Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Tog mig en titt på min historik.
På 5GHz kopplar min iPhone 15 Pro Max bara upp sig med 80MHz bredd.
Men på 6GHz-bandet plockar den 160MHz direkt.

Kollade nu igen. På kanal 128 5Ghz kör den nu fortfarande 160Mhz. Jag plockade bort 6Ghz bandet för någon dag sen då jag bara har min mobil som använder det och för tjocka väggar xD.

Permalänk
Medlem

Har de någon switch med fler än 5 portar som kan strömförsörjas (poe in) med poe++?

Dvs, en flex switch med fler portar.
Har en flex switch för tillfället men behöver fler portar men inte lyckats hitta något sådant på deras eu store i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Har de någon switch med fler än 5 portar som kan strömförsörjas (poe in) med poe++?

Har en flex switch för tillfället men behöver fler portar men inte lyckats hitta något sådant på deras eu store i alla fall.

Kolla in Switch Ultra. https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usw-ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Jag fick förslag på denna ultra (av Prelatur)

edit
köpte 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Jag fick förslag på denna ultra (av Prelatur)

edit
köpte 2

Grymt snabba svar, tack! Det får bli ett par sådana.

Permalänk
Medlem

Verkar som att stödet för MLO på U7-serien av deras accesspunkter nog kan vara hyfsat nära release.

Fick vid felsökning firmware 7.1.15 till min U7 Pro Max, och 7.1.x är då MLO ska aktiveras (enligt citatet från release notes nedan). Jag kan nu i gränssnittet tillsynes aktivera funktionen, men har ingen klientenhet med stöd för MLO för att se hur väl det fungerar.

Kan någon med en U7 Pro eller U7 Pro Max titta om den inställningen är utgråad med firmware 7.0.x?

Skrivet av Unifi Network Application 8.2.93:
  • Added support for Multi-Link Operation (MLO). Requires UniFi 7 Access Points with firmware version 7.1.3 or newer.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Efter slit och planering (och en hel del stålar) börjar min Unifi-setup ta form. Overkill men framtidssäkert. I lådan finns även 2 st 120 mm fläktar, Sonos Boost, Philips Hue Hub och snart en Tado Hub - som alls drivs av PoE. Nästa steg är att dra kablage till alla datorer samt kommande kompletterande accesspunkter. Huset är på 270m2, 2 våningar, samt en större baksida.

• Router - Dream Machine Special Edition 10 TB

• Switch 1 - Enterprise XG 24 10 GbE (fråga inte varför)

• Switch 2 - USW-Flex (i garage, driver kameror och en AP)

• Accesspunkt 1 & 2 - U6 Enterprise

• Accesspunkt 3 & 4 - U7 Pro Wall (anländer om några veckor)

• Accesspunkt 5 - U6 Mesh (utomhus)

• Kamera 1 & 2 - G5 Turret

• Kamera 3, 4 & 5 - G5 Bullet

• Kamera 6 - Doorbell G4 + Chime

• Rack - Thomann Millenium Steel Box 4 45

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Verkar som att stödet för MLO på U7-serien av deras accesspunkter nog kan vara hyfsat nära release.

Fick vid felsökning firmware 7.1.15 till min U7 Pro Max, och 7.1.x är då MLO ska aktiveras (enligt citatet från release notes nedan). Jag kan nu i gränssnittet tillsynes aktivera funktionen, men har ingen klientenhet med stöd för MLO för att se hur väl det fungerar.

Kan någon med en U7 Pro eller U7 Pro Max titta om den inställningen är utgråad med firmware 7.0.x?

Var hittar du det i menyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Var hittar du det i menyn?

Gå till: Settings -> WiFi -> [välj ditt SSID]

Sedan hittar du "Multi-Link Operation" under Advanced.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Gå till: Settings -> WiFi -> [välj ditt SSID]

Sedan hittar du "Multi-Link Operation" under Advanced.

