Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Om jag får flika in gissar jag att elbilen i fråga leasades för någonstans kring 4000 i månaden. 4000 är priset för ca 220 liter bensin, vilket även om bränslet vore det enda Punton kostade tjänas in om man pendlar ca 20 mil per dag till jobbet 5 dagar i veckan.

Är elen till elbilen gratis eller är antagandet att hen kan ladda bilen billigt hemma eller på arbetsplatsen?

Sen kan vi skriva hyra istället för leasa, det är ett ord som alla förstår den fulla innebörden av

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är elen till elbilen gratis eller är antagandet att hen kan ladda bilen billigt hemma eller på arbetsplatsen?

Sen kan vi skriva hyra istället för leasa, det är ett ord som alla förstår den fulla innebörden av

Mvh

Antagandet från min sida är att när @DaBone säger att det blev bättre med en elbil till 500 000 så är det inte utan anledning. Jag gav bara ett exempel på hur det kan stämma, det kan finnas flera. Punton kostar ju också pengar, service, försäkring mm utöver bränslekostnaderna så det finns pengar att betala el med utan att kalkylen faller också.

Du har förstås rätt att alla lån i grunden är av ondo men det finns undantag. Även om man har pengarna att köpa bilen cash kan det löna sig att ta lån eller köra med leasing lämfört med att köpa samma bil. Det finns kampanjer som ger lägre ränta än sparkonton och mycket lägre än investeringar, och leasingavtal där man betalar mindre än värdeminskningen på bilen i avgift.

Räkneexempel: Du leasar en bil för 4000 i månaden, där du betalar 3700 för bilen och 300 för serviceavtalet. Dvs du betalar ca 130 000 för bilen över 3 år. Efter 3 år har bilen minskat 250 000 i värde, varpå du säger till säljaren "jag köper den för marknadsvärdet" och du har därmed sparat 120 000 jämfört med att casha den direkt.

Det är inte ofta det finns såna deals förstås men just nu finns det såna på vissa elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag skulle nog sticka ut hakan och vilja påstå att alla människor runtom i världen helst vill ha en så låg månadskostnad som möjligt för sitt fordon, oavsett vad det är för bil, ingen vill betala mer än nödvändigt och ingen uppskattar att bli blåst hos bilhandlaren.

Hur mycket körde du då, du får nämligen 24 250 liter bensin för mellanskillnaden om literpriset är 20 kr. Nu drar dock inte en Fiat Punto en liter milen, utan snarare 0,5l, så du hade nog kunnat köra den 45-50 000 mil innan det har betalat sig med den dyrare elbilen.

Gällande reservdelar, reparationer, servicar osv (dessa övriga kostnader) så finns även dessa för en elbil, och de är dessutom dyrare än en rostig gammal Punto

Nu betvivlar jag dock på att en elbil generellt rullar 50 000 mil, de är ju oftast slut innan då kvalitén i många fall är katastrofal, som ex Tesla.

För övrigt så ogillar jag generellt billån och leasing, det är några av de effektivaste sätten som finns i vårt samhälle för att säkerställa att låg och medelklass inkomsttagare inte kan bygga upp någon form av förmögenhet.

Mvh

Nu ska vi inte dra alla över en kam, då det finns folk som faktiskt gillar fina bilar och gärna betalar lite extra för det.

Jag körde ganska mycket, men det hade lönats sig betydligt tidigare. Om jag jämförde med den Volvo jag hade innan, så sparade jag ungefär 5000kr/månad och det innan alla höjningar av bränsle-priser.
Min kalkyl hamnade runt 2000 mil/år var +/- och jag körde betydligt mer än så då. Så en nobrainer.

Många pratar om Teslas dåliga kvalitét, men själv har jag inte riktigt fattat grejen trots att jag kör Tesla. Mina första 27000 mil bytte jag enbart bromsbeläggen fram. Sedan har jag bytt ett par dörrhandtag, länkarmar och nu beläggen bak vid 34000 mil.
Vanliga slitdelar som går sönder/slits oavsett bil. Finns många Teslor som rullat mer än 50000 mil. T.ex. den här...

Jo, ogillar också bilån/leasing. Men om man är smart, så tar man reda på vad totalkostnaden varje månad för olika alternativ är och gör ett val efter det. I mitt fall var elbilen bra mycket billigare än alla andra alternativ.

Skrivet av 0cool:

Om jag får flika in gissar jag att elbilen i fråga leasades för någonstans kring 4000 i månaden. 4000 är priset för ca 220 liter bensin, vilket även om bränslet vore det enda Punton kostade tjänas in om man pendlar ca 20 mil per dag till jobbet 5 dagar i veckan.

Inte så långt ifrån, men jag körde mellan 20-40 mil/dag.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är elen till elbilen gratis eller är antagandet att hen kan ladda bilen billigt hemma eller på arbetsplatsen?

Sen kan vi skriva hyra istället för leasa, det är ett ord som alla förstår den fulla innebörden av

Mvh

För egen del så kan jag ladda gratis på Teslas laddstationer i hela Europa, men laddar ca: 90% hemma. Då får jag en milkostnad på runt 2kr/mil.

Det finns olika typer av leasing. Vanlig leasing, en typ av hyra och finansiell leasing en typ av lån.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

För typ 1500 mil per år går det att komma under 3-4000kr/mån med en äldre bil men en "ny" landar på det dubbla eller mer i många fall. Räknar på inte med någon racklig 2k/mån på specialkampanj leasing. Leasing känns inte så lockande med firmor som fular sig vid återlämning.

Jag har en fullutrustad Hyundai Kona 2021 års modell som jag betalar 3700 brutto för per månad. Under sommaren ligger jag runt 12 kWh/100 km och på vintern runt 16. Laddar hemma "när det är billigt" (5-10 kr för fullt på sommaren och på vintern har man ingen aning) eller på arbetsplatsen (30 kr per laddning).

Service och försäkring ingår och det är en så kallad "re-lease".

Vad menar du med att firmor fular sig? Jag har leasat i snart tolv år och inte haft ett enda problem vid återlämning.

Blev något knas med quoten.
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu ska vi inte dra alla över en kam, då det finns folk som faktiskt gillar fina bilar och gärna betalar lite extra för det.

Jag körde ganska mycket, men det hade lönats sig betydligt tidigare. Om jag jämförde med den Volvo jag hade innan, så sparade jag ungefär 5000kr/månad och det innan alla höjningar av bränsle-priser.
Min kalkyl hamnade runt 2000 mil/år var +/- och jag körde betydligt mer än så då. Så en nobrainer.

Många pratar om Teslas dåliga kvalitét, men själv har jag inte riktigt fattat grejen trots att jag kör Tesla. Mina första 27000 mil bytte jag enbart bromsbeläggen fram. Sedan har jag bytt ett par dörrhandtag, länkarmar och nu beläggen bak vid 34000 mil.
Vanliga slitdelar som går sönder/slits oavsett bil. Finns många Teslor som rullat mer än 50000 mil. T.ex. den här...

https://www.youtube.com/watch?v=0gMwjvdrfaQ

Jo, ogillar också bilån/leasing. Men om man är smart, så tar man reda på vad totalkostnaden varje månad för olika alternativ är och gör ett val efter det. I mitt fall var elbilen bra mycket billigare än alla andra alternativ.

Inte så långt ifrån, men jag körde mellan 20-40 mil/dag.

Dörrhandtag är väl knappast något som bör gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Jag har en fullutrustad Hyundai Kona 2021 års modell som jag betalar 3700 brutto för per månad. Under sommaren ligger jag runt 12 kWh/100 km och på vintern runt 16. Laddar hemma "när det är billigt" (5-10 kr för fullt på sommaren och på vintern har man ingen aning) eller på arbetsplatsen (30 kr per laddning).

Service och försäkring ingår och det är en så kallad "re-lease".

Vad menar du med att firmor fular sig? Jag har leasat i snart tolv år och inte haft ett enda problem vid återlämning.

Det är inte mycket pengar för en ny bil, men då får man också en mindre bil i budgetsegmentet. Hur många mil ingår?

Slitage ska bedömas vid återlämningen och har hört en del bråk om det, har du barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nej batterier är ingen bristvara i dag, det är överproduktion redan och med kommande produktionskapacitet kommer det bli ännu bättre. Priset på ett EV-pack har halverats bara i år.
https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-04-12/china-a...

Efterfrågan på billiga elbilar har alltid funnits, de flesta är inte ekonomiskt oberoende så de bryr sig mer om pris än räckvidd.
Elbilar kommer bli billigare, men det finns lite hinder på vägen trots att det tekniska är löst. Leverantörsledet måste exempelvis klura ut vem som skall ta förlusterna som uppstår när de gamla bilarnas andrahandsvärde kollapsar.

https://www.energypolicy.columbia.edu/publications/fact-sheet...,

Det är inte brist på batteri produktions kapaciteten det är brist på materialen för litium batterier och dess ovanligare metaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu ska vi inte dra alla över en kam, då det finns folk som faktiskt gillar fina bilar och gärna betalar lite extra för det.

