Intel säger upp över 15 000

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

När man skriver ut fakta/siffror så brukar man vilja hänvisa till källa som gör det godtroget.
Vet inte riktigt varför du tycker det är så konstigt och känner behovet av att lägga till ''....'' efter din mening men you do you.

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem

Ja redovisar man en förlust för det andra kvartalet på 1,6 miljarder dollar.. Så blir då ordentliga nerdragningar.

Permalänk
Medlem

Så man ska spara 10 miljarder dollar på att minska antalet anställda med upp till 20 000? Det blir 500 000 dollar per anställd, rätt dyrt med anställda, mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Så man ska spara 10 miljarder dollar på att minska antalet anställda med upp till 20 000? Det blir 500 000 dollar per anställd, rätt dyrt med anställda, mao.

Det är inte särskilt märkligt då AMD i nuläget har en framtid, till skillnad från Intel som (om de fortsätter såhär) kommer gå i konkurs eller bli uppköpta.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom inte lägger ner sin grafikkorts satsning nu, bara för att det är lite uppförsbacke.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Hoppas att dom inte lägger ner sin grafikkorts satsning nu, bara för att det är lite uppförsbacke.

Den har varit död sedan ett bra tag (diskreta kort), jag blir oerhört förvånad om Intel i detta läge väljer att investera i sina grafikkort för gaming när pengarna finns i AI.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Den har varit död sedan ett bra tag (diskreta kort), jag blir oerhört förvånad om Intel i detta läge väljer att investera i sina grafikkort för gaming när pengarna finns i AI.

Med lite tur kan de kanske göra lite av båda, ungefär som Nvidia.
(inte för att det kanske är optimalt heller för oss gamers men bättre än ett totalt AI-fokus!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Känns inte riktigt som de områdena man borde dra ner på först och främst. Men är också inte heller insatt.

Marknadsföring ingick också. Vilka avdelningar skulle du skära ner på?

Permalänk
Skrivet av Sebskiii:

När man skriver ut fakta/siffror så brukar man vilja hänvisa till källa som gör det godtroget.
Vet inte riktigt varför du tycker det är så konstigt och känner behovet av att lägga till ''....'' efter din mening men you do you.

Hej,
Det var fel av mig att inte länka men det var från https://www.macrotrends.net/stocks/charts/INTC/intel/gross-pr... som jag hittade uppgiften. Hittar även samma uppgifter från Wall Street Journal så jag tvivlar inte på uppgifterna. Dystra siffror...fritt fall.

https://www.wsj.com/market-data/quotes/INTC/financials/annual...

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deltascu:

Tror visserligen storleken på besparing handlar om en tidsperiod över flera år ;).
Nedskärningarna i personal ska hålla på till 2026 - så de kan ha räknat ännu längre än så.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Förstår inte riktigt varför du reagerar så starkt på detta? Det är (väl) praxis att det går till såhär när man "sparkar" folk. Det görs normalt mha avtal och förhandlingar och pensionsavgångar. Inte genom att man slänger ut personernas egendom på gatan och sparkar ut dem.

Om man läser rubriken och artikeln så framgår det klart att Intel ska SÄGA UPP 15 000 anställda. Ingenstans nämns det att någon ska få sparken. Så istället för att påstå sådant som inte nämns bör ni lära er läsa och förstå vad som skrivs. På så vis går dt att undvika en massa onödiga inlägg som inte leder till något.

Permalänk
Medlem

Nystart!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orespray:

Om man läser rubriken och artikeln så framgår det klart att Intel ska SÄGA UPP 15 000 anställda. Ingenstans nämns det att någon ska få sparken. Så istället för att påstå sådant som inte nämns bör ni lära er läsa och förstå vad som skrivs. På så vis går dt att undvika en massa onödiga inlägg som inte leder till något.

Jag tror att ganska många är av uppfattningen att sparka och säga upp betyder samma sak.
Jag med ;).

Men jag är med på om man har en annan tolkning. För andra är att sparka personal kanske mer likställt med att avskeda.

Utgår man från att den här grunden inte är helt lika för alla så blir det kanske mindre märkligt att man använt man beskrivit det som att 15000 sparkas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Vad är skillnaden mellan att säga upp någon och ge någon sparken?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

I dagligt tal så är väl att bli uppsagd likställt med att få sparken eller?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

om du blir uppsagd så blir du av med jobbet, eller hur? exakt på samma sätt som när du fått sparken. för mig som blev uppsagd 2008 betydde det ju exakt samma sak som när jag sade upp mig själv från volvo 2014 eller när min vän fick sparken för att han uteblev från ett möte.

slutresultatet är densamma, du har inte kvar jobbet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Att få sparken tycker jag känns mer som att bli avskedad än att bli uppsagd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Om någon får sparken tänker jag att de misskött sig och de anställer någon i din plats. Blir någon uppsagt tänker ja att deras tjänster inte längre behövs eller att företaget går dåligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Marknadsföring ingick också. Vilka avdelningar skulle du skära ner på?

