Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Hatar butiker.

Coop X-tra-dyrt: Lurendrejeri med kampanj, förr-förra veckan hade de "kampanj" på arla smör 500 gram för 39kr, var in 4! gånger, inte en endaste gång hade det något smör, inte ens tomma kartonger som hade avslöjat att de åtminstone fått in ETT paket (typ 8-10 smörpaket i den) alls, på hela veckan. Utöver det så är x-tra alltid 20-50% dyrare än t.ex. willys på samma vara.

Willys: Förut har det alltid gått att sjävskanna, väga t.ex. potatis och godis direkt i själv-kassan, nu måste du gå till en speciellt våg för godis och FAST potatis.. Medans mjölig potatis går fortfarande att väga in i kassan på den våg varje kassa har.

ICA (i varje fall min lokala ICA): Antalet lappar med "lågt pris" ökar i proportion till prishöjningarna. Extra provocerande när någon vara ökat 30% i pris och de satt upp en lapp som försöker påskina att det är ett bra pris.

Lidl har jag inte sett köra med direkta fulspel, så av ren princip går jag dit och handlar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

ICA (i varje fall min lokala ICA): Antalet lappar med "lågt pris" ökar i proportion till prishöjningarna. Extra provocerande när någon vara ökat 30% i pris och de satt upp en lapp som försöker påskina att det är ett bra pris.

Lidl har jag inte sett köra med direkta fulspel, så av ren princip går jag dit och handlar istället.

Men där är väl Hemköp absolut värst?
Jag gillar verkligen deras ”Alltid lågt pris”-märkning på många varor. Dessa varor är i princip alltid dyrare än hos alla övriga kedjor …

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Men där är väl Hemköp absolut värst?
Jag gillar verkligen deras ”Alltid lågt pris”-märkning på många varor. Dessa varor är i princip alltid dyrare än hos alla övriga kedjor …

Jag handlar inte på Hemköp så jag vet inte vilka bandittjuvar som är värst.

Permalänk
Medlem

Gubbe skulla vila ögonlocken en kortis efter middagen.. 1.5 timme senare vaknar man till lite yrt.. Halva kvällen borta nu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Detta borde barnen få veta i skolan. Jag har också sett små barn i hög fart på elsparkcyklar utan hjälm. Man blir bara ledsen.

Det är lag på att barn under 15 ska ha hjälm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Rejält trött på ekorrhjulet. Alla jävlar man precis trängts med 4 veckor på semestern, är man nu tillbaka och trängs med i vardagen.

Ekorrhjulet är många trött på. Det jag stör mig på är att just när folkmängden på kollektivtrafiken blir så att alla får en egen sittplats, ja då drar de in på bussar och tåg. Så det är alltid trångt att åka kollektivt.
Lösningen på problemet, undvik att åka så mycket kollektivt, gör mer på distans. Såklart att busschaufförer och tågpersonal vill ha semester på sommaren.

Permalänk
Medlem

Köpte begagnad hårdvara på en secondhandbutik. Inga bra grejor, men bättre än befintliga och mycket billigare än nytt.

När jag startar första gången lyser CPU-dioden rött. Samma sak med ett RAM-minne i två olika slottar. Tar av CPU-kylaren för att kontrollera processorn. Då ser jag att det finns böjda stift på moderkortet där processorn monteras. Kul. Jag har försökt räta ut dem men det går inte. De har knäckts.

Jag kommer givetvis åka dit och förklara situationen. De har sålt defekt hårdvara och jag förväntar mig full återbetalning.

Nu blir det givetvis mycket dyrare. Inte peppad på begagnat som jag inte kan funktionstesta först. Alldeles för många som blir lurade.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Tack EU för att ni förstört de flesta korkarna. De var bra innan ni rörde runt i grytan.

Lade Pepsi flaskan ned i kylskåpet och hör att det pyser och ser att det bubblar ut lite. Plockar ut och skruvar om. Samma sak händer igen. Hör sedan att den pyser redan innan jag ska ställa in den efter en tredje omskruvning.
Fick ställa den i dörren istället.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Köpte begagnad hårdvara på en secondhandbutik. Inga bra grejor, men bättre än befintliga och mycket billigare än nytt.

När jag startar första gången lyser CPU-dioden rött. Samma sak med ett RAM-minne i två olika slottar. Tar av CPU-kylaren för att kontrollera processorn. Då ser jag att det finns böjda stift på moderkortet där processorn monteras. Kul. Jag har försökt räta ut dem men det går inte. De har knäckts.

Jag kommer givetvis åka dit och förklara situationen. De har sålt defekt hårdvara och jag förväntar mig full återbetalning.

Nu blir det givetvis mycket dyrare. Inte peppad på begagnat som jag inte kan funktionstesta först. Alldeles för många som blir lurade.

Uppföljning: De nekade mig återköp och hänvisade till sina villkor att man får tillgodokvitto vid retur. Skulle ni acceptera det här?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Uppföljning: De nekade mig återköp och hänvisade till sina villkor att man får tillgodokvitto vid retur. Skulle ni acceptera det här?

Nej. Häv köpet, varan är trasig och omöjlig att laga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Inte mycket att göra förmodligen, brukade själv fynda lite teknik på secondhand butiker förr, men slutade för ganska många år sen nu då dom ofta är dyrare än blocket/Facebook om man har tålamod plus att man med teknik för räkna med att inte få ngt tillbaka om det inte fungerar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nej. Häv köpet, varan är trasig och omöjlig att laga.

Jag försökte men de var inte alls resonabla. Fick inte ens visa att stiftet var trasigt. Risken är att de bara lägger ut det igen på hyllan.

Biträdande butikschef bad mig lämna självmant eller så skulle han ringa på vakten. Där upphörde mina möjligheter.

Ska se om jag kan reklamera köpet till banken.

Skrivet av norrby89:

Inte mycket att göra förmodligen, brukade själv fynda lite teknik på secondhand butiker förr, men slutade för ganska många år sen nu då dom ofta är dyrare än blocket/Facebook om man har tålamod plus att man med teknik för räkna med att inte få ngt tillbaka om det inte fungerar.

De själva tyckte att det var billigt, men det var mer adekvat prissatt. Lite åt det höga hållet. Moderkort med Core i5 2500 för 280 kr. Klart bättre än Core 2 Duo E4700. Jag har delarna till min gamla arbetsdator kvar men den fastnar i POST-loop.

För att roa mig när frugan och jag varit där, har jag letat överpriser, fotograferat dem och sparade i ett album jag kallar Eriksstjälpen. Det har blivit rätt många bilder genom åren på prylar som är dyrare än nya.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag försökte men de var inte alls resonabla. Fick inte ens visa att stiftet var trasigt. Risken är att de bara lägger ut det igen på hyllan.

Biträdande butikschef bad mig lämna självmant eller så skulle han ringa på vakten. Där upphörde mina möjligheter.

Du kan följa de här stegen.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Tack. Känns bra att få bekräftat att jag har rätten på min sida och att de gjort fel som nekade min reklamation i strid med konsumenträttslagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Ska se om jag kan reklamera köpet till banken.

De själva tyckte att det var billigt, men det var mer adekvat prissatt. Lite åt det höga hållet. Moderkort med Core i5 2500 för 280 kr. Klart bättre än Core 2 Duo E4700. Jag har delarna till min gamla arbetsdator kvar men den fastnar i POST-loop.

För att roa mig när frugan och jag varit där, har jag letat överpriser, fotograferat dem och sparade i ett album jag kallar Eriksstjälpen. Det har blivit rätt många bilder genom åren på prylar som är dyrare än nya.

Så du tänker driva en process mot en ideell organisation som drar in pengar till förmån för barns rättigheter?
Kämpa på mannen, rätt ska vara rätt… Dina 280kr ska de allt få kämpa för.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Bjirn:

Så du tänker driva en process mot en ideell organisation som drar in pengar till förmån för barns rättigheter?

Så med andra ord är det OK att sälja trasigt skräp och sen behålla pengarna när man blir påkommen.. så länge en (förmodligen otroligt liten) del av pengarna går till välgörenhet?

Good to know!

Spelar ingen roll om det är 280kr, 2800kr eller 28 000kr. Håller man på sådär ska man inte driva en verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Du, vi är i en tråd om gubbgnäll så låt mig få klaga då för bövelen utan påhopp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni vet filmen "Falling down"? Utan att göra några som helst andra jämförelser, så förstår man filmen bättre år för år. Jag, numera gubbe får jag väl säga, har helt tappat tålamodet.

Exempel: Beställer surfplatta, att hämta i butik. Tänkte kolla in en laptop när jag var där, sonen börjar högstadiet osv, ska väl inte köpa något nu - men man vet ju aldrig. Kommer till butiken, min surfplatta ska hämtas på en viss avdelning. Avdelningen är underbemannad och överbekundad, men det är ingen ordning på kösystemet och jag får ingen hjälp att hämta ut min vara. Så, då går jag givetvis därifrån med raska steg, avbeställer skiten jag köpt med utförlig beskrivning varför, och takes my business elsewhere. Eller vad det nu heter.

Idag: Står i lång kö på Lidl, kassa 3. Skulle bara köpa lite grand och stod i kön länge och väl. När jag nästan var framme ropar de i högtalaren "Nu stänger vi kassa 3!" Bestämmer mig snabbt för att stå kvar i kön, och om de hänvisar mig till annan kassa är jag beredd att lämna maten där den är och bara gå ut. De ropar en gång till, och jag lägger upp varorna på bandet. Damen i kassan tror väl att jag är för gammal och döv och stoppar ner en "nästa kassa tack"-skylt efter mina varor.

Så, det gick ju bra.

Men, jag var alltså beredd att bara för sakens skull 1) gå därifrån utan varor och 2) gå längre till en annan och dyrare butik hellre än att ställa mig sist i en annan kassakö helt plötsligt.

Det är gubbvarning på det, eller är det något annat fel på mig?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ni vet filmen "Falling down"? Utan att göra några som helst andra jämförelser, så förstår man filmen bättre år för år. Jag, numera gubbe får jag väl säga, har helt tappat tålamodet.

Exempel: Beställer surfplatta, att hämta i butik. Tänkte kolla in en laptop när jag var där, sonen börjar högstadiet osv, ska väl inte köpa något nu - men man vet ju aldrig. Kommer till butiken, min surfplatta ska hämtas på en viss avdelning. Avdelningen är underbemannad och överbekundad, men det är ingen ordning på kösystemet och jag får ingen hjälp att hämta ut min vara. Så, då går jag givetvis därifrån med raska steg, avbeställer skiten jag köpt med utförlig beskrivning varför, och takes my business elsewhere. Eller vad det nu heter.

Idag: Står i lång kö på Lidl, kassa 3. Skulle bara köpa lite grand och stod i kön länge och väl. När jag nästan var framme ropar de i högtalaren "Nu stänger vi kassa 3!" Bestämmer mig snabbt för att stå kvar i kön, och om de hänvisar mig till annan kassa är jag beredd att lämna maten där den är och bara gå ut. De ropar en gång till, och jag lägger upp varorna på bandet. Damen i kassan tror väl att jag är för gammal och döv och stoppar ner en "nästa kassa tack"-skylt efter mina varor.

Så, det gick ju bra.

Men, jag var alltså beredd att bara för sakens skull 1) gå därifrån utan varor och 2) gå längre till en annan och dyrare butik hellre än att ställa mig sist i en annan kassakö helt plötsligt.

Det är gubbvarning på det, eller är det något annat fel på mig?

Äkta genuint gubbgnäll! Jag tycker det är härligt

Permalänk
Medlem

Mitt gubbgnäll går till plastkorkarna. Köpte drickyoghurt, öppnade som man ska och drack bara för att upptäcka att det rann yoghurt från korken ner på min tröja. Givetvis när jag är på resa och inte kan byta.

Miljöfolket vinner då jag inte kommer att köpa plastflaskor lika ofta framöver.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Bjirn:

Har jobbat på Erikshjälpen så vet hur det går till bakom stängda dörrar.
De gör (iaf gjorde) mycket bra med hjälpsändningar osv, men det är (var) även mycket "mygel".

Vi gick alltid igenom allt nogrant innan det placerades ut i butiken, speciellt elektronik som tex radio, stereo, lampor och även datorer som märktes med "Kontrollerad av" och namnet samt datumet den kollats.

Ibland kom det dock tillbaka saker som kunden förmodligen gjort något galet med men vi tog alltid tillbaka varan och gav kunden tillbaka pengarna, blev minst huvudvärk då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Suck på moderatorer (på reddit).
Någon postar om det är ok att posta/fråga om ett specifikt PLC-system.
Mod svarar jupp det är ok, låser sedan tråden för fler kommentarer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

<Uppladdad bildlänk>

Din tråd är väl besvarad?

"Är det okej?" "Ja"

Lägg upp en tråd för att ställa in frågor tänker jag nu när du vet att det är okej.

Permalänk
Medlem

Priserna utomlands! Det drar iväg. Är i Riga och det kostar. Sverige måste vara ett av de billigaste länderna i EU.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

<Uppladdad bildlänk>

Det finns få saker (på forum) som är lika irriterande som folk som frågar om de får fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Priserna utomlands! Det drar iväg. Är i Riga och det kostar. Sverige måste vara ett av de billigaste länderna i EU.

Svenska kronan är galet dyr just nu …
Från dagens GP:

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Din tråd är väl besvarad?

"Är det okej?" "Ja"

Lägg upp en tråd för att ställa in frågor tänker jag nu när du vet att det är okej.

Inte min tråd, men känns lite dumt att stänga tråden. Hade förstått om man inte fick fråga om det specifika systemet..

Skrivet av pine-orange:

Det finns få saker (på forum) som är lika irriterande som folk som frågar om de får fråga.

Jo, men nu vet jag att den subben stänger trådar fort som satan om det rör sig typ 1mm utanför PLC, typ.
T.ex. om någon som jobbar på underhåll frågar något lätt om plc:er, så låses dem rätt så ofta och hänvisas till andra ställen.. Subben handlar om PLC:er men allt plc-relaterat är "förbjudet" så att säga, utan någon tydlig gräns.

Permalänk
Medlem

Jag försöker kommer på ett bra/häftigt/lätt domännamn jag kan anbända för min hemmaserver. Inga bra domäner jag kommer på funkar, då det antingen redan är tagna, eller så kostar domänerna 5000 USD+ att "köpa loss".

Försöker komma på nästa häftiga "burken.nu" eller andra liknande roliga domäner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag försöker kommer på ett bra/häftigt/lätt domännamn jag kan anbända för min hemmaserver. Inga bra domäner jag kommer på funkar, då det antingen redan är tagna, eller så kostar domänerna 5000 USD+ att "köpa loss".

Försöker komma på nästa häftiga "burken.nu" eller andra liknande roliga domäner.

Provat något ord baklänges?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bläh, har kört originalservice hos toyota sedan bilen var ny(-15), men nu har de ökat priset från ~2,5k till det dubbla.. Blir väll att börja göra det själv nästa år..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11