Jag körde ganska mycket, men det hade lönats sig betydligt tidigare. Om jag jämförde med den Volvo jag hade innan, så sparade jag ungefär 5000kr/månad och det innan alla höjningar av bränsle-priser.
Min kalkyl hamnade runt 2000 mil/år var +/- och jag körde betydligt mer än så då. Så en nobrainer.

Många pratar om Teslas dåliga kvalitét, men själv har jag inte riktigt fattat grejen trots att jag kör Tesla. Mina första 27000 mil bytte jag enbart bromsbeläggen fram. Sedan har jag bytt ett par dörrhandtag, länkarmar och nu beläggen bak vid 34000 mil.
Vanliga slitdelar som går sönder/slits oavsett bil. Finns många Teslor som rullat mer än 50000 mil. T.ex. den här...

https://www.youtube.com/watch?v=0gMwjvdrfaQ

Jo, ogillar också bilån/leasing. Men om man är smart, så tar man reda på vad totalkostnaden varje månad för olika alternativ är och gör ett val efter det. I mitt fall var elbilen bra mycket billigare än alla andra alternativ.

Inte så långt ifrån, men jag körde mellan 20-40 mil/dag.

rekord-Teslan som rullat 200.000 mil har fått byta högspänningsbatteriet 3 ggr och drive unit (typ motor-växellåda) 14 ggr. Alla var dock inte nya utan renoverade enheter.
Ett batteribyte på en Model S kostar väl i runda slängar 200.000 kr och drive unit vet jag ej men sett siffror på 5-20k dollar.

https://insideevs.com/news/699413/highest-mileage-tesla-model...

Nu vore det intressant att se hur mycket garantin täckt men insparad dieselkostnad är i runda slängar 2 miljoner så troligen har han sparat en del

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det är inte mycket pengar för en ny bil, men då får man också en mindre bil i budgetsegmentet. Hur många mil ingår?

Slitage ska bedömas vid återlämningen och har hört en del bråk om det, har du barn?

Ja den är lite mindre det är den absolut. Vet inte om ca 550-600k ny räknas som budget men så är det kanske nu för tiden.

2000 mil om året. Avtalet är på 24 månader och jag har efter 12 månader rätt att lämna tillbaka den i förtid utan extra kostnad. Ingen möjlighet att förlänga efter 24 månader.

Ja precis, och jag tror de flesta ligger inom det som är "normalt slitage". Om man råkar repa ena sidan så kostar det så klart pengar men om någon detalj i interiören blivit nött med tiden så kostar det inget. Yes, två st femåringar.

Kan tillägga att detta är första rena elbilen jag leasar också. Tidigare har jag haft Volvo V40 D2, Volvo V60 D4 Polestar och Volvo V60 D5. Inget slitagetillägg på någon av dem förutom V60 D5 som krockades (sex dagar innan den skulle lämnas tillbaka :..()

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silles:

https://www.energypolicy.columbia.edu/publications/fact-sheet...,

Det är inte brist på batteri produktions kapaciteten det är brist på materialen för litium batterier och dess ovanligare metaller.

Din källa säger inte att det är brist nu utan att det finns risk för brist kring 2030 om inget görs. Gissningsvis kommer något göras.

"Leading experts estimate a supply deficit by the 2030s, creating pressure to increase lithium production and processing. Benchmark Mineral Intelligence, an information provider on the lithium-ion battery supply chain, estimates a 300,000 tLCE supply deficit by 2030 in its business-as-usual demand scenario."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Dörrhandtag är väl knappast något som bör gå sönder.

Jag har en Tesla Model S, där dörrhantaget åker ut/in. De drivs av en motor och kugghjul etc. Det som kan gå sönder på dessa är brytarna och en liten kugg som driver handtaget. Går att byta ut själv om man vill för en billig peng.
Annars låter man Tesla byta ut handtaget mot en nyare version.

Skrivet av glemmy:

rekord-Teslan som rullat 200.000 mil har fått byta högspänningsbatteriet 3 ggr och drive unit (typ motor-växellåda) 14 ggr. Alla var dock inte nya utan renoverade enheter.
Ett batteribyte på en Model S kostar väl i runda slängar 200.000 kr och drive unit vet jag ej men sett siffror på 5-20k dollar.

https://insideevs.com/news/699413/highest-mileage-tesla-model...

