Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Batteriet, och battericellerna, laddas inte snabbare för att batteriets totala spänning är 800V i stället för 400V. Det är tyvärr en stor felaktig myt som jag ofta ser spridas i många elbilstrådar.

Mindre motstånd och värmeutveckling gör att det i praktiken går snabbare att ladda. Men visst, kalla det myt om du vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kimball:

Långskott här men jag såg ingen stor "laddbox"-tråd.
Är det någon som har erfarenhet av laddbox/stolpelösningar för större samfällighet/bostadsrättsföreningar osv? Finns det alternativ där kwh-priset går att få vettigt men med högre engångskostnad osv, eller hamnar alla dessa lösningar på hutlösa kwh-priser vs. om man hade kunnat ladda i sitt eget hushåll?

I vår förening använder vi Vattenfall Incharge. Jag har tyvärr ingen insyn i hur det funkar ekonomiskt rent siffermässigt från föreningens håll, men just nu laddar jag för 1,78 kr/kWh hemma. Lösningen går, så vitt jag förstår, ut på att föreningen äger sina egna laddboxar (Vattenfall kan även sälja och installera dem om man vill, eller så kan man koppla till befintliga som har stöd för OCPP). Sedan fungerar Vattenfall som en mellanhand, där föreningen bestämmer hur mycket de vill ta för elen, och sedan skickar Vattenfall pengarna de fått in (minus någon serviceavgift så klart, det är ju inte gratis att tillhandahålla en sådan tjänst) till föreningen. Föreningen betalar själva för elen, så det är upp till föreningen att prissätta på ett sådant sätt att det går runt. Utöver det har föreningen också höjt månadsavgiften för P-platsen med ett par hundringar.

Upplägget verkar vettigt utifrån det jag hört, så det är nog värt att titta närmare på åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I vår förening använder vi Vattenfall Incharge. Jag har tyvärr ingen insyn i hur det funkar ekonomiskt rent siffermässigt från föreningens håll, men just nu laddar jag för 1,78 kr/kWh hemma. Lösningen går, så vitt jag förstår, ut på att föreningen äger sina egna laddboxar (Vattenfall kan även sälja och installera dem om man vill, eller så kan man koppla till befintliga som har stöd för OCPP). Sedan fungerar Vattenfall som en mellanhand, där föreningen bestämmer hur mycket de vill ta för elen

Det är ju framförallt vettigt om man inte har en ekonomisk förvaltare som vill hantera sådant och kanske också om man delar stolpar mellan flera platser, eller har delade laddplatser. Vi har dedikerade stolpar (som heter samma sak som garageplatsen) så vår förvaltare får helt enkelt en rapport med förbrukning per månad per plats och fakturerar det bara på avgiftsavin. 1.78 är ju "ok", men det är ju skönt att slippa någon som skär mellan..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrico:

Det är ju framförallt vettigt om man inte har en ekonomisk förvaltare som vill hantera sådant och kanske också om man delar stolpar mellan flera platser, eller har delade laddplatser. Vi har dedikerade stolpar (som heter samma sak som garageplatsen) så vår förvaltare får helt enkelt en rapport med förbrukning per månad per plats och fakturerar det bara på avgiftsavin. 1.78 är ju "ok", men det är ju skönt att slippa någon som skär mellan..

Ja, å andra sidan är det också skönt att slippa administration med laddkort och liknande, och utfärda nya om någon tappar bort sitt, etc, det får kundtjänsten fixa. För man vill inte att laddstationerna ska vara olåsta så vem som helst kan ställa sig där och sno el...

Fördelar och nackdelar finns med allt! Gissar på att förvaltaren inte jobbar gratis heller

Idealet vore att det bara kunde debiteras direkt på min egen elräkning och jag kunde hantera elhandel och sånt själv med timdebitering etc, men lösningen ska ju inte bara passa mig

Permalänk
Medlem

Har inte sett så många bilsemester-rapporter här i tråden så tänkte sammanfatta vår semestertur Sverige -> Kroatien -> Österrike -> Sverige i vår BMW i4.

Det var första riktiga bilsemestern med elbil så på nedvägen gjorde vi lite av ett nybörjarfel och småsnabbladdade ofta. Lite ooptimalt dels därför att varje laddning tar lite extratid med att backa in, autentisera etc, dels därför att i4:an har en begränsning på 5 snabbladdningar innan den begränsar laddhastigheten. AC-laddar man så nollställs denna räknare tydligen. En annan liten miss var att inte avgränsa vilket laddnätverk man planerade stoppen vid. På hemvägen körde vi enbart Ionity och sablar vad snabbt och smidigt det gick ( plus rätt billigt runt 3,5 kr/kwh). Österrikiska alperna -> Östergötland klarade vi på 4 laddstopp över 1,5 dagar, och då siktade vi på minst 90% laddningsnivå. BMWn har verkligen en bra laddkurva så tog runt 35 min till ”full tank”.

Alla länder FÖRRUTOM Kroatien tyckte jag det var enkelt med snabbladdning i. Dock blev vi verkligen blåsta i Kroatien där vi var tvungna att toppa upp batteriet ca 20-25 kWh och betalade nog 15 kr/kWh. På en 50 kW laddare! Där var det glest mellan riktiga snabbladdare >200kW.

Det som uppskattades av familjen var tystnaden när man körde ~130 (marschhastighet genom europa). Skillnaden var påtaglig efter många timmar i bil. Överlag en rätt odramatisk skillnad jämfört med vanlig bil. Och som förare är skillnaden vid omkörningar i motorvägsfart uppskattad, bilen upplevs väldigt pigg även vid 130!

Snittförbrukningen hamnade rätt exakt på 18kWh/100km. Då var det majoriteten körning på antingen motorväg eller alplandskap så absolut ingen ”WLTP”-profil 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Min pappa har exakt den, och tycker den är personligen lite för slö. Samma sak gäller med min Tesla M3 LR, så även om den är bra mycket piggare än pappas FWD XC40, så blir det personligen en M3 Performance om jag byter till Tesla i höst (om det inte blir en BMW i4 M50 eller Porsche Taycan).

Menar du att 0-100 på 4,4 sekunder är slött?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Blev beställning på en Model 3 idag

Bakhjulsdrivna varianten med vit lack och vit klädsel.
Hämtas nästa vecka redan, första Teslan så får se hur man gillar det.

För er som har erfarenhet av Tesla, är det värt att köpa ”premium connectivity” eller kan man leva utan?

Härligt! Grattis! ☀️

Jag tycker det är värt att ha PC för live trafikinfo, sattelitkartor och inbyggd streaming (utan att behöva koppla in mobilen).

Skrivet av Bankai:

Något speciellt man borde tänka på / hålla utkik efter på beg. model 3?

Välj en modell med VP istället för en med PTC-element.

Skrivet av alpha:

Förr köpte man en Tesla tack vare Elon. Numera köper man en Tesla trots Elon.

Aldrig köpt en Tesla "tack vare Elon", eller annan bil för den delen beroende på vem som är CEO. Varken då (2019 min första Tesla, och sedan nästa 2021), och bryr mig inte heller om vem som är CEO när jag skall välja ny elbil i höst.

Skrivet av Tvnissen:

Ursäkta för noob-fråga, men aldrig köpt en bil på avbetalning och senaste åren haft privatleasing. Om jag köper en Model 3 på 60 mån avbet. och jag räknar med att det beräknade restvärdet (42%) stämmer, skulle man rakt av kunna jämföra priset inkl. kontantinsats (ca 5700 kr/mån) med en privatleasing i samma prisklass med samma tillval (förutom att det finns några andra fördelar m leasing, som bilbyte efter tre år, alltid nybilsgaranti, ingen restvärdesrisk och serviceavtal)??

Finns det någon fördel att köpa en bil mot att leasa den? Tänker att framtida priser och restvärden är så osäkra.<Uppladdad bildlänk>

Normalt blir det alltid billigare att köpa istället för att leasa. Keasingbolagen som tar ju betalt för att minska din "osäkerhet". Precis som du betalar mer för fast ränta på bolån än rörlig (i snitt), eller fastpris elavtal vs rörligt timpris.

