Hur stabilitetstestar du ny dator/hårdvara?

Permalänk
Medlem

Hur stabilitetstestar du ny dator/hårdvara?

Oavsett om du uppgraderar din dator med nya komponenter, bygger ny dator från scratch eller köper färdigbyggt - Hur testar du stabilitet och validerar prestandanivån?

Vilka mjukvaror rekommenderar du för att testa STABILITET gällande:
Grafikkort
CPU
RAM-minnen
Lagringsmedia/SSD
Moderkort
Nätaggregat

Vilka mjukvaror rekommenderar du för att testa PRESTANDA gällande:
Grafikkort
CPU
RAM-minnen
Lagringsmedia/SSD
Moderkort
Nätaggregat

Tänker att det kan vara av nytta för många att få upp ögonen för mjukvaror de inte känner till inom detta område.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

FurMark för GPU, CrystalDiskMark för lagring, MemTest86 för RAM-minnen.
FurMark för stabilitet snarare än prestanda, är mer intresserad av att använda det i felsökningssyfte.
CrystalDiskMark för prestanda och ibland för stabilitet.
MemTest86 för stabilitetstester om jag misstänker att något är knasigt med en eller flera minnesstickor.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Tycker AIDA64 fungerat bäst för att upptäcka minnesfel eller stabilitetsproblem med processorn.

Prime95 AVX Small FFT för att se att kylningen duger.

Kombustor för GPU-kylaren.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

OCCT & Combined bocka i allt under Combined Test Configuration & kör i 1 timme.
Inte perfekt men jag tycker det räcker.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Trams! Mina byggen kraschar ald

Permalänk
Rekordmedlem

Prime 95 är ett bra universalverktyg då jag aldrig brukar använda eller vilja testa grafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Joppis:

Oavsett om du uppgraderar din dator med nya komponenter, bygger ny dator från scratch eller köper färdigbyggt - Hur testar du stabilitet och validerar prestandanivån?

Vilka mjukvaror rekommenderar du för att testa STABILITET gällande:
Grafikkort
CPU
RAM-minnen
Lagringsmedia/SSD
Moderkort
Nätaggregat

Vilka mjukvaror rekommenderar du för att testa PRESTANDA gällande:
Grafikkort
CPU
RAM-minnen
Lagringsmedia/SSD
Moderkort
Nätaggregat

Tänker att det kan vara av nytta för många att få upp ögonen för mjukvaror de inte känner till inom detta område.

Brukar använda mig av följande för stabilitetstest;

• Aida64 (fullt systemtest)

• Memtest 86 / Memtest 86+ (RAM-felsökning)

• CrystalDisk-programmen (Mark/Info ((HDD/SSD-hälsa))

• Furmark (GPU)

Sedan kompletterar jag med följande för att utvärdera att prestanda är efter förväntan;

• 3DMark-sviten (GPU och kombinerad last)

• Geekbench 6 (CPU)

• Cinebench (CPU)

• CrystalDisk-programmen igen

Moderkort är en sådan där sak som är svår att felsöka överlag. Här hjälper sällan mjukvara, utan man får testa att ta bort enheter eller ersätta med andra genom uteslutningsmetoden. Detta kan delvis gälla nätaggregat också, dock brukar det uppdaga sig enklare med just PSU om man lastar systemet fullt ut och datorn exempelvis bara stänger av sig eller startar om.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Brukar bara köra en kort vända Furmark. Sedan kör man.

Permalänk
Medlem

Om inga uppenbara fel märks så kör jag bara Ett par timmar med aida64s torture test.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Vare sig jag enbart uppgraderar eller bygger en ny dator från grunden kör jag korta tester med t.ex. Prime95 och dylikt för att snabbt se om det kraschar eller är instabilt, men annars är det genom att spela diverse spel som jag upptäckt fler fel genom åren (oftast minnesrelaterade fel som dessa program missat).

Permalänk
Medlem

https://benchmate.org är rätt trevligt komplement också. Y-cruncher som ingår är bra att testa minnet t.ex.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så stabilitetstestar jag enbart om jag överklockar. Utgår från att allt som ska vara komaptibelt, faktiskt är det.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Kompilerar shaders i UE5

Permalänk
Medlem

Grymt bra input allihopa! Jag upptäckte själv flera nya mjukvaror 👍

Och kul att hamna i Sweclockers nyhetsflöde. Wow!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kompilerar shaders i UE5

Hehe fin gliring åt intel
Förresten finns det något enkelt sätt att göra det utan att installera spel/UE5 Editor?
Någon borde skapa ett program som endast kompilerar shaders så man kan se om man är drabbat.

Permalänk
Medlem

Kör spel som vanligt, håller koll på temps. Är det krångel någonstans så lär det ju visa sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

En sak jag hittade om man vill testa hur stabila minnen är så funkar DOOM (2016) eller DOOM Eternal rätt bra, en konfig som passerade alla andra tester kroknade rätt omedelbart i just dessa två spel. Annars kan man testa i HCI Memtest, om man tar ned DRAM Calc for Ryzen så är det lätt att starta multipla instanser av HCI. Karhu är ett annat program som funkar fint, likaså Y-Cruncher

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Det första jag gör är att köra 3DMark och klarar den de testarna brukar jag vara nöjd. Sedan brukar jag kolla så att processorn inte blir för varm vid full belastning i några minuter.

Permalänk
Medlem

Riktig tramstråd, behövs inga onödiga program för detta.
Använd datorn som vanligt och kör några av dina mest krävande spel. Är datorn ostabil så kommer den krascha.

Permalänk
Medlem

Brukar bara köra. Kollar temps i hwinfo så att komtakten är som den ska.
Resten märker man om något är skit

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Använd datorn som vanligt och kör några av dina mest krävande spel. Är datorn ostabil så kommer den krascha.

Äh då, rätt skönt att köra ett par test som tar ett par minuter, för att slippa krasha mitt i en match

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Spel crashar inte alltid 100% om det är instabilt.
Jag kunde köra med 5ghz all core min i5, var 90% stabilt I spel. 1 crash per 4h ungefär
Efter jag körde prime95 så hittade jag att Core0 inte klarade 5Ghz, tog 3min test.
Ändrade till 5ghz 4 cores resten 4.9 och den crashar aldrig.

Samma med gpu och core clock. Crash var tionde match ungefär. Hittades direkt med 3dmark extreme RT test

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Äh då, rätt skönt att köra ett par test som tar ett par minuter, för att slippa krasha mitt i en match

Har kört både prime95 och något benchmark för gpu på nya system utan några problem i över 20min för att sen nästan insta krascha när man startat cs eller något liknade. Waste of time, bättre köra spel först men kanske inte börja med matcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Spel crashar inte alltid 100% om det är instabilt.
Jag kunde köra med 5ghz all core min i5, var 90% stabilt I spel. 1 crash per 4h ungefär
Efter jag körde prime95 så hittade jag att Core0 inte klarade 5Ghz, tog 3min test.
Ändrade till 5ghz 4 cores resten 4.9 och den crashar aldrig.

Samma med gpu och core clock. Crash var tionde match ungefär. Hittades direkt med 3dmark extreme RT test

Tvärtom för mig, dessa program är usla för att hitta annat än uppenbara instabiliteter.

Permalänk
Medlem

Jag spelar. Funkar 100%

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Brukar testa med FurMark samt Geekbench.

Just vid undervoltning så är Geekbench duktigt på att få mina laptops att krascha snabbt vid för låga värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Tvärtom för mig, dessa program är usla för att hitta annat än uppenbara instabiliteter.

Vad är en uppenbar instabilitet?

Som jag skrev innan så OCCT där får man upp alla värden med samt den mesta informationen om hårdvaran kanske inte perfekt, jag låter den snurra på i en timme sen får det vara nog & datorn åker i väg till den som ska ha den.

Bygger både med nytt & gammalt samt blandar nytt med gammalt.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Bygger ihop den och litar på att tillverkarna kan sin sak och gör de jag ska. Överklockar aldrig nu för tiden för bara slöseri med tid.

3 datorer har funkat helt utan problem med denna strategi.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Några bra tips för Linux?

Permalänk
Medlem

Kompilerar linuxkärnan från source.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT