Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Ser att ni snackar o att låsa MHz på WiFit.
Hur vet jag vilket jag ska låsa till?
Sitter med en Dreamrouter och en AP U6 LR på ovanvåningen.

Detta skulle jag säga beror på.

Jag personligen bor i centrala Helsingborg.
Får in över 70 andra nätverk från grannar.

Optimerar jag en helg och väljer minst drabbad kanal kan det gå en vecka sedan har alla andras auto-funktion lekt fram och tillbaka.
Så i mitt eget fall låter jag kanal vara på auto då det i längden ger mig stabil anslutning längst tid utan handpåläggning.

EDIT:
Eller missförstod jag dig och du kanske menade bandbredden?
Har du massa andra nätverk i omgivningen så är det inte snällt om du ökar.
Är du ensam utan någon annans nätverk i närheten så lek för glatta livet med bandbredden tills du hittar det du är nöjd med.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hur hade ni gjort i mitt hus? Har en enplansvilla, ca 140 kvadrat. Har en u6 pro som ger bra täckning i och utanför huset förutom just på mitt kontor och garage som är en tillbyggad(dvs har riktigt tjock vägg in mot huset). På mitt kontor finns inkommande fiber och där har jag idag en edgerouter x som sedan då har kabel till accesspunkten samt mina datorer i kontoret. Problemet är bara att wifi på kontoret till t ex telefonen inte fungerar särskilt bra, går verkligen på gränsen.

Det känns väldigt overkill att köpa en AP till att sätta på kontoret enbart för en telefonen liksom. Jag är även lite rädd för att andra enheter kommer hoppa omkring för mycket?

Kanske ersätta edgerouter med en dreamrouter hade varit en bra uppgradering som även den har wifi och ha den i kontoret tro? Den har ju även PoE som jag gissar är kompatibel med U6 pro så då kan jag dumpa injektorn också? Inga problem att köra PoE ca 20 meter? 🤣

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det känns väldigt overkill att köpa en AP till att sätta på kontoret enbart för en telefonen liksom. Jag är även lite rädd för att andra enheter kommer hoppa omkring för mycket?

Köp en till beggad AP på marketplace eller tradera och sätt i kontoret. Mycket billigare än att byta din edgerouter. Oavsett vilken modell du hittar så kommer presetandan bli mycket bättre än att ha endast 1 st access punkt. Jag har liknande planlösning som dig och har ungefär motsvarande placering av en U6LR, sen har jag kompletterat med nanoHD som jag hittade billigt secondhand i utkanterna. Det är inga bekymmer med att enheter hoppar mellan AP, hela systemet är ju byggt för det. Är det så att du vill tvinga enheter att ansluta till en viss AP så kan man göra det i gränssnittet, men det är nog bara i undantagsfall som det ger någon fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

Köp en till beggad AP på marketplace eller tradera och sätt i kontoret. Mycket billigare än att byta din edgerouter. Oavsett vilken modell du hittar så kommer presetandan bli mycket bättre än att ha endast 1 st access punkt. Jag har liknande planlösning som dig och har ungefär motsvarande placering av en U6LR, sen har jag kompletterat med nanoHD som jag hittade billigt secondhand i utkanterna. Det är inga bekymmer med att enheter hoppar mellan AP, hela systemet är ju byggt för det. Är det så att du vill tvinga enheter att ansluta till en viss AP så kan man göra det i gränssnittet, men det är nog bara i undantagsfall som det ger någon fördel.

Det låter ju bra! Var lite tveksam om jag skulle köpt en LR från början men du tyckte inte det räckte ändå?

Ja Dreamen är lite dyr och overkill för mig men pengar är inget problem så länge det funkar bra. Har ingen ledig port på edgen så behöver en switch också i kontoret isåfall vilket är lite synd. 🤓

Har också funderat på att köpa U7 och sätta i vardagsrummet och pensionera U6 till kontoret. Blev lite butter då jag precis köpte U6 och sen några veckor senare kom sjuan. Såklart overkill då egentligen bara telefonen har wifi 7 men men.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det låter ju bra! Var lite tveksam om jag skulle köpt en LR från början men du tyckte inte det räckte ändå?