Kan man själv ha råd med risken så blir det i snitt alltid billigast i längden.

Skrivet av Tvnissen:

Tack för svar

Köper flexibiliteten, men det där med reparation och självrisk gäller ju även vid eget köp. Och de märken jag kollar på har alla tre års nybilsgaranti eller mer (hej Kia!).

Jag har svårt att få ihop att bra case för att köpa jämfört med att leasa även om det rent logiskt borde vara fördelaktigt att köpa. Enda stora fördelen skulle vara om man verkligen ha en Tesla.

Jag har finansiell leasing, med det är bara för att min Tesla är på min firma som har en skatteteknisk fördel (kan dra av halva momskostnaden), men hade jag skaffat en privat så hade jag aldrig leasat utan köpt cash. Blir billigast och mest flexibelt/frihet att äga själv. Vet flera som har ångest när leasingperioder inte går att förlänga längre, och måste tvingas byta bil i förtid.

Men är man en väldigt orolig själ så kanske leasing gör att du sover bättre om natten (även om det normalt kostar mer i snitt). Det är helt upp till dig, och vem du är som person.

Tesla M3 har fyra års nybilsgaranti eller 8000 mil (det som kommer först begränsar).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Man kan väl trösta sig med att man kan hitta helt gratis elbilsladdning ibland fortfarande, och att det är billigt att ladda hemma vilket drar ner totalkostnaden.

Det är ju lite billigare när vi snabbladdar (beror ju på hur energisnål din elbil är, och din bensinbil) jämfört med vår bensinbil, men den stora skillnaden där man sparar i drivmedel är ju när man kan ladda hemma på timpris när det är billigt.

När man kan ladda billigt hemma så kan man ju ligga på runt 2 kr/milen vilket är bra mycket billigare än en bensinbil.

Skrivet av Gainsgoblin:

Nu svarade jag en person som sa att 3 kr /kWh var övre smärtgränsen.
Snabbladdar du för 8-9 kronor är du helt ute och cyklar. Eviny tar 4,99. OKQ8 och CircleK ligger runt 5,50.

Japp. Har inga abonnemang (laddar 95% av fallen hemma), men laddar normalt på OKQ8, Tesla och CK. Tycker de tre ligger OK till i pris för oss som inte har speciella avtal eller abonnemang.

Skrivet av pv2b:

Men värst ändå är Tesla, tycker jag ändå. Prissättningen är helt dynamisk,

Jag tycker det tvärt om är riktigt bra! 👍

Hatar köer, och det är klar värre med köer än någon krona högre per kWh. Tar hellre det än att vänta i kö på att få ladda. Men däremot är det ju utmärkt om du och andra ogillar det, för då blir det ännu mindre köer för oss som laddar där.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet var jag hittar fakta/ammunition när jag behöver övertyga någon som bara är allmänt emot elbilar och kommer med kommentarer som, "elbilar är inte framtiden, det är den sämsta investeringen du kan göra" eller "batteriet kommer vara trasigt efter garantin har gått ut och då saknar bilen värde" etc etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Jag tycker det tvärt om är riktigt bra! 👍

Hatar köer, och det är klar värre med köer än någon krona högre per kWh. Tar hellre det än att vänta i kö på att få ladda. Men däremot är det ju utmärkt om du och andra ogillar det, för då blir det ännu mindre köer för oss som laddar där.

Ja! Och detta är en bra anledning att inte binda upp sig till en enda laddoperatör, för då kan man ladda hos någon annan när det är fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Är det någon som vet var jag hittar fakta/ammunition när jag behöver övertyga någon som bara är allmänt emot elbilar och kommer med kommentarer som, "elbilar är inte framtiden, det är den sämsta investeringen du kan göra" eller "batteriet kommer vara trasigt efter garantin har gått ut och då saknar bilen värde" etc etc.

Den som betalar för bilen bestämmer. Vad någon annan tycker är helt ovidkommande.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Den som betalar för bilen bestämmer. Vad någon annan tycker är helt ovidkommande.

Inte om den som tycker har väldigt stor påverkan på den som ska vara med och betala.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NDanielN:

Om allt detta vore sant så vore Blocket fullt av billiga avdankade batteribilar med kasst batteri för en spottstyver.

Var är de någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I vår förening använder vi Vattenfall Incharge. Jag har tyvärr ingen insyn i hur det funkar ekonomiskt rent siffermässigt från föreningens håll, men just nu laddar jag för 1,78 kr/kWh hemma. Lösningen går, så vitt jag förstår, ut på att föreningen äger sina egna laddboxar (Vattenfall kan även sälja och installera dem om man vill, eller så kan man koppla till befintliga som har stöd för OCPP). Sedan fungerar Vattenfall som en mellanhand, där föreningen bestämmer hur mycket de vill ta för elen, och sedan skickar Vattenfall pengarna de fått in (minus någon serviceavgift så klart, det är ju inte gratis att tillhandahålla en sådan tjänst) till föreningen. Föreningen betalar själva för elen, så det är upp till föreningen att prissätta på ett sådant sätt att det går runt. Utöver det har föreningen också höjt månadsavgiften för P-platsen med ett par hundringar.

Upplägget verkar vettigt utifrån det jag hört, så det är nog värt att titta närmare på åtminstone.

Låter ju som en perfekt mellanväg att kunna gå. Justeras ert laddningspris dagligen eller är det fast i perdioer/för jämnan?

Ja optimalt vore såklart att ladda direkt på ens egna nät, men dessvärre är det bara hörntomterna i längan närmast parkeringarna som har den möjligheten hos oss pga bilfria vägar mellan husen i övrigt på gott och ont (mest gott för barnen såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Normalt blir det alltid billigare att köpa istället för att leasa. Keasingbolagen som tar ju betalt för att minska din "osäkerhet". Precis som du betalar mer för fast ränta på bolån än rörlig (i snitt), eller fastpris elavtal vs rörligt timpris.

Kan man själv ha råd med risken så blir det i snitt alltid billigast i längden.

Ja, det är det logiska i mitt huvud också, men gör man kalkylerna stämmer det ju inte med den logiken. Det blir i de flesta fallen billigare att leasa om man räknar med att ha bilen max 6 år. Räknar du på 10-20 år är det såklart en helt annan kalkyl som då historiskt varit möjlig, men tror inte att dagens elbilar känns superfräscha om 15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Ja, det är det logiska i mitt huvud också, men gör man kalkylerna stämmer det ju inte med den logiken. Det blir i de flesta fallen billigare att leasa om man räknar med att ha bilen max 6 år. Räknar du på 10-20 år är det såklart en helt annan kalkyl som då historiskt varit möjlig, men tror inte att dagens elbilar känns superfräscha om 15 år.

Sen är det väl också så att många bilhandlare sänker leasing avgiften istället för att sänka listpriset. Tex är väl Teslas ränterabatt i praktiken en prissänkning med minst 50k i dagsläget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kimball:

Låter ju som en perfekt mellanväg att kunna gå. Justeras ert laddningspris dagligen eller är det fast i perdioer/för jämnan?

Ja optimalt vore såklart att ladda direkt på ens egna nät, men dessvärre är det bara hörntomterna i längan närmast parkeringarna som har den möjligheten hos oss pga bilfria vägar mellan husen i övrigt på gott och ont (mest gott för barnen såklart).

Laddpriset justeras så ofta bostadsrättsföreningen väljer att göra det! Ambitionen är att det ska vara någon slags självkostnadspris och att föreningen inte ska gå plus på laddningen, så det regleras väl allt eftersom. Det är inget timpris. Men föreningen har inte timpris heller i sitt elabonnemang. Så visst finns det en hel del att göra här.

Jag har själv inte varit direkt inblandad i detta, utan det har övriga i föreningen gjort. Jag "bara" bor här. En grej som är bra är att allt är baserat på den öppna standarden OCPP vilket gör att vi skulle kunna byta laddoperatör utan att byta själva laddarna, om vi ville det.

Eftersom jag inte vart direkt inblandad i det här vill jag inte säga att det är guld och gröna skogar, men jag tycker iaf att upplägget låter relativt schysst ändå, även om jag så klart gärna hade minimerat mina laddkostnader ännu mer genom att bara ladda på natten och liknande. Jag har till och med frågat styrelsen om jag kan minska BRF:ens kostnader genom att ladda nattetid men det spelar tydligen ingen roll med de avtal de har nu, men det kan ju så klart ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Laddpriset justeras så ofta bostadsrättsföreningen väljer att göra det! Ambitionen är att det ska vara någon slags självkostnadspris och att föreningen inte ska gå plus på laddningen, så det regleras väl allt eftersom. Det är inget timpris. Men föreningen har inte timpris heller i sitt elabonnemang. Så visst finns det en hel del att göra här.

Jag har själv inte varit direkt inblandad i detta, utan det har övriga i föreningen gjort. Jag "bara" bor här. En grej som är bra är att allt är baserat på den öppna standarden OCPP vilket gör att vi skulle kunna byta laddoperatör utan att byta själva laddarna, om vi ville det.

Eftersom jag inte vart direkt inblandad i det här vill jag inte säga att det är guld och gröna skogar, men jag tycker iaf att upplägget låter relativt schysst ändå, även om jag så klart gärna hade minimerat mina laddkostnader ännu mer genom att bara ladda på natten och liknande. Jag har till och med frågat styrelsen om jag kan minska BRF:ens kostnader genom att ladda nattetid men det spelar tydligen ingen roll med de avtal de har nu, men det kan ju så klart ändras.

Låter ju oerhört lovande. Tack för infon! Tar med mig det inför kommande inflytt då jag ska försöka bolla för att det hela får hög prio så jag äntligen kan skaffa elbil istället

Permalänk
Skrivet av martinot:

Tycker Honda E är en perfekt liten pendlarbil. Kikade själv på den för två år sedan då vi ville ha en liten smidig elbil för lokal pending och lokala ärenden. I vårt fall så blev det en Mini Copper elbil i stället, men både Honda E och Fiat 500e var två fina kandidater för oss.

Personligen så ogillar jag att leasa bilar. Iaf. privat (på firman har jag en Tesla på finansiell leasing, men det är endast av skatteoptimeringskäl). Föredrar att köpa cash, och det brukar alltid bli billigast i längden (om det inte är någon form av speciell kampanj sponsrad av tillverkaren, men det skulle jag inte misstänka i detta fall).

För 280 papp så hade jag köpt den cash. Riktigt kul liten bil!

Hej tack för svar. i mitt fall blir det nog ett litet lån ska kolla med banken (bättre ränta).

hur har FIATEN fungerat på vintern och hur har batteriet hållit sig under din ägo?
det som talar mot Hondan är att den inte tillverkas längre och om man behöver delar eller batteri, men garantin är i alla fall 8 år på batteriet.

provkörde och den går väldigt bra på vägen inget vindljud men lite vägljud (riktigt dålig asfalt) men klarar gupp och ojämnheter väldigt bra.

tänkte lite mer på kostnaderna och försäkring var i stort sätt samma.
det jag inte tänkte på initialt var att efter att bilen är avbetald räknade på 4 år, så är det plus på bränslekostnaden alltså sparar in ca 12 000 per år, visst el är inte gratis men mindre än bensinen som inte lär bli billigare över tid.

enda oron är när det är dags att byta nästa gång och hur mycket värde som då är kvar i bilen då?

hursom tack för input mvh.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Nu är ju detta inte bilfinansieringstråden. Men du visa ett exempel på när det stämmer som inte är anekdotiskt? Som t.ex. låga räntan i kombination med MGs lansering som gav elbil för ett par tusen i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Hur många ICE bilar har 8 års garanti på drivlinan som exempelvis Tesla har, är en fråga jag brukar ställa som får folk att tänka till lite.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Hur många ICE bilar har 8 års garanti på drivlinan som exempelvis Tesla har, är en fråga jag brukar ställa som får folk att tänka till lite.

Toyota har 10år om du servar hos dem.

Permalänk
Medlem

Tycks finnas sån att beställas till Tesla Model 3 och Y, nån som har erfarenheter, dock står det att det skulle gälla endast upp till 2023 års modell så tycks inte stöda senaste Highland (kanske stödet borde göras om för att passa, jag vet inte)

https://www.wayzafe.com/sv/

Kanske nån känner till något alternativ också? Har inte Tesla M3 själv men är väl en av alternativen jag funderar på men det jag stör mig mest är avsaknande av mittdisplay (eller headsup display) och Android Auto stöd vilket ovan hade dock fixat men är mer intresserad utav Highland refreshen dock (men inväntar också huruvida S3xy button stalks blir som borde komma ut snart).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Har idag en polestar 2 SRSM och är faktiskt väldigt nöjd men problemet är att leasingen går ut i februari nästa år och tiden flyger så vips är man där. Går ju att bara plocka en nyare version men vore ju lite roligt att testa på något nytt också.

Vad hade ni valt för bil med ett maxtak på 10k/mån? Har egentligen inga preferenser och har inga barn, än iaf haha. Vore kul att veta vad ni skulle sneglat på och varför!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Har idag en polestar 2 SRSM och är faktiskt väldigt nöjd men problemet är att leasingen går ut i februari nästa år och tiden flyger så vips är man där. Går ju att bara plocka en nyare version men vore ju lite roligt att testa på något nytt också.

Vad hade ni valt för bil med ett maxtak på 10k/mån? Har egentligen inga preferenser och har inga barn, än iaf haha. Vore kul att veta vad ni skulle sneglat på och varför!

Du tänker privatleasing när du säger 10k/mån eller vad?
Du får kanske precis in en Polestar 4 på den budgeten. Det är ju en skaplig uppgradering från 2:an får man väl säga (och man känner att man kan tänka sig att stanna kvar med märket).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du tänker privatleasing när du säger 10k/mån eller vad?
Du får kanske precis in en Polestar 4 på den budgeten. Det är ju en skaplig uppgradering från 2:an får man väl säga (och man känner att man kan tänka sig att stanna kvar med märket).

Ja precis, det är leasing som gäller känner jag. Jaså? Trodde den skulle vara rätt mycket dyrare faktiskt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Toyota har 10år om du servar hos dem.

Blir ju mera som en försäkring då man troligtvis måste serva varje år alternativt 2000? mil. Missar man och servar efter 366 dagar eller 2001 mil så faller garantin troligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycks finnas sån att beställas till Tesla Model 3 och Y, nån som har erfarenheter, dock står det att det skulle gälla endast upp till 2023 års modell så tycks inte stöda senaste Highland (kanske stödet borde göras om för att passa, jag vet inte)

https://www.wayzafe.com/sv/

Kanske nån känner till något alternativ också? Har inte Tesla M3 själv men är väl en av alternativen jag funderar på men det jag stör mig mest är avsaknande av mittdisplay (eller headsup display) och Android Auto stöd vilket ovan hade dock fixat men är mer intresserad utav Highland refreshen dock (men inväntar också huruvida S3xy button stalks blir som borde komma ut snart).

Kan säga som ny Model 3 Highland ägare att det tog 1 dag att lära sig blinka med knapparna på ratten, så testa lite innan du köper spakar

Saknar inte spaken för verken växelväljare eller blinkers längre.

Kör både ID7 och Model 3, funkar lika bra med båda alternativen för min egen del, samma reaktion från sambon.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Blir dock inte ett jättebra argument om personen har lite koll på hur Tesla hanterar sina garantiåtaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Ja precis, det är leasing som gäller känner jag. Jaså? Trodde den skulle vara rätt mycket dyrare faktiskt.

Ja, eller den ser ut att ligga på 9700:- per månad om man kör på 48 månader, 10.600:- för 36. Så kanske något över budget.