Nu vore det intressant att se hur mycket garantin täckt men insparad dieselkostnad är i runda slängar 2 miljoner så troligen har han sparat en del

Drive Unit är motorn. På dessa bilar har man antingen en motor bak eller två motorer (en bak och en fram.)
Vad batteriet kostar beror på vilken typ av batteri det är. Nyare Teslor har dyrare batterier. På min har jag sett priser runt 100.000kr, medans nya med annan teknik/kemi har varit dyrare.
Motorbyte på min har jag sett priser på runt 50000kr. Har ingen performance-modell, utan en vanlig dual-motor.

Garantin på den bilen borde täckt obegränsat antal mil i 8 år.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Whoops, Tesla GÅR AV vid bärgning av en Ford F150. https://www.dagensps.se/motor/teslas-cybertruck-faller-sonder...

Direkt jämförelse mellan en Ford F150 och en Tesla Cybertuck, originalvideon https://youtu.be/PK_EJ3DyiiA?si=tUgSje4akQTj9n0X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad batteriet kostar beror på vilken typ av batteri det är. Nyare Teslor har dyrare batterier. På min har jag sett priser runt 100.000kr, medans nya med annan teknik/kemi har varit dyrare.

Snabbgoogling, 230,000kr för batteribyte på en Model Y. Ingen garanti eftersom det regnade på bilen, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag har en Tesla Model S, där dörrhantaget åker ut/in. De drivs av en motor och kugghjul etc. Det som kan gå sönder på dessa är brytarna och en liten kugg som driver handtaget. Går att byta ut själv om man vill för en billig peng.
Annars låter man Tesla byta ut handtaget mot en nyare version.

Drive Unit är motorn. På dessa bilar har man antingen en motor bak eller två motorer (en bak och en fram.)
Vad batteriet kostar beror på vilken typ av batteri det är. Nyare Teslor har dyrare batterier. På min har jag sett priser runt 100.000kr, medans nya med annan teknik/kemi har varit dyrare.
Motorbyte på min har jag sett priser på runt 50000kr. Har ingen performance-modell, utan en vanlig dual-motor.

Garantin på den bilen borde täckt obegränsat antal mil i 8 år.

Nej, drive unit är mer än bara motor, den innehåller också växellåda, styrelektronik etc.
En fossilbils närmaste motsvarighet är motor+växellåda

(Grå delen i mitten med de olika textmarkeringarna alltså)

Nu vet jag inte exakt vilken du har men såg senast för någon vecka sedan ett inlägg i en svensk Facebookgrupp där en p85 2014 hade fått pris på 204500 kr för byte (alltså samma modell som din länk).
100000 är önsketänkande, kan bara stämma om man får tag på ett begagnat batteri och monterar hos tredjepart, och då är det nog sådär med garantier.

Om han fått alla batterier/motorer på garanti första 8 åren trots att han kört 100+k mil så är det väldigt generöst.
Numera är det väl 8 år och max 24.000 mil, men tror jag känner igen att det var obegränsat miltal i början. Vad jag minns var det inte så generös garanti på utbytesbatterier när man var utanför ursprungliga garantin så tvekar på om han verkligen fått allt på garanti.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nej, drive unit är mer än bara motor, den innehåller också växellåda, styrelektronik etc.
En fossilbils närmaste motsvarighet är motor+växellåda
https://openinverter.org/wiki/images/8/87/Tesla_SRDU_cooling.png
(Grå delen i mitten med de olika textmarkeringarna alltså)

Nu vet jag inte exakt vilken du har men såg senast för någon vecka sedan ett inlägg i en svensk Facebookgrupp där en p85 2014 hade fått pris på 204500 kr för byte (alltså samma modell som din länk).
100000 är önsketänkande, kan bara stämma om man får tag på ett begagnat batteri och monterar hos tredjepart, och då är det nog sådär med garantier.

Om han fått alla batterier/motorer på garanti första 8 åren trots att han kört 100+k mil så är det väldigt generöst.
Numera är det väl 8 år och max 24.000 mil, men tror jag känner igen att det var obegränsat miltal i början. Vad jag minns var det inte så generös garanti på utbytesbatterier när man var utanför ursprungliga garantin så tvekar på om han verkligen fått allt på garanti.

Dom har en differential, inte växlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Dom har en differential, inte växlar.

En differential är en typ av växel.
Har aldrig sagt att den här växlar (plural).
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Differentialv%C3%A4xel

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Dom har en differential, inte växlar.

Nej, det är inte bara en diff. Däremot är utväxlingen fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En differential är en typ av växel.
Har aldrig sagt att den här växlar (plural).
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Differentialv%C3%A4xel

Du skrev växellåda dock som även artikeln differentierar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nej batterier är ingen bristvara i dag, det är överproduktion redan och med kommande produktionskapacitet kommer det bli ännu bättre. Priset på ett EV-pack har halverats bara i år.
https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-04-12/china-a...

Efterfrågan på billiga elbilar har alltid funnits, de flesta är inte ekonomiskt oberoende så de bryr sig mer om pris än räckvidd.
Elbilar kommer bli billigare, men det finns lite hinder på vägen trots att det tekniska är löst. Leverantörsledet måste exempelvis klura ut vem som skall ta förlusterna som uppstår när de gamla bilarnas andrahandsvärde kollapsar.

Mycket av den kommande produktionskapaciten kommer inte bli av, eller kortvarig då marginalerna redan är i botten.
Många banker har redan börjat dra åt finansiering till sektorn och vill undvika riskerna. Kvar är pensionskapital och statsstöd/skattemedel(fodringar hos riksgälden etc).

Dessutom är merparten av all produktion med tillhörande råvaror i Kina, dem har statsstöd som en nationalsport för att "hörna" en marknad.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nu vet jag inte exakt vilken du har men såg senast för någon vecka sedan ett inlägg i en svensk Facebookgrupp där en p85 2014 hade fått pris på 204500 kr för byte (alltså samma modell som din länk).
100000 är önsketänkande, kan bara stämma om man får tag på ett begagnat batteri och monterar hos tredjepart, och då är det nog sådär med garantier.

Om han fått alla batterier/motorer på garanti första 8 åren trots att han kört 100+k mil så är det väldigt generöst.
Numera är det väl 8 år och max 24.000 mil, men tror jag känner igen att det var obegränsat miltal i början. Vad jag minns var det inte så generös garanti på utbytesbatterier när man var utanför ursprungliga garantin så tvekar på om han verkligen fått allt på garanti.

P85 är en Performance-modell med betydligt mer hästkrafter än min. Tror den har en annan typ av batteri också, så den kan mycket väl vara dyrare.

Det många gör idag, då det finns alternativ, är att lämna in bilen/batteriet till företag som lagar batteriet. Ofta är det bara någon/några celler i batteriet som gått sönder, så dessa byts ut. Det blir betydligt billigare än att skaffa ett helt nytt eller begagnat batteri för den delen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Du skrev växellåda dock som även artikeln differentierar.

Ordet växellåda är inte uteslutande en anordning där man kan variera utväxlingen som du verkar tro. Det är vanligen så men inte alltid:

Citat:

växellåda, inom maskintekniken en anordning med vars hjälp man kan ned- eller uppväxla rotationshastighet och därvid vanligen välja mellan olika utväxlingar.

Som Ztenlund skriver har Tesla fast utväxling. En elmotor kan snurra 20.000+ varv/min och rotationshastigheten på utgående axel är långt mindre. Därför växlas den ner med förhållande på ca 9:1 (något som ger en teoretisk hastighet på runt 300km/h). Se under transmission:
https://www.tesla.com/ownersmanual/models/en_us/GUID-E414862C...
Precis som på de flesta bilar med förbränningsmotorer idag sitter differentialen inuti samma enhet som varierar utväxlingen, och detta är fortfarande en växellåda.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

P85 är en Performance-modell med betydligt mer hästkrafter än min. Tror den har en annan typ av batteri också, så den kan mycket väl vara dyrare.

Det många gör idag, då det finns alternativ, är att lämna in bilen/batteriet till företag som lagar batteriet. Ofta är det bara någon/några celler i batteriet som gått sönder, så dessa byts ut. Det blir betydligt billigare än att skaffa ett helt nytt eller begagnat batteri för den delen.

Ja i så fall kommer man undan billigare.
Kanske går att renovera drive units också.
Vad jag hört är det kylvätska som börjar läcka in med tiden och blandar sig med växellådsolja och förstör lager.
Verkar finnas kit
https://qccharge.com/products/rebuild-kit-tesla-large-drive-u...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?