Ja Dreamen är lite dyr och overkill för mig men pengar är inget problem så länge det funkar bra. Har ingen ledig port på edgen så behöver en switch också i kontoret isåfall vilket är lite synd. 🤓

Har också funderat på att köpa U7 och sätta i vardagsrummet och pensionera U6 till kontoret. Blev lite butter då jag precis köpte U6 och sen några veckor senare kom sjuan. Såklart overkill då egentligen bara telefonen har wifi 7 men men.

Ja, jag har också flera gånger köpt begagnade Unifi APs. Har alltid funkat fint, så länge man ser till att köpa en modell som fortfarande får firmware-uppdateringar.

Tänk på att motsvarigheten till U6 Pro på 5 GHz-bandet är U7 Pro Max, inte vanliga U7 Pro. Beroende på antal enheter och ens prestandakrav kan man dock klara sig lika bra med U7 Pro, men det är ändå värt att ha i åtanke.

Billigaste jag hittat U7 Pro Max är faktiskt inte på Ubiquitis egen butik, vilket annars nästan alltid är fallet, utan på butiken nedan. Är ej listad på prisjakt av någon anledning. De har inte det bästa ryktet på Prisjakt (delvis för att folk inte verkar fatta att SEK-priset rör sig med växlingskursen) rent generellt, men beställde själv en där för några veckor sedan. Dök upp utan problem någon dag senare.

https://compu-mail.se/sv/p/ubiquiti-unifi-u7-pro-max-tradlos-...

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Alltså, om pengar inte är ett problem så är det ju bara att köpa och köra! Generellt gäller ju att fler AP kommer ge bättre prestanda än ett fåtal med högre effekt. Så att sätta en ny AP (eller dreamrouter) där det börjar bli gult på bilden är min rekommendation baserat på att min planlösning är liknande din.

Tror inte skillnaden är speciellt stor mellan U6pro och U6LR i verkligheten när det kommer till hemma-miljö. Jag fick ett bra pris på LR plus att den tål utomhus om jag vill ändra på saker i framtiden. Vi har ett uterum i anslutning till där köket är på bilden, samt innervägg/kyl/frys i vägen istället för den öppna planlösningen som du har, så där blev det lite taskig täckning utan en extra AP. Hittar jag en till billig AP till så slänger jag nog upp den i sovrummet som är mot framsidan. Bättre täckning i trädgården då som bonus...!

Men ska man köpa secondhand så ska man se till att det är en AP som fortfarande får uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, jag har också flera gånger köpt begagnade Unifi APs. Har alltid funkat fint, så länge man ser till att köpa en modell som fortfarande får firmware-uppdateringar.

Tänk på att motsvarigheten till U6 Pro på 5 GHz-bandet är U7 Pro Max, inte vanliga U7 Pro. Beroende på antal enheter och ens prestandakrav kan man dock klara sig lika bra med U7 Pro, men det är ändå värt att ha i åtanke.

Billigaste jag hittat U7 Pro Max är faktiskt inte på Ubiquitis egen butik, vilket annars nästan alltid är fallet, utan på butiken nedan. Är ej listad på prisjakt av någon anledning. De har inte det bästa ryktet på Prisjakt (delvis för att folk inte verkar fatta att SEK-priset rör sig med växlingskursen) rent generellt, men beställde själv en där för några veckor sedan. Dök upp utan problem någon dag senare.

https://compu-mail.se/sv/p/ubiquiti-unifi-u7-pro-max-tradlos-...

U6 Pro och U7 Pro är ganska likvärdiga. Skulle kört på U7 Pro då det finns en del schyssta fördelar på sikt med det sen. U7 Pro Max är ett steg bättre än båda. För hemmabruk behöver man ju inte Wifi 7 med 4x4 på t.ex. en 1gb lina, men det är ju nice att ha hehe 😁
Kör en Max själv bara för att men hade varit typ noll skillnad i praktiken då vi är två pers som surfar i hushållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Tack för responsen. Det lutar snarare åt ucg max + poe switch +2 st AP. Sneglade lite på express + AP som budgetval då den har wifi, men ucg känns betydligt bättre.

Blev UCG Ultra + PoE switch + U7 for min del.

Kände att tusen kronor sparat från Ultra kunde jag lägga på en bättre AP istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Blev UCG Ultra + PoE switch + U7 for min del.

Kände att tusen kronor sparat från Ultra kunde jag lägga på en bättre AP istället

Snyggt 👍🏼
För de som inte behöver många LAN portar kan jag rekommendera deras POE+ injector (alltså utan extra switch). Funkar prima och sparar ca. 1500kr (som jag lade på U7 Pro Max hehe).