Kollade i appen på 7.0.63 EA och där finns den inte alls. Inte ens utgråad.
Har inte heller någon MLO enhet än men kul om funktionen äntligen kommer snart. Skulle ju ”bara” kommit i februari typ. Haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Kollade i appen på 7.0.63 EA och där finns den inte alls. Inte ens utgråad.
Har inte heller någon MLO enhet än men kul om funktionen äntligen kommer snart. Skulle ju ”bara” kommit i februari typ. Haha.

Ser ut som bilden nedan för mig. Hade för mig att den fanns där innan, men det är möjligt att den kanske döljs om man inte har firmware 7.1.3 eller senare. Vilken kompatibel AP har du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ser ut som bilden nedan för mig. Hade för mig att den fanns där innan, men det är möjligt att den kanske döljs om man inte har firmware 7.1.3 eller senare. Vilken kompatibel AP har du?

<Uppladdad bildlänk>

Kollade desktop också. Finns inte där heller. Men lär ju komma EA när som helst nu i sånt fall. Jag kör U7 Pro Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Kollade desktop också. Finns inte där heller. Men lär ju komma EA när som helst nu i sånt fall. Jag kör U7 Pro Max.

Tack! Då låter det definitivt som att funktionen är dold om ens APs ej har firmware 7.1.x.

Ja, förhoppningsvis kommer en sådan release till EA snart. En annan användare fick 7.1.9 en dryg vecka tidigare så de verkar jobba ganska aktivt på dem om man ska döma av versionsnumret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en unifi u6 lite ap. Om man kollar AP'n i controllern så står det under *Service* > *Management VLAN*. Så fort jag ändrar detta till det VLAN där controllern ligger, och som är native (och taggad på) för switchporten, så ballar AP'n ur. Vad är detta?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag har en unifi u6 lite ap. Om man kollar AP'n i controllern så står det under *Service* > *Management VLAN*. Så fort jag ändrar detta till det VLAN där controllern ligger, och som är native (och taggad på) för switchporten, så ballar AP'n ur. Vad är detta?

Om det är native vlan på porten så ska du inte tagga det i accesspunkten. Det är bara dumt att köra ett taggat management vlan i övrigt. Det blir bara krångligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om det är native vlan på porten så ska du inte tagga det i accesspunkten. Det är bara dumt att köra ett taggat management vlan i övrigt. Det blir bara krångligare.

Så jag ska bara ignorera Management Vlan under Services?

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Så jag ska bara ignorera Management Vlan under Services?

Ja gör det. Vad är det du vill åstadkomma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja gör det. Vad är det du vill åstadkomma?

Det är förvirrande när man tittar under *Devices* och det står Network: "något som inte ens är i bruk".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det är förvirrande när man tittar under *Devices* och det står Network: "något som inte ens är i bruk".

Jag hittar inte inställningen i mitt system just nu, men jag har sett den. Så jag kan inte ge ett bättre svar just nu

Permalänk
Medlem

Ni som är insatta i unifi; skulle ni säga att UDR är prisvärd? Tycker den är dyr.. Men funderar på att gå över till unifi's ekosystem och är intresserad av en UDR samt en AP U6+.
Ska man vänta på nästa gen UDR eller? Har väl annars hopp om en ok rea längre fram

Mvh snogge

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Ni som är insatta i unifi; skulle ni säga att UDR är prisvärd? Tycker den är dyr.. Men funderar på att gå över till unifi's ekosystem och är intresserad av en UDR samt en AP U6+.
Ska man vänta på nästa gen UDR eller? Har väl annars hopp om en ok rea längre fram

Mvh snogge

Prisvärd, är den. Speciellt till originalpriset. Och som startpunkt tycker jag den har fungerat perfekt. Har gått att utöka med diverse kul tillbehör och enheter allt eftersom.

