Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag undrar om någon kan förtydliga vad man bör tänka på när det kommer till att handla med utländska aktier.

ISK eller KF?

Jag har försökt läsa på och har hittat en som påstår att en amerikansk aktie med utdelning under 3 333 kr kan passa på ISK medan utdelningar över 3 333 gör sig bäst på KF. Källa: https://sparacash.se/utlandska-aktier/ Samtidigt har jag läst att beskattning också har att göra med aktiens hemlands skattesats. Det jag har läst mig till är att man kan riskera att dubelbeskattas om man har utländska aktier på sitt ISK och att man själv måste begära att få tillbaka den utländska källskatten. Om man istället har aktien på sitt KF kommer mäklaren (exempelvis Avanza eller Nordnet) att begära källskatten tillbaka automatiskt. Så långt är jag någorlunda med, men sen verkar vissa skriva att märklarna i Sverige bara begär tillbaka upp till en viss procent och att man måste begära ut resten själv, men det är oklart om det gäller både ISK och KF eller bara ISK. Någonstans läste jag att gränsen går vid 15 procent.

Blir det enklare om jag ställer upp några exempel?

Scenario 1:
Säg att jag köper amerikanska aktier för 15 000 kr och under året har aktierna totalt sett en utdelning på 6 000 kr och den amerikanska skatten är på 15%. Behöver jag då göra något för att bara betala skatt i Sverige eller blir det löst automatiskt?

Scenario 2:
Samma som scenario 1 men med skillnaden att USA har bestämt sig för att ha 45% skatt.

Scenario 3:
Samma som scenario 1 men med skillnaden att USA har bestämt sig för att ha 5% skatt.

https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/valja-dep....

Varför inte köra båda? Jag har en portfölj med merparten utländska utdelnings innehav i KF, sen har jag svenska diton i ISK. Man kan dock äga en del utländska innehav i ISK, då schablonskatten kan kvittas mot källskatt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

"På ISK sköter Skatteverket avräkningen av utländsk källskatt. Om du är berättigad avräkning så sker den året efter du erlagt källskatten i samband med deklarationen (beloppet är förtryckt)."

Gissar det sker automatiskt? Då beloppet är förtryckt Detta är saxat från Avanza

Edit nordnet hade lite exempel
https://www.nordnet.se/faq/5101-vilka-undantag-finns-da-jag-i...

Ja, det förklarar problematiken med källskatt och utländska aktier på ISK, men det säger inget om källskatt och KF.

Skrivet av Marke:

https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/valja-dep....

Varför inte köra båda? Jag har en portfölj med merparten utländska utdelnings innehav i KF, sen har jag svenska diton i ISK. Man kan dock äga en del utländska innehav i ISK, då schablonskatten kan kvittas mot källskatt.

Det är sant, men jag pratar inte om svenska aktier. De har jag på ISK.

Ännu kortare formulerat kan frågan ställas såhär: Vad gäller för källskatt och utländska aktier på KF?

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Ja, det förklarar problematiken med källskatt och utländska aktier på ISK, men det säger inget om källskatt och KF.

Ännu kortare formulerat kan frågan ställas såhär: Vad gäller för källskatt och utländska aktier på KF?

Jo om du klickar på nordnet länken i texten. Om nordnet försäkringar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jo om du klickar på nordnet länken i texten. Om nordnet försäkringar

Jaha. Det är dumt att slarva med läsningen när det handlar om sånt här. 😊

Tack för informationen. Tack vare den kunde jag hitta motsvarande för Avanza, om än att den inte är lika tydlig.

Vad mer bör man tänka på vid köp av amerikanska aktier, med tanke på att man måste skriva under långa tunga dokument för att få handla med dem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Du betalar källskatt även på KF, men eftersom du inte äger aktierna utan banken så söker dem själva tillbaka källskatten och betalar ut.

Dock vet jag att i alla länder får man inte tillbaka allt. Du får kolla hos varje mäklare vad de har för uppsättning för varje land etc.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jaha. Det är dumt att slarva med läsningen när det handlar om sånt här. 😊

Tack för informationen. Tack vare den kunde jag hitta motsvarande för Avanza, om än att den inte är lika tydlig.

Vad mer bör man tänka på vid köp av amerikanska aktier, med tanke på att man måste skriva under långa tunga dokument för att få handla med dem?

En sak att tänka på är att dollarn står i nästan all time high. Så man får nog räkna med kanske 15-20 procent förlust i valuta lite beroende på tidshorisont och om man köper allt på en gång eller tex sprider ut köpen/månadssparar etc. Något att ha i åtanke iaf när man lägger upp sin strategi.

Permalänk
Medlem

Avanza Global byter från matarfond till Morningstar Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index.
Den har bara ca 800 st innehav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Avanza Global byter från matarfond till Morningstar Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index.

Du menar att den byter index från MSCI World till det där långa indexet? Ska de börja förvalta fonden själva eller ska de bara byta till en annan matarfond som följer ett annat index?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du menar att den byter index från MSCI World till det där långa indexet? Ska de börja förvalta fonden själva eller ska de bara byta till en annan matarfond som följer ett annat index?

Ändring i Avanza Globals fondbestämmelser fr.o.m. den 17 september 2024
Avanza Global förvaltas av Avanza Fonder AB (nedan ”Avanza Fonder”). Fonden har sedan lanseringen varit en så kallad matarfond som investerar i fondandelar i mottagarfonden Amundi Index MSCI World (”Mottagarfonden”). Mottagarfonden förvaltas av Amundi Luxembourg S.A. Avanza Global har fått exponering mot de globala aktiemarknaderna genom dess investeringar i Mottagarfonden.
Den 17 september 2024 kommer en successiv inlösen av Avanza Globals investeringar i Amundi Index MSCI World att påbörjas. Fonden kommer därefter att få exponering mot de utvecklade globala aktiemarknaderna genom att direkt investera i aktier.
Fonden blir en indexfond med mål att efterlikna värdeutvecklingen av indexet
Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index. Indexet ger en bred exponering mot de utvecklade globala aktiemarknaderna och är anpassad till Parisavtalets mål om att minska utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser.
Exempel på bolag som inte kommer att ingå i indexet (och därmed inte heller i fonden):
Bolag som är inblandade i allvarliga brott mot internationella regler och överenskommelser,
Bolag med hög hållbarhetsrisk och;
Bolag som är verksamma inom kontroversiella sektorer, exempelvis tobak, kol och kontroversiella vapen.

Indexet består för närvarande av drygt 800 globala börsbolag. Indexet är återinvesterande, vilket innebär att utdelningar som betalas ut för aktier som ingår i fonden återinvesteras i fonden, justerat för skatt.
Vad innebär det för dig som är andelsägare i Avanza Global?
Avanza Global kommer fortsatt vara en fond som ger en bred exponering mot de globala aktiemarknaderna. Ändringen i fondbestämmelserna möjliggör för Avanza Global att, istället för att vara en matarfond, bli en indexfond som direkt investerar i aktier.
Avanza Globals mål är att efterlikna utvecklingen av Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index.
Varken avgifts- eller risknivån för Avanza Global kommer att förändras. En fördel med förändringen är att Avanza Global (som är registrerad i Sverige) kommer betala 50 procent lägre källskatt på amerikanska utdelningar än vad Mottagarfonden (som är registrerad i Luxemburg) gör. Eftersom amerikanska bolag väger tungt (från tid till annan upp till cirka 70 procent) i det index som Avanza Global kommer att efterlikna utvecklingen av kommer den lägre skatten på utdelningar ha en positiv påverkan på fondens avkastning.
Ändringen kommer innebära att Avanza Global initialt köper de aktier som ingår i Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index. Detta medför en ökning av courtagekostnaderna för fonden under tiden förändringen genomförs. För att minimera de negativa effekter dessa kostnader kan ha för Avanza Globals avkastning har Avanza Fonder beslutat att inte ta ut någon förvaltningsavgift ur fonden under perioden 17 september 2024 till och med den 16 oktober 2024.
Så gör du om du inte längre vill ha kvar dina andelar i Avanza Global
Vill du inte längre ha kvar dina andelar i Avanza Global så har du rätt att lösa in dem utan kostnad både före och efter att de ändrade fondbestämmelserna börjar gälla. Det finns alltså ingen begränsning i tid. Vi vill dock göra dig uppmärksam på att försäljning kan medföra skatteeffekter för dig. Fondbestämmelserna finns tillgängliga på avanza.se

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

"Den 17 september 2024 kommer en successiv inlösen av Avanza Globals investeringar i
Amundi Index MSCI World att påbörjas. Fonden kommer därefter att få exponering mot de
utvecklade globala aktiemarknaderna genom att direkt investera i aktier.
Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index.
Indexet ger en bred exponering mot de utvecklade globala aktiemarknaderna och är anpassad
till Parisavtalets mål om att minska utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser. "

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

"Den 17 september 2024 kommer en successiv inlösen av Avanza Globals investeringar i
Amundi Index MSCI World att påbörjas. Fonden kommer därefter att få exponering mot de
utvecklade globala aktiemarknaderna genom att direkt investera i aktier.
Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index.
Indexet ger en bred exponering mot de utvecklade globala aktiemarknaderna och är anpassad
till Parisavtalets mål om att minska utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser. "

Vad tror ni, och övriga, om detta? Blir det en bättre eller sämre fond?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Bättre gissar jag då skatten (avkastning) borde bli bättre... Vet inte ens om det blir skillnad i innehavet på något?

Edit
Tror det är liknande ägande med bättre skatteavtal

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Den är ju inte lika bred.
https://indexes.morningstar.com/indexes/details/morningstar-d...

Permalänk
Medlem

Den har gått bättre dock +1.08%. Senaste 3 månaderna mot 0.97%

Övertid verkar de likvärdiga (5år) om jag inte ser fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den har gått bättre dock +1.08%. Senaste 3 månaderna mot 0.97%

Övertid verkar de likvärdiga (5år) om jag inte ser fel?

Den är inte ändrad än.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Den är inte ändrad än.

Du kan se hur den fonden de byter till gått historiskt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan se hur den fonden de byter till gått historiskt...

De byter inte matarfond, de ska investera direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De byter inte matarfond, de ska investera direkt.

Nej men de skall ha samma innehav
"Fonden blir en indexfond med mål att efterlikna värdeutvecklingen av indexet
Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej men de skall ha samma innehav
"Fonden blir en indexfond med mål att efterlikna värdeutvecklingen av indexet
Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index."

Efterlikna och samma har olika betydelser i min värld.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Efterlikna och samma har olika betydelser i min värld.

"a) med personligt (l. därmed jämförligt) subj.: (söka) frambringa l. åstadkomma ngt som liknar l. påminner om l. är avsett att vara ett motstycke l. en motsvarighet till (ngt som tjänstgör ss. förebild l. mönster); (söka) uppträda på samma l. liknande sätt som (ngn); efterhärma, imitera. "
https://svenska.se/saob/?sok=efterlikna

Så visst är det inte samma till 100% men de lär äga samma aktier i ett annorlunda % fördelning då jag gissar att Avanza är mindre än den fonden.

Dock ger Morningstars tidigare avkastning ett hum hur den gått mot nuvarande Avanza global under de senaste 5 åren. Och då verkar den fördelningen/inriktningen vara lite bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dock ger Morningstars tidigare avkastning ett hum hur den gått mot nuvarande Avanza global under de senaste 5 åren. Och då verkar den fördelningen/inriktningen vara lite bättre

Morningstars tidigare avkastning är lägre än Avanza Global om vi kollar på all tillgänglig data (sedan augusti 2018), man kan också argumentera för att en mindre bred fond kommer med viss ökad risk vilket gör att riskjusterad avkastning bör vara ännu lägre. Vilket är vad vi ser om vi jämför sharpekvoten för de båda fonderna (även om det inte blir en helt korrekt jämförelse när Avanza Global har mindre data tillgängligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Morningstars tidigare avkastning är lägre än Avanza Global om vi kollar på all tillgänglig data (sedan augusti 2018), man kan också argumentera för att en mindre bred fond kommer med viss ökad risk vilket gör att riskjusterad avkastning bör vara ännu lägre. Vilket är vad vi ser om vi jämför sharpekvoten för de båda fonderna (även om det inte blir en helt korrekt jämförelse när Avanza Global har mindre data tillgängligt).

Jaså?

Jämför du äpplen med päron, dvs indexet i USD och fonden i SEK så ser indexet sämre ut, men det beror ju på att du tappar effekten av försvagningen av SEK mot framförallt USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jaså?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jämför du äpplen med päron, dvs indexet i USD och fonden i SEK så ser indexet sämre ut, men det beror ju på att du tappar effekten av försvagningen av SEK mot framförallt USD.

Ja det har du rätt i, missade att grafen bytte till USD igen, riskjusterat verkar det dock ändå inte vara bättre avkastning för den fonden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tyckte de såg lika ut om man jämförde som han ovan mig....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyckte de såg lika ut om man jämförde som han ovan mig....

Ja jag missade att den bytte tillbaka till USD när jag behövde ladda om sidan. Men att inte uppnå markant bättre avkastning när risken är högre vet jag inte om jag tycker är bra, och när man jämför riskjusterad avkastning så ser det inte lika bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag missade att den bytte tillbaka till USD när jag behövde ladda om sidan. Men att inte uppnå markant bättre avkastning när risken är högre vet jag inte om jag tycker är bra, och när man jämför riskjusterad avkastning så ser det inte lika bra ut.

Fast blir det inte bättre avkastning då skatten ändras

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast blir det inte bättre avkastning då skatten ändras

Jo det bör det bli allt annat lika, men det verkar helt enkelt vara en del högre risk i den fonden vi jämfört med än det är idag och riskjusterat verkar det inte som det varit bättre avkastning. Men hur det blir i framtiden återstår väl att se, jag själv har en del i LF Global vilket följer vad Avanza Global ska byta till så.

Permalänk
Inaktiv

Har ni några roliga alternativa investeringar?

Jag brukade ha en del LEGO, nu har jag sålt det mesta dock, har bara 3 garderober fyllda... 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

En sak att tänka på är att dollarn står i nästan all time high. Så man får nog räkna med kanske 15-20 procent förlust i valuta lite beroende på tidshorisont och om man köper allt på en gång eller tex sprider ut köpen/månadssparar etc. Något att ha i åtanke iaf när man lägger upp sin strategi.

Just det. Bra tips. Jag kommer att bevaka ett par bolag men avstå investering, åtminstone ett tag till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon357757:

Har ni några roliga alternativa investeringar?

Jag brukade ha en del LEGO, nu har jag sålt det mesta dock, har bara 3 garderober fyllda... 😃

Whisky, Macallan främst. Brukar köpa en pava varje gång jag reser 👍