Utan switch
Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Snyggt 👍🏼
För de som inte behöver många LAN portar kan jag rekommendera deras POE+ injector. Funkar prima och sparar ca. 1500kr (som jag lade på U7 Pro Max hehe).

Du skippade switchen menar du?

Jag köpte min 4 portars med POE+ för 400kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Du skippade switchen menar du?

Jag köpte min 4 portars med POE+ för 400kr

Haha exakt.
Inte Unifi switch då gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Haha exakt.
Inte Unifi switch då gissar jag.

https://www.computersalg.se/i/6013195/ubiquiti-unifi-switch-u...

Hmm.. har jag varit för snabb i fingrarna här eller 😂 ser nu att det är bara en PoE+ och det står ”IN”. Vad innebär det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

https://www.computersalg.se/i/6013195/ubiquiti-unifi-switch-u...

Hmm.. har jag varit för snabb i fingrarna här eller 😂 ser nu att det är bara en PoE+ och det står ”IN”. Vad innebär det?

Tyvärr, USF Mini kan matas med PoE från en annan enhet men har ingen PoE ut alls.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Här är en bra sida som brukar uppdateras hyfsat löpande och som ger bra överblick över UniFi-produkter och deras förmågor.
https://evanmccann.net/ubiquiti

För switchar - för dig är det relevant att titta på "PoE Out" och säkerställa att switchen har det samt att den har tillräcklig "Power Budget" för så många AP/andra enheter som du planerar att låta switchen driva över PoE.
https://evanmccann.net/blog/2020/6/unifi-switches-explained#f...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en PoE injektor för U7 Pro snälla?

Läst på och jag missförstod produkten jag köpte. Större switch med PoE ut är nästa projekt när jag ska köra kameror etc och uppgraderar till UCG Max 🥲

Permalänk
Medlem

Själv så har jag köpt en tre stycken sådana här PoE 60W-switchar för att mata mina AP och mina kameror och placerat de runt om i huset på strategiska platser. Klarar man sig med 1 GbE portar till AP och kameror så är de hyfsat små smidiga och rätt så bra pris. Binder ihop de med fiber på 10G (de har två stycken 10G SFP+ portar på varje switch, vilket är perfekt för backbone av koppar eller fiber i huset). Lätta att placera oavsett om på en TV-bänk, på en kontorsvägg eller i taket på vinden eller en vindsbalk. Följer med smidiga fästen.

https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/unifi-switching-uti...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Läst på och jag missförstod produkten jag köpte. Större switch med PoE ut är nästa projekt när jag ska köra kameror etc och uppgraderar till UCG Max 🥲

U7 Pro vill ha PoE+ så vilken som helst som kan ge det duger. Vill man Unifi så är det https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/accessories-poe-po...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Har du redan fått iväg beställningen så frakt blir dyr på Unifi sidan så kan du komma undan billigt med denna TP-Link Poe+
https://amzn.eu/d/f46Gv0x
😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

PoE-injektorer är inte aktiva ethernet-enheter så du bör kunna få 2.5 Gbit/s genom deras U-POE-at, trots att den ursprungligen såldes som "1 Gbit/s".

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/u-poe-at

https://www.inet.se/produkt/5413967/ubiquiti-poe-802-3at-adap...

Du bör väl kunna returnera din felköpta switch?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack för era tips och informationen kring ämnet.

En fråga jag har gällande det som KAN1N skickade vad gäller PoE-injector utav annat märke. Är det någon nackdel med att inte ha Ubiquitis egna?

Tänker att deras egna kanske mappas in i topologin osv. Och kanske kan styras på ett eller annat sätt. Eller övertänker jag det nu? För annars så var en hundring billigare för exakt samma lösning inte dumt, eller? 🤔😅

Och här var det en som hade ström upp till 60W jämfört med den KAN1N länkade. Kan ni se någon mer skillnad än stöd för mer W?

https://www.amazon.se/-/en/Injector-supplies-Indicator-Wall-M...

Tänker så jag lär mig vad man ska filtrera i ”egenskaperna” när nästa steg påbörjas med kameror, switchar och PoE osv.

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Tack för era tips och informationen kring ämnet.

En fråga jag har gällande det som KAN1N skickade vad gäller PoE-injector utav annat märke. Är det någon nackdel med att inte ha Ubiquitis egna?

Tänker att deras egna kanske mappas in i topologin osv. Och kanske kan styras på ett eller annat sätt. Eller övertänker jag det nu? För annars så var en hundring billigare för exakt samma lösning inte dumt, eller? 🤔😅

Och här var det en som hade ström upp till 60W jämfört med den KAN1N länkade. Kan ni se någon mer skillnad än stöd för mer W?

https://www.amazon.se/-/en/Injector-supplies-Indicator-Wall-M...

Tänker så jag lär mig vad man ska filtrera i ”egenskaperna” när nästa steg påbörjas med kameror, switchar och PoE osv.

Tackar på förhand!

Så länge den är vettigt byggd så finns det inga nackdelar jag kan komma på, nej.

De är som sagt inte enheter på nätverket så de kan inte "mappas in" någonstans. Det enda de gör aktivt är att förhandla PoE.

Lita aldrig på teknisk produktinformation på Amazon. De är verkligen den sämsta butiken för pålitlig information. Leta istället upp produkten på tillverkarens webbsida och se. Där ser det snarare ut som drygt 15W. Antingen har de skrivit fel modellnamn eller så ljuger de bara rakt av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Så länge den är vettigt byggd så finns det inga nackdelar jag kan komma på, nej.

De är som sagt inte enheter på nätverket så de kan inte "mappas in" någonstans. Det enda de gör aktivt är att förhandla PoE.

Lita aldrig på teknisk produktinformation på Amazon. De är verkligen den sämsta butiken för pålitlig information. Leta istället upp produkten på tillverkarens webbsida och se. Där ser det snarare ut som drygt 15W. Antingen har de skrivit fel modellnamn eller så ljuger de bara rakt av.

Tack ska du ha
Tänker att jag lägger på 50kr och kör denna som finns i butik. Man kan se det som kostnaden för ”express leverans” 😆

Men vill verifiera först innan jag slår till imorgon.
Har jag förstått rätt när specs för U7 Pro är ”PoE+” vilket då betyder att en injektor som är PoE+ är det som passar?
Så då är denna korrekt då det är en PoE+ spec. Eller ska man kolla upp annat också i U7 specs samt injektorn?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/k...

(Gillade också att den har överspänningsskydd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Tack ska du ha
Tänker att jag lägger på 50kr och kör denna som finns i butik. Man kan se det som kostnaden för ”express leverans” 😆

Men vill verifiera först innan jag slår till imorgon.
Har jag förstått rätt när specs för U7 Pro är ”PoE+” vilket då betyder att en injektor som är PoE+ är det som passar?
Så då är denna korrekt då det är en PoE+ spec. Eller ska man kolla upp annat också i U7 specs samt injektorn?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/k...

(Gillade också att den har överspänningsskydd)

Ja, U7 Pro kräver PoE+ (802.3at) och kan dra upp till 21W. Den där kan leverera mer än det, så då funkar den.

När man kör PoE/PoE+/PoE++ i en switch så behöver man även hålla koll på total PoE-budget eftersom de av flexibilitetsskäl kan ha exempelvis PoE+ på flera portar men inte kunna leverera det på alla portar samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

U6 Pro och U7 Pro är ganska likvärdiga. Skulle kört på U7 Pro då det finns en del schyssta fördelar på sikt med det sen. U7 Pro Max är ett steg bättre än båda. För hemmabruk behöver man ju inte Wifi 7 med 4x4 på t.ex. en 1gb lina, men det är ju nice att ha hehe 😁
Kör en Max själv bara för att men hade varit typ noll skillnad i praktiken då vi är två pers som surfar i hushållet.

Hehe det enda som kör trådlöst här är våra telefoner. Allt annat kör kabel. 🤣🤓

Men även om Ubiquities produkter är sjukt overkill för oss så är jag väldigt nöjd med hur stabila och driftsäkra de är. Har haft otaliga Netgear, asus osv genom åren som alltid krånglat. APn har funkat 100% av tiden sedan jag installerade den.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

Alltså, om pengar inte är ett problem så är det ju bara att köpa och köra! Generellt gäller ju att fler AP kommer ge bättre prestanda än ett fåtal med högre effekt. Så att sätta en ny AP (eller dreamrouter) där det börjar bli gult på bilden är min rekommendation baserat på att min planlösning är liknande din.

Tror inte skillnaden är speciellt stor mellan U6pro och U6LR i verkligheten när det kommer till hemma-miljö. Jag fick ett bra pris på LR plus att den tål utomhus om jag vill ändra på saker i framtiden. Vi har ett uterum i anslutning till där köket är på bilden, samt innervägg/kyl/frys i vägen istället för den öppna planlösningen som du har, så där blev det lite taskig täckning utan en extra AP. Hittar jag en till billig AP till så slänger jag nog upp den i sovrummet som är mot framsidan. Bättre täckning i trädgården då som bonus...!

Men ska man köpa secondhand så ska man se till att det är en AP som fortfarande får uppdateringar.

Ja jag dividerade länge hur jag skulle göra. Ej supersugen på att borra hål i taket också. Sen ger min placering bra täckning till uterum och trädgården också som vi har i anslutning till vardagsrummet.

Jag får se hur jag gör. Den där U7Max är ju kul men jag kommer nog aldrig utnyttja den. 🤣

U7 verkar dessutom ha en fläkt?!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

PoE-injektorer är inte aktiva ethernet-enheter så du bör kunna få 2.5 Gbit/s genom deras U-POE-at, trots att den ursprungligen såldes som "1 Gbit/s".

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/u-poe-at

https://www.inet.se/produkt/5413967/ubiquiti-poe-802-3at-adap...

Du bör väl kunna returnera din felköpta switch?

Stämmer. Mina U6E får 2.5GbE med PoE-injektorer från Unifi, trots att de är specade till 1Gb.

Som svar på den allmänna frågan om ”det spelar roll vilket märke” så är min förståelse att svaret är ”nej det spelar ingen roll, så länge injektorn agerar enligt standards som finns”. Tex sålde inte Unifi en ”smart” PoE++ injektor tills alldeles nyligen och injektorn skickade ut 60w konstant - istället för att bara skicka ut den matning som faktiskt används. Kommer byta ut min befintliga PoE++ injektor, som matar en USW-Flex, av den anledningen.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja jag dividerade länge hur jag skulle göra. Ej supersugen på att borra hål i taket också. Sen ger min placering bra täckning till uterum och trädgården också som vi har i anslutning till vardagsrummet.

Jag får se hur jag gör. Den där U7Max är ju kul men jag kommer nog aldrig utnyttja den. 🤣

U7 verkar dessutom ha en fläkt?!

Nu har jag en U7 pro som också har fläkt.

Hör aldrig den och jag har mellan 22-24 grader i vardagsrummet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Om man bor på 130kvm två vånings trähus och hade en asus router som räckte/täckte hela, vart är det mest optimalt att ha AP:n? Våning 2 i mitten som tidigare eller blir det bättre på nedervåning? Eller är det bästa 2 AP på varsitt hörn av huset så når man ut till garage och trädgård?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Om man bor på 130kvm två vånings trähus och hade en asus router som räckte/täckte hela, vart är det mest optimalt att ha AP:n? Våning 2 i mitten som tidigare eller blir det bättre på nedervåning? Eller är det bästa 2 AP på varsitt hörn av huset så når man ut till garage och trädgård?

Jag bor i ett sutteränghus med två plan (ca 74m2 byggyta, ca 130m2 bo/förrådsyta) och träbjälklag. Huset har blandad tegel och träfasad. Där har jag satt en U6LR i taket ungefär mitt på övre plan. För oss ger det fullgod täckning i huset samt i trädgård (ca 200m2 tomt) plus en bit utanför. Sen sitter inte vi på undervåningen och gamear över wifi, men väl jobbar remote. Svårt att säga med garage, då vi bor i "bilfritt" område.

Du kanske kan prova att sätta upp en temporärt (med fuldragen kabel) mitt på övervåningen och se ifall det är tillräckligt? Kanske placera den med lite "förskjutning" åt garagehållet.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Du kanske kan prova att sätta upp en temporärt (med fuldragen kabel) mitt på övervåningen och se ifall det är tillräckligt? Kanske placera den med lite "förskjutning" åt garagehållet.

Ja, behöver testas, då det är svårt att svara på förutsättningarna, själv har jag 130kvm i två våningar men behöver 4st. AP för fullgod täckning. Extremt stökig radio-miljö med många nät runt (59 st. syns just nu) och vi spelar och streamar 4k trådlöst.

Visa signatur

Amd o Apple