Permalänk

Socialt samspel handlar om att ge och ta. Ofta bör det vara rättvist fördelat vad det nu är, folk har olika åsikter kring detta.
Men för fan för personer som endast ska ha, de har rättigheter som de tar för sig längre än vad de får göra, de kommer med egenfantiserade tolkningar av regler varför de får göra detta. Men absolut inte det minsta ska de ge tillbaka oavsett vad. Inte ens en flytväst hade de kastat i om de hade sett en ramlat i sjön.
Det gäller upptäcka dessa snabbt och sedan avsluta ens relation med dem.

Jag lyckades upptäcka en sådan person och blev en rättshaverist tillbaka. Och nu slipper jag denna och allt är bra.

Annars var jag samma dag och handlade lite småsaker. En medelålders dam i butiken var supertrevlig riktigt tillmötesgående, det tog lång tid att få ihop mina prylar (brickor och annat) som gick på ca 10kronor. När jag när satte mig i bilen fick jag höra, att det var hon var den på orten som var dollarmiljonär redan innan hon vann väldigt mycket pengar. Och jag blev så fundersam på att hon kunde vara så trevlig/hjälpsam emot den andra ovanför som mer såg ner på en..

Permalänk
Medlem

Vet inte om det gubbgnäll men en sak jag tänkt på genom åren är att när man lånar ut något (kan vara vad som helst) gräsklippare, PS2, eller vad som helst. När det gått en viss tid utan att man begärt att få tillbaka saken man lånat ut så verkar folk tro att de blir nya ägare. Det är någon magisk gräns som jag inte förstått när inte ansvaret ligger på den som lånat produkten att lämna tillbaka, utan det blir den som lånat ut som ska begära tillbaka. Det är helt orimligt för mig som helst lämnar tillbaka något jag lånat helst igår. Verkar vara någon universal standard på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Vet inte om det gubbgnäll men en sak jag tänkt på genom åren är att när man lånar ut något (kan vara vad som helst) gräsklippare, PS2, eller vad som helst. När det gått en viss tid utan att man begärt att få tillbaka saken man lånat ut så verkar folk tro att de blir nya ägare. Det är någon magisk gräns som jag inte förstått när inte ansvaret ligger på den som lånat produkten att lämna tillbaka, utan det blir den som lånat ut som ska begära tillbaka. Det är helt orimligt för mig som helst lämnar tillbaka något jag lånat helst igår. Verkar vara någon universal standard på detta.

Ja, du. Det är tydligen väldigt olika vad folk tycker är rimligt. Slutade nästan helt med att låna ut saker efter att en kompis alltid tog evigheter på sig att lämna tillbaka saker, plus att det hände väldigt ofta att grejerna inte kom tillbaka i samma skick som när dom lånades ut. Fick t.ex. tillbaka en CD skiva (ja, det var ett tag sen), som tydligen hade varit med till en fest, med ett hål rakt igenom skivan. Den fick han givetvis ersätta. Men det är lite konstigt tycker jag att vissa inte är rädda om saker som dom lånar eller inte bryr sig om att själva lämna tillbaka dom, så att man måste tjata om det.

Permalänk
Medlem

Min sambos lillasyster är på besök, en curlad 25-åring som inte kan plocka undan efter sig. Lägger sin skit överallt, gör mig skit irriterad, har redan en 1 och 3-åring som man plockar undan efter.. behöver inte ha en bebis på 25 år också. Har sagt till snällt flertalet gånger, men samma sak varje gång..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Har hört uttrycket med egna öron. "Trodde inte du ville ha tillbaka den/det. Det har gått så lång tid."
Snacka om att utnyttja situationen. Tyvärr tror jag man måste skriva avtal när man lånar ut, även till kompisar. Är ganska säker på att lagen inte ligger på utlånaren sida om man inte har något avtalat.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

När jag parkerar vid te x en mataffär så brukar jag alltid parkera så långt ifrån ingången det går för att undvika att få bucklor/repor från andra bilister.
Men nog fan ska alltid någon jävel parkera bredvid.

Bud på att börja ta med sig rep och stolpar för att montera runt bilen snart.

