växjö så det var en bit ifrån

Permalänk
Medlem

Jag är sen på bollen men jag gissar att CMOS-batteriet har dött. Då brukar det se ut så. Har ni provat trycka F2 och sätta datum och tid?
Det ser ut som att ni har 2 tangentbord ansluta,
Priova ta bort det senast ansluta

Permalänk
Medlem

Hade datorn igång virtualisering? Då kanske ni lider av samma problem som mig. Microsofts update 25 juni gjorde så att min dator inte startar och kan ej installera Windows på nytt. Grov gissar på att TPM modulen på moderkortet gått i baklås för mig för min hårddisk försvinner i tid och otid vid ny installation.

Jag hoppas att jag kommer runt problemet ikväll med en ny lös TPM modul och kan uppdatera om det lyckades. Bara en liten ide om inget fungerar för er.

Mvh

Visa signatur

“Common sense is like deodorant. The people who need it most never use it.”
—Anonymous