Därför jag specifikt lyfte ut utveckling och forskning som områden jag tycker det känns underligt att skära ner i. Marknadsföring däremot känns mer logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

OBS att rubriken i artikeln är ändrad pga reaktionerna i tråden. Tidigare stod det "Intel sparkar över 15000".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

de ska ha pengar sparat för dåliga dagar, hur lever du expempelvis, du sparar väl så du har lite över för dåliga dagar, eller? varför ska inte moderna företag klara av att göra samma?

Företag investerar. Privatpersoner sparar eller investerar.
Det är aktiebolag som ska växa och växa... Inte spara pengar.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva en varning om att de som investerat i Global-fonder bör ta sig en titt på innehavet då Intel traditionellt varit en tung post i dessa fonder. Men jag konstaterar efter att ha kollat upp både Robur och Nordea att Intel inte är med på top 25 längre. (Inte AMD heller, däremot ASML i Nederländerna som tillverkar kretsframställningsmaskinerna.) Så aktieanalytikerna har skött sitt jobb och viktat ut Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisskross:

Hej,
Det var fel av mig att inte länka men det var från https://www.macrotrends.net/stocks/charts/INTC/intel/gross-pr... som jag hittade uppgiften. Hittar även samma uppgifter från Wall Street Journal så jag tvivlar inte på uppgifterna. Dystra siffror...fritt fall.

<Uppladdad bildlänk>

https://www.wsj.com/market-data/quotes/INTC/financials/annual...

Otroligt dystra siffror. På med bältet och håll i hatten Intel...

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem

Måtte de bara inte lägga ner sig GPU-satsning.
Vi konsumenter behöver ha flera konkurerande producenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Därför jag specifikt lyfte ut utveckling och forskning som områden jag tycker det känns underligt att skära ner i. Marknadsföring däremot känns mer logiskt.

Står ju ingenting om fördelningen i uppsägningarna. Kan lika gärna röra sig om ett pat hundra till tusen personer och då är det väl knappast något märkligt om man ska göra sig av med 15 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Sparkad (avskedad) blir du om du bajsar på chefens skrivbord. Uppsagd blir du när arbetsgivaren ersätter dig med billigare arbetskraft från Indien.

Permalänk
Medlem

Deras aktie har droppat ~30% bara idag. Visst Den har varit på fallrepet länge.
Funderade faktiskt på att köpa aktier här under sommaren för att jag Täntke att dom borde återhämta sig på långsikt (det antagande stämmer förhoppnings vis då vi alla vet hur det blir när företag inte har några konkurrenterna) glad över att jag inte köpte. Min portfölj har för övrigt spräckt en artär idag. Men är väl ett bakslag för årets uppgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Skillnaden är förmågan att använda den forne arbetsgivaren som referens.

Sparken får man när man har begått ett fel/brott som orsakat arbetsgivaren skada av någon form. T.ex. Trakasserat en annan anställd sexuellt eller liknande. Eller t.ex. grovt försakat sina skyldigheter t.ex genom extremt hög frånvaro utan tillstånd.

Uppsagd blir man antingen pga arbetsbrist. Vilket är fallet här då Intel helt enkelt skapar en artificiell arbetsbrist för att spara in pengar. Eller av personliga skäl (dvs att man själv väljer att lämna arbetsgivaren)

Mvh. Fackombud.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xplojt:

Deras aktie har droppat ~30% bara idag. Visst Den har varit på fallrepet länge.
Funderade faktiskt på att köpa aktier här under sommaren för att jag Täntke att dom borde återhämta sig på långsikt (det antagande stämmer förhoppnings vis då vi alla vet hur det blir när företag inte har några konkurrenterna) glad över att jag inte köpte. Min portfölj har för övrigt spräckt en artär idag. Men är väl ett bakslag för årets uppgång

Finns nog upsida på Intel när deras nästa sockel kommer, inte denna 1851.
Den skall ju vara fenomenal enligt dem själva 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns nog upsida på Intel när deras nästa sockel kommer, inte denna 1851.
Den skall ju vara fenomenal enligt dem själva 😊

Det är omöjligt att ta Intels uttalanden på allvar efter tystnaden kring 13/14 gen, samt hur de hanterar det nu när det läckt ut.

De verkar ha stora problem med sin företagskultur, mot alla aktörer både externt och internt.

Mvh

Visa signatur