Fundering om ökat färgdjup och färgblindhet

Permalänk
Medlem

Fundering om ökat färgdjup och färgblindhet

hur vet jag ens om jag kan se extra gröna eller röda?
finns det något test.
jag brukar inte kunna se siffor i färgtester. så undrar om 2 bitar är bortkastade på mig när jag kan ha högre hz ist.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Moderator
Moderator

Jag vet inte ens vad jag skall ändra rubriken till för jag förstår inte inlägget. Du behöver nog läsa igenom och skriva så andra förstår

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag vet inte ens vad jag skall ändra rubriken till för jag förstår inte inlägget. Du behöver nog läsa igenom och skriva så andra förstår

Tror han undrar om den extra färginformationen gör någon nytta för någon med nedsatt färgsyn.

Jag har själv nedsatt rödgrönt färgseende. Det varierar från människa till människa hur mycket sämre färgseende man han, så om det är värt för dig eller inte får du avgöra själv genom att testa.

Permalänk
Bildexpert 📺

Senaste tråden om samma ämne med 8 eller 10 bitars färgdjup: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1718359-8-bit-vs-10-bi...

TL;DR är att man måste jämföra själv och se skillnaden mellan 8 eller 10 bitars färgdjup eftersom det varierar med situationen, likt spelet i fråga och skärmen man använder. Majoriteten spelskärmar är inte tillräckligt bra för faktisk 10 bitars precision vilket förstås blir extra sak samma ifall grafikmotorn dessutom inte renderar med mer än 8 bitars precision. När 10 bitar spelar roll är främst vid HDR i kombination med en bättre skärm, likt en bra TV.

Vad gäller rött och grönt – bra gissning från @dlq84 om färgblindhet, inget jag själv hade tänkt – är högre bitdjup inget extra grönt eller rött. 10 bitar innebär fler nyanssteg av grönt och rött (samt förstås blått) än vad 8 bitar kan täcka in. Skillnaden om 8 och 10 bitar steg handlar om precisionen i luminans, alltså ljusstyrkan på nyansen. Så även den stackare som är helt monokrom, bara ser svart och vitt, kommer att få fler nyanser.

Permalänk
Medlem

tack att ni förstod vad jag menade fast jag var otydlig. jaha 10bit frc är luminans i hdr? jag trodde det var adobe eller rec2020 i färg triangeln att 10bit gav mer röd o grönt.
vad jag förstar sa är 10bit mer krävande ikabel o mindre hz vid 4k

Permalänk

Vad jag tror han menar är
https://colormax.org/color-blind-test/

att han inte kan läsa siffrorna, så han satsar hellre mer hz än en skärm som ökar färgdjupet?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nördigg:

tack att ni förstod vad jag menade fast jag var otydlig. jaha 10bit frc är luminans i hdr? jag trodde det var adobe eller rec2020 i färg triangeln att 10bit gav mer röd o grönt.
vad jag förstar sa är 10bit mer krävande ikabel o mindre hz vid 4k

Adobe RGB och Rec2020 är färgomfånget. Större färgomfång ger starkare, intensivare och mer mättade färger. Standard färgomfång är Rec709 som i grunden är baserat på vad en tjock-TV och bildrörsskärm klarar av. Majoriteten spelskärmar håller sig till rec709-nivåer på färgomfånget. Många enklare och särskilt äldre spelskärmar täcker inte ens in rec709-färgerna.

8 och 10 bitar är antalet nyanssteg (256 respektive 1024 steg) av Rött, Grön och Blått. När man har ett större färgomfång behöver man i grunden också flera nyanssteg för att täcka in att det är fler färger. HDR använder typiskt ett större färgomfång (likt P3 eller Rec2020) och behöver på detta även betydligt mer precisa ljusnivåer eftersom HDR speglar hur hur ögat upplever ljus. Detta senare är en viktig del av HDR oavsett om man är färgblind eller inte.

När det kommer till spelande av icke-HDR-spel på typiska spelskärmar är 8 bitar som regel tillräckligt. Finns sällan precision i vare sig skärmen eller i spel- och grafikmotor för mer än 8 bitars nivåer.