Men den går ju aldrig att få tag i till "icke-scalper-priser".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Mvh snogge

Nej, det skulle jag inte säga. Personligen tycker jag inte att UDR förtjänar att existera alls med tanke på att den inte ens orkar med att routa 1 Gbit/s. Beror väl på kraven man har dock.

Vet inte om det kommer någon nästa generation UDR. Skulle personligen rekommendera en gateway/router utan WiFi och sedan APs för WiFi.

Ubiquiti brukar inte ha rea på sina produkter. Återförsäljare här kan möjligen ha det, men de brukar redan vara dyrare än priset man betalar i Ubiquitis egen butik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Mvh snogge

Brukar komma in i lager då och då på Unifi EU Store och kostar då cirka 2800:- med frakt och moms. Skulle rekommendera UDR då jag har kört sen Early Access och funkar fint i hastigheter upp till cirka 800mbit.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Brukar komma in i lager då och då på Unifi EU Store och kostar då cirka 2800:- med frakt och moms. Skulle rekommendera UDR då jag har kört sen Early Access och funkar fint i hastigheter upp till cirka 800mbit.

Folk brukar generellt säga ca 700 Mbit/s. Tror även att det är vad Ubiquiti själva säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen som pratar om Unifi Cloud Gateway Max (UCG Max).

Här är specs:
https://techspecs.ui.com/unifi/unifi-cloud-gateways/ucg-max

Tycker denna + PoE switch + AP är det bästa man kan satsa på idag väl?

Slutet av augusti kommer den billigare varianten utan minne och landar då på ungefär 2500kr 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Här är specs:

Slutet av augusti kommer den billigare varianten utan minne och landar då på ungefär 2500kr 😎

Ultra är nog bästa om man inte har 2.5gb och inte kör deras kameror.

Permalänk
Medlem

Ser att ni snackar o att låsa MHz på WiFit.
Hur vet jag vilket jag ska låsa till?
Sitter med en Dreamrouter och en AP U6 LR på ovanvåningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudukun:

Prisvärd, är den. Speciellt till originalpriset. Och som startpunkt tycker jag den har fungerat perfekt. Har gått att utöka med diverse kul tillbehör och enheter allt eftersom.

Men den går ju aldrig att få tag i till "icke-scalper-priser".

Skrivet av blunden:

Nej, det skulle jag inte säga. Personligen tycker jag inte att UDR förtjänar att existera alls med tanke på att den inte ens orkar med att routa 1 Gbit/s. Beror väl på kraven man har dock.

Vet inte om det kommer någon nästa generation UDR. Skulle personligen rekommendera en gateway/router utan WiFi och sedan APs för WiFi.

Ubiquiti brukar inte ha rea på sina produkter. Återförsäljare här kan möjligen ha det, men de brukar redan vara dyrare än priset man betalar i Ubiquitis egen butik.

Skrivet av joeldeluxe:

Skrivet av blunden:

Folk brukar generellt säga ca 700 Mbit/s. Tror även att det är vad Ubiquiti själva säger.

Skrivet av Donhoz:

Här är specs:

Tack för responsen. Det lutar snarare åt ucg max + poe switch +2 st AP. Sneglade lite på express + AP som budgetval då den har wifi, men ucg känns betydligt bättre.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Ser att ni snackar o att låsa MHz på WiFit.
Hur vet jag vilket jag ska låsa till?
Sitter med en Dreamrouter och en AP U6 LR på ovanvåningen.

Du får först göra en channel scan eller vad det nu heter, gå in i inställningarna för resp apparat och välj den mittersta fliken, den med tre stolpar. Leta upp "RF environment" och välj "Scan Channels". Välj de kanaler som har minst störningar och gå in på nästa flik (med ett kugghjul), under "Radios" har du en dropdown med rubriken Channels. Sen när inte "Transmit power" stå på auto heller, ställ ner den på low eller medium och prova vad som funkar för dig.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som testat VPN client på Ultran? Är lite nyfiken på hur den presterar.