Slut på gnäll, för nu är det fan helg.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Att man betalar för att gå på bio och filmen ska börja en tid, men 10 min efter utsatt tid är det fortfarande reklam :/

Edit:15min. Men kan varmt rekommendera Deadpool 3. Riktigt bra 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Min sambos lillasyster är på besök, en curlad 25-åring som inte kan plocka undan efter sig. Lägger sin skit överallt, gör mig skit irriterad, har redan en 1 och 3-åring som man plockar undan efter.. behöver inte ha en bebis på 25 år också. Har sagt till snällt flertalet gånger, men samma sak varje gång..

Är lite nyfiken på hur din sambo reagerar på lillasysterns beteende …?

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Är lite nyfiken på hur din sambo reagerar på lillasysterns beteende …?

Hon har också sagt till vid några tillfällen men eftersom systern bor i norr p.g.a studier och inte är här jätte ofta så har hon lättare att acceptera det dom gångerna så hennes svar nu blir oftast ”Ja, det är så det är tyvärr” vilket känns tråkigt, trevligt att systern känner sig bekväm o.s.v men det känns ändå så lite små respektlöst att lägga sina grejer överallt när man är på besök hos någon annan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Att man betalar för att gå på bio och filmen ska börja en tid, men 10 min efter utsatt tid är det fortfarande reklam :/

Jo, jag blev snopen när det var vanlig reklam på bion förra helgen. Bettala men ändå se reklam. De e gutt de.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Hon har också sagt till vid några tillfällen men eftersom systern bor i norr p.g.a studier och inte är här jätte ofta så har hon lättare att acceptera det dom gångerna så hennes svar nu blir oftast ”Ja, det är så det är tyvärr” vilket känns tråkigt, trevligt att systern känner sig bekväm o.s.v men det känns ändå så lite små respektlöst att lägga sina grejer överallt när man är på besök hos någon annan.

Samla upp det och klä ä är i en soppåse som du ställer på ett väl uttänkt ställe

Permalänk
Medlem

Drygt när någon vän bjuder ut en på något äventyr i deras fordon som planerats ta inte mer än en timme eller två, för att under färd plötsligt "behöver göra det och det på vägen(omvägen) det går snabbt" och håller en på så vis "gisslan" i flera oplanerade timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qzetin:

Drygt när någon vän bjuder ut en på något äventyr i deras fordon som planerats ta inte mer än en timme eller två, för att under färd plötsligt "behöver göra det och det på vägen(omvägen) det går snabbt" och håller en på så vis "gisslan" i flera oplanerade timmar.

Själv har jag varit med om varianten att man är några stycken som ska åka tillsammans till ett evenemang.
En körkortslös medpassagerare erbjuder sig att betala bränslet och uppför sig sedan som att han har hyrt en chaufför för att göra ett antal avstickare längs vägen …
Det visade sig att jag var långt från den första som råkat ut för detta.
Been there, done that, n*e*v*e*r again!

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har så mycket att gubbgnälla på, men det är intressant att se alla på elsparkcyklar som tror de är odödliga. Utan hjälm, full fart...
Jag är ny i denna tråd, så det har troligen varit uppe redan.

Men om jag ska gubbgnälla så är det på de som bromsar framför en när man kör bil. Ett exempel på sträcka där det händer oftare än oftast och orsakar IQ-befriade köer är E4:an innan Södertälje när man kommer från Stockholm. Vad hände med 3 sekundersregeln och inte ha plattan i mattan när man VET att det är köer där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Vet inte om jag har så mycket att gubbgnälla på, men det är intressant att se alla på elsparkcyklar som tror de är odödliga. Utan hjälm, full fart...
Jag är ny i denna tråd, så det har troligen varit uppe redan.

Men om jag ska gubbgnälla så är det på de som bromsar framför en när man kör bil. Ett exempel på sträcka där det händer oftare än oftast och orsakar IQ-befriade köer är E4:an innan Södertälje när man kommer från Stockholm. Vad hände med 3 sekundersregeln och inte ha plattan i mattan när man VET att det är köer där?

Nu har jag inte längre elsparkcykel men körde väldigt mycket innan jag flyttade från stan - och jag körde inte en meter utan hjälm. Så jag blir riktigt rädd för de som kör utan hjälm att de ska skada sig.

Själv har jag ramlat en gång eftersom jag inte såg ett hål i marken som var typ lika stort som däcket. Åkte rakt över styret och slog rakt i hjälmen längst fram. Hade mest troligt legat på akuten om jag inte haft hjälm. Ärligt så gäller detta även vanliga cyklar - tycker alla bör ha hjälm för det känns så jäkla onödigt att riskera bli en grönsak för man slår huvudet i asfalten när man ramlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Nu har jag inte längre elsparkcykel men körde väldigt mycket innan jag flyttade från stan - och jag körde inte en meter utan hjälm. Så jag blir riktigt rädd för de som kör utan hjälm att de ska skada sig.

Själv har jag ramlat en gång eftersom jag inte såg ett hål i marken som var typ lika stort som däcket. Åkte rakt över styret och slog rakt i hjälmen längst fram. Hade mest troligt legat på akuten om jag inte haft hjälm. Ärligt så gäller detta även vanliga cyklar - tycker alla bör ha hjälm för det känns så jäkla onödigt att riskera bli en grönsak för man slår huvudet i asfalten när man ramlar.

Jag har hjälpt till vid en olycka med elsparkcykel. Var först på plats. Det kom fler och hjälpte till.
Det var HLR som gällde…
Personen överlevde.
Han hade ändå hjälm.

Jag cyklar mycket…aldrig utan hjälm såklart. Jag ser de utan hjälm som potentiella organdonatorer. Elsparkcykel har jag inte testat…kommer inte göra det heller.

Permalänk
Medlem

Som ytterst inbiten golfare så följde jag herrarnas OS-golf nästintill slaviskt.

Men fan vad arg jag blev när vartevigaste slag Matthieu Pavon gjorde skulle kablas ut, även efter att det stod helt klart att Victor Perez spelade 100-gånger bättre än sin landsman och Pavon till och med var nere på sista plats.

Tur bättrade dom på sig till sista dagen åtminstone.

Permalänk
Snusfri

Semestern över för den här sommaren då..
Fasen vad man inte har lust att börja jobba igen nu till veckan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag försöker komma i kontakt med Comviq och tänkte använda mig av deras chatt. Efter att ha kommit förbi deras bot så ska jag äntligen komma till chatten och prata med en människa.
Då får man istället:
"Just nu är det många som vill chatta med oss. Försök igen om en liten stund genom att klicka på knappen 👇"

Vad är grejen? Varför inte bara ha en vanlig kö? Istället måste jag då och då gå in och trycka på "försök igen" och få samma svar igen.

Argh!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Inte för att bara en som kommer här och dissar ett helt giltigt gubbgnäll.
Men, färsk från handledarutbildning igår kan jag skjuta in att man rekommenderas/ska göra precis så som beskrivs ovan. Man rekommenderas blinka vänster (om man ska vänster) och sen ska man byta till att blinka höger innan man svänger ut i den utfart man ska ut i. Det riktigt bästa var dessutom om man kör i den vänstra filen tills man ska ut, då man byter till den högra filen precis innan man kommer ut.
Detta är alltså sättet som man ska lära sig att följa i dag.

Dubbelfilig rondell och du ligger i vänstra körfält och ska till vänster:
Vad jag fick lära mig för 7 år sedan var att "trycka ut sig" precis efter man har åkt förbi utfarten innan, så att man tydligt visar att man ska svänga nästa utfart + ingen dåre kan komma och "köra förbi" dig i rondellen (självklart har du väjningsplikt för bilar som är på högra filen dock som redan är i rondellen).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag försöker komma i kontakt med Comviq och tänkte använda mig av deras chatt. Efter att ha kommit förbi deras bot så ska jag äntligen komma till chatten och prata med en människa.
Då får man istället:
"Just nu är det många som vill chatta med oss. Försök igen om en liten stund genom att klicka på knappen 👇"

Vad är grejen? Varför inte bara ha en vanlig kö? Istället måste jag då och då gå in och trycka på "försök igen" och få samma svar igen.

Argh!

För att slippa ge support så klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

För att slippa ge support så klart.

Jag har fortfarande inte kommit fram till chatten. Fortfarande samma felmeddelande, både på dator och mobil. :/

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Jag har hjälpt till vid en olycka med elsparkcykel. Var först på plats. Det kom fler och hjälpte till.
Det var HLR som gällde…
Personen överlevde.
Han hade ändå hjälm.

Jag cyklar mycket…aldrig utan hjälm såklart. Jag ser de utan hjälm som potentiella organdonatorer. Elsparkcykel har jag inte testat…kommer inte göra det heller.

Väldigt underligt att det inte är lagkrav med hjälm på cykel, men det är det på mopeder som går i 25km/h, gör man sig mer illa om man kraschar med en moppe eller cykel i 25km/h? näe...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då får man istället:

Argh!

Samma på vissa vårdcentraler… 15 minuter efter öppning är det slut på telefontider, ’försök igen imorgon…’

Permalänk
Medlem

Hatar butiker.

Coop X-tra-dyrt: Lurendrejeri med kampanj, förr-förra veckan hade de "kampanj" på arla smör 500 gram för 39kr, var in 4! gånger, inte en endaste gång hade det något smör, inte ens tomma kartonger som hade avslöjat att de åtminstone fått in ETT paket (typ 8-10 smörpaket i den) alls, på hela veckan. Utöver det så är x-tra alltid 20-50% dyrare än t.ex. willys på samma vara.

Willys: Förut har det alltid gått att sjävskanna, väga t.ex. potatis och godis direkt i själv-kassan, nu måste du gå till en speciellt våg för godis och FAST potatis.. Medans mjölig potatis går fortfarande att väga in i kassan på den våg varje kassa har.

Permalänk
Medlem

Bra tråd, precis när jag behövde den..
Har nu haft min telefon inne på tre service ärenden hos Comviq och seden mer än två veckor (inne på tredje) är den fortfarande på reklamationsärende, Comviq vet ingenting som hävdar att jag ska kontakta Sony, Sony vet ingenting och säger att jag ska kontakta verkstan, kontaktar verkstan och de vet ingenting förutom att jag ska kontakta Comviq.

Blir så less, varit utan en anständig mobil nu i drygt två månader men pengar ska dom ha in för den, jajamen.
Och att ringa teknisk support får du planera för det tar ALLTID minst en timme att komma fram på telefon.

Jag kommer säga upp allt jag har hos Comviq efter att ärendet är avslutat, trisst då man varit en trogen kund sedan 90 talet men så fort det handlar om problem, då är dom illvilliga att hälpa till och kör bara med sina standardfraser de alltid gör.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Rejält trött på ekorrhjulet. Alla jävlar man precis trängts med 4 veckor på semestern, är man nu tillbaka och trängs med i vardagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Samma på vissa vårdcentraler… 15 minuter efter öppning är det slut på telefontider, ’försök igen imorgon…’

15 minuter, Lyx! på min vårdcentral var tiderna slut typ 1 minut efter öppning sist jag försökte, tog väl en två veckor innan man lyckades få en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

15 minuter, Lyx! på min vårdcentral var tiderna slut typ 1 minut efter öppning sist jag försökte, tog väl en två veckor innan man lyckades få en tid.

Byt vårdcentral är mitt tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Väldigt underligt att det inte är lagkrav med hjälm på cykel, men det är det på mopeder som går i 25km/h, gör man sig mer illa om man kraschar med en moppe eller cykel i 25km/h? näe...

För väldigt länge sedan diskuterades krav på cykelhjälm i Köpenhamn. Men dom avstod. Risken var att det kunde bli färre som cyklade. Att inte cykla var också en risk. Man mår bäst med motion. Men att inte använda hjälm är idiotiskt. Men som Du skriver så finns det ju ett värde i att vara organdonator. Detta borde barnen få veta i skolan. Jag har också sett små barn i hög fart på elsparkcyklar utan hjälm. Man blir bara ledsen.