Hur hjälper jag pappa byta streamingtjänst?

Permalänk
Medlem

Hur hjälper jag pappa byta streamingtjänst?

Tja!

Dagen är kommen då jag ska hjälpa min bångstyrige pappa att slippa bli blåst av Allente.

Jag kan vara ute och cyklar men jag tvekar på det. Vi hade en konversation om vad jag kunde se på OS i jämförelse med honom (jag har en kompis konto till Max som jag inte använt på flera år men imponerande nog fortfarande fungerar på min Nvidia Shield 2019 Pro), han har Allente.

Jag vill hjälpa honom slippa så många mellanhänder som möjligt till det han faktiskt vill titta på. Han hör till generationen som nyss fyllt 70 och han har ändå imponerande datorkunskaper om man ser till normen.

Men det var längesedan nu, jag tror han har en iMac som desktop-PC, en Android-telefon som är fällbar(!) som han stolt köpte från auktionsverket för något år sedan. Han har en Android-stereo i sin bil (Audi A4 Avant ~2006) med fullt integrerad handsfree korrekt dragen upp i solskyddet och ett totalt överdimensionerat ljudsystem då han är nörd och för att han är nörd så lyssnar han mest på audioböcker när han kör bil. Men han KAN dra på riktigt fint ljud om han känner för det.

I vilket fall.

Han har vad som var en riktigt fet hemmabio för 10 år sedan (jag minns inte märket men tänk er typ 75+" 4K TV med en förstärkare från HiFiKlubben som säkert kostade runt 60k när han köpte den, lägg till det högtalare för ungefär samma summa.

Men han tittar mest på fotboll och klagar på vädret. Numera gör han det med hjälp av ett abonnemang från Allente med fotbollspakeket och lite annat.

Jag ser Allente som en scam när det kommer till att sälja vidare streamingtjänster tillsammans med de gamla vanliga kanalerna och den där streamingboxen är ju lätt mindre avancerad än ett par år gammal Chromecast.

Jag vill få ut honom ur djungeln, dels för att det är jag som kommer behöva underhålla den framöver.

Jag tänker en Chromecast 4K men är öppen för förslag. Jag ämnar ge honom tillgång till min Plex-server som han aldrig kommer använda.

Det han behöver är ViaPlay Sport för all jävla fotboll och ett smidigt sätt att få tillgång till det vi i folkmun kallar för "marknätet" så han kommer åt sina nyheter och den allmänna 'känslan' av att fortfarande ha en TV liksom.

Jag ska göra mer efterforskning kring vad farsan vill ha i TV-väg så jag kan skräddarsy ett paket för honom (kan återkomma med frågor om det senare).

Cut the cord! Som de säger, fast nja. Skaffa billigt bredband och undvika att bli blåst av bolag som Allente är mitt mål.

Vad tror ni?

§ 7 / § 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Dum fråga här men, vad är en digitalTV-antenn mer specifikt? Det är ju många hyresvärdar (Poseidon i det här fallet) som har behållit viss utrustning via kabeluttaget. Vad det är för utrustning vet jag mindre om. Det är svårt att göra det här på avstånd från Ulricehamn.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mezzo_:

Dum fråga här men, vad är en digitalTV-antenn mer specifikt? Det är ju många hyresvärdar (Poseidon i det här fallet) som har behållit viss utrustning via kabeluttaget. Vad det är för utrustning vet jag mindre om. Det är svårt att göra det här på avstånd från Ulricehamn.

Mvh

Digital marksänd tv (DVB-T2) fungerar oftast bättre med gitterantenner

än yagis, nedan är det både en vanlig yagi och den övre har även reflektor.

Men jag tror att det egentligen syftades på att digitaltv ibland kan fungera med små inomhusantenner i de fall man ser eller bor nära sändaren snarare än vilken "radioprincip" antennen arbetar med men ska du montera en utomhusantenn för DVB-T2 så är chansen stor att det fungerar bäst med en gitter eller yagi med reflektor snarare än en ren yagi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Funderat på en Apple TV? Har tre st själv och köpt flera i julklapp till nära och kära och alla är överens om att dom funkar extremt smidigt för allt och är enkla att använda (flera användare i 70+ kategorin).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Det var en lång bakgrund för en simpel fråga hehe.

Jag kollade själv på Allente för OS men kom snabbt fram till att det inte var för mig. Massor med skräp som man inte är intresserad av. Hade det varit sådant som verkligen var intressant skulle idén att baka ihop flera tjänster för att få rabatt vara ok men det var i stort sett inget jag var intresserad av.

Max är väl det som är bäst för OS om jag förstått rätt. Det står att att live evenemang har reklam oavsett vilket paket man väljer så billigaste för 89kr borde funka likadant som den ”reklamfirma” när det gäller OS. Men jag är för snål för att pröva.

Jag tycker det är synd att man inte kan se OS och sådant på SVT play. Speciellt när det är en tjänst man inte redan har.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Mvh

Om jag kommer ihåg rätt så har Poseidon inte någon comhem/tele2 med fria kanaler eftersom de lagt ned koax nätet och går på fiber. Fanns en möjlighet att få en box med fria kanalerna eftersom en hyresvärd inte får ta bort dem.

Vilket som blir billigast när det gäller sport är nästan omöjligt att säga, det är en djungel av rättigheter som är utspridda på en mängd streaming tjänster. Så här det gäller det att plocka fram Excel och matcha behov mot tjänster.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Vad tror ni?

Skrivet av Toss3:

Funderat på en Apple TV? Har tre st själv och köpt flera i julklapp till nära och kära och alla är överens om att dom funkar extremt smidigt för allt och är enkla att använda (flera användare i 70+ kategorin).

Lägger också min röst på Apple TV. Har både den och en Shield 2019 hemma. Shield har inte alls lika bra UI, är rörigare och stött på flera buggar. Behövde typ starta om den 2ggr redan första dagen.
Apple TV är busenkel att använda (t.om för min 70+ mor).
Shield kan skicka bitstream Dolby osv medan Apple TV konverterar och skickar LPCM till TV/förstärkare.
Jag märkte ingen skillnad i ljudkvalitet på mitt 300k-system och tvivlar på att din pappa kommer göra det heller

Shield är en populär mediaspelare, men jag ser faktiskt ingen anledning att köpa en idag. Pga den är lite äldre så saknar den vissa codec så som AV1, VP9.2. Har vissa bekymmer med Dolby Vision.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar verkligen all hjälp här, det har kommit upp lite akut skit i mitt liv så jag kan inte riktigt fokusera på det här nu men jag ska sätta mig ner med farsan och få ihop en lista med vad han vill ha först och främst så blir det mycket mer lättjobbat när man vet vilka cords som ska cuttas, så att säga.

edit: Jag lyssnar även på era brandtal om AppleTV. För mig är det helt enkelt att jag alltid använt Android (och att Shield 2019 Pro var genuint bra ett bra tag där). Det är lättare att rekommendera något där jag kan GUI när det är jag som skall felsöka per telefon i framtiden. Men det är tydligt för mig som inte ens använt AppleTV att det är gubbsäkrast att styra in honom på Apple-stråket för framtiden.

Tack för all hjälp gubbs and gumms.